Η ΟΙΕΛΕ προειδοποιεί: Οχι αλλαγή στο νόμο που θέτει αυστηρές προϋποθέσεις εποπτείας στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις
Η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών ξεκινά συνελεύσεις στα ιδιωτικά σχολεία και ζητά αυστηροποίηση της νομοθεσίας και τη δημιουργία κοινού, ειδικού σώματος Υπουργείων Παιδείας και Εργασίας που θα ασκεί συστηματικό έλεγχο, ώστε να περιοριστεί δραστικά η μαύρη εργασία, η φοροδιαφυγή και η εισφοροδιαφυγή.

Ολοκληρώθηκε πριν από λίγο το ανοιχτό ΔΣ της ΟΙΕΛΕ στο Ξενοδοχείο Polis με εντυπωσιακή παρουσία δεκάδων ιδιωτικών εκπαιδευτικών-εκπροσώπων πρωτοβάθμιων σωματείων και των παραρτημάτων τους από όλη τη χώρα. Το ΔΣ έλαβε ομόφωνη απόφαση για διεκδικητικό πλαίσιο και πορεία ενημέρωσης του κλάδου μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου, ώστε να είναι όλοι οι συνάδελφοι σε πλήρη ετοιμότητα για οποιαδήποτε εξέλιξη.

Στην ανοιχτή συνεδρίαση, όπου υπήρξαν τοποθετήσεις των μελών του ΔΣ της ΟΙΕΛΕ, των ΔΣ των πρωτοβάθμιων σωματείων και των παραρτημάτων τους που κατέθεσαν τις απόψεις και τις αγωνίες τους, έγινε αποτίμηση της συνάντησης της Ομοσπονδίας με την Υπουργό Παιδείας. Συντάχθηκε κείμενο απόφασης που έγινε δεκτό από όλες τις παρατάξεις του ΔΣ με ανάλυση της κατάστασης και διεκδικητικό πλαίσιο δράσης για το επόμενο διάστημα. Τέλος, συμφωνήθηκε να ξεκινήσει άμεσα η διαδικασία συνελεύσεων σε σωματεία και σε σχολεία για να ενημερωθούν όλοι οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί για τα αιτήματα της ΟΙΕΛΕ και τις προθέσεις του Υπουργείου Παιδείας.

Η ΟΜΟΦΩΝΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΔΣ ΤΗΣ ΟΙΕΛΕ

Μετά τη συνάντηση της ΟΙΕΛΕ με την Υπουργό Παιδείας στις 23/12/2019 και τις θέσεις που αυτή δημόσια κατέθεσε, το ΔΣ συνεκλήθη εκτάκτως σήμερα, 7/1/2020, με τη συμμετοχή μελών των ΣΙΕΛ από όλη τη χώρα και πρωτοβάθμιων σωματείων, για να γίνει εκτίμηση της κατάστασης και να ληφθούν αποφάσεις για το μέλλον του κλάδου.

ΑΝΑΛΥΣΗ ΚΑΙ ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΤΩΝ ΕΞΕΛΙΞΕΩΝ: ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΞΥΝΣΗ ΤΩΝ ΑΝΙΣΟΤΗΤΩΝ Η ΑΠΟΡΡΥΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

42 χρόνια πίσω, με την ψήφιση του Ν. 682/1977 που ήταν εφαρμοστικός της παρ. 8 του άρθρου 16 του Συντάγματος περί εποπτείας των ιδιωτικών σχολείων από το κράτος, θεμελιώθηκε το καθεστώς που ισχύει στην ιδιωτική εκπαίδευση μέχρι σήμερα. Η κρατική εποπτεία στην ιδιωτική εκπαίδευση, όπως άλλωστε ισχύει σε ολόκληρη την Ε.Ε., είναι απαραίτητη για να διασφαλίζονται στοιχειώδεις συνθήκες νομιμότητας και διαφάνειας στην έκδοση τίτλων και κάθε μορφής πιστοποίησης. Τούτο, άλλωστε, επισημάνθηκε και στο πρόσφατο συνέδριο της Education International στην Αθήνα όπου, παρουσία εκπροσώπων της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας, τονίστηκε ότι είναι πλέον απαίτηση της διεθνούς κοινότητας να υπάρχει ισχυρό ρυθμιστικό πλαίσιο στην ιδιωτική εκπαίδευση για να καταπολεμηθεί ο κίνδυνος της εμπορευματοποίησης ενός ευαίσθητου, δημόσιου αγαθού.

Ιστορικά έχει διαπιστωθεί πως οι νομοθετικές αλλαγές στην ιδιωτική εκπαίδευση δεν επηρεάζουν απλώς το χώρο μας, αλλά ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα. Ενδεχόμενη απορρύθμιση του νομοθετικού καθεστώτος (όπως ίσχυσε την περίοδο 2014-16), που ισχύει διαχρονικά στην ιδιωτική εκπαίδευση βάσει του Συντάγματος θα έχει ως θύματα το δημόσιο συμφέρον και τη συντριπτική πλειονότητα των μαθητών που φοιτούν σε νομίμως λειτουργούντα ιδιωτικά και σε δημόσια σχολεία με αποτέλεσμα την παγίωση και τη δραματική όξυνση των ανισοτήτων. Η ΟΙΕΛΕ κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, επισημαίνοντας ότι μια τέτοια εξέλιξη που θα πλήξει την κοινωνική συνοχή και θα ευνοήσει την τάση εμπορευματοποίησης του κοινωνικού αγαθού  της Παιδείας δεν θα μείνει αναπάντητη από τον κλάδο μας.

Η ΧΑΡΑΞΗ ΠΟΡΕΙΑΣ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ: ΤΙ ΚΑΝΟΥΜΕ

Το έργο μας δεν είναι εύκολο. Απέναντί μας έχουμε ένα πανίσχυρο επιχειρηματικό λόμπι που εκπροσωπεί το κομμάτι αυτό των ιδιωτικών σχολείων που διαχρονικά επιδιώκουν να λειτουργούν ασύδοτα, χωρίς εποπτεία και νόμιμες διαδικασίες. Η Ομοσπονδία ομόφωνα αποφάσισε το διεκδικητικό της πλαίσιο που έχει τα ακόλουθα βασικά αιτήματα:

  1. Η ΟΙΕΛΕ ζητά την άμεση παρέμβαση της πολιτείας με την αυστηροποίηση της νομοθεσίας και τη δημιουργία κοινού, ειδικού σώματος Υπουργείων Παιδείας και Εργασίας που θα ασκεί συστηματικό έλεγχο, ώστε να περιοριστεί δραστικά η μαύρη εργασία, η φοροδιαφυγή και η εισφοροδιαφυγή.Τα ιδιωτικά σχολεία απολαμβάνουν, όπως άλλωστε αποδεικνύεται από την ισχύουσα νομοθεσία, σημαντικούς βαθμούς ελευθερίας, ιδίως σε ό, τι αφορά το τμήμα των απογευματινών δραστηριοτήτων. Δυστυχώς, αυτή η ελευθερία που επεβλήθη νομοθετικά την προηγούμενη περίοδο έχει γίνει αντικείμενο εκμετάλλευσης από ορισμένα ιδιωτικά σχολεία. Στα περισσότερα ιδιωτικά νηπιαγωγεία επικρατεί χάος,  πολλοί συνάδελφοι εργάζονται χωρίς διοριστήριο, ή απασχολούνται παράνομα σε ημέρες και ώρες εκτός ωρολόγιου προγράμματος, ενώ πάρα πολλά είναι τα σχολεία που δεν δηλώνουν καν τις απογευματινές δράσεις και όσους εργάζονται σε αυτές. Οι συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού που μια μερίδα ιδιωτικών σχολείων επιβάλλει στο χώρο, προκαλεί ένα ντόμινο ανομίας με αποτέλεσμα να γιγαντώνεται το φαινόμενο της αδήλωτης και υποδηλωμένης εργασίας. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι μόλις το 15% των ιδιωτικών σχολείων δηλώνει τις δράσεις, τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς. Άμεση εφαρμογή της ηλεκτρονικής πλατφόρμας που προβλέπεται ήδη από τη νομοθεσία για τον έλεγχο της αδήλωτης εργασίας σε Φροντιστήρια Μέσης Εκπαίδευσης και σε Κέντρα Ξένων Γλωσσών.
  1. Ζητούμε την άμεση κατάργηση της παραγράφου 8 του άρθρου 56 του Ν. 4472/2017 που επιβάλλει την αυθαίρετη – μόνο από το Διευθυντή – και τιμωρητική αξιολόγηση, η οποία εξοντώνει επαγγελματικά τον ιδιωτικό εκπαιδευτικό, αποβάλλοντάς τον δια βίου από το χώρο της Παιδείας. Οποιαδήποτε πιστοποίηση ποιότητας στην εκπαίδευση, δημόσια και ιδιωτική, θα πρέπει να γίνεται με γνώμονα την επιστημονική υποστήριξη των εκπαιδευτικών και την αναβάθμιση των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών προς όφελος των μαθητών.
  1. Να καταργηθεί άμεσα η ρήτρα δύο ετών υπηρεσίας ως αναπληρωτές και ωρομίσθιοι για μόνιμο διορισμό που καταστρατηγεί αυτό που εδώ και τέσσερις δεκαετίες αποτελεί νομοθετική πραγματικότητα, δηλ. η αναγνώριση της προϋπηρεσίας στην ιδιωτική εκπαίδευση ως πραγματικής δημόσιας προϋπηρεσίας. Ως εκ τούτου είναι αδιανόητη και ενδεχομένως αντισυνταγματική η διαφοροποίηση της προϋπηρεσίας σε δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση εντός του ενιαίου πίνακα για το μόνιμο διορισμό και ζητούμε την άμεση άρση του μέτρου της – επιπλέον –υπηρεσίας ως αναπληρωτές-ωρομίσθιοι.
  1. Νομοθετική ρύθμιση για άμεση αύξηση των μισθών και καταβολή της απλήρωτης εργασίας σε κάθε είδους υπερωριακή δραστηριότητα. Τα τελευταία χρόνια τα ιδιωτικά σχολεία (με μεγάλη αύξηση μαθητών από το 2016 και μετά και χωρίς ουσιαστικές μειώσεις διδάκτρων καθ’ όλη την περίοδο της κρίσης) κέρδισαν περίπου 50 εκατομμύρια ευρώ ετησίως με νομοθετικές ρυθμίσεις-δώρα, όπως η εφαρμογή του Ενιαίου Μισθολογίου, η (δωρεάν) αύξηση του ωραρίου, ενώ είναι δεκάδες τα εκατομμύρια που κερδίζονται από την απλήρωτη εργασία (με έρευνές μας υπολογίζεται γύρω στο 60%) σε υπερωρίες, απογευματινές δράσεις, summercamps, bazaars κ.λπ. Τα χρήματα αυτά για τις επιπλέον δραστηριότητες των ιδιωτικών σχολείων καταβάλλονται από τους γονείς και καταλήγουν αυτούσια, χωρίς να καταβληθούν φόροι και δεδουλευμένα, στις τσέπες όσων ιδιοκτητών παρανομούν. Αποτελεί, επομένως, κεντρικό αίτημα της Ομοσπονδίας η ψήφιση νομοθετικής διάταξης  για την επαναφορά των μισθών μας στα προ Ενιαίου Μισθολογίου επίπεδα και για τη διασφάλιση της καταβολής των κάθε είδους υπερωριακών αποδοχών.
  1. Ζητούμε την άμεση επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού στους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς, καθώς σύμφωνα με τη νομοθεσία επικρατεί το οξύμωρο οι αποζημιώσεις μας (σύνταξης, απόλυσης κ.λπ.) να είναι σύμφωνες με την εργατική νομοθεσία, ενώ η αποζημίωση των δώρων να ακολουθεί αυτό που ισχύει για το δημόσιο, με αποτέλεσμα οι εργοδότες να είναι διπλά κερδισμένοι.

Τέλος, όπως επισημάνθηκε και παραπάνω, κύριος στόχος της ΟΙΕΛΕ σε σχέση με την εκπαιδευτική διαδικασία είναι η διασφάλιση ποιοτικών εκπαιδευτικών υπηρεσιών και κυρίως η διασφάλιση της νομιμότητας στην έκδοση τίτλων σπουδών. Θα πρέπει οι διαδικασίες προαγωγής-απόλυσης και των Πανελλαδικών Εξετάσεων να είναι απολύτως διαφανείς και διασφαλισμένες. Η εμπειρία μας από την εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων στην ιδιωτική εκπαίδευση είναι εξαιρετικά αρνητική, καθώς ορισμένα ιδιωτικά σχολεία καταδολίευσαν τη διαδικασία. Ταυτόχρονα, η λειτουργία συγκεκριμένων ιδιωτικών σχολείων ως φροντιστηρίων υπονομεύει το θεσμό των Πανελλαδικών Εξετάσεων, ενώ φαινόμενα που εμφανίζονται και ενισχύονται τα τελευταία χρόνια, όπως το homeschooling και οι παράνομοι τίτλοι, ή το ζήτημα που προέκυψε με την «ομαδική» τενοντίτιδα μαθητών ιδιωτικού σχολείου που συμμετείχαν σε Πανελλαδικές με τους φυσικώς αδυνάτους δείχνουν το βαθμό του κινδύνου για την αλλοίωση κρίσιμων διαδικασιών πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και στην αγορά εργασίας. Επειδή η συντριπτική πλειονότητα των μαθητών σε νόμιμα ιδιωτικά και δημόσια σχολεία πλήττεται βάναυσα και οι ανισότητες οξύνονται, δηλώνουμε ότι δεν αποδεχόμαστε καμιά αλλαγή στον πρόσφατο νόμο που θέτει αυστηρές προϋποθέσεις εποπτείας σε περιφερειακό επίπεδο στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις, ενώ θα υπάρξει προσφυγή, εάν χρειαστεί, (όπως έγινε και το 2014) στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Δεν θα επιτρέψουμε επανάληψη των σκανδάλων με τους παράνομους τίτλους των ιδιωτικών ΤΕΕ και των εξετάσεων του ΙΒ.

ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΤΗΣ ΟΙΕΛΕ

Η Ομοσπονδία το αμέσως επόμενο διάστημα θα προβεί:

  • Σε συνελεύσεις σε όλα τα σχολεία και τα πρωτοβάθμια σωματεία μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου για να ενημερώσει τους συναδέλφους και να ζητήσει την άποψη ακόμη και του τελευταίου ιδιωτικού εκπαιδευτικού για το σχεδιασμό του Υπουργείου Παιδείας. Σε περίπτωση άμεσης κατάθεσης σχεδίου νόμου, θα τεθεί πρόταση για συγκεκριμένες κινητοποιήσεις.
  • Σε πρόταση για κοινή δράση προς την εκπαιδευτική κοινότητα και τις συλλογικότητές της για να αποφευχθεί η επέλαση της εμπορευματοποίησης της εκπαίδευσης
  • Σε προσφυγή (όπως είχε γίνει το 2014) στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στην Education International, στην ILO και στα ευρωπαϊκά συνδικάτα (ETUCE/ETUI) για την πλήρη απορρύθμιση του χώρου της ιδιωτικής εκπαίδευσης και τον κίνδυνο που προκύπτει για τη νομιμότητα των εκδιδόμενων τίτλων σπουδών
  • Σε ενημέρωση της κοινωνίας και των φορέων της για το σοβαρότατο κίνδυνο που διατρέχουν εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές σε σχέση με τη πρόσβασή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, σε διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ κ.λπ. από την έκρηξη ανομίας που θα προκληθεί από ενδεχόμενη απορρύθμιση του χώρου της ιδιωτικής εκπαίδευσης

σχετικά άρθρα

Μνημόνιο συνεργασίας για την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών σε νησιωτικές περιοχές
Μνημόνιο συνεργασίας για την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών σε νησιωτικές περιοχές
Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, στόχος είναι η βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών στους κατοίκους των νησιών και ιδίως των μικρών και...
Μνημόνιο συνεργασίας για την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών σε νησιωτικές περιοχές
Βουλή: Τέσσερις επίκαιρες ερωτήσεις για την εκπαίδευση θα συζητηθούν τη Δευτέρα
Βουλή: Τέσσερις επίκαιρες ερωτήσεις για την εκπαίδευση θα συζητηθούν τη Δευτέρα
Οι δύο ερωτήσεις αφορούν τα δικαιώματα των αναπληρωτών και το διορισμό των ΑμεΑ εκπαιδευτικών
Βουλή: Τέσσερις επίκαιρες ερωτήσεις για την εκπαίδευση θα συζητηθούν τη Δευτέρα