«Ασφυκτική» η κατάσταση στα σχολεία των φυλακών
Καθυστερούν οι τοποθετήσεις εκπαιδευτικών και Συντονιστών Εκπαίδευσης - Την ανησυχία τους εκφράζουν ενώσεις εκπαιδευτικών

- Καθυστερήσεις στην υλοποίηση του νόμου για την τοποθέτηση Συντονιστών Εκπαίδευσης και την ίδρυση σχολικών μονάδων μέσα στις φυλακές

Της Χρύσας Βαϊνανίδη

«Η φυλακή που κλείνει το σχολείο της, εγκαταλείπει ουσιαστικά κάθε προσπάθεια για σωφρονιστική πολιτική, με συνέπεια να χάνεται η προοπτική για την κοινωνική επανένταξη των κρατουμένων. Το σχολείο της δεύτερης ευκαιρίας και το ΙΕΚ που λειτούργησε με απόλυτη επιτυχία τα τελευταία χρόνια, είναι ότι έχει επιμείνει για να θυμίζει πως οι φυλακές είναι σωφρονιστικά καταστήματα και οχι αποθήκες ψυχών...».

Αυτό ανέφεραν σε επιστολή τους προς υπουργεία Παιδείας και Προστασίας του Πολίτη οι κρατούμενοι των φυλακών Κορυδαλλού, ζητώντας να στελεχωθούν με το απαραίτητο προσωπικό τόσο το ΔΙΕΚ, όσο και το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ) των φυλακών.

Την ώρα που οι ελλείψεις σε δομές και εκπαιδευτικό προσωπικό στα σωφρονιστικά καταστήματα είναι τεράστιες, η ΟΛΜΕ και η Β’ ΕΛΜΕ Πειραιά καταλογίζουν αδιαφορία στις ηγεσίες των αρμόδιων υπουργείων για την έγκαιρη στελέχωση των εκπαιδευτικών δομών, ενώ εκφράζουν ανησυχία για το γεγονός ότι δεν έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες για την πλήρωση των θέσεων Συντονιστών Εκπαίδευσης σε 27 καταστήματα κράτησης. Αναπάντητες παραμένουν επίσης οι εισηγήσεις των έξι Συντονιστών Εκπαίδευσης για τη δημιουργία νέων εκπαιδευτικών δομών σε φυλακές, πέρα από τις υπάρχουσες.

«Από τη μια πλευρά πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι καμία πολιτική σωφρονισμού και επανένταξης κοινωνικής των κρατουμένων δεν θα είναι αποτελεσματική χωρίς τη λειτουργία κατάλληλων εκπαιδευτικών δομών εντός των σωφρονιστικών καταστημάτων. Από την άλλη πλευρά, η πολιτεία οφείλει να μεριμνήσει για την έγκαιρη στελέχωση αυτών των δομών, τη δημιουργία κατάλληλων χώρων, τον εξοπλισμό τους με υλικοτεχνική υποδομή και την στήριξη των εκπαιδευτικών που προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες» αναφέρει στο alfavita.gr η γ.γ. της Β' ΕΛΜΕ Πειραιά, Μαρία Γεωργαρίου.

Ενδεικτική είναι η κατάσταση στα σωφρονιστικά καταστήματα του Κορυδαλλού: στις γυναικείες φυλακές δεν λειτουργεί εδώ και χρόνια καμία εκπαιδευτική μονάδα και παρόλο που έχει τοποθετηθεί Συντονίστρια Εκπαίδευσης δεν έχει ιδρυθεί καμία δομή. Στις ανδρικές φυλακές δεν έχει τοποθετηθεί κανένας Συντονιστής Εκπαίδευσης, ενώ το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ) και το ΔΙΕΚ είναι υποστελεχωμένα. Το δημόσιο ΙΕΚ των ανδρικών φυλακών παραμένει μέχρι σήμερα εκτός λειτουργίας, παρά το γεγονός ότι λειτουργούσε εδώ και χρόνια και διαθέτει τις κατάλληλες υποδομές. Ο λόγος; Επειδή καθυστέρησε να υπογραφεί η πράξη τοποθέτησης εκπαιδευτικού για την πλήρωση της θέσης του διευθυντή. Το πρόβλημα φαίνεται τελικά ότι λύνεται καθώς σύμφωνα με πληροφορίες του alfavita.gr υπεγράφη η απόφαση για την πλήρωση των θέσεων στο ΔΙΕΚ Κορυδαλλού και τις επόμενες ημέρες αναμένεται να ξεκινήσει κανονικά η λειτουργία του.

Καθυστερήσεις

Παράλληλα η ΟΛΜΕ, ενώσεις εκπαιδευτικών, διευθυντές και εκπαιδευτικοί των σωφρονιστικών καταστημάτων ζητούν να προχωρήσουν άμεσα οι διαδικασίες για την πλήρωση των θέσεων συντονιστών εκπαίδευσης -όπως προβλέπει ο νόμος 4521/18- προκειμένου να γίνει το επόμενο βήμα και να ιδρυθούν νέες σχολικές μονάδες μέσα στις φυλακές.

Αν και η προκήρυξη Κ1/11553 25-01-2019 προέβλεπε την τοποθέτηση 33 συντονιστών σε ισάριθμα σωφρονιστικά καταστήματα, μέχρι σήμερα έχουν καλυφθεί μόνο οι έξι θέσεις, ενώ ακόμα δεν έχει υπογραφεί η κοινή υπουργική απόφαση των υπουργείων Προστασίας του Πολίτης και Παιδείας με την οποία ιδρύονται σχολικές μονάδες εντός των σωφρονιστικών καταστημάτων, κατόπιν εισηγήσεων των Συντονιστών.

Δεδομένων των συνθηκών, η Β' ΕΛΜΕ Πειραιά ζητά με ανακοίνωσή της να καλυφθούν τα κενά των Συντονιστών στα υπόλοιπα 26 Σωφρονιστικά Καταστήματα, προκηρύσσοντας εκ νέου τις θέσεις, να υπογραφεί η ΚΥΑ με την οποία θα ορίζεται η έναρξη λειτουργίας των σχολικών μονάδων και των χώρων όπου αυτές θα λειτουργούν, σύμφωνα με τις εισηγήσεις των συντονιστών και να επισπευσθεί η στελέχωσή τους από εκπαιδευτικούς.

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με το άρθρο 31 του νόμου 4521/18 , σε κάθε κατάστημα κράτησης ιδρύονται σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Δημοτικό Σχολείο, Γυμνάσιο ή Σ.Δ.Ε., ΓΕ.Λ., ΕΠΑ.Λ.), Δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Δ.Ι.Ε.Κ.), Δ.Ι.Ε.Κ. ενηλίκων αποφοίτων υποχρεωτικής εκπαίδευσης ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων και Τμήματα εκμάθησης της Ελληνικής Γλώσσας, ενώ σε κάθε κατάστημα κράτησης επιλέγεται Σύμβουλος-Συντονιστής Εκπαίδευσης, μόνιμος εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με τριετή θητεία.

Παρά το νόμο, δεν υπάρχουν χώροι

Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Παιδείας, η καθυστέρηση οφείλεται στο γεγονός ότι άλλαξαν τα πρόσωπα που συγκροτούσαν το συμβούλιο επιλογής των Συντονιστών Εκπαίδευσης λόγω των εκλογών της 7ης Ιουλίου. Αυτό σημαίνει ότι μέχρι στιγμής έχουν «παγώσει» όλες οι διαδικασίες την υλοποίηση του νόμου 4521/18. Παρά το νόμο, βέβαια, που προβλέπει την ίδρυση σχολείων μέσα στις φυλακές, η πραγματικότητα είναι ότι πολλά σωφρονιστικά καταστήματα δεν διαθέτουν τους κατάλληλους χώρους για τη στέγαση σχολικών μονάδων, γεγονός που θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους οι νέες ηγεσίες των υπουργείων.

Μαθήματα εκμάθησης ελληνικών 

«Πέρα από τη στελέχωση των εκπαιδευτικών δομών και την ίδρυση σχολείων, έχει μεγάλη σημασία να επεκταθούν στις φυλακές, όπου αυτό είναι εφικτό, τα προγράμματα εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας σε κρατούμενους με ανεπαρκείς γνώσεις ελληνικών» τονίζει στο alfavita.gr η συντονίστρια εκπαίδευσης των Φυλακών στα Διαβατά, Μαίρη Γκρίζου. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που υλοποιήθηκε πιλοτικά στις Φυλακές των Διαβατών σε συνεργασία με το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας.

«Είναι πολύ σημαντικό για τους κρατούμενους που δεν γνωρίζουν καλά ή καθόλου την ελληνική γλώσσα να μπορέσουν να κάνουν πιο εύκολη και λειτουργική τη ζωή τους μέσα στις φυλακές. Να μπορούν να επικοινωνούν» διευκρινίζει η κ. Γκρίζου. Προσέθεσε μάλιστα πως τα μαθήματα απέδωσαν και την επόμενη χρονιά κρατούμενοι του προγράμματος κατάφεραν να ενταχθούν στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας. 

«Δυστυχώς, η συνέχιση του προγράμματος εκμάθησης ελληνικών είναι και αυτή στον αέρα», καταλήγει.

Διαβάστε ακόμα:

Επιστολή κρατουμένου: «Ξεκινάω απεργία πείνας, διεκδικώ το δικαίωμα στην εκπαίδευση»

 

σχετικά άρθρα

Καταγγελία των Συλλόγων Γονέων και Καθηγητών του 3ου ΓΕΛ Χανίων για την αναίτια κακοποίηση μαθητή από αστυνομικούς
Καταγγελία των Συλλόγων Γονέων και Καθηγητών του 3ου ΓΕΛ Χανίων για την αναίτια κακοποίηση μαθητή από αστυνομικούς
Ανακοίνωση για το περιστατικό, λίγο μετά τη λήξη της πορείας για τον Αλέξανδρο Γρηγορόπουλο στα Χανιά
Καταγγελία των Συλλόγων Γονέων και Καθηγητών του 3ου ΓΕΛ Χανίων για την αναίτια κακοποίηση μαθητή από αστυνομικούς