Η πολιτική της κυβέρνησης της ΝΔ ενάντια στην Ανώτατη εκπαίδευση και την νεολαία συνεχίζεται με σφοδρότητα. Από την μια ψηφίζεται νέος νόμος με βάση τις οδηγίες της ΕΕ και του ΟΟΣΑ ώστε να δοθεί «νέα πνοή» στην εμπορευματοποίηση-ιδιωτικοποίηση της ανώτατης εκπαίδευσης και από την άλλη καταργείται το πανεπιστημιακό άσυλο και εφαρμόζεται το δόγμα «Νόμος και Τάξη».
Πιο συγκεκριμένα:
Πρώτον, η κυβερνητική πολιτική συνεχίζει να υποβαθμίζει το Δημόσιο Πανεπιστήμιο μέσω της υποχρηματοδότησης, της συκοφάντησης εργαζομένων και φοιτητών, της απαξίωσης. Αξίζει να τονιστεί ότι η χρηματοδότηση των ΑΕΙ έχει μειωθεί σε ποσοστό πέραν του 40% κατά την περίοδο της κρίσης ενώ έχει χαθεί χωρίς αναπλήρωση μεγάλο μέρος του προσωπικού (ΔΕΠ, διοικητικοί κ.ά.) και γνωστικών αντικειμένων. Παράλληλα, η συρρίκνωση των μελών ΔΕΠ αντιμετωπίζεται με την εμπέδωση των πλέον ευέλικτων και κακοπληρωμένων συνθηκών εργασίας για τους/τις νέους/ες διδάσκοντες/ουσες, που καλούνται να καλύψουν τα εκπαιδευτικά κενά, κατασκευάζοντας έτσι υπόδειγμα εργασίας όχι μόνο για τον δημόσιο τομέα αλλά και για το σύνολο της κοινωνίας. Την ίδια στιγμή η πλήρης κατάργηση του ανώτατου τεχνολογικού τομέα με την πανεπιστημιοποίηση όλων των ΤΕΙ, που έκανε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, και η δημιουργία νέων Τμημάτων και Σχολών σε όλη την Ελλάδα χωρίς να έχει υπάρξει προηγούμενα κάποιος σχεδιασμός ή κάποια μελέτη, ώθησε τις βάσεις πολλών Τμημάτων σε μεγάλο ποσοστό κάτω από τη βάση του 10. Η επαναφορά της βάσης για εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο, που μελετάει η κυβέρνηση της ΝΔ, στις συνθήκες που δημιούργησε ο νόμος Γαβρόγλου, εντείνει την αβεβαιότητα για τα νέα Τμήματα αλλά και τα Τμήματα των περιφερειακών Πανεπιστημίων, και ανοίγει πεδίο κερδοφορίας για την ιδιωτική εκπαίδευση.
Δεύτερον, η κυβέρνηση ψηφίζει το άρθρο 50 του Ν. 4653/2020 εξισώνοντας στην πράξη τα πτυχία των ιδιωτικών κολεγίων με αυτά των Δημόσιων Πανεπιστημίων. Έτσι, για πρώτη φορά δίνεται το δικαίωμα στους αποφοίτους των κολεγίων να συμμετάσχουν σε εξετάσεις του ΑΣΕΠ για διορισμό στη δημόσια εκπαίδευση χωρίς να είναι απαραίτητη η αναγνώριση του πτυχίου τους από τον ΔΟΑΤΑΠ. Στην πράξη αυτό σημαίνει ουσιαστική ισοτίμηση πτυχίων κολεγίων και Πανεπιστημίων και ας μην υπάρχει η ακαδημαϊκή ισοτίμηση.
Πριν προλάβει να «στεγνώσει το μελάνι» του νόμου της αντιστοίχησης των πτυχίων των ιδιωτικών κολεγίων με αυτά των Δημόσιων Πανεπιστημίων, το Αυτοτελές Τμήμα Εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας (ΑΤΕΕΝ), του υπουργείου Παιδείας αντιστοίχησε πτυχίο από ιδιωτικό κολέγιο με διάρκεια φοίτησης πέντε εξαμήνων με πτυχίο από ελληνικό ΑΕΙ με διάρκεια φοίτησης πέντε ετών.
Η επιχείρηση αναγνώρισης των κολεγίων ξεκίνησε με την Οδηγία 36/2005 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που ενσωματώθηκε στο ελληνικό Δίκαιο με το ΠΔ 38/2010, συνεχίστηκε απ' όλες τις προηγούμενες κυβερνήσεις διευρύνοντας το πλαίσιο επαγγελματικής αναγνώρισης και σε κολέγια εκτός ΕΕ, και ολοκληρώνεται τώρα με την κυβέρνηση της ΝΔ.
Πρόκειται για πολιτική που αποτυπώνει τη λαχτάρα και τη νεοφιλελεύθερη μανία του Υπουργείου Παιδείας όλων των κυβερνήσεων για επαγγελματική αλλά και ακαδημαϊκή ισοτίμηση των πτυχίων των κολεγίων με τα πτυχία των Δημόσιων Πανεπιστημίων. Αποτυπώνει τη νεοφιλελεύθερη πολιτική για δημιουργία εκτεταμένων εκπαιδευτικών αγορών και προϊόντων προς κατανάλωση σε όσους τομείς δεν είχε καταφέρει ακόμα να εισβάλει το κεφάλαιο με προνομιακούς όρους, όπως στην εκπαίδευση και τον πολιτισμό. Οι επιπτώσεις αυτής της εξέλιξης θα είναι άμεσες και ραγδαίες στην ποιότητα της Δημόσιας Ανώτατης Εκπαίδευσης. Η ισοτίμηση του πτυχίου ενός νέου, ο οποίος προσπάθησε με δουλειά και ξενύχτι να το αποκτήσει, με αυτό που πρακτικά αγοράστηκε, θα δημιουργήσει ασφυκτικές πιέσεις υποβάθμισης του επιπέδου των πανεπιστημιακών σπουδών.
Τρίτον, στον Ν. 4653/2020 προβλέπεται η χορήγηση μόνο του 80% της μειούμενης τακτικής κρατικής χρηματοδότησης στα ΑΕΙ της χώρας, ενώ το υπόλοιπο 20% θα δίνεται με βάση ενδεικτικούς δείκτες «αξιολόγησης» και συγκεκριμένα με αγοραία κριτήρια. Στο πλαίσιο αυτό, ιδρύεται νέα «ανεξάρτητη» Εθνική Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας για την Ανώτατη Εκπαίδευση (ΕΘΑΑΕ), η οποία θα διορίζεται από τον υπουργό, με ενισχυμένες αρμοδιότητες, που αντικαθιστά την Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ) και η οποία θα ελέγχει το αν τα Α.Ε.Ι. ανταποκρίνονται και προσαρμόζονται στα λεγόμενα κριτήρια ποιότητας. Αφού περιέκοψαν τους προϋπολογισμούς και μείωσαν το προσωπικό τώρα απαιτούν πλήρη προσαρμογή στις ανάγκες της αγοράς για να μπορεί να υπάρχει ένα Τμήμα ή ΑΕΙ.
Δεν θα είναι μακριά η μέρα όπου ακόμα και ο μισθός μας θα εξαρτάται από αντίστοιχα αγοραία κριτήρια και από την «ικανότητά» μας να φέρνουμε χρήματα για να λειτουργεί το Πανεπιστήμιο. Αργά ή γρήγορα θα τεθεί το ζήτημα με ωμό τρόπο: «βρείτε τρόπους για να επιβιώσετε αλλιώς θα κλείσετε».
Η λαλίστατη κατά τα άλλα διοίκηση της ΠΟΣΔΕΠ, η οποία μπορεί για περιθωριακά ζητήματα των Πανεπιστημίων να βγάζει δεκάδες ανακοινώσεις και να πραγματοποιεί συναντήσεις, για αυτά τα κορυφαία ζητήματα στάθηκε στο πλάι της κυβέρνησης και του υπουργείου, μιας και είναι σύμφωνη με τις βασικές κατευθύνσεις αυτών των αλλαγών και αυτής της πολιτικής.
Μπροστά σ’ αυτήν την επιθετική πολιτική είναι χρέος μας να αντισταθούμε. Τα μαχόμενα τμήματα των πανεπιστημιακών πρέπει να απευθυνθούμε και να συντονιστούμε με τα αγωνιστικά τμήματα των φοιτητών, των μελών ΕΔΙΠ, ΕΤΕΠ, τους άνεργους και τους υπό εκμετάλλευση διδάκτορες, τους διοικητικούς, όλους τους ελαστικά εργαζόμενους στο Πανεπιστήμιο και τους εκπαιδευτικούς. Για να συμβάλουμε στη συγκρότηση ενός αγωνιστικού μπλοκ ανατροπής της αστικής-νεοφιλελεύθερης επίθεσης.
18 / 02 / 2020
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη