king_kong
Ποιος ο λόγος που εξαφανίστηκε - Τι λένε οι επιστήμονες

Η ανακάλυψη σε ένα κινεζικό σπήλαιο ενός απολιθωμένου δοντιού που ανήκε στον Γιγαντοπίθηκο (Gigantopethicus blacki), τον μεγαλύτερο πίθηκο που έζησε ποτέ στη Γη, ρίχνει φως στην εξέλιξη αυτού του πλάσματος που είχε ύψος σχεδόν τριών μέτρων και βάρος 600 κιλών, όντας μεγαλύτερος από τους σημερινούς γορίλες.

Ο Γερμανοολλανδός παλαιοντολόγος G.H.R. von Koenigswald, όπως γράφει το CNNi αναγνώρισε για πρώτη φορά τον Gigantopithecus blacki πριν από περίπου έναν αιώνα από μεγάλα δόντια που πωλούνταν ως φαρμακευτικά «οστά δράκου» σε ένα φαρμακείο του Χονγκ Κονγκ. Περίπου 2.000 απολιθωμένα δόντια και τέσσερις γνάθοι από το εξαφανισμένο είδος έχουν έκτοτε ανακαλυφθεί σε σπήλαια στη νότια Κίνα.

Οι επιστήμονες κατάφεραν να αποσπάσουν γενετικό υλικό από το ηλικίας 1,9 εκατομμυρίων ετών απολίθωμα του δοντιού και να το αναλύσουν, ανακαλύπτοντας ότι ο Γιγαντοπίθηκος υπήρξε μακρινός ξάδερφος του ουρακοτάγκου, με τον οποίο μάλλον έμοιαζε εξωτερικά και ότι τα δύο είδη είχαν ένα κοινό πρόγονο πριν περίπου 12 εκατομμύρια χρόνια.

Όμως αντίθετα με τον ουρακοτάγκο που ζει κυρίως στα δέντρα, ο Γιγαντοπίθηκος κατά πάσα πιθανότητα βρισκόταν την περισσότερη ώρα στο έδαφος. Μάλλον υπήρξε φυτοφάγος και ιδίως φρουτοφάγος, με ροπή στα…γλυκά (αν κρίνει κανείς από τις διαβρώσεις στα δόντια του).

Το πρώτο δείγμα Γιγαντοπίθηκου είχε βρεθεί το 1935 (πάλι ένα δόντι), ενώ αργότερα βρέθηκαν και άλλα απολιθώματα του (περισσότερα δόντια και τέσσερα τμήματα γνάθου). Κανένα όμως πλήρες κρανίο ή άλλα οστά δεν έχουν ακόμη βρεθεί. Ο γιγαντόσωμος αυτός πίθηκος ζούσε στη νοτιοανατολική Ασία έως πριν περίπου 300.000 χρόνια. Δεν είναι σαφές γιατί εξαφανίσθηκε, αλλά πιθανώς αυτό συνέβη, όταν λόγω κλιματικών αλλαγών η υποτροπική περιοχή όπου ζούσε, μετατράπηκε από δάσος σε σαβάνα.

Η έρευνα που κράτησε 10 χρόνια

Κατά τη διάρκεια σχεδόν μιας δεκαετίας, ομάδα Κινέζων και Αυστραλών επιστημόνων πήρε δείγματα ιζημάτων από 22 σπήλαια σε μια ευρεία περιοχή της περιοχής Guangxi στη νότια Κίνα που συνορεύει με το Βιετνάμ. Τα μισά από τα σπήλαια περιείχαν απολιθώματα Gigantopithecus, ενώ τα μισά όχι.

Αρχικά, οι ερευνητές έλαβαν ακριβείς ημερομηνίες για τα απολιθώματα και το ίζημα χρησιμοποιώντας διάφορες τεχνικές.

Στη συνέχεια, η ομάδα ανέλυσε ίχνη γύρης στα δείγματα ιζημάτων για να κατανοήσει ποια φυτά και δέντρα κυριαρχούσαν στο τοπίο. Η ισοτοπική ανάλυση στοιχείων όπως ο άνθρακας και το οξυγόνο που περιέχονται στα δόντια του Gigantopithecus βοήθησε τους ερευνητές να κατανοήσουν πώς μπορεί να άλλαξε η διατροφή του ζώου με την πάροδο του χρόνου.

Η ομάδα διαπίστωσε ότι ο γιγάντιος πίθηκος δεν προσαρμόστηκε καλά στις μεταβαλλόμενες περιβαλλοντικές συνθήκες και εμφάνισε χρόνιο στρες και μείωση του αριθμού του, δήλωσε η Westaway.

Δεν έχουν βρεθεί και τεκμηριωθεί ποτέ απολιθώματα του Gigantopithecus από το λαιμό και κάτω. Δεδομένου ότι ο Gigantopithecus περιπλανιόταν σε μέρη της Ασίας για περίπου δύο εκατομμύρια χρόνια, η Westaway δήλωσε ότι αυτό προκαλεί έκπληξη.

Οι γιγάντιοι πίθηκοι δεν έζησαν ποτέ σε σπηλιές, σύμφωνα με τους συγγραφείς. Πιστεύεται ότι τα τρωκτικά μετέφεραν τα λείψανά τους σε αυτές, συχνά μέσω μικρών σχισμών βράχων στο χαρακτηριστικό βραχώδες καρστικό έδαφος της περιοχής, δήλωσε ο συνσυγγραφέας της μελέτης Wang Wei, καθηγητής στο Ινστιτούτο Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Πανεπιστημίου Shandong στο Qingdao της Κίνας.

«Τα δόντια ή οι κάτω γνάθοι των μεγάλων πιθήκων (με βάση τα απολιθωμένα στοιχεία που έχουν βρεθεί) πέρασαν από μια εξαιρετικά πολύπλοκη διαδικασία θανάτου, αποσύνθεσης, διάβρωσης, μεταφοράς και απόθεσης πριν ενσωματωθούν στα ιζήματα των σπηλαίων», εξήγησε.

«Ως αποτέλεσμα, μόνο ένας πολύ μικρός αριθμός από τα πιο σκληρά μέρη του σώματος του Gigantopithecus θα είχαν γίνει απολιθώματα κατά τη διάρκεια της γεωλογικής ιστορίας».

Δεδομένης της έλλειψης μη κρανιακών απολιθωμάτων, είναι δύσκολο να γνωρίζουμε ακριβώς πώς θα έμοιαζε ο Gigantopithecus. Οι άνω γομφίοι του είναι κατά 57,8% μεγαλύτεροι από εκείνους ενός γορίλα και οι κάτω γομφίοι κατά 33% μεγαλύτεροι, γεγονός που υποδηλώνει ότι το σωματικό του βάρος θα ήταν 200 έως 300 κιλά.

Το μέγεθος μαμούθ του πιθήκου δείχνει ότι πιθανότατα ζούσε στο έδαφος, περπατώντας με τις γροθιές του. Μια ανάλυση του Νοεμβρίου 2019 των πρωτεϊνών που βρέθηκαν σε ένα απολίθωμα του Gigantopithecus υπέδειξε ότι ο πλησιέστερος ζωντανός συγγενής του είναι ο ουρακοτάγκος του Βόρνεο.

Ο Homo erectus, ένας πρώιμος πρόγονος του ανθρώπου, είναι γνωστό ότι ζούσε στη βόρεια Κίνα και νοτιότερα στην Ινδονησία την ίδια εποχή που ο γιγαντιαίος πίθηκος ζούσε στα δάση της σημερινής νότιας Κίνας.

Ο Wang σημείωσε ότι κοντά σε ένα σπήλαιο όπου βρέθηκαν απολιθώματα του Gigantopithecus, οι αρχαιολόγοι έχουν αποκαλύψει μεγάλο αριθμό λίθινων εργαλείων που χρονολογούνται πριν από περίπου 800.000 χρόνια. Ενώ οι επιστήμονες δεν έχουν άμεσες απολιθωμένες αποδείξεις ότι ο Homo erectus και ο γιγαντιαίος πίθηκος συνυπήρχαν στην περιοχή, ήταν πιθανό ότι αυτοί οι πρόγονοι του ανθρώπου μπορεί να είχαν μια συνάντηση «με τον μεγάλο τύπο», είπε.

Πανελλήνιες: Πανωλεθρία στα Τμήματα Φυσικής και Μαθηματικών με "βροχή" κενών θέσεων