ΥΠΟΜΝΗΜΑ
Είναι γνωστό ότι ο χώρος της εκπαίδευσης όλα τα χρόνια δοκιμάζεται από τις πολιτικές των περικοπών και της λιτότητας που έχουν ως αποτέλεσμα την υποβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης και κατ’ επέκταση του μορφωτικού δικαιώματος όλων των μαθητών. Παρά την επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης και των σοβαρών προβλημάτων που βιώνουν οι οικογένειες, επιβαρύνονται επιπλέον, καθώς η εκπαίδευση μόνο κατ’ όνομα είναι Δωρεάν. Αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαίδευσης είναι ο αθλητισμός και η ψυχαγωγία των μαθητών, που τα έξοδά τους πρέπει να καλύπτονται από το κράτος μέσω Σχολικών Επιτροπών.
Η Ένωση Γονέων Ιωαννίνων έχει γίνει αποδέκτης έντονων προβληματισμών και ανησυχίας από γονείς σχετικά με ορισμένες δραστηριότητες των σχολείων. Πιο συγκεκριμένα:
Οι σχολικοί περίπατοι έχουν μεγάλη παιδαγωγική αξία όταν γίνονται οργανωμένα και σε κατάλληλους χώρους. Εκτιμούμε ότι στην περιοχή μας παρά τις μεγάλες ελλείψεις υπάρχουν ορισμένοι κατάλληλοι χώροι καθώς και γνώση από τους εκπαιδευτικούς. Το πρόβλημα προκύπτει από το γεγονός ότι από πολλά σχολεία επιλέγονται ανοιχτοί χώροι με μαγαζιά ή ιδιωτικοί χώροι που έχουν αθλητικές υποδομές με το ανάλογο όμως αντίτιμο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι χώροι να είναι απαγορευτικοί για πολλούς μαθητές και να δημιουργούνται, κατ’ αυτόν τον τρόπο, κοινωνικές διακρίσεις στο πλαίσιο σχολικών δραστηριοτήτων. Οι περίπατοι, ωστόσο, είναι δικαίωμα όλων των παιδιών και όχι μόνο όσων έχουν την οικονομική δυνατότητα να αγοράζουν αγαθά. Αντιλαμβανόμαστε όλοι τις ψυχολογικές και άλλες επιπτώσεις που έχουν αυτές οι επιλογές στους μαθητές οι οποίοι δεν μπορούν να ανταποκριθούν στο κόστος συμμετοχής στα παιχνίδια καθώς και τη διατάραξη της σχέσης τους με τους γονείς. Αυτές οι δυσάρεστες καταστάσεις μπορούν να αποφευχθούν αν επιλεγούν χώροι μέσα και γύρω από την πόλη όπου έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν όλοι οι μαθητές με ίσους όρους χωρίς ταξικές και άλλες διακρίσεις. Υποχρέωση της Δημοτικής Αρχής της πόλης είναι να δημιουργήσει άμεσα τέτοιους χώρους αναψυχής, τους οποίους θα χαίρονται όχι μόνο τα παιδιά αλλά και όλοι οι συμπολίτες μας.
Σε προέκταση των παραπάνω θα θέλαμε να τονίσουμε ότι οι πολύ χρήσιμες για την ψυχαγωγία και την πνευματική καλλιέργεια των μαθητών παραστάσεις (κυρίως θεατρικές) που δίνονται κοστίζουν και αναγκάζουν πολλές οικογένειες να μην επιτρέπουν στα παιδιά τους τη συμμετοχή. Ζητάμε το κόστος των παραστάσεων να το αναλάβουν οι Σχολικές Επιτροπές του Δήμου ώστε να συμμετέχουν όλοι οι μαθητές. Επιπλέον ζητάμε να αξιοποιηθούν οι δομές που ανήκουν στο Πνευματικό Κέντρο (ΔΗΠΕΘΙ, Δημοτικό Ωδείο κ.ά) και με σχετική επιχορήγηση από το Δήμο να δίνουν παραστάσεις δωρεάν για τους μαθητές όλων των βαθμίδων.
Σχετικά με τις σχολικές εκδρομές συμφωνούμε στο ότι αυτές είναι απαραίτητες στην εκπαιδευτική διαδικασία και προσφέρουν πολλά στους μαθητές αρκεί να γίνονται στοχευμένα και με καλή οργάνωση. Αποτελεί όμως πρόκληση την εποχή που οι οικογένειες παλεύουν να ανταποκριθούν στις στοιχειώδεις απαιτήσεις της ζωής και της μόρφωσης των παιδιών τους, να προγραμματίζονται πολυήμερες εκδρομές μέσα αλλά και έξω από τη χώρα, με τεράστιο κόστος και αμφισβητούμενη παιδαγωγική αξία. Συνήθως φέρουν έναν εκπαιδευτικό μανδύα, πρόκειται, ωστόσο, για εκδρομές με τουριστικό χαρακτήρα. Τουριστικές εκδρομές δεν έχουν θέση στην εκπαίδευση των παιδιών μας. Είναι λογικό να είναι ελκυστικές στους μαθητές, όμως το κριτήριο δεν βρίσκεται στην πρόθεση των μαθητών να συμμετάσχουν, αλλά στη δυνατότητά τους να ανταποκριθούν. Είναι γνωστό σε όλους ότι για ένα μεγάλο μέρος των μαθητών η συμμετοχή σε ένα εκπαιδευτικό - κατά τα άλλα - πρόγραμμα, είναι απαγορευτική (με ποιο δικαίωμα;), και πολλές οικογένειες περικόπτουν ακόμα και βασικές τους ανάγκες για να μην στερηθεί το παιδί την εκδρομή. Αυτές οι εκδρομές εκτός από το ότι αναδεικνύουν και αναπαράγουν τις ταξικές διακρίσεις δημιουργούν ενδοοικογενειακές εντάσεις και συγκρούσεις. Θεωρούμε απαράδεκτο το σχολείο να γίνεται αιτία τέτοιων καταστάσεων.
Οι νέοι έχουν ανάγκη από την εκδρομή που θα τους προσφέρει γνώση, αλλά και ξεγνοιασιά, χωρίς οικονομική επιβάρυνση. Θα τους δίνει τη δυνατότητα να γνωρίζουν την Ιστορία και τον πολιτισμό του τόπου μας αλλά και άλλων λαών. Εκδρομές που θα συμβάλλουν στην κοινωνικοποίησή τους. Θεωρούμε ότι δεν είναι σωστό να συνδέονται οι αγώνες των μαθητών με τις εκδρομές και να εξαρτάται η πραγματοποίησή τους από την διαγωγή των μαθητών με την γνωστή απειλή: «αν κάνετε κατάληψη ξεχάστε την εκδρομή». Και μάλιστα να θεωρείται ως κακή διαγωγή η συμμετοχή σε κινητοποιήσεις που οι ίδιοι οι μαθητές αποφασίζουν.
Το γονεϊκό κίνημα απαιτεί από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να δοθεί τέλος σε αυτά τα νοσηρά φαινόμενα, οριοθετώντας το πλαίσιο των εκδρομών με παιδαγωγικά, κοινωνικά δημοκρατικά κριτήρια καλύπτοντας όλα τα έξοδα. Δεν μπορεί οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες του σχολείου ν’ αποτελούν αντικείμενο κερδοσκοπικής δραστηριότητας επιχειρήσεων.
Μέσα στο σχολείο αναπαράγεται ένας κοσμοπολιτισμός που θέλει να ξεκόψει τα νιάτα από την ταξική τους καταγωγή. Είναι μια έντεχνη λοβοτομή. Οι γονείς μπορεί να παλεύουν για το μεροκάματο, όμως τα παιδιά τους, χάρη στην «καλή πολιτική» της κυβέρνησης και της ΕΕ, μπορούν «να ξεγελάσουν την τύχη τους». Οι μαθητές μπορούν να επισκεφτούν τους ακριβούς ελληνικούς και ξένους προορισμούς, διαμένοντας σε λουξ ξενοδοχεία, χωρίς να μαθαίνουν τίποτα για όσα κρύβονται πίσω από τη βιτρίνα, την Ιστορία αλλά και την πραγματική ζωή. Βλέπουν τα σπουδαία επιτεύγματα της ανθρωπότητας, χωρίς ποτέ να μαθαίνουν ότι όλος αυτός ο πολιτισμός είναι δημιούργημα των λαών. Φτιάχνεται έτσι μια πολύτιμη ανάμνηση, που θα ταΐζει αυταπάτες για πολύ καιρό.
Νυχτερινές εκδηλώσεις μαθητικών συμβουλίων (Πάρτι). Πρόκειται για μια υπόθεση που απασχολεί ιδιαίτερα τους γονείς και τους Συλλόγους Γονέων τόσο για τον στόχο όσο και για τη διαδικασία, το περιεχόμενο και την καταλληλότητά τους για τους ανήλικους μαθητές. Συχνά γίνονται χωρίς σχετική απόφαση των μαθητών και των Συμβουλίων τους, ανακοινώνονται προφορικά «από στόμα σε στόμα» δεν είναι γνωστό καν ποιος το οργανώνει, πώς επιλέγεται ο χώρος, ποιος διαπραγματεύεται με τον ιδιοκτήτη, ποιος ελέγχει τις συμμετοχές, ποιο το οικονομικό όφελος όταν το κόστος για κάθε μαθητή είναι ψηλό, πού αποδίδεται αυτό και μια σειρά άλλες πλευρές. Είναι βέβαιο ότι τα πάρτι αποτελούν μια ιδιαιτέρως κερδοφόρα επιχείρηση για τους ιδιώτες και ότι αφήνονται περιθώρια ακόμα και για συναλλαγές. Κι αυτό θέλουμε να πιστεύουμε ότι δεν αποτελεί επιθυμητή διαπαιδαγώγηση για το σχολείο και την κοινωνία μας. Δεν αναφερόμαστε στην ποιότητα των κέντρων που επιλέγονται και στην αισθητική που προωθούν. Αυτό είναι μια άλλη σοβαρότατη υπόθεση. Αλλά η αισθητική δεν επιβάλλεται παρά καλλιεργείται από την οικογένεια, το σχολείο, την ευρύτερη κοινωνία. Θα περιοριστούμε στο οργανωτικό μέρος και θα καλέσουμε γονείς, εκπαιδευτικούς και μαθητές να προωθήσουν άλλες μορφές εκδηλώσεων στις οποίες θα συμμετάσχουν όλα τα παιδιά όχι μόνο ως θεατές αλλά ως ενεργητικοί συνδιαμορφωτές όπου θα καταθέτουν την καλλιτεχνική τους δημιουργία και την ανάγκη τους για έκφραση. Και από εκεί θα προκύψει και το οικονομικό όφελος για την ενίσχυση του ταμείου του μαθητικού συμβουλίου με διαφάνεια και χωρίς καμιά υποψία κακοδιαχείρισης.
Είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε ότι τα παραπάνω αποτελούν αιτήματα του συνόλου των γονέων (εξαιρέσεις βέβαια υπάρχουν πάντα - και εδώ). Εξάλλου αυτό αναδείχτηκε και στην πρόσφατη (24/10) σύσκεψη της Ένωσης Γονέων με τους Συλλόγους Γονέων του Δήμου Ιωαννιτών. Καθώς αυτά τα αιτήματα είναι εφικτά στον 21ο αιώνα και συμβάλουν στη ορθή διαπαιδαγώγηση των παιδιών μας, θεωρούμε ότι πρέπει να εξεταστούν σοβαρά τόσο από το Υπουργείο και τις υπηρεσίες του όσο και από την εκπαιδευτική κοινότητα. Η Ένωση Γονέων καθώς και οι Σύλλογοι Γονέων θα βοηθήσουν σε αυτή την κατεύθυνση.
Το Δ.Σ. της Ένωσης Γονέων Ιωαννίνων
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη