Thumbnail
Σύλλογος Καθηγητών Πληροφορικής αν.Κρήτης

Την Τρίτη 26 Απριλίου 2016 (Μεγάλη Τρίτη) δημοσιεύτηκε η Υπουργική Απόφαση με αριθμ. πρωτ. Φ12/657/70691/Δ1/26-4-2016 για το νέο Ενιαίου Τύπου Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο (http://goo.gl/5sqM5F). Ο Σύλλογος Καθηγητών Πληροφορικής Ανατολικής Κρήτης καταρχήν θεωρεί ότι είναι σε θετική κατεύθυνση η απόφαση να πάψουν να υφίστανται τρεις (3) διαφορετικοί τύποι δημοτικών, οι οποίοι κατέληγαν στο να εισάγονται στο Γυμνάσιο μαθητές/τριες με διαφορετικά γνωστικά υπόβαθρα. Στην Πληροφορική είχαμε το οξύμωρο να υπάρχουν μαθητές Α' Γυμνασίου που δεν είχαν κάνει ποτέ Πληροφορική, μαθητές που είχαν κάνει κάποιες ώρες στα μεσημεριανά τμήματα του ολοήμερου και μαθητές από σχολεία με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (Ε.Α.Ε.Π.) οι οποίοι διδάσκονταν κανονικά στο πρωινό τους πρόγραμμα Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.) και βασικές αρχές Πληροφορικής.

Δυστυχώς όμως αυτή η πρόθεση του Υπουργού κρύβει προχειρότητες, καθώς φαίνεται να έχει παρθεί με οικονομικά και όχι με επιστημονικά-παιδαγωγικά κριτήρια. Άλλωστε, ενώ ακόμα είναι σε εξέλιξη ο Εθνικός Διάλογος για την Παιδεία, πώς μπορεί χωρίς καμία αιτιολόγηση και επιστημονική τεκμηρίωση να αποφασίζεται αλλαγή των ωρολογίων προγραμμάτων και των τύπων των δημοτικών σχολείων όλης της χώρας;

Το πρόγραμμα των Ε.Α.Ε.Π. πιλοτικά εφαρμόζεται σε πάνω από 1000 σχολεία την τελευταία πενταετία με θετικά αποτελέσματα. Άραγε, αξιολογήθηκαν όπως προβλέπεται (χρηματοδότηση ΕΣΠΑ) κι αν ναι γιατί δεν δημοσιεύονται τα αποτελέσματα; Το πρόγραμμα στα δημοτικά με Ε.Α.Ε.Π. προβλέπει 1 ώρα μαθήματος Τεχνολογίας Πληροφορικής και Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.) για την Α’ και Β’ τάξη, και από 2 ώρες Τ.Π.Ε. στις υπόλοιπες τάξεις. Τα αποτελέσματα της διδασκαλίας των μαθημάτων είναι ήδη φανερά στους συναδέλφους των Γυμνασίων που υποδέχονται αυτά τα παιδιά, αλλά και στην κοινωνία μέσω των πάμπολλων δράσεων που γίνονται και περιλαμβάνουν δουλειές των παιδιών με τους εκπαιδευτικούς Πληροφορικής, όπως για παράδειγμα το Μαθητικό Φεστιβάλ Ψηφιακής Δημιουργίας (http://www.digifest.info/), στο οποίο μπορεί κανείς να δει εργασίες από προγραμματισμό, comics και animation μέχρι εφαρμογές και κατασκευές με εκπαιδευτική ρομποτική. Κι όλα αυτά στο πλαίσιο του δημόσιου σχολείου. Δυστυχώς, όπως σε όλες τις βαθμίδες, έτσι και στο δημοτικό, η υποβάθμιση του μαθήματος των Τ.Π.Ε. - Πληροφορικής σε μία ώρα την εβδομάδα δεν επιτρέπει να γίνει ποιοτική δουλειά όπως στα δημοτικά με Ε.Α.Ε.Π.

Επίσης, για πρώτη φορά με τη συγκεκριμένη απόφαση δίνεται ανάθεση του μαθήματος των Τ.Π.Ε. σε δασκάλους με επιμόρφωση Β' επιπέδου. Προφανώς οι γνώσεις του εκπαιδευτικού Πληροφορικής δεν μπορούν να υποκατασταθούν από οποιαδήποτε επιμόρφωση, και το μέτρο αυτό αποσκοπεί όχι στο να αναβαθμίσει την ποιότητα του μαθήματος, αλλά στο να καλύψει ενδεχόμενα κενά που μπορεί να προκύψουν. Το Υπουργείο επιλέγει με οικονομικά κριτήρια να αναθέτει μαθήματα και ώρες, υποβαθμίζοντας την ποιότητα στην εκπαίδευση των παιδιών μας. Προφανώς το μάθημα των Τ.Π.Ε. θα πρέπει να διδάσκεται μόνο από τους εκπαιδευτικούς Πληροφορικής (για αυτό έχει θεσμοθετηθεί και κλάδος ΠΕ19-ΠΕ20 στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση) και να μετονομαστεί σε Πληροφορική ώστε να μην υπάρχει καμία αμφιβολία για το τί θα πρέπει να περιέχει.

Οι αλλαγές για μια ακόμα φορά γίνονται βιαστικά και χωρίς σοβαρό σχεδιασμό. Αλλάζοντας το συγκεκριμένο μάθημα από δίωρο σε μονόωρο, δεν θα έπρεπε να αλλάξουν οι στόχοι και το αναλυτικό πρόγραμμα του μαθήματος; Δυστυχώς το Υπουργείο Παιδείας μάλλον θεωρεί ότι διδάσκονται τα ίδια πράγματα είτε σε μία είτε σε δύο ώρες, οπότε όλα τα προβλήματα ανάγονται σε κοπτοραπτική ωρών.

Οι εκπαιδευτικοί Πληροφορικής υπηρετούν στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση σχεδόν 15 χρόνια, εξυπηρετώντας την εισαγωγή των Νέων Τεχνολογιών στα ολοήμερα δημοτικά την προηγούμενη δεκαετία και στήνοντας τα εργαστήρια πληροφορικής χωρίς καμία ουσιαστική χρηματοδότηση. Εδώ και τρία χρόνια έχει θεσπιστεί ο κλάδος ΠΕ19-ΠΕ20 και έχουν μεταταχθεί εκπαιδευτικοί Πληροφορικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Το Υπουργείο ακόμα και σήμερα δεν έχει προχωρήσει στην τακτοποίηση των οργανικών θέσεων των συναδέλφων, κρατώντας τους σε ένα καθεστώς άτυπης εργασιακής ομηρίας.

Ένας ακόμα παράγοντας που “δείχνει” να αγνοεί το Υπουργείο είναι η εργαστηριακή φύση του μαθήματος Τ.Π.Ε. (Πληροφορικής). Για να μπορέσουμε να μιλάμε για εκπαίδευση στις Τ.Π.Ε. και τις βασικές αρχές Πληροφορικής θα πρέπει να υπάρξουν εργαστήρια Πληροφορικής. Σε πόσα δημοτικά έχει ληφθεί μέριμνα για αυτό; Επίσης, η υποστήριξη των υπαρχόντων (πεπαλαιωμένων) εργαστηρίων είναι θέμα μείζονος σημασίας και θα πρέπει άμεσα να θεσμοθετηθεί το ωράριο των Υπεύθυνων Εργαστηρίων, όπως και στις άλλες βαθμίδες.

Τα παραπάνω είναι απολύτως απαραίτητα για να έχουμε ποιοτική εκπαίδευση στην Πληροφορική, ήδη από το δημοτικό σχολείο και ζητάμε:

  • Όποιες αλλαγές στο περιεχόμενο και στο ωράριο διδασκαλίας των Τ.Π.Ε. – Πληροφορικής να εξετάζονται συνολικά για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και όχι αποσπασματικά.

  • Το μάθημα των Τ.Π.Ε. να διδάσκεται μόνο από εκπαιδευτικούς Πληροφορικής,  να μετονομαστεί σε Πληροφορική και να οριστεί το περιεχόμενο του μαθήματος ανά τάξη με βάση τη δίωρη διδασκαλία ανά εβδομάδα όπως και στα δημοτικά με Ε.Α.Ε.Π.

  • Να δημιουργηθούν εργαστήρια Πληροφορικής σε κάθε δημοτικό σχολείο και να θεσμοθετηθεί το ωράριο των Υπεύθυνων Εργαστηρίων όπως και στις άλλες βαθμίδες ώστε να εξασφαλιστεί η σωστή συντήρηση και λειτουργία τους.

  • Να δοθούν άμεσα οργανικές θέσεις στους συναδέλφους ΠΕ19-ΠΕ20 που έχουν μεταταχθεί στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

Αν θέλουμε να βελτιώσουμε το εκπαιδευτικό μας σύστημα δεν μπορούμε να σκεφτόμαστε και να δρούμε αποσπασματικά και μόνο με οικονομικά κριτήρια, αλλά να προτάξουμε τους εκπαιδευτικούς στόχους και το όραμά μας για ένα σύγχρονο σχολείο σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Σε ένα τέτοιο σχολείο η Πληροφορική πρέπει να έχει ουσιαστική παρουσία ως εργαστηριακό μάθημα γενικής παιδείας σε όλες τις τάξεις. Οι επιστημονικές ενώσεις πληροφορικής και ο Σύλλογος έχουν καταθέσει κατά καιρούς υπομνήματα προς το Υπουργείο Παιδείας σχετικά με την πληροφορική παιδεία και τα προβλήματα που απασχολούν τον κλάδο και μπορούν να αξιοποιηθούν από την πολιτική ηγεσία στη σύνταξη του νέου εκπαιδευτικού μοντέλου.

Το ΔΣ του Συλλόγου Καθηγητών Πληροφορικής Ανατολικής Κρήτης 

http://www.plirankritis.gr/

Το κείμενο δημοσιεύεται στο http://www.plirankritis.gr/2016/05/blog-post_2.html

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/8

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

μητσοτακης
Επιστολή 257 Ελλήνων επιστημόνων σε Μητσοτάκη - Θεοδωρικάκο: Πρόταση για δημιουργία νέου Εθνικού Οργανισμού Έρευνας
Η πρόταση στοχεύει στην ενίσχυση της αξιοκρατίας, της διαφάνειας και της συνέχειας στη διαχείριση των ερευνητικών χρηματοδοτήσεων, με εθνική...
Επιστολή 257 Ελλήνων επιστημόνων σε Μητσοτάκη - Θεοδωρικάκο: Πρόταση για δημιουργία νέου Εθνικού Οργανισμού Έρευνας
ΕΥΤΥΧΗΣ-ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ
Έφυγε σήμερα από τη ζωή ο Πανεπιστημιακός Ευτύχης Μπιτσάκης, η θρυλική μορφή της επιστημονικής και πολιτικής σκέψης
Έφυγε από τη ζωή στα 95 του ο Ευτύχης Μπιτσάκης, διακεκριμένος φιλόσοφος και πανεπιστημιακός. Η ζωή, το έργο και η συμβολή του στη φιλοσοφία και την...
Έφυγε σήμερα από τη ζωή ο Πανεπιστημιακός Ευτύχης Μπιτσάκης, η θρυλική μορφή της επιστημονικής και πολιτικής σκέψης
paideias
Υπουργείο Παιδείας: Διορισμός 993 νέων μελών ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού - Όλα τα ονόματα
Η επιλογή των υποψηφίων έγινε από τους αξιολογικούς πίνακες κατάταξης Γ1΄ και Γ2΄ των προκηρύξεων 2ΕΑ/2022 και 1ΕΑ/2022 του ΑΣΕΠ, εξασφαλίζοντας...
Υπουργείο Παιδείας: Διορισμός 993 νέων μελών ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού - Όλα τα ονόματα