Thumbnail
Για τη Νεοελληνική Γλώσσα

Η πρώτη ευχάριστη φετινή έκπληξη στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας  ήταν η πρωτοβουλία της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων να συμπεριλάβει στις οδηγίες βαθμολόγησης για την περίληψη τα νοηματικά κέντρα του κειμένου. Σχεδόν ευχάριστη βέβαια, διότι  θα ήταν αρτιότερο να δοθεί ανάλογη σημασία στη συνεκτικότητα του κειμένου (πρόθεση του συγγραφέα, βασικό νοηματικό κέντρο, δείκτες συνοχής και λογικής άρθρωσης)

Η δεύτερη ευχάριστη έκπληξη ήρθε με την ανακοίνωση της διδακτέας – εξεταστέας ύλης για το 2017-2018. Εκεί για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια ορίζεται ότι δεν πρέπει να χρησιμοποιείται ο όρος «συλλογιστική πορεία» στις ασκήσεις που αφορούν την οργάνωση ενός κειμένου ή μιας παραγράφου. Ο όρος αυτός θα χρησιμοποιείται στο εξής αποκλειστικά για τη μελέτη του επιχειρήματος.

Επομένως, δεν έχει νόημα πια να λένε δάσκαλοι και μαθητές ότι η παράγραφος και το κείμενο αναπτύσσονται με παραγωγική ή επαγωγική συλλογιστική πορεία. Αρκεί να είναι ικανοί να διακρίνουν αν η παράγραφος και το κείμενο οργανώνονται , όπως διευκρινίζεται, « με λογική ή συνειρμική οργάνωση, από το γενικό στο μερικό και αντίστροφα, με αντίθεση, με αιτιολογική ανάλυση, με διευκρίνιση κ.λπ.»

Μπορούμε λοιπόν να περιμένουμε ότι σύντομα θα βελτιωθεί ακόμη περισσότερο η περιγραφή της διδακτέας- εξεταστέας ύλης. Πιο συγκεκριμένα, είναι αναγκαίο

α) να αποκατασταθεί η αντιστοιχία σχολικού βιβλίου και διδακτέας ύλης στους τρόπους πειθούς, οι οποίοι στην ύλη απαριθμούνται ως 4 στο δε βιβλίο από 3 ως 6

β) να περιγραφούν με ακρίβεια οι δείκτες ποιότητας του παραγόμενου κειμένου (που σήμερα ενδεικτικά μόνο αναφέρονται και πλημμελώς εφαρμόζονται)

γ) να απαλειφθεί από τη διδακτέα ύλη ο απαξιωτικός (όταν αναφέρεται σε έγκριτους δοκιμιογράφους ) χαρακτηρισμός «κειμενογράφος»

Το γ΄ είναι ζήτημα τιμής. Το β΄ σε συνδυασμό με το α΄ σχετίζονται με τον πυρήνα του αδιεξόδου στο οποίο έχει περιέλθει το μάθημα: την αδυναμία του να απαγκιστρωθεί από την παλιά μέθοδο της έκθεσης ιδεών και να ακολουθήσει την κοινωνιοκεντρική μέθοδο. (αναλυτικότερα  http://www.alfavita.gr/arthron/ekpaideysi/protaseis-gia-tin-ananeosi-tis-didaskalias-kai-tis-axiologisis-toy-mathimatos-tis )

Π.Ν.Τσουκαλάς

Εκπαιδευτικός 6ου ΓΕΛ Νέας Ιωνίας

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 1/10

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Κουνούπια
Ποιο ζώο ευθύνεται για τους περισσότερους θανάτους ανθρώπων κάθε χρόνο;
Όταν σκεφτόμαστε τα πιο επικίνδυνα ζώα, πιθανόν φανταζόμαστε μεγάλους θηρευτές με αιχμηρά δόντια. Η πραγματικότητα όμως είναι πολύ διαφορετική.
Ποιο ζώο ευθύνεται για τους περισσότερους θανάτους ανθρώπων κάθε χρόνο;
kataigides_2.jpg
Καιρός - Επιτροπή Εκτίμησης Κινδύνου: Ποιες περιοχές θα «χτυπηθούν» πιο έντονα σήμερα Πέμπτη και αύριο Παρασκευή
Σε επιφυλακή η Πολιτική Προστασία για την κακοκαιρία της Πέμπτης και Παρασκευής
Καιρός - Επιτροπή Εκτίμησης Κινδύνου: Ποιες περιοχές θα «χτυπηθούν» πιο έντονα σήμερα Πέμπτη και αύριο Παρασκευή
ypsos
Πότε σταματούν να ψηλώνουν τα κορίτσια και ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την ανάπτυξη τους
Η εφηβεία είναι το τελευταίο στάδιο ανάπτυξης, κατά το οποίο τα κορίτσια αποκτούν τις ενήλικες διαστάσεις τους.
Πότε σταματούν να ψηλώνουν τα κορίτσια και ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την ανάπτυξη τους