Η κοινωνία μας, όπως και η παγκόσμια κοινότητα, δοκιμάζεται από την πρωτόγνωρων διαστάσεων επιδημία του κορωνοϊού COVID-19. Η προστασία της δημόσιας υγείας, της ανθρώπινης ζωής επιβάλλει την άμεση εφαρμογή των επιστημονικά ενδεικνυόμενων έκτακτων μέτρων. Στην κατεύθυνση αυτή, ειδικά στο χώρο της Παιδείας, επιμένουμε στην ανάγκη να διαφυλαχθεί ο κοινωνικός και μορφωτικός χαρακτήρας και ρόλος του εκπαιδευτικού συστήματος εν συνόλω.
Η λειτουργία των εκπαιδευτικών μονάδων και δομών με φυσική παρουσία έχει ανασταλεί στο πλαίσιο των γενικότερων μέτρων προστασίας από τη διάδοση του ιού. Το σχολείο, η κοινότητα διδασκόντων διδασκομένων, και των γονέων για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, δεν μπορούν να καταργηθούν όταν δοκιμάζεται η κοινωνία. Όταν με το καλό βγούμε από την καραντίνα των έκτακτων μέτρων το κύριο δεν θα είναι η αποκατάσταση της ομαλότητας με μέτρο τα κεφάλαια της διδακτέας – εξεταστέας ύλης αλλά να μην απουσιάζει κανείς και καμιά. Το πρωτεύον δεν μπορεί να είναι η διαφύλαξη του εξετασιοκεντρικού χαρακτήρα της εκπαίδευσης αλλά η συνέχεια στην καλλιέργεια ουσιαστικής μόρφωσης, με όρους ανθρώπινης κοινωνικότητας και αλληλεγγύης.
Έχουν εξαγγελθεί οι προθέσεις του Υπουργείου Παιδείας να αξιοποιηθούν τεχνολογίες και μέσα εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης. Τόσο η κρισιμότητα της κατάστασης όσο και το αποτύπωμα της γενικής κοινωνικής κρίσης στο εκπαιδευτικό σύστημα επιβάλουν σοβαρότητα, σαφήνεια στόχων με κοινωνική οπτική. Για την ώρα φαίνεται να κυριαρχεί το άγχος της επικοινωνιακής προβολής του «κάτι να δείξουμε πως κάνουμε» σε συνδυασμό με μια επιπόλαιη τεχνοκρατική ευφορίακαι το άγχος της διεύρυνσης του μεριδίου των δυνάμεων της αγοράς στην εκπαίδευση. Ευχόμαστε να διαψευσθούμε.
Θεωρούμε πως απαιτείται να αποσαφηνισθούν άμεσα:
- Η αξιοποίηση των όποιων νέων η παλαιότερων τεχνολογικών μεθόδων εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης στις παρούσες συνθήκες έχει ως πρωτεύοντα στόχο την διατήρηση της κοινωνικής συνοχής και αλληλεγγύηςκαι των αναγκαίων δεσμών που αναπτύσσονται στις κοινότητες μάθησης. Δεν μπορεί σε καμιά περίπτωση να υποκαταστήσει την συλλογική και δια ζώσης συμμετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία. Μπορεί ωστόσο, σε συνεργασία με την εκπαιδευτική κοινότητα, να αναδείξει το Σχολείο και το Πανεπιστήμιο σε παράγοντα ασφαλούς κοινωνικότητας και επικοινωνίας στο έδαφος των περιοριστικών μέτρων για τη διαφύλαξη της δημόσιας υγείας.
- Τα Πανεπιστήμια έχουν την πλήρη θεσμική αυτοτέλεια να οργανώσουν τις μορφές και τα πεδία της εξ’ αποστάσεως εκπαιδευτικής διαδικασίας με βάση την κεκτημένη εμπειρία τους, αλλά και την ποικιλομορφία των απαιτήσεων των διαφόρων επιστημονικών περιοχών και γνωστικών αντικειμένων. Το υπουργείο οφείλει να συνδράμει υποστηρικτικά τις Πανεπιστημιακές επιλογές. Εμείς υπενθυμίζουμε το θεσμικό προαπαιτούμενο των συλλογικών αποφάσεων και την αρχή της καθολικότητας.
- Όποια μέσα αξιοποιούνται οφείλουν να υπηρετούν τον καθολικό χαρακτήρα του εκπαιδευτικού δικαιώματος και να μη διευρύνουν τις ανισότητες. Στις σημερινές συνθήκες δεν υφίστανται οι εγγυήσεις της καθολικότητας σε ότι αφορά τις «ψηφιακές τάξεις», γι’ αυτό και επιβάλλεται ο προαιρετικός και απολύτως συμπληρωματικός χαρακτήρας τους. Οι όποιες μορφές «ψηφιακών τάξεων» τελικά λειτουργήσουν δεν μπορεί να συνεισφέρουν ούτετυπικά ούτε ουσιαστικά στη διαμόρφωση της διδαχθείσας ύλης. Όλα αυτά πρέπει να τα αποτιμήσουμε ψύχραιμα και με περίσκεψη όταν «βγούμε από το σπίτι»
- Ανάλογα με την εξέλιξη της διάρκειας των μέτρων απαιτείται ο σχεδιασμός λελογισμένων παρατάσεων, τροποποιήσεων η και αναστολής της διάρκειας και του περιεχομένου των εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Στο έδαφος της απομείωσης του φόρτου των τελικών εξετάσεων που θεσμοθέτησε ο ΣΥΡΙΖΑ, μπορεί να αναζητηθούν πρόσφορες λύσεις για τη φετεινή χρονιά που θα ενισχύουν τις διδακτικές προτεραιότητες στον εναπομείναντα χρόνο που θα καθορισθεί.
- Ειδικά για τη Γ Λυκείου απαιτείται ειδική μέριμνα. Μια χρονιά ‘άγχους επιβαρύνεται από τη δοκιμασία της πανδημίας. Έγνοια μας είναι η ψυχολογική κατάσταση που διαμορφώνεται για τις μαθήτριες και τους μαθητές υπό το βάρος των απρόβλεπτων όρων διεξαγωγής των ούτως η άλλως εξουθενωτικών εισαγωγικών εξετάσεων για τα ΑΕΙ. Οι μαθήτριες και οι μαθητές 18αρηδες δεν είναι άλογα κούρσας που πρέπει οπωσδήποτε να ολοκληρώσουν την προκαθορισμένη διαδρομή. Μια πρώτη σαφής επιλογή είναι η δέσμευση για περιορισμό της εξεταστέας ύλης, ανάλογα με την εξέλιξη των πραγμάτων. Οι όποιες αποφάσεις ληφθούν, τα «δραστικά μέτρα» που ιχνογράφησε η κ. Κεραμέως, δεν πρέπει να συντείνουν στην ένταση του άγχους, την παράταση και ενίσχυση του φροντιστηριακού άχθους που τροφοδοτεί παραδοσιακά ο ολετήρας των εισαγωγικών εξετάσεων. Θα επανέλθουμε ανάλογα με την εξέλιξη των πραγμάτων.
- Σε τέτοιες στιγμές κρίσης απαιτείται η συνεργασία και εμπιστοσύνη της εκπαιδευτικής κοινότητας. Ας το λάβει υπ’ όψιν της η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας.
Δεν θα επαναλάβουμε τώρα, τα σημεία της αντιπαράθεσης μας με την πολιτική του Υπουργείου Παιδείας. Δηλώνουμε πως θα σταθούμε παρόντες και με διάθεση συμβολής με την εμπειρία, το πλούτο από τους δεσμούς μας με τον κόσμο της Παιδείας, τις ιδέες και τις προτάσεις μας στην προσπάθεια να προστατευθούμε «μένοντας σπίτι» και στην διαμόρφωση ομαλών συνθηκών όταν «βγούμε από το σπίτι».
17.03.2020
ΤΜΗΜΑ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΥΡΙΖΑ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 11/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη