Error message

No matching provider found.
Η διδακτική περίπτωση του Joker
Οταν ένα έργο τέχνης υπόκειται στην κρίση δημοσίων υπαλλήλων και αστυνομικών, το έργο δεν παθαίνει απολύτως τίποτα. Οι αυτόκλητοι υπερασπιστές της ηθικής είναι συνήθως που παθαίνουν.

Του Νίκου Μάστορα

Έχουν περάσει πάνω από 40 χρόνια απο την εποχή που ορισμένοι κεντρικοί κινηματογράφοι έπαιζαν δύο εργα σεξ κι ένα καράτε κι ακόμα περισσότερο από τότε που, εμβόλιμα στο σελιλόιντ μιας ταινίας, οι αιθουσάρχες κολλούσαν σκηνές σεξ, με αποτέλεσμα το κυριολεκτικό όνομα «τσόντα» να χαρακτηρίσει το είδος του έργου.

Ήταν η εποχή που η αστυνομία σύχναζε πράγματι στους κινηματογράφους κι αναζητούσε ανήλικους στο (σκοτεινό) δωμάτιο. Αργότερα τέτοιες "σινεφιλικές" επιδρομές της αστυνομίας συνέβησαν σε έργα όπως το Κουρδιστό Πορτοκάλι του Στάνλει Κιούμπρικ, η Ζούγκλα του μαυροπίνακα του Ρίτσαρντ Μπρουκς, αλλά και νεώτερα όπως το Ματρίξ.

Αντίστοιχες κινήσεις τότε έκανε και η...στρατονομία, που συχνά αναζητούσε αναψοκοκκινισμένους φαντάρους στα ύποπτα σινεμά της περιφέρειας. Αν σε αυτά προσθέσει κανείς τις αναταραχές που έγιναν μέσα κι έξω απο κινηματογράφους όταν παιζονταν έργα όπως ο Τελευταίος Πειρασμός του Μάρτιν Σκορτσέζε που έκανε πρεμιέρα το 1988 με ...εισαγγελέα και επιθέσεις θρησκόληπτων σε αρκετούς κινηματογράφους (μέχρι και συμπλοκές με δακρυγόνα έγιναν τότε και εισβολή των ΜΑΤ στις αίθουσες!) ώσπου να διαταχθεί η διακοπή του έργου με δικαστική απόφαση και να επικρατήσει το σύνθημα ...«δεν αποχωρούμε αν δεν αφοριστούμε» απο τους σινεφίλ, τότε συγκροτεί την εικόνα μιας χώρας που τη θέση των κριτικών κινηματογράφου διεκδικούν ιερείς, αστυνομικοί, εισαγγελείς και κάθε λογής αυτόκλητοι υπερασπιστές της τάξης και ηθικής.

Πιστεύαμε πως αυτές οι εποχές είχαν περάσει, αφού ένα ακόμα έργο του 2005, το V for Vendetta, δεν προκάλεσε ανάλογες αντιδράσεις, παρότι σε αρκετές πόλεις του κόσμου εκείνη την εποχή χιλιάδες νέοι  κατέβηκαν στους δρόμους για να διαδηλώσουν κατά της απληστίας φορώντας τη μάσκα με μουστάκι και γένι που απεικονίζει τη μορφή του Γκάι Φοκς, του επαναστάτη που «δάνεισε» στο έργο τη μορφή του κι αργότερα η ίδια μάσκα έγινε σύμβολο των Anonymous.

Αλλά δεν είχαν περάσει. Με την ταχύτητα που έχουν τα Μέσα κοινωνικής δικτύωσης, νομίζω δεν υπάρχει πια άνθρωπος που να μην έχει μάθει τι έγινε τις προηγούμενες ημέρες με την ταινία Τζόκερ και την εισβολή της αστυνομίας σε κινηματογράφους που κυνήγησαν ανήλικους, ειδοποιημένοι από υπαλλήλους του...υπουργείου Πολιτισμού!

Σύμφωνα με τα νεώτερα στοιχεία (ρεπορτάζ του Εθνους εδώ) διαφορετική εκδοχή σε σχέση με την επίσημη θέση του υπουργείου Πολιτισμού υιοθέτησε στην κατάθεση που έδωσε στις Αρχές η υπάλληλος του υπουργείου Πολιτισμού που κίνησε τη διαδικασία για τους ελέγχους της ΕΛ.ΑΣ. σε αίθουσες όπου προβαλλόταν η ταινία Τζόκερ.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του ethnos.gr, η υπάλληλος του υπουργείου Πολιτισμού περιέγραψε αναλυτικά πώς έγιναν όλα. Όπως είπε, όλα ξεκίνησαν όταν πολίτες έκαναν καταγγελίες ότι ανήλικοι παρακολουθούν σε διάφορα σινεμά της Αττικής την ταινία Τζόκερ, της οποίας η προβολή απαγορεύεται σε παιδιά. Στη συνέχεια, όπως υποστήριξε η υπάλληλος, το Τμήμα στο οποίο ανήκει ήρθε σε επικοινωνία με τον αρμόδιο Εισαγγελέα, ο οποίος έδωσε το πράσινο φως για να γίνουν έλεγχοι. Μάλιστα, όπως κατέθεσε, όλα έγιναν σε συνεννόηση με την προϊσταμένη της.

Έτσι, η ίδια αποφάσισε να πάει σε δύο κινηματογράφους, στο Μαρούσι και στα Πατήσια, και να κάνει ελέγχους. Αρχικά πήγε στο Mall του Αμαρουσίου και διαπίστωσε ότι ανήλικοι αγοράζουν εισιτήρια για τον Τζόκερ. Έτσι, ειδοποίησε την Αστυνομία, αφού πρώτα ο Εισαγγελέας είχε δώσει τη σχετική προφορική εντολή. Περιπολικό του τοπικού Τμήματος –και όχι πάνοπλοι άντρες όπως αναφέρθηκε- έφτασε στο σινεμά. Άνοιξαν τα φώτα της αίθουσας και προσήχθησαν στο Τοπικό Τμήμα συνολικά εφτά ασυνόδευτα ανήλικα αλλά και ο υπεύθυνος του κινηματογράφου. Η Αστυνομία σχημάτισε δικογραφία για τους γονείς των ανηλίκων αλλά και για τον υπεύθυνο του σινεμά.

Πληροφορίες του ethnos.gr αναφέρουν ότι η υπάλληλος του υπουργείου Πολιτισμού, η οποία ανήκει στην επιτροπή γνωμοδοτικών επιτροπών για την καταλληλότητα των κινηματογραφικών έργων, μετέβη και η ίδια στο Τοπικό Τμήμα μαζί με τους προσαχθέντες, γεγονός που δείχνει ότι η διαδικασία ήταν οργανωμένη και κατόπιν συντονισμένων ενεργειών του Τμήματός της και του Εισαγγελέα.

Την επόμενη ημέρα υπάλληλος του υπουργείου Πολιτισμού μετέβη σε σινεμά στα Πατήσια και κίνησε ξανά την ίδια διαδικασία. Στα Πατήσια βρέθηκαν οχτώ ασυνόδευτα ανήλικα και ακόμα τέσσερα, τα οποία παρακολουθούσαν την ταινία με τους γονείς τους. Και σε αυτή την περίπτωση αστυνομικοί του τοπικού Τμήματος έφτασαν στην αίθουσα, μόνο που αυτή τη φορά δεν έγιναν προσαγωγές αλλά απλή καταγραφή.

Οπως ήταν επόμενο, η κατάσταση αυτή προκάλεσε πολιτική αντιπαράθεση στην οποία ενεπλάκη και ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας. Με ανάρτησή του στο Twitter o Αλέξης Τσίπρας ανέφερε:

Το περασμένο Σάββατο πήγα σινεμά, ευτυχώς στον κινηματογράφο Αθήναιον και όχι στο ΑΕΛΛΩ.

Σε μια κατάμεστη αίθουσα, κυρίως από νέα παιδιά, παρακολούθησα την ταινία που σπάει ταμεία σε Ευρώπη και Αμερική, το "Τζόκερ". Στο τέλος της ταινίας αυθόρμητα η αίθουσα ξέσπασε σε χειροκροτήματα, πράγμα εξαιρετικά σπάνιο για κινηματογραφικό θέαμα.

Πέραν της μοναδικής ερμηνείας του Χοακίν Φίνιξ, η ταινία καταπιάνεται με δυο πολύ καυτά κοινωνικά ζητήματα. Την ψυχική νόσο και το μπούλινγκ απέναντι στους ασθενείς και ταυτόχρονα τη συστημική ταξική αδικία. Την αδικία που γεννά το ταξικό μίσος και κάποια στιγμή την εξέγερση των από κάτω, σε ένα καλοδουλεμένο κοινωνικό οικονομικό και μιντιακό σύστημα, που παρά τη συντονισμένη προσπάθειά του να παράξει κοινωνικό αυτοματισμό και συγκρούσεις μεταξύ των κοινωνικών ομάδων που ελέγχει, κάποια στιγμή χάνει τον έλεγχο.

Βγαίνοντας από τον κινηματογράφο, είχα την αίσθηση ότι μετά από πολύ καιρό το Hollywood φτιάχνει, ίσως άθελά του, μια δυνατή ταινία με έντονο κοινωνικό αλλά και ευρύτερα πολιτικό περιεχόμενο. Χωρίς όμως ταυτόχρονα να το κραυγάζει, χωρίς να σε παίρνει από το χέρι για να σου υποδείξει το μήνυμα.

Που να φανταστώ ότι μια εβδομάδα αργότερα η νέα «προοδευτική» κυβέρνηση της ΝΔ, με εντολή μάλιστα λειτουργών του Υπουργείου Πολιτισμού, θα έβαζε την ΕΛ.ΑΣ να αποκαταστήσει την τάξη; Και να μας επιστρέψει αισίως στη δεκαετία του '60, ίσως και ακόμη πιο πίσω... Την τάξη που δεν κατάφεραν να επιβάλουν τα όργανά της στο Γκόθαμ Σίτι, την αποκατέστησε τελικά το Σάββατο το βράδυ στον κινηματογράφο ΑΕΛΛΩ ο κος Χρυσοχοίδης. Όχι παίζουμε.

ΥΓ: Η φωτογραφία προφανώς αποτελεί φωτομοντάζ των δημιουργών του διαδικτύου. Εμπνευσμένη θα έλεγα...#joker

Μετά απο αυτό ήρθε η σειρά του Μιχ.Χρυσοχοίδη να τρολάρει. Απάντησε στο Twitter ότι απόψε θα παει να δει το Τζόκερ με τον 15χρονο γιό του!

Οσο για την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, εμφανίστηκε εκνευρισμένη για τις πρωτοβουλίες των υπαλλήλων της, έκανε λόγο για πειθαρχικές διώξεις και αναρωτήθηκε για τη σκοπιμότητά τους. μιλώντας στην πρωινή εκπομπή του ΑΝΤ1, αποκάλυψε ότι πρόκειται για δύο γυναίκες που ανήκουν στο προσωπικό της Γενικής Διεύθυνσης Σύγχρονου Πολιτισμού και είναι μέλη επιτροπής η οποία εξετάζει την καταλληλότητα των ταινιών και έχουν μόνο γνωμοδοτικές αρμοδιότητες.

«Κινήθηκαν πέραν των αρμοδιοτήτων τους, δεν είχαν ενημερώσει. Αναρωτιέμαι για τα κίνητρά τους», σημείωσε η κυρία Μενδώνη, τονίζοντας ότι εύλογα ο κόσμος απόρησε βλέποντας τις Αρχές να μπαίνουν στις αίθουσες κινηματογράφων.

«Δεν είναι δυνατόν, κανείς, να δημιουργεί τέτοιο κοινωνικό πρόβλημα, επικαλούμενος μια υπαλληλική ιδιότητα. Δεν είχαν καμία αρμοδιότητα καταστολής, δεν είχαν καμία αρμοδιότητα να καλέσουν την αστυνομία. Ελεγχος δεν σημαίνει φωνάζω την αστυνομία και δημιουργώ πρόβλημα σε οικογένειες και ανηλίκους», πρόσθεσε, οργισμένη, η υπουργός Πολιτισμού. Τέλος, η Λίνα Μενδώνη κατέληξε λέγοντας: «Θα λάβουμε όλα τα μέτρα για τον πειθαρχικό έλεγχο»

Η αντιπαράθεση δε σταμάτησε εκεί. Αλλη πληροφορία θέλει την αστυνομία να την κάλεσαν...στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ (εδω) δίνοντας έτσι και διάσταση πολιτικού θρίλερ σε μια κατά βάθος  ιλαρή ιστορία.

Τις επόμενες ημέρες θα ακουστούν κι άλλα, θα μάθουμε περισσότερα για το παρασκήνιο αυτής της υπόθεσης. Υπόθεσης ιλαροτραγικής, επειδή η εποχή μας δεν είναι πια η εποχή του Κουρδιστού Πορτοκαλιού, κι ο κάθε έφηβος έχει τη δυνατότητα να δει απ;o το ιντερνέτ όσα ακατάλληλα έργα θέλει.

Ωστόσο ένα είναι απο τώρα σίγουρο: Οταν ένα έργο τέχνης υπόκειται στην κρίση δημοσίων υπαλλήλων και αστυνομικών, το έργο δεν παθαίνει απολύτως τίποτα. Οι αυτόκλητοι υπερασπιστές της ηθικής είναι συνήθως που παθαίνουν.

 

Διαβάστε περισσότερα: ΓΑΔΑ: Είχαμε καταγγελίες υπαλλήλων του υπουργείου Πολιτισμού

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 24 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 24/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ekpa
Συντριπτικά υπέρ της δημιουργίας παραρτήματος του Ε.Κ.Π.Α. η κοινωνία στην Κύπρο
Το σύνολο, σχεδόν, της Κυπριακής κοινωνίας, θεωρεί ότι η δημιουργία παραρτημάτων πανεπιστημίων άλλων χωρών έχει θετική επίδραση, τόσο στο επίπεδο...
Συντριπτικά υπέρ της δημιουργίας παραρτήματος του Ε.Κ.Π.Α. η κοινωνία στην Κύπρο
Καθηγητές μουσικής
Μουσικά Σχολεία: Διαδικασία εισαγωγής μαθητών στην Α΄ τάξη Γυμνασίου - Δείτε λεπτομερώς
Διαδικασία εισαγωγής μαθητών στην Α΄ τάξη Γυμνασίου των Μουσικών Σχολείων για το σχολικό έτος 2024-2025
Μουσικά Σχολεία: Διαδικασία εισαγωγής μαθητών στην Α΄ τάξη Γυμνασίου - Δείτε λεπτομερώς