Αυτό που κάποτε ήταν ο αναπτήρας του αυτοκινήτου, σήμερα είτε απουσιάζει τελείως, είτε παραμένει μόνο ως παροχή ρεύματος για φόρτιση ή χρήση άλλων αξεσουάρ.
Μέχρι πριν από λίγες δεκαετίες, ο αναπτήρας θεωρούνταν αυτονόητο στοιχείο στον βασικό εξοπλισμό κάθε οχήματος. Πλέον, στις θέσεις του βρίσκουμε USB θύρες, φορτιστές για smartphones και άλλες σύγχρονες παροχές ρεύματος, που καλύπτουν τις νέες ανάγκες των οδηγών.
Πώς ξεκίνησε ο αναπτήρας
Η ιστορία του αναπτήρα πάει πίσω στον 19ο αιώνα. Ο πρώτος ηλεκτρικός αναπτήρας δημιουργήθηκε στις αρχές του 1880 από τον Friedrich W. Schindler για την ανάφλεξη πούρων. Το 1921, ο Joshua M. Morris κατοχύρωσε την πατέντα του αποσπώμενου αναπτήρα, καθώς τα τσιγάρα είχαν αρχίσει να κερδίζουν δημοτικότητα.
Η σημαντική στροφή ήρθε τη δεκαετία του 1920, όταν η αμερικανική εταιρεία Casco προχώρησε στον σχεδιασμό αναπτήρα ειδικά για τοποθέτηση μέσα στο αυτοκίνητο. Από το 1950 και μετά, σχεδόν κάθε καινούργιο όχημα διέθετε τέτοιο εξάρτημα ως στάνταρ.
Το 1960, η ίδια εταιρεία κατοχύρωσε και την ασύρματη εκδοχή του, δημιουργώντας έτσι μια βάση για την ανάπτυξη ολόκληρης σειράς ηλεκτρικών αξεσουάρ αυτοκινήτου που λειτουργούσαν με ρεύμα από την υποδοχή του αναπτήρα.
Γιατί ο αναπτήρας άρχισε να εξαφανίζεται
Η σταδιακή του κατάργηση δεν είναι τυχαία. Πίσω από την απόφαση αυτή βρίσκεται η ραγδαία πτώση του καπνίσματος, αλλά και οι πιέσεις από οργανώσεις δημόσιας υγείας για τον περιορισμό του καπνίσματος στα οχήματα. Σύμφωνα με την Αμερικανική Πνευμονολογική Εταιρεία, το 1965 κάπνιζε σχεδόν ο μισός πληθυσμός των ΗΠΑ (42,4%), ενώ σήμερα το ποσοστό έχει πέσει στο 13,7%.
Παράλληλα, οι ανάγκες των οδηγών άλλαξαν. Η απαίτηση για φόρτιση συσκευών οδήγησε τις αυτοκινητοβιομηχανίες να εξοπλίζουν τα οχήματα με USB θύρες και υποδοχές φόρτισης, καθιστώντας τον αναπτήρα παρωχημένο. Σε κάποιες περιπτώσεις, η υποδοχή 12V παραμένει ως γενική παροχή ρεύματος, αλλά ο ίδιος ο αναπτήρας απουσιάζει.
Το τέλος μιας εποχής
Ο αναπτήρας του αυτοκινήτου είναι πια ένα ακόμα στοιχείο εξοπλισμού που σιγά σιγά πέρασε στην ιστορία, μαζί με άλλα που εγκαταλείφθηκαν λόγω της τεχνολογικής προόδου, της αλλαγής νοοτροπίας και της μείωσης της χρηστικότητάς τους.
Παρότι κάποιες εταιρείες τον προσφέρουν ακόμη ως προαιρετικό εξοπλισμό, η εποχή του έχει πια φτάσει στο τέλος της. Ένα άλλο μικρό κεφάλαιο στην εξέλιξη της αυτοκίνησης που έκλεισε, αφήνοντας χώρο για νέα, πιο σύγχρονα και λειτουργικά χαρακτηριστικά.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Voucher 2000 ευρώ: Κλείνουν από ώρα σε ώρα οι θέσεις - Προλάβετε ΕΔΩ με το ΕΚΕΚ ΑΤΗΕΝΑ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 4/8
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ