Είναι αναγκαίοι οι εκπαιδευτικοί Ειδικής Αγωγής ή ασχολούμαστε με το «παντεσπάνι» ;
Του εκπαιδευτικού Βασίλη Παππά

Σε αρκετά γυμνάσια της χώρας υπάρχει Τμήμα Ένταξης που απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Το Τμήμα ΄Ενταξης είναι ένα ανά σχολείο και όχι τμήματα ένταξης όπως λανθασμένα αναφέρει το Υπ. Παιδείας εξομοιώνοντάς τα με τα υπάρχοντα τμήματα ανά τάξη. Στο Τμήμα ΄Ενταξης φοιτούν μαθητές και μαθήτριες κατανεμημένοι σε κατάλληλη ομαδοποίηση ανάλογα με τα ειδικά προβλήματα που μπορεί να έχουν και με βάσει τις αξιολογήσεις – γνωματεύσεις από το οικείο ΚΕΣΥ (Κέντρο  Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης). Οι ομαδοποιήσεις αυτές (πάντοτε με τη σύμφωνη γνώμη του συμβούλου Ειδικής Αγωγής - συντονιστή δεν «τσουβαλιάζουν» τους μαθητές/τριες ανάλογα με το πλήθος αλλά σύμφωνα με τις γνωστικές και νοητικές τους ιδιαιτερότητες . Σε μια τέτοια ομάδα δεν θα μπορεί να συνυπάρξει μαθητής με δυσλεξία και υψηλό δείκτη νοημοσύνης με μαθητή/τρια με νοητική ανωριμότητα - υστέρηση. Οπότε ναι!!!  θα μπορεί να υπάρχει και ομάδα με έναν ή δύο μαθητές.  

 Παράλληλα με το πρόγραμμα συνεκπαίδευσης (και μέχρι 15 διδακτικές ώρες στα φιλολογικά, μαθηματικά και μαθήματα φυσικών επιστημών) ο εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής μπορεί να συνεπικουρεί τον αντίστοιχο εκπαιδευτικό της τάξης στα βασικά γνωστικά αντικείμενα,   βοηθώντας και το μαθητή και τον εκπαιδευτικό της γενικής αγωγής μέσα στην τάξη στις ώρες που χρειάζεται ο μαθητής, χωρίς να εγκαταλείπονται τα υπόλοιπα παιδιά του τμήματος.

Τα δεδομένα του Υπ. Παιδείας για τις νέες οργανικές θέσεις στα Τμήματα ΄Ενταξης διέπονται από καθαρά «λογιστικές λογικές» και όχι σύμφωνα με τις ανάγκες των σχολείων. Είναι δυνατόν σε 8 γυμνάσια νομού με Τ.Ε. να δίνονται 8 οργανικές θέσεις φιλολόγων ΠΕ02 , 8 μαθηματικών ΠΕ03 και μιας (1) ΠΕ04!? με προϋποθέσεις  «κόφτη» - 300 μαθητές/τριες ανά σχολική  μονάδα.

Πως μπορούν με τέτοια αναλογία εκπαιδευτικού προσωπικού Ειδικής Αγωγής να καλυφθούν οι ανάγκες για εξειδικευμένο πρόγραμμα στα βασικά μαθήματα (γιατί είναι πιο αναγκαία τα αρχαία κείμενα από τη βιολογία ή τα μαθητικά από την ιστορία? Υποθετική ερώτηση).

Πως μπορεί ο μαθητής/τρια να απομακρύνεται από ένα μάθημα π.χ. γλωσσικό για να εργαστεί στα μαθηματικά; ΄Η λόγω μη επαρκούς προσωπικού (ΠΕ04), να καλύπτονται ελάχιστες ώρες φυσικών επιστημών στο πρόγραμμα συνεκπαίδευσης με αποτέλεσμα η διαδικασία μάθησης σε αυτά τα γνωστικά αντικείμενα να είναι μηδαμινή. Επίσης αντιπαιδαγωγική θεωρείται η απομάκρυνση του μαθητή από μαθήματα όπως Θεατρική Αγωγή, Φυσική Αγωγή, Μουσική, Καλλιτεχνικά, κ.λπ γιατί θα παρακολουθεί «βασικά» μαθήματα λόγω δεσμεύσεων που θα επιβάλλονται από τα Ωρ. Προγράμματα των διαφορετικών σχολείων που θα διδάσκει ο/η εκπαιδευτικός.

Πως μπορούν να γεφυρώσουν το χάσμα των παιδιών αυτών με τους υπολοίπους στο κοινό σχολικό περιβάλλον, με τη συμμετοχή τους σε ομάδες εργασίας, παιχνιδιών αθλοπαιδιών και άλλων δραστηριοτήτων της σχολικής ζωής;

Πως μπορούν να υλοποιήσουν τις διδακτικές πρακτικές (τροποποίηση, προσαρμογή, εξατομίκευση, διαφοροποίηση της διδασκαλίας και του διδακτικού αντικειμένου), όταν το ελλιπές διδακτικό προσωπικό θα «τρέχει» να καλύψει ώρες;

Πως μπορούν (όταν δεν υπάρχουν όλες οι βασικές ειδικότητες), να σπάσουν την καχυποψία, τη διστακτικότητα, την ανασφάλεια, ειδικά στις μικρές κοινωνίες, ώστε οι γονείς να συναινέσουν  τα παιδιά τους να παρακολουθούν Τ.Ε.;

Τα ερωτήματα πολλά και προφανή. Ενώ η ρητορική των εγκυκλίων παραπέμπει στο «πρώτα ο μαθητής» , στην ουσία το αποτέλεσμα είναι «πρώτα τα μνημόνια» και οι «κόφτες».

Εμείς, και αναφέρομαι στο σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας, θα εξακολουθούμε να απαιτούμε και το «παντεσπάνι» για τα παιδιά «ενός κατώτερου θεού».

ΥΓ. Ο κατά τα άλλα λαλίστατος Πρόεδρος του ΙΕΠ, έχει κάποια πρόταση – αντιπρόταση επ’ αυτών ή ακόμη αναζητά την αριστεία στα σχολεία που έχουν μαθητές με υψηλό πολιτισμικό οικογενειακό  απόθεμα καταδικάζοντας τους πλέον κοινωνικά ευάλωτους στο περιθώριο;  

σχετικά άρθρα

Στον αέρα η εφαρμογή της Δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης - Χωρίς κανένα σχέδιο η Δημοτική Αρχή της Αθήνας
Στον αέρα η εφαρμογή της Δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης - Χωρίς κανένα σχέδιο η Δημοτική Αρχή της Αθήνας
Δήλωση εκπροσώπων Παρεμβάσεων ΠΕ στο Δ.Σ. της ΔΟΕ Δημήτρη Πολυχρονιάδη και  Χρήστο Παναγιώτου, αναπληρωτή εκπ/κού
Στον αέρα η εφαρμογή της Δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης - Χωρίς κανένα σχέδιο η Δημοτική Αρχή της Αθήνας
Δυνατότητα αίτησης μετάθεσης/βελτίωσης για τους μόνιμους εκπαιδευτικούς με τα τυπικά προσόντα στην ΕΑΕ
Δυνατότητα αίτησης μετάθεσης/βελτίωσης για τους μόνιμους εκπαιδευτικούς με τα τυπικά προσόντα στην ΕΑΕ
Μεταθέσεις/βελτιώσεις ΕΑΕ από την ΟΛΜΕ
Δυνατότητα αίτησης μετάθεσης/βελτίωσης για τους μόνιμους εκπαιδευτικούς με τα τυπικά προσόντα στην ΕΑΕ