Σε ένα καλοκαίρι που διαγράφεται οικονομικά «συγκρατημένο», οι Έλληνες δείχνουν να προσαρμόζουν τις συνήθειές τους προκειμένου να μη στερηθούν τις πολυπόθητες διακοπές.
Σύμφωνα με πανελλαδική έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), η οποία διεξήχθη τον Ιούνιο 2025 σε δείγμα 800 καταναλωτών, παρατηρείται σαφής στροφή προς φθηνότερες μορφές φιλοξενίας και πιο προσιτούς τρόπους κατανάλωσης.
Οι διακοπές «εντός έδρας»
Το 48% των συμμετεχόντων σχεδιάζει να κάνει διακοπές φέτος, με το 33% να επιλέγει πιο περιορισμένες αποδράσεις. Ο μέσος όρος παραμονής για όσους ταξιδέψουν υπολογίζεται σε 11,3 ημέρες. Ωστόσο, ένας στους δύο (52%) δεν προγραμματίζει καθόλου διακοπές, κυρίως λόγω οικονομικών δυσκολιών.

Στην κορυφή των προτιμήσεων βρίσκονται εξοχικές κατοικίες και ενοικιαζόμενα δωμάτια, που επιλέγονται από το 54% των παραθεριστών. Η διαμονή σε ξενοδοχεία περιορίζεται μόλις στο 7%, ενώ camping και ταξίδια στο εξωτερικό συγκεντρώνουν από 5%.
Το καλάθι του… ταξιδιώτη
Μια από τις βασικές τάσεις που καταγράφει η έρευνα είναι η στροφή στο «μαγείρεμα εντός», με 50% να δηλώνει ότι ετοιμάζει γεύματα στον χώρο διαμονής. Ταυτόχρονα, το 62% πραγματοποιεί αγορές σε σούπερ μάρκετ και μίνι μάρκετ, ενώ το 71% επιλέγει φούρνους για καθημερινές ανάγκες. Η πλειοψηφία (53%) δείχνει προτίμηση σε τοπικά προϊόντα, στηρίζοντας την εγχώρια αγορά.
Η μέση δαπάνη για τρόφιμα εκτός εστίασης αγγίζει τα 153 ευρώ, υπερβαίνοντας κατά πολύ τα έξοδα για τουριστικά ή μη είδη, τα οποία κυμαίνονται στα 24-25 ευρώ αντίστοιχα.

Οικονομία παντού: Από τα ακτοπλοϊκά μέχρι τα σουβενίρ
Το αυξημένο κόστος ζωής επηρεάζει καθοριστικά τις φετινές επιλογές. Το 68% επικαλείται το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα ως βασικό περιορισμό, ενώ το υψηλό κόστος μετακίνησης (32%), διαμονής (30%) και εστίασης (22%) λειτουργούν αποτρεπτικά.
Αυτό εξηγεί και τη στροφή σε χερσαίους προορισμούς κοντά στη θάλασσα (60%), με τα νησιά να ακολουθούν (28%). Η ορεινή Ελλάδα συγκεντρώνει το ενδιαφέρον του 12% των ταξιδιωτών.
Η νέα τάση: «φθηνές αλλά ποιοτικές» διακοπές
Η έρευνα του ΙΕΛΚΑ αναδεικνύει μια νέα, «υβριδική» καταναλωτική συμπεριφορά. Οι ταξιδιώτες περιορίζουν τις περιττές δαπάνες, όμως εξακολουθούν να αναζητούν ποιότητα – και ειδικά αυθεντικές, τοπικές γεύσεις. Έτσι, αν και οι φετινές διακοπές γίνονται με μέτρο, φαίνεται πως δεν χάνουν τον χαρακτήρα τους: παραμένουν πηγή χαλάρωσης, σε πιο «προσγειωμένο» οικονομικό πλαίσιο.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Τράπεζα Πειραιώς: Πολύ σημαντική ανακοίνωση για όλους - Τι πρέπει να κάνετε άμεσα
Πόλεμος: O χάρτης του gov.gr με τα ασφαλή σημεία συγκέντρωσης στην Ελλάδα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/6
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ