Thumbnail

Ποτέ ξανά Άουσβιτς! TOY ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ ΤΡΑΝΟΥ* Με κεντρικό σύνθημα "δεν έχουμε άλλη επιλογή, παρά να προσαρμόσουμε τις ελπίδες και τις ικανότητές μας στην ελεύθερη αγορά" το νεοφιλελεύθερο τέρας, όπως το αποκαλεί ο Henry Giroux, θέλει να καταλύσει την έννοια του κοινού καλού και του δημόσιου συμφέροντος. Για να αποφευχθεί το τραγικό αυτό σενάριο, ο Giroux προτείνει οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι θα είναι από τους πρώτους που θα πληρώσουν το τίμημα της επέλασης των ασύδοτων αγορών, να αναπτύξουν μια νέα παιδαγωγική και πολιτική γλώσσα που θα αντιμετωπίζει τις σοβαρές αυτές προκλήσεις και θα αποτελέσει τη βάση για μια ευρύτερη πολιτική θεωρία που θα αντιπαλέψει τον νεοφιλελευθερισμό.

Ο κοινός τόπος των στοχαστών  της  αποκαλούμενης Κριτικής Παιδαγωγικής, Henry Giroux, Stanley Aronowitz και Peter McLaren αλλά και του Βραζιλιάνου παιδαγωγού των καταπιεσμένων Paulo Freire, περιλαμβάνει μια διευρυμένη έννοια του πολιτικού λόγου ως λόγου ο οποίος θεωρεί τους δασκάλους και τους καθηγητές ως δημόσιους διανοούμενους.

Αντίθετα, ο  κατεστημένος λόγος για  την εκπαίδευση εδώ και δεκαετίες προσπαθεί να αμβλύνει τη σημασία των πιο σημαντικών σύγχρονων πολιτικών γεγονότων, του αντιφασιστικού αλλά και του αντιδικτατορικού αγώνα περιλαμβανομένων, και εσκεμμένα παραγνωρίζει το απλό γεγονός πως το επιτακτικότερο παιδαγωγικό καθήκον σήμερα είναι η εφαρμογή στην πράξη των αρχών της Κριτικής Παιδαγωγικής που βοηθούν τόσο  τους εκπαιδευτικούς όσο και τους μαθητές να αποκτήσουν κριτική κοινωνική συνείδηση, μέσα από την κατανόηση των αιτιών, του κοινωνικού πλαισίου και της ιδεολογίας που διαμορφώνουν τις ζωές τους.

Φέτος συμπληρώνονται, στις 30 Οκτωβρίου, 66 χρόνια από την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης από τα ναζιστικά στρατεύματα Κατοχής. Η πόλη δεν απελευθερώθηκε απλώς αλλά σώθηκε στην κυριολεξία από τον E.Λ.A.Σ., καθώς οι δυνάμεις των Ναζί που αποχωρούσαν ετοιμάζονταν να ανατινάξουν τις βασικές υποδομές της πόλης μας, όπως το λιμάνι, την ηλεκτρική εταιρεία και το υδραγωγείο.

Η απάνθρωπη κατοχή της πόλης από τους Ναζί και τους δωσίλογους συνεργάτες τους, δεν κόστισε μόνο πάνω από 1.300 εκτελέσεις πατριωτών, εκατοντάδες άλλους νεκρούς από τα βασανιστήρια των κατακτητών, την πείνα, τις κακουχίες, το κρύο, την ανέχεια αλλά τελικά αφάνισε  οριστικά στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης  το ένα τρίτο των κατοίκων της πόλης -το σύνολο σχεδόν της εβραϊκής της κοινότητας.

Όπως γράφει το 1960, ο Τέοντορ Αντόρνο στο εξαιρετικά επίκαιρο σήμερα δοκίμιό του Η Εκπαίδευση μετά το Άουσβιτς, «κάθε συζήτηση γύρω από τα ιδεώδη της Εκπαίδευσης είναι τετριμμένη και ασυνεπής συγκρινόμενη με αυτό το μοναδικό ιδεώδες: ποτέ ξανά Άουσβιτς! Το Άουσβιτς υπήρξε η βαρβαρότητα που όλη η Εκπαίδευση αντιμάχεται και η βαρβαρότητα αυτή συνεχίζει να μας απειλεί όσο οι βασικές συνθήκες που ευνόησαν αυτή την υποτροπή εξακολουθούν, σε μεγάλο βαθμό, να μην έχουν αλλάξει. Αυτός είναι ο καθολικός τρόμος. Η κοινωνική πίεση που το προκάλεσε όμως εξακολουθεί να υφίσταται, αν και ο κίνδυνος παραμένει αόρατος στις μέρες μας. Ωθεί τους ανθρώπους στο ανείπωτο, το οποίο αποκορυφώθηκε σε παγκόσμια–ιστορική κλίμακα στο Άουσβιτς».

Η πολύπλευρη και σύνθετη προσέγγιση του Ολοκαυτώματος, μέσα στο σχολείο, η αναζήτηση και ερμηνεία παραγόντων που προσδιορίζουν τη μοναδικότητά του, η ανάδειξη της δομικής του σχέσης με την ιδεολογία του εθνικοσοσιαλισμού και ιδιαίτερα, με τον αντισημιτισμό και τον ρατσισμό, αλλά και η διερεύνηση των ιδεολογικών αφετηριών από τις οποίες εκκινούν οι αμφισβητήσεις του τραγικά μοναδικού αυτού ιστορικού γεγονότος, είναι  σήμερα περισσότερο αναγκαίες από ποτέ.

Προς αυτή την κατεύθυνση της Κριτικής Παιδαγωγικής και με την ευκαιρία του εορτασμού του ΟΧΙ και του ηρωικού αντιφασιστικού αγώνα του 1940-44, το Δ.Σ. της Γ΄ΕΛΜΕ-Θ εξασφάλισε από τη Δημοτική Τηλεόραση ΤV100 και προσφέρει στα σχολεία τηλεοπτικό υλικό-DVD, καθώς και κείμενα που μπορούν να συμβάλλουν στην ανάδειξη της ιστορίας και των επίκαιρων «μαθημάτων» του αντιφασιστικού αγώνα. Γιατί, όπως τονίζει ο Αντόρνο, στο ίδιο δοκίμιο  «πρέπει κανείς να γνωρίζει τους μηχανισμούς που καθιστούν τους ανθρώπους ικανούς για τέτοιες πράξεις και να μοχθήσει ξυπνώντας την κοινή συνείδηση γύρω από αυτούς τους μηχανισμούς, ώστε να αποτρέψει τους ανθρώπους από το να γίνουν κάποτε ξανά έτσι».

Εφ. ΑΥΓΗ 10-10-2012

 

_____________________

*Ο Τρ.Τρανός είναι εκπαιδευτικός, πρόεδρος Γ' ΕΛΜΕ-Θ.

 

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/8

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ΑΣΕΠ 3ΕΑ/2019: Αναμορφωμένοι πίνακες κατάταξης εκπαιδευτικών
Εκπαιδευτικοί: Σοβάδες, κοντέινερ και πλημμυρισμένα προαύλια: Η πραγματικότητα στα σχολεία της Κεφαλονιάς
Εκπαιδευτικοί της Κεφαλονιάς και Ιθάκης καταγγέλλουν την κυβερνητική επίσκεψη ως επικοινωνιακή προπαγάνδα – «Απαιτούνται λύσεις, όχι βιτρίνες»
Εκπαιδευτικοί: Σοβάδες, κοντέινερ και πλημμυρισμένα προαύλια: Η πραγματικότητα στα σχολεία της Κεφαλονιάς
καιρός βροχές
Απότομη πτώση της θερμοκρασίας και τοπικά έντονα φαινόμενα – Η πρόγνωση της ΕΜΥ έως την Πέμπτη
Φθινοπωρινή μεταβολή με βροχές, καταιγίδες και πτώση θερμοκρασίας – Πού θα χτυπήσουν τα φαινόμενα
Απότομη πτώση της θερμοκρασίας και τοπικά έντονα φαινόμενα – Η πρόγνωση της ΕΜΥ έως την Πέμπτη
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΑΠΑΙΩΑΝΝΟΥ
Γιατί οι Μεγάλες Ελληνικές Επιχειρήσεις καθυστερούν στην υιοθέτηση της Τεχνητής Νοημοσύνης;
​​​​​​​Η χαμηλή ψηφιακή ωριμότητα, η έλλειψη στρατηγικής και ο φόβος της καινοτομίας κρατούν την Ελλάδα πίσω στη νέα τεχνολογική εποχή
Γιατί οι Μεγάλες Ελληνικές Επιχειρήσεις καθυστερούν στην υιοθέτηση της Τεχνητής Νοημοσύνης;
eidiki_agogi_4.jpg
ΑΣΕΠ 4ΕΑ/2025: Νέα προκήρυξη για εκπαιδευτικούς Ειδικής Αγωγής
Στο ΦΕΚ δημοσιεύθηκε η νέα προκήρυξη του ΑΣΕΠ (4ΕΑ/2025), που αφορά την κατάταξη υποψηφίων εκπαιδευτικών κατηγορίας ΤΕ στην Πρωτοβάθμια και...
ΑΣΕΠ 4ΕΑ/2025: Νέα προκήρυξη για εκπαιδευτικούς Ειδικής Αγωγής