Με αφορμή την ανακοίνωση της εξεταστέας ύλης από το Υπουργείο Παιδείας, θα ήθελα απ’ ευθείας να προβώ στα παρακάτω σχόλια.
- Ποιό θα έπρεπε να ήταν το μοναδικό κριτήριο με το οποίο θα καθοριζόταν η εξεταστέα ύλη; Απαντώ. Να έχει διδαχθεί σε όλα ανεξαιρέτως τα Λύκεια της Ελλάδας. Φαντάζομαι, γι’ αυτό μας ζητούσαν ακόμα και τις πρώτες μέρες που έκλεισαν τα σχολεία, να αναφέρουμε μέχρι ποιο σημείο είχε προχωρήσει η διδασκαλία μας.
- Από πού πηγάζει το πρόβλημα, ιδιαίτερα για τη Φυσική; Η ύλη που έπρεπε να διδαχθεί αποτελείται πρακτικά από 5 κεφάλαια, 5 ενότητες διαφορετικές. Το ένα κεφάλαιο διαπραγματεύεται θέματα ηλεκτρομαγνητισμού και βρίσκεται κυρίως στο 1ο τεύχος, και ένα πολύ μικρό μέρος στο 2ο τεύχος και εισήχθη ως διδακτέα ύλη πρώτη φορά φέτος. Τα υπόλοιπα 4 κεφάλαια αφορούν ενότητες μηχανικής, περιέχονται στο 3ο τεύχος και είναι αυτά που διδάσκονταν τα τελευταία χρόνια. Επόμενα, τα δύο αντικείμενα του Α, Β τεύχους και του Γ τεύχους αντίστοιχα, είναι τελείως διαφορετικά. Άρα, θα μπορούσαν να διδαχθούν με οποιαδήποτε χρονολογική σειρά. (Και στα πλαίσια βέβαια μιας σχετικής αυτονομίας που δικαιούται να έχει ο εκπαιδευτικός).
- Γι αυτό άλλωστε δεν είχε καθοριστεί υποχρεωτική σειρά με την οποία θα έπρεπε να διδαχθούν τα κεφάλαια, με αποτέλεσμα άλλα σχολεία να κάνουν πρώτα τα τεύχη Α, Β και μετά το Γ και άλλα αντίστροφα. Αυτό πιστοποιείται και από το γεγονός ότι ουδέποτε υπήρξε έγγραφη ή προφορική παρατήρηση, από το αρμόδιο τμήμα του Ι.Ε.Π., όταν, ανά μήνα καταθέταμε μέχρι που έχουμε φθάσει στη διδασκαλία της διδακτέας ύλης και φαινόταν ότι τα σχολεία ακολουθούσαν διαφορετική σειρά. Εκεί που υπήρχε υποχρεωτική σειρά υπήρχε ξεκάθαρη οδηγία, π.χ. ‘Το παρόν ΚΕΦ 5. ΚΡΟΥΣΕΙΣ ΚΑΙ ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ, να διδαχθεί πριν από το ΚΕΦ 1. ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ-ΜΗΧΑΝΙΚΕΣ ΤΑΛΑΝΤΩΣΕΙΣ’.
- Αρκετά σχολεία πήραν την απόφαση να ξεκινήσουν από το Γ τεύχος, που αφορούσε το πολύ μεγαλύτερο μέρος της ύλης και όχι από τα τεύχη Α, Β. Αυτή η επιλογή βασίστηκε κυρίως στο κριτήριο ότι στην αρχή της χρονιάς δεν είχαν δοθεί σαφείς-αναλυτικές οδηγίες όσον αφορά το βάθος και το πλάτος στο οποίο έπρεπε να διδαχθεί η ενότητα του ηλεκτρομαγνητισμού (Α, Β τεύχος). Πράγματι, οι προαναφερόμενες οδηγίες ήρθαν στις 08/10/2019, ήδη ένα μήνα μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, με αποτέλεσμα πολλά θέματα απ’ αυτά που ήδη είχαν διδαχθεί σε αρκετά σχολεία (από αυτά που επέλεξαν να ξεκινήσουν από τα τεύχη Α και Β) να ήταν αχρείαστα. Συνεπώς, η επιλογή αυτή είχε λογική βάση όπως βέβαια και η επιλογή συναδέλφων που ακολούθησαν την αντίθετη πορεία.
- Το φετινό σύστημα διδασκαλίας στη Γ Λυκείου εισήχθη για να αποκαταστήσει και να ενισχύσει το ρόλο του Δημόσιου σχολείου στις Πανελλαδικές εξετάσεις εισαγωγής στα ΑΕΙ. Όταν λοιπόν η ανακοίνωση της εξεταστέας ύλης αγνοεί τη διδαχθείσα ύλη στο σύνολο των σχολείων, αίρεται αυτός ο ρόλος. Φαντάζομαι ότι εάν αυτά ήταν σε γνώση του ΙΕΠ και του υπουργείου –ευελπιστώ να ελέγχθηκε η διδαχθείσα ύλη από όλα τα σχολεία– πιθανόν να προβληματίστηκαν από την ποσότητα της εξεταστέας ύλης που θα απέμενε. Δηλαδή, εάν πάρουμε σαν βασική παραδοχή ότι η εξεταστέα ύλη θα έπρεπε να έχει διδαχθεί και στο τελευταίο Λύκειο της Ελλάδας, θα ήταν μικρή. Όντως, έτσι είναι, επειδή ακριβώς ακολουθήθηκε διαφορετική χρονολογική σειρά, στην διδασκαλία! Και μάλιστα, αυτά που περιέγραψα σίγουρα αφορούν σημαντικό αριθμό σχολείων. Πληροφορούμαι π.χ από συναδέλφους και από σχόλια στο διαδίκτυο ότι υπάρχουν άλλα σχολεία που δεν είχαν καλύψει το κεφάλαιο των ρευστών. Αλλά υπάρχει κάποιος που μπορούσε να προβλέψει τις ειδικές συνθήκες που δημιουργήθηκαν με την εξάπλωση της πανδημίας; Η μόνη δέσμευση που υπήρχε ήταν ότι η διδακτέα ύλη θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις διακοπές του Πάσχα, κάτι που θα συνέβαινε σίγουρα.
- Θεωρώ πως είναι υποχρέωση και καθήκον όλων των εκπαιδευτικών να υπερασπιζόμαστε τα καλώς εννοούμενα συμφέροντα των μαθητών μας, στο κάτω-κάτω της γραφής για το δημόσιο σχολείο πρέπει όχι μόνο να διακηρύσσουμε προσχηματικά αλλά και να εννοούμε ότι πράγματι ισχύει ‘’πρώτα ο μαθητής’’. Όποια διδακτική πορεία και αν ακολουθήθηκε, επιλέχθηκε με βάση την πρόοδο και βελτίωση της απόδοσης των παιδιών. Προσχηματικές καλύψεις της ύλης, έτσι ώστε να είμαστε τυπικά εντάξει δεν αρμόζουν στο ρόλο μας, και κάθε άλλο παρά προάγουν τη σχετική αξιοκρατία του θεσμού των εξετάσεων.
- Θα πρέπει οι εξετάσεις, όσο είναι δυνατόν, να προάγουν την ισοτιμία όλων των μαθητών; Νομίζω ότι η απάντηση είναι αυτονόητη ή θα έπρεπε να είναι. Επί τη ευκαιρία, η ισότητα κατοχυρώνεται απ’ αυτό που έχουν διδαχθεί όλοι στο δημόσιο σχολείο, στο χώρο εκπαίδευσης που πηγαίνουν υποχρεωτικά όλοι, ένα αναφαίρετο κεκτημένο δικαίωμα. Έχουμε λοιπόν να αντιμετωπίσουμε μια παράβλεψη-παραβίαση της συνταγματικής αρχής περί ισότητας.
- Ποια πρέπει να είναι η τελική λύση, αυτή που πρέπει να δοθεί τώρα, μέσα στην εβδομάδα που διανύουμε; Το δεδομένο είναι ότι όλα τα σχολεία είχαν καλύψει το 80-90% της διδακτέας ύλης, μέχρι το κλείσιμο των σχολείων. Απ΄ αυτό, το κοινά διδαχθέν μέρος συνίσταται στο 50-60% της ύλης. Ας ζητηθεί άμεσα από τους συντονιστές εκπαίδευσης να αναφέρουν αυτό το κοινό τμήμα, στη δική τους περιοχή ευθύνης και ας εξαχθεί από τη συλλογή των στοιχείων το πανελλαδικό ΄αποτέλεσμα΄. Αυτή θα είναι η εξεταστέα ύλη.
- Ένσταση! Και αν επιβεβαιωθεί πράγματι ότι η εξεταστέα ύλη θα είναι μικρή;
Ας είναι! Οι λόγοι, για όσους θέλουν πράγματι να ακούν, εξηγήθηκαν επαρκώς. Αν δεν υπήρχε η πανδημία η ύλη θα ήταν η αρχικά καθορισμένη. Προέχει τα παιδιά και ο κόπος τους να αντιμετωπίζονται με την πρέπουσα ευθύνη, φροντίδα και συμπαράσταση και όχι κρύβοντας το πρόβλημα κάτω από το χαλί μέσω στρουθοκαμηλισμών. Έτσι και αλλιώς διδάχθηκαν και διάβασαν το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος της ύλης. Οπότε, στην εύλογη απορία "αν οι μαθητές μπορούν να εξεταστούν με αξιοπρεπή θέματα σε αυτή τη μειωμένη ύλη" η απάντηση είναι θετική, δεδομένων των συνθηκών. Πόσο μάλλον όταν άλλες χώρες επέλεξαν να ακυρώσουν τελείως τις αντίστοιχες εξετάσεις τους (π.χ. Γαλλία).
Ένα τελευταίο ερώτημα.
- Εάν κάποιοι μαθητές, προασπιζόμενοι τα συμφέροντά τους, κατέφευγαν στη δικαιοσύνη, υποστηρίζοντας και αποδεικνύοντας ότι δεν διδάχθηκαν την ύλη στην οποία αναγκάσθηκαν να εξετασθούν,(επόμενα με υψηλές πιθανότητες δικαίωσής τους), και δικαιώνονταν, έχουν σκεφθεί κάποιοι τι θα συνέβαινε με ακύρωση εξετάσεων που ήδη έχουν πραγματοποιηθεί;
Ολοκληρώνοντας, πρέπει το υπουργείο αναγνωρίζοντας το σφάλμα του, να επανακαθορίσει άμεσα την εξεταστέα ύλη της Φυσικής στη βάση αυτών που ανέφερα παραπάνω. Άλλωστε η αξιοπιστία μιας πολιτείας κατοχυρώνεται με την γρήγορη διόρθωση των όποιων λαθών, αβλεψιών και αδικιών δρώντας έτσι ως ύστατος φύλακας του δικαίου των πολιτών της.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη