Thumbnail
Συνέντευξη

Συνέντευξη της Σίας Αναγνωστοπούλου, αναπληρώτριας υπουργού Παιδείας στο left.gr


Η Σία Αναγνωστοπούλου υπήρξε επί 9 χρόνια (1995-2004) καθηγήτρια στο Τμήμα Τουρκικών και Μεσανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κύπρου και από το 2004 ήταν αναπληρώτρια καθηγήτρια Ιστορίας στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου. Έχει διδάξει, ως επισκέπτρια καθηγήτρια, σε πολλά Πανεπιστήμια στην Ευρώπη και στην Αμερική ενώ διαθέτει μεγάλο συγγραφικό έργο.

Σήμερα από τη θέση της αναπληρώτριας υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων προσφέρει τις υπηρεσίες της για τη μεταρρύθμιση του πολύπαθου χώρου της Παιδείας. Αφορμή για τη συνέντευξη στο left υπήρξε η διοργάνωση στην περιοχή της Αρχαίας Ολυμπίας στα τέλη Αυγούστου, της Πρώτης Θερινής Ακαδημίας με τον τίτλο “Πέρα από την προσφυγική κρίση -Σπουδάζοντας στην Ευρώπη”. Βασικός στόχος, ανάμεσα σε άλλους, ήταν η ενημέρωση για τις προϋποθέσεις εισαγωγής στην Ανώτατη Εκπαίδευση στην Ελλάδα και τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες για τους πρόσφυγες.

«Ήταν ας πούμε ένα θερινό πανεπιστήμιο, συνάντησης νέων ανθρώπων, προσφύγων, οι οποίοι βρίσκονται σε ηλικία πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, που είτε σπούδαζαν στην χώρα καταγωγής τους είτε πρέπει να προετοιμαστούν να περάσουν σ’ ένα από τα ανώτατα ιδρύματα. Αποφασίσαμε να έρθουμε σε επαφή με αυτούς τους ανθρώπους, να έχουμε καθηγητές μαζί μας, να συζητήσουμε με ποια κριτήρια θα μπορέσουν να ενταχθούν στα ανώτερα ιδρύματα είτε της Ελλάδας είτε σε κάποια άλλη ευρωπαϊκή χώρα».

Προς τον σκοπό αυτό, μας λέει η Σία Αναγνωστοπούλου:

«Ήδη συνεργαζόμαστε με το Συμβούλιο της Ευρώπης, με την Unesco, με άλλες ευρωπαϊκές χώρες για να θεσπίσουμε τα κριτήρια εισαγωγής σε πανεπιστήμια. Εμείς από την πλευρά μας θα φτιάξουμε το νομοθετικό πλαίσιο να μάθουν την ελληνική γλώσσα ή την όποια γλώσσα της χώρας που τελικά θα εγκατασταθούν».  

Στην ερώτησή μας αν υφίστανται οι αντικειμενικές προϋποθέσεις, με δεδομένο ότι πολλές ευρωπαϊκές χώρες ακολουθούν πολιτική κλειστών συνόρων, η υπουργός μας απαντά:

«Η απάντηση μιας κυβέρνησης της Αριστεράς στα κλειστά σύνορα είναι η ίση αντιμετώπιση των παιδιών των μεταναστών, όπως όλων των παιδιών του κόσμου και της Ευρώπης. Από τη στιγμή που θα μείνουν κάποια από αυτά στην Ελλάδα, εμείς είμαστε υποχρεωμένοι, απέναντι σε αυτό που λέμε Αριστερά, να τα εντάξουμε ομαλά στο εκπαιδευτικό σύστημα. Να τους δώσουμε ελπίδα και να μας δώσουν ελπίδα».

Στη συνέχεια της συνέντευξης η Σία Αναγνωστοπούλου μας μιλάει για τους στόχους του υπουργείου στο ξεκίνημα της νέας χρονιάς:

«Στόχος μας είναι να υπάρχουν όλα τα βιβλία από την αρχή στα σχολεία, είναι ήδη όλα τα βιβλία εκεί. Επιπλέον, έχουν γίνει όλες οι διαδικασίες για τις αποσπάσεις και τους αναπληρωτές καθηγητές, ώστε τα σχολεία να ξεκινήσουν 12 Σεπτέμβρη κανονικά, με τους καθηγητές στις θέσεις τους, να μην υπάρχει κλειστό σχολείο».

Όσον αφορά τις προσλήψεις διδακτικού προσωπικού, ο υπουργός Νίκος Φίλης έχει εξαγγείλει την πρόσληψη 20.800 αναπληρωτών:

«Ο κύριος Φίλης έχει ήδη δεσμεύσει τα χρήματα για τις προσλήψεις αναπληρωτών που χρειάζονται για αυτήν τη σχολική χρονιά. Έχει πει, όμως, και κάτι επιπλέον ο υπουργός. Στην επόμενη τριετία, αρχής γενομένης από το Σεπτέμβριο του 2017, θα γίνει μόνιμη πρόσληψη όσων χρειάζονται για τη δημόσια εκπαίδευση. Εμείς, ως Αριστερά, αυτό που γίνεται με τους αναπληρωτές, πάντα το καταγγέλλαμε. Είμαστε υποχρεωμένοι να λύσουμε αυτό το ζήτημα».

Στο ζήτημα της ειδικής αγωγής η υπουργός μας λέει:

«Ο υπουργός [Νίκος Φίλης] από πέρυσι έδειξε ιδιαίτερη ευαισθησία για την ειδική αγωγή. Ήδη πέρσι έγιναν πολλές προσλήψεις, οι ίδιες, κάτι περισσότερες από 9.000, θα γίνουν και φέτος».

Όσον αφορά την ιδιωτική εκπαίδευση και τις πρόσφατες νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, που είχαν ως αποτέλεσμα σφοδρή αντιπαράθεση με την αξιωματική αντιπολίτευση, ιδιαίτερα σε σχέση με το άρθρο 28:

«Το άρθρο 28 της ιδιωτικής εκπαίδευσης αποτελεί τομή. Αποτελεί τομή γιατί μια κυβέρνηση, με κύριο κορμό την Αριστερά, βάζει φρένο σε μια απολύτως νεοφιλελεύθερη αντίληψη η οποία προσπαθούσε να μετατρέψει την εκπαίδευση σε εμπόρευμα. Από το 2011 ξεκίνησε αυτή η προσπάθεια, να μετατραπούν οι μαθητές σε «πελάτες» και οι καθηγητές σε «γκαρσόνια των πελατών». Το νομοσχέδιο σταματάει την «αντιμεταρρύθμιση» στην παιδεία. Η παιδεία είναι δημόσιο αγαθό. Επομένως, οι εκπαιδευτικοί είτε στο δημόσιο είτε στον ιδιωτικό φορέα, είναι λειτουργοί και πρέπει να προστατεύονται με ενιαίο θεσμικό πλαίσιο από το κράτος και να μην είναι όμηροι στα χέρια του κάθε ιδιοκτήτη. Δεν είναι τυχαίο ότι το άρθρο 28 για την ιδιωτική εκπαίδευση το ψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ, ΑΝΕΛ, ΚΚΕ, ψήφισαν παρών η Δημοκρατική Συμπαράταξη και το Ποτάμι, και κατά ψήφησαν η ΝΔ και η Χρυσή Αυγή. Δεν περιποιεί τιμή αυτό για τη ΝΔ».
Με το δεδομένο ότι ο Εθνικός και Κοινωνικός Διάλογος για την Παιδεία έχει ολοκληρωθεί και η επιτροπή έχει καταθέσει τα πορίσματά της, ρωτήσαμε την Σία Αναγνωστοπούλου ποιες είναι οι βασικές τομές που, κατά τη γνώμη της, πρέπει να γίνουν στην παιδεία:

«Η βασική τομή που πρέπει να γίνει είναι να ξαναγίνει το Λύκειο μια κανονική βαθμίδα της εκπαίδευσης και όχι προθάλαμος για τα ανώτατα ιδρύματα. Αυτό θα συμπαρασύρει και αλλαγές που πρέπει να γίνουν στη δευτεροβάθμια και την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Το σύστημα των εξετάσεων έχει φτάσει στα όριά του. Δημιούργησε μια υπεραναπτυγμένη παραπαιδεία, φροντιστήρια, παπαγαλία, υπονόμευσε το Λύκειο.

Αυτό όμως που έχουμε πει, και το έχει πει και ο υπουργός, είναι ότι δεν πρόκειται να αιφνιδιάσουμε κανένα. Οι μεταρρυθμίσεις θέλουνε σύνεση, συναίνεση, σοβαρότητα. Δεν πρόκειται να προχωρήσει τίποτα άμεσα που αναστατώνει τις ζωές εφήβων που ετοιμάζονται για τις εξετάσεις. Οι αλλαγές θα γίνουν σε βάθος χρόνου και θα είναι προειδοποιημένοι οι άμεσα ενδιαφερόμενοι».

Για το τέλος της συνέντευξης αφήσαμε δυο ερωτήσεις που αφορούν την ευρύτερη περιοχή μας, μιας και η Σία Αναγνωστοπούλου διετέλεσε και αναπληρώτρια υπουργός Εξωτερικών. Η πρώτη αφορούσε το αποτυχημένο πραξικόπημα στην Τουρκία και την επακόλουθη πολιτική του Ερντογάν στο εσωτερικό της Τουρκίας:

«Τοποθετήθηκα εξ αρχής υπέρ της συνταγματικής νομιμότητας. Κανένα πραξικόπημα δεν μπορεί να γίνει ανεκτό. Ο αυταρχισμός του Ερντογάν, που είχε αρχίσει να διαφαίνεται από πριν, τώρα πια είναι πραγματικός. Ελπίζω ότι η τουρκική κοινωνία θα αντιδράσει σε αυτόν τον αυταρχισμό και η δημοκρατία, με όλες της τις έννοιες, θα εφαρμοστεί επιτέλους στην Τουρκία. Η Τουρκία βρίσκεται σε μια καμπή της ιστορίας και αυτή η καμπή μπορεί να γεννήσει το καλύτερο αλλά και άσχημα πράγματα».

Για την τουρκική επέμβαση στη βόρεια Συρία και την εξίσωση του ISIS με τους Κούρδους μαχητές από τον Ερντογάν, με τη σχετική ανοχή των ΗΠΑ και της Ε.Ε., η υπουργός σχολιάζει:

«Σε μια ήδη επιβαρυμένη περιοχή από τον πόλεμο και τις συγκρούσεις που έχουν οδηγήσει σε αυτήν την προσφυγική κρίση, η επέμβαση μιας χώρας δημιουργεί περισσότερα προβλήματα απ’ ό,τι λύνει. Οι Κούρδοι στη συνοριακή γραμμή Συρίας-Τουρκίας ήταν αυτοί που αντιστάθηκαν με νύχια και δόντια απέναντι στον ISIS. Φτιάξανε ένα σύστημα δημοκρατικό, απόλυτης ισότητας γυναικών-ανδρών, που για μουσουλμανικό σύστημα είναι μεγάλο πράγμα. Θεωρώ λοιπόν ότι το να εξισώνονται οι Κούρδοι με τον ISIS δεν είναι ό,τι καλύτερο».

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 11/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

παιδί
Γιατί βιάζονται να μεγαλώσουν;
«Την ίδια στιγμή, οι γονείς είτε αποφεύγουν να μιλήσουν ανοιχτά για το θέμα της σεξουαλικότητας είτε αδυνατούν να παρέχουν σωστή ενημέρωση και...
Γιατί βιάζονται να μεγαλώσουν;
polixrwma stilo
Εκπαιδευτικοί Λάρισας: Σοβαρές καταγγελίες για αυταρχική διοίκηση στο 7ο ΕΠΑΛ
«Όταν οι συλλογικές Διαδικασίες δεν γίνονται σεβαστές, τα αποτελέσματα είναι τραγικά», καταγγέλλουν οι εκπαιδευτικοί
Εκπαιδευτικοί Λάρισας: Σοβαρές καταγγελίες για αυταρχική διοίκηση στο 7ο ΕΠΑΛ