Συνέντευξη στην Δήμητρα Κακαουνάκη για την εφημερίδα ΑΥΓΗ
«Η Ελλάδα είναι ίσως η μοναδική χώρα όπου δεν υπήρξε κάθαρση και όπου και μετά τον πόλεμο συνέχισαν να κυβερνούν οι δωσίλογοι και οι μαυραγορίτες», λέει ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου , λίγο πριν ανέβει στο Θέατρο Βράχων του Βύρωνα για τη σημερινή συναυλία, και προσθέτει: «Είναι, λοιπόν, μια υποτυπώδης δικαίωση να βλέπεις παιδιά ή εγγόνια ανταρτών να έχουν χριστεί κυβερνήτες».
Ταυτόχρονα όμως προειδοποιεί: “ Μην εναποθέτεις σε καμιά κυβέρνηση τις βαθύτερες αγωνίες σου για έναν καλύτερο κόσμο. Ο ουσιαστικός αγώνας γίνεται χωρίς διαμεσολαβητές».
Μια διαφορετική συνέντευξη με έναν δημιουργό που εξακολουθεί να είναι σε πλήρη εγρήγορση και δηλώνει: “…Όπως έστρωσε κοιμήσου κι ό,τι σπείρεις θα θερίσεις…». Ευτυχώς που υπάρχει κι ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου και γλυτώσαμε τον ψυχαναλυτή, αποφανθήκαμε κάτι φίλοι χθες το απόγευμα. Κι ας το πάρει πάνω ου κι ας είναι ο αυτοσαρκασμός ελιξίριο του εγωισμού
- Από την «Αγία Νοσταλγία» σε «πρόσκληση δείπνου» και μάλιστα «κυανίου». Από εκεί μέχρι εδώ, πόσα χιλιόμετρα έγραψες;
Μέσα στην άψη της δημιουργίας, ούτε που κατάλαβα πως πέρασαν τα χρόνια. Εξελίχθηκα; Στιχουργικά, σίγουρα ναι. Έφυγε αγαρμποσύνη της ανωριμότητας και τη θέση της πήρε, σιγά –σιγά, η λιτή προσέγγιση των πραγμάτων, των Θαυμάτων και των τραυμάτων. Μουσικά, θα χρειαστεί κι άλλος χρόνοι για να μπορέσω να κάνω αξιόπιστη σύγκριση. Ίσως πλέον να χρησιμοποιώ τη μουσική περισσότερο ως Δούρειο Ίππο για να «περάσουν» τα λόγια.
- Έχουν περάσει κιόλας 100 ημέρες διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ. Πως βλέπεις το δεδομένο ότι στις Σκουριές το εργοστάσιο τρώει ακόμη το δάσος;
Θες να χαλάσουμε τις καρδιές μας τώρα; Μην εναποθέτεις σε καμιά κυβέρνηση τις βαθύτερες αγωνίες σου για έναν καλύτερο κόσμο. Ο ουσιαστικός αγώνας γίνεται χωρίς διαμεσολαβητές.
- «Πρώτη φορά Αριστερά» Σου λέει κάτι;
Κάτι μου λέει. Όχι όσο περίμενα, βέβαια. Ο β’ Παγκόσμιος πόλεμος δημιούργησε πληγές που , σε όλες σχεδόν τις χώρες, έκλεισαν με μια μορφή κάθαρσης. Η ελλάδα είναι ίσως η μοναδική χώρα όπου δεν υπήρξε κάθαρσή, όπου και μετά τον πόλεμο συνέχισαν να κυβερνούν οι δωσίλογοι και οι μαυραγορίτες. Αυτό το τεράστιο βάρος το κουβαλούσε για χρόνια η συλλογική μνήμη. Είναι , λοιπόν, μια υποτυπώδης δικαίωση να βλέπεις παιδιά ή εγγόνια ανταρτών να έχουν χριστεί κυβερνήτες. Είναι λίγο σαν την «εκδίκηση της γυφτιάς»
- Εξακολουθείς να απολαμβάνεις την επαρχία;
Έχει τα καλά της, έχει και τα άσχημα. Στα καλά δεν θα αναφερθώ, για να μη σας κάνω να ζηλέψετε. Θ σταθώ σε ένα πράγμα που με ξενερώνει και με εξοργίζει. Αντίθετα από τι πίστευα οι περισσότεροι της υπαίθορυ δεν δίνουν δεκάρα για το φυσικό περιβάλλον. Ξεφορτώνονται τα σκουπίδια τους όπου να ναι, χρησιμοποιούν πληθώρα φυτοφαρμάκων στις καλλιέργειες, απομυζούν τα υπόγεια νερά.. Πολλοί από αυτούς είναι και ανύποπτοι για τη ζημιά που προκαλούν. Η παιδεία δεν κατάφερε να ξεκλειδώσει την ευαισθησία.
- Απ’ ότι ξέρω, φέτος, για πρώτη φορά, πήγες στο εξωτερικό, και τελείωσες τις εμφανίσεις σου με το «Που πας, ρε Καραμήτρο» νιώθεις ξένος μόνο εκεί ή και εδώ;
Έδωσα αυτό τον τίτλο στη μικρή περιοδεία στην Ευρώπη στο πλαίσιο του αυτοσαρκασμού που με διακρίνει. Ο οποίος αυτοσκαρασμός, αν δεν τον γνωρίζεις, είναι ελιξίριο του εγωισμού. Αφορούσε τις διάφορες ανεπάρκειες μου, όσον αφορά τη σκηνική παρουσία, τη φωνητική αδυναμία κλπ. Η αλήθεια είναι πως δεν ένιωσα και τόσο ξένος εκεί. Ήταν παρόμοιο το κλίμα, όπως και στην Ελλάδα. Η αίσθηση, πάντως του να νιώθεις ξένος όπου κι αν είσαι, είναι ευθέως ανάλογη της ματαιότητας που σε κατατρέχει.
- Τα τραγούδια σου φαίνεται να χτίζουν συνειδήσεις. Το αντιλαμβάνεσαι ως αποστολή;
Το έχω ξαναπεί: Όσο πιο ανεύθυνος αισθάνεται κάποιος δημιουργός, τόσο πιο αληθινή τέχνη μπορεί να παράξει. Καμιά σκέψη, καμιά προσδοκία δεν θέλω να με φρενάρει.
- Τα τραγούδια σου τα ζεις ή τα γράφεις μόνο;
Άλλα τα ζω και ύστερα τα γράφω κι άλλα τα γράφω και ύστερα τα ζω
- Μερικοί σε αντιμετωπίζουν ως σύμβολο. Φοβάσαι μήπως σε απορροφήσει το σύστημα;
Δεν νομίζω να ισχύει αυτό που λες. Τα τραγούδια και τις μουσικές τα φτιάχνω για μένα. Γι να κρατηθώ όρθιος μέσα στη ζωή. Για να περάσω όσο πιο καλά μπορώ. Δεν είμαι τίποτα άλλο παρά ένας καλοπερασάκιας.
- Πήγες στην ΕΡΤ και τραγούδησες για τον αγώνα των εργαζομένων. Πως σου φάνηκε το νέο Δ.Σ. με Λάμπη Ταγματάρχη και Διονύση Τσακνή;
Δεν έχω παρακολουθήσει το θέμα. Η πορεία θα δείξει. Κι εδώ, όμως θέλω να πως ότι , αν θέλει κάποιος πραγματικά ελεύθερη ραδιοφωνία, δεν θα τη βρει σε κανέναν κρατικό σταθμό, πόσο μάλλον στους ιδιωτικούς σταθμούς-μπρελοκ των πλουσίων και των λαμογιών. Όσοι νιώθουν την ανάγκη να εκφραστούν ελεύθερα, ας κάνουν πειρατικούς σταθμούς, όπως παλιά.
- Που τοποθετείς τον εαυτό σου, πολιτικά και κοινωνικά;
Μου βάζεις δύσκολα. Οι απόψεις μου είναι ένα συνονθύλευμα σκέψεων, ένας ιδεολογικός αχταρμάς, που το μόνο στοιχείο που τα ενώνει είναι μια αίσθηση δικαίου που φαίνεται να υπάρχει μέσα μου. Λειτουργώ κάθε φορά αντανακλαστικά και όχι με βάση κάποιες παγιωμένες πεποιθήσεις. Και εντέλει ακολουθώ και στη ζωή το ίδιος σύστημα που εφαρμόζω και στη μουσική δημιουργία: Το φυλακούριο σύστημα «Τα τρία Ου». Δηλαδή κοτουρου
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη