ειδικη αγωγή
Τι άφησε πίσω της η ισχυρότερη έκρηξη ηφαιστείου του 21ου αιώνα

Μία από τις πιο ισχυρές ηφαιστειακές εκρήξεις στον πλανήτη εκτόξευσε τόσο τεράστια ποσότητα υδρατμών ψηλά στην ατμόσφαιρα που είναι πιθανό να θερμάνει προσωρινά την επιφάνεια της Γης, σύμφωνα με ανιχνεύσεις από δορυφόρο της NASA.

Όταν το υποθαλάσσιο ηφαίστειο Hunga Tonga-Hunga Ha'apai εξερράγη στις 15 Ιανουαρίου, 40 μίλια (65 χιλιόμετρα) βόρεια της πρωτεύουσας της Τόνγκα, δημιούργησε ένα τσουνάμι καθώς και μια ηχητική έκρηξη που έκανε τον γύρο του κόσμου- δύο φορές.

Η έκρηξη έστειλε ένα ψηλό νέφος υδρατμών στη στρατόσφαιρα, η οποία βρίσκεται μεταξύ 8 και 33 μιλίων (12 και 53 χιλιόμετρα) πάνω από την επιφάνεια της Γης. Ήταν αρκετό νερό για να γεμίσει 58.000 πισίνες ολυμπιακών διαστάσεων, σύμφωνα με μετρήσεις από το  εργαλείο Microwave Limb Sounder του δορυφόρο Aura της NASΑ.

Μια νέα μελέτη σχετικά με τα ευρήματα των υδρατμών δημοσιεύτηκε τον Ιούλιο στο Geophysical Research Letters. «Δεν έχουμε δει ποτέ ξανά κάτι τέτοιο», δήλωσε ο συγγραφέας της μελέτης Luis Millán, επιστήμονας της ατμόσφαιρας στο Εργαστήριο Jet Propulsion της NASA στη Νότια Καλιφόρνια, «Έπρεπε να επιθεωρήσουμε προσεκτικά όλες τις μετρήσεις για να βεβαιωθούμε ότι ήταν αξιόπιστες» πρόσθεσε.

Ευτυχώς, η επίδραση της θέρμανσης των υδρατμών αναμένεται να είναι μικρή και προσωρινή και θα εξαφανιστεί καθώς μειώνεται ο επιπλέον ατμός. Οι ερευνητές δεν πιστεύουν ότι θα είναι αρκετό για να επιδεινωθούν οι υπάρχουσες συνθήκες λόγω της κλιματικής κρίσης.

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι ο κύριος λόγος για την ποσότητα των ανυψωμένων υδρατμών οφειλόταν στο βάθος της καλντέρας του ηφαιστείου: 490 πόδια (150 μέτρα) κάτω από την επιφάνεια του ωκεανού.

Αν ήταν πολύ βαθιά, το βάθος του ωκεανού θα είχε βάλει σε σίγαση την έκρηξη και αν ήταν πολύ ρηχή, η ποσότητα του θαλασσινού νερού που θερμαίνεται από το μάγμα που εκρήγνυται δεν θα ταίριαζε με αυτό που έφτασε στη στρατόσφαιρα, είπαν οι ερευνητές.

Πηγή: CNN