meteoritis
Προσκρούσεις γιγάντιων μετεωριτών δημιούργησαν τις ηπείρους, υποστηρίζουν επιστήμονες

Οι ήπειροι της Γης σχηματίστηκαν από τις πτώσεις τεράστιων μετεωριτών κατά τη διάρκεια του πρώτου δισεκατομμυρίου από τα περίπου 4,5 δισ. έτη της ύπαρξης του πλανήτη μας. Αυτό εκτιμούν επιστήμονες που βρήκαν στο υπέδαφος της Αυστραλίας νέες ενδείξεις γι' αυτή τη θεωρία.

Οι ερευνητές από την Αυστραλία, την Κίνα και τις ΗΠΑ, με επικεφαλής τον δρ Τιμ Τζόνσον της Σχολής Γεωεπιστημών και Πλανητικών Επιστημών του αυστραλιανού Πανεπιστημίου Curtin, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Nature», επεσήμαναν ότι η ιδέα πως οι ήπειροι αρχικά δημιουργήθηκαν στις περιοχές όπου έγινε η πρόσκρουση γιγάντιων μετεωριτών, έχει διατυπωθεί εδώ και δεκαετίες, αλλά έως τώρα δεν υπήρχαν βάσιμες ενδείξεις που να την υποστηρίζουν.

Ο Τζόνσον δήλωσε ότι, αυτή τη φορά, «εξετάζοντας μικροσκοπικούς κρυστάλλους του ορυκτού ζιρκονίου από την περιοχή Πιλμπάρα Κρέιτον στη Δυτική Αυστραλία, όπου έχει βρεθεί το καλύτερο διατηρημένο απομεινάρι του αρχαίου γήινου φλοιού, εντοπίσαμε ενδείξεις γι' αυτές τις γιγάντιες προσκρούσεις μετεωριτών. Η μελέτη της σύνθεσης των ισοτόπων οξυγόνου σε αυτούς τους κρυστάλλους ζιρκονίου αποκάλυψε μια διαδικασία "από πάνω προς τα κάτω", που άρχισε με την τήξη των πετρωμάτων κοντά στην επιφάνεια και συνεχίστηκε βαθύτερα, και η οποία συνάδει με τις γεωλογικές επιπτώσεις από τις πτώσεις των γιγάντιων μετεωριτών».

Οι ερευνητές ανέφεραν ότι «η νέα έρευνα παρέχει τα πρώτα βάσιμα στοιχεία ότι οι διαδικασίες που τελικά διαμόρφωσαν τις ηπείρους, ξεκίνησαν με τις προσκρούσεις των γιγάντιων μετεωριτών, παρόμοιων με εκείνων που ευθύνονταν για την εξαφάνιση των δεινοσαύρων, οι οποίες όμως συνέβησαν δισεκατομμύρια χρόνια νωρίτερα».

Η κατανόηση του σχηματισμού και της συνεχιζόμενης εξέλιξης των ηπείρων θεωρείται σημαντική, με δεδομένο ότι αυτές φιλοξενούν την μεγάλη πλειονότητα της βιομάζας της Γης, όλους τους ανθρώπους και σχεδόν όλα τα σημαντικά ορυκτά του πλανήτη.

«Μεταξύ άλλων οι ήπειροι φιλοξενούν κρίσιμα μέταλλα όπως το λίθιο, τον ψευδάργυρο και το νικέλιο, τα οποία είναι ζωτικά για τις νέες πράσινες τεχνολογίες, που είναι αναγκαίες προκειμένου να υλοποιηθούν οι υποχρεώσεις μας να μετριάσουμε την κλιματική αλλαγή», επεσήμανε ο Τζόνσον.

Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση:

Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός: Οι πρώτες 227 ειδικότητες και η ύλη

Ανακοινώθηκε για Μάρτιο ο Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ - Αιτήσεις εδώ για προετοιμασία