Thumbnail
ΠΕΣΕΑ

ΠΕΣΕΑ για τις «Τροπολογίες του Άρθρου 82 του Ν. 4368/21-02-2018 και τις Κανονιστικές Πράξεις της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής που Κλείνουν Τμήματα Ένταξης»

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ -Π.Ε.Σ.Ε.Α.- Αρ. Απόφ.: 1482/1999 Πρωτοδικείου Αθηνών Γούναρη 21 – 23, 18531 Πειραιάς Τηλ.: 2651048830, 2104535235, 2105731768, 2104954478, 2310633868, 2441020773 Κινητά: 6977244295, 6944126716, 6977743862, 6932942156, 6974706370, 6932046005 Fax: 2651048830, 2105743966 E–mail: [email protected] http://www.pesea.gr Πειραιάς, 11 – 04 – 2016 Αρ. Πρωτ.: 34

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ του ΠΕΣΕΑ για τις «Τροπολογίες του Άρθρου 82 του Ν. 4368/21-02-2018 και τις Κανονιστικές Πράξεις της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής που Κλείνουν Τμήματα Ένταξης»

Με αφορμή τις τελευταίες εξελίξεις στις σχολικές δομές της ειδικής αγωγής το Διοικητικό Συμβούλιο του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Ειδικής Αγωγής –Π.Ε.Σ.Ε.Α.- επισημαίνει ότι, οι τροποποιήσεις του άρθρου 82 του Ν. 4368/21-02-2016 αλλάζουν το σκοπό και το χαρακτήρα των Τμημάτων Ένταξης που λειτουργούν στα γενικά σχολεία. Και αυτή τη φορά επιχειρείται με διάφορους τρόπους να αποδιοργανωθεί ο παιδαγωγικός ρόλος των Τμημάτων Ένταξης, η πιο συγκροτημένη δημόσια δομή ένταξης στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Παρόλο που το Υπουργείο Παιδείας, μετά την καθολική αντίδραση της εκπαιδευτικής κοινότητας και των γονέων, απέσυρε τις διατάξεις της εγκυκλίου 50351/24-03-2016 με τίτλο «Οδηγίες σχετικά με τις ιδρύσεις ΣΜΕΑ Π.Ε. και Τμημάτων Ένταξης. …» τα ερωτήματα και οι αγωνίες γονέων και εκπαιδευτικών παραμένουν. Επισημαίνεται ότι δεν είναι η πρώτη φορά που βάλλεται ο θεσμός των Τμημάτων Ένταξης. Υπενθυμίζουμε ότι:

α) το 2010 όπου ο Περιφερειακός Διευθυντής Π.Ε.&Δ.Ε. Περιφέρειας Αττικής με την κανονιστική Φ. 411.9352/30-8-2010 και Φ. 41.1/6-9-2010 -περί την «Ίδρυση και λειτουργία Τμημάτων Ένταξης»- προωθούσε την κατάργηση ή την αναστολή λειτουργίας των Τμημάτων Ένταξης με το πρόσχημα ότι χρειάζονται τρεις (3) γνωματεύσεις μαθητών από Διαγνωστικές Υπηρεσίας για τη συνέχιση της λειτουργίας τους παρερμηνεύοντας τη σχετική νομοθεσία (άρθρο 6 του ν. 3699/2008 και Υ.Α. 27922/Γ6/2007) όπου ορίζεται με σαφήνεια ότι σε «…καμιά περίπτωση δεν αποκλείεται μαθητής από το Τμήμα Ένταξης…» (ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ Π.Ε.Σ.Ε.Α., 9-9-2010),

β) το 2013 ο Διευθυντής Π.Ε. Φθιώτιδος προχώρησε σε αναγκαστική μετακίνηση των δασκάλων των Τμημάτων Ένταξης προκειμένου να καλύψει τα κενά στα Ειδικά Σχολεία. Ο Π.Ε.Σ.Ε.Α. τότε είχε αναδείξει την αυθαιρεσία και είχε καταγγείλει την προσπάθεια «θεσμοθέτησης» του «δικαιώματος» της Διοίκησης να μετακινεί το «προσωπικό» όπου αυτή επιθυμεί (ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ Π.Ε.Σ.Ε.Α., 13-9-2013). Το Διοικητικό Συμβούλιο του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Ειδικής Αγωγής –Π.Ε.Σ.Ε.Α.- θεωρεί ex silentio τις «εκ των υστέρων» ενέργειες του Υπουργείου Παιδείας να αποσύρουν τις «εκ παραδρομής» οδηγίες της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας για την κατάργηση του δεύτερου Τμήματος ένταξης στις σχολικές μονάδες. Η πραγματικότητα δεν κρύβεται. Οι Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας για άλλη μια φορά παίρνουν μέτρα για την αποτελεσματικότερη και την αποδοτικότερη μνημονικά πολιτική.

Όπως οι συγχωνεύσεις των σχολείων υπηρέτησαν και υπηρετούν αποκλειστικά τη λογιστική της «εξοικονόμησης πόρων», μέσα από την περικοπή οργανικών και λειτουργικών θέσεων εργασίας εκπαιδευτικών, έτσι κι τώρα με τις τελευταίες νομοθετικές ρυθμίσεις και τις «εκ παραδρομής» (!) οδηγίες υποδομούνται και καταργούνται μοναδικά αντισταθμιστικά μέτρα για τα παιδιά κυρίως των πιο αδύναμων κοινωνικών στρωμάτων, μειώνονται οι ευκαιρίες μόρφωσης και υποβαθμίζεται η μαθησιακή διαδικασία, ενώ παράλληλα η ευθύνη του κράτους για την μαθησιακή υποστήριξη των μαθητών μεταβιβάζεται στους γονείς. Το θεσμικό πλαίσιο για την ίδρυση του Τμήματος Ένταξης είναι σαφές. Ο κυριότερος λόγος για την ίδρυση Τμημάτων Ένταξης δεν είναι άλλος από τον αυξημένο αριθμό των μαθητών με αναπηρία και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες και την δέσμευση και υποχρέωση του κράτους να λαμβάνει όλα τα απαιτούμενα μέτρα που διασφαλίζουν μεταξύ άλλων την ενιαία, ποιοτική και ελεύθερη πρόσβαση όλων των μαθητών στην εκπαίδευση και την απαιτούμενη υποστήριξη μέσα στο γενικό εκπαιδευτικό σύστημα, προκειμένου να διευκολυνθεί η αποτελεσματική εκπαίδευσή τους (άρθρο 21 παρ. 6 του Συντάγματος, το άρθρο 1 του ν. 3699/2008 και το άρθρο 24 του ν. 4074/2012).

Το Δημόσιο Σχολείο με τα Τμήματα Ένταξης παρέχει τη μοναδική δυνατότητα παροχής δωρεάν ειδικής εκπαίδευσης. Η μείωση των πόρων για την εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μέσω καταργήσεων Τμημάτων Ένταξης, μειώσεων των πιστώσεων για τοποθετήσεις δασκάλων σε λειτουργικά κενά σε Τμήματα Ένταξης -όπως έγινε τη φετινή σχολική χρονιά- και η ενίσχυση των ελαστικών σχέσεων εργασίας μέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ, θεριεύει το σχολικό και κοινωνικό αποκλεισμό των ΑμΑ και των ΑμΕΕΑ.

Το Δ.Σ. του Π.Ε.Σ.Ε.Α. ζητά την κατάργηση της τροπολογίας για τα Τμήματα Ένταξης του Ν. 4368/21-02-2016. Η Ειδική Εκπαίδευση αντί «εκ παραδρομής» οδηγίες χρειάζεται: ενίσχυση του υποστηρικτικού ρόλου των Τμημάτων Ένταξης, ίδρυση Τμήματος Ένταξης σε κάθε σχολική μονάδα, μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, αύξηση της χρηματοδότησης της δημόσιας εκπαίδευσης, ενιαίο Νόμο για την Εκπαίδευση. Με την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση αναπόσπαστο μέρος του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος, που έχει ως βασική σχολική δομή το γενικό σχολείο στην δωδεκάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση. Επίσης, με αφορμή το νέο νομοσχέδιο για τους διορισμούς των αναπληρωτών γενικής και ειδικής αγωγής για το σχολικό έτος 2016 -2017, να υπενθυμίσουμε ότι η αξιοποίηση των κονδυλίων ΕΣΠΑ για την πρόσληψη αναπληρωτών είναι τυπική περίπτωση καταστρατήγησης των αρχών που διέπουν τη λογική των επιχειρησιακών προγραμμάτων για ουσιαστικές εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις. Το γεγονός ότι οι επιτροπές και τα όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης που επεξεργάζονται και εγκρίνουν τα Προγράμματα ΕΣΠΑ δεν εγείρουν ζητήματα εκλεξιμότητας δαπανών για την πρόσληψη αναπληρωτών δείχνει ότι το κάνουν, επειδή ενδιαφέρονται για την αλλαγή των εργασιακών σχέσεων των εργαζομένων και την καθιέρωση σκληρών μορφών ευέλικτης εργασίας στο δημόσιο σχολείο.

Ελαστικές μορφές εργασίας με τις οποίες αλλοιώνεται και αναιρείται η μονιμότητα, η βεβαιότητα, η αφιέρωση και η αφοσίωση που είναι τα συστατικά στοιχεία της παιδαγωγικής σχέσης δασκάλου-μαθητή. Οι σχέσεις δασκάλου- μαθητή γίνονται εύθραυστες, εφήμερες, ελαστικές και επομένως αντιπαιδαγωγικές. Οι ευάλωτες σχέσεις παιδαγωγού και παιδαγωγημένου δεν επιτρέπουν την εμβάθυνση και την εμπέδωση της αμοιβαίας ανταλλαγής και δωρεάς που συντελείται με τη μυσταγωγία της διδασκαλίας. Η μεθοδολογία της διδασκαλίας για να ξεδιπλωθεί χρειάζεται παιδαγωγικό συμβόλαιο και χρόνο. Τα ελαστικά εργασιακά πεντάμηνα, εξάμηνα και οκτάμηνα καταστρέφουν τη δημιουργικότητα και την ίδια τη ζωή στο σχολείο: τόσο των μαθητών και των μαθητριών όσο και των εκπαιδευτικών τους.

Για το Διοικητικό Συμβούλιο του Π.Ε.Σ.Ε.Α.

Ο Πρόεδρος       Ο Γενικός Γραμματέας
Μηνάς Ευσταθίου Λευτέρης Ρατσιάτος

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

yptourismou
Τουρστικές Σχολές: Ο τρόπος και η διαδικασία επιλογής εκπαιδευτικών
Διαδικασία πρόσληψης επιστημονικών συνεργατών, εργαστηριακών συνεργατών και εκπαιδευτικών ξένων γλωσσών στις Τουριστικές Σχολές
Τουρστικές Σχολές: Ο τρόπος και η διαδικασία επιλογής εκπαιδευτικών
κασσελάκης
Σ. Κασσελάκης: «Μετά τις γιορτές θα συγκροτηθεί η ΚΟ του Κινήματος Δημοκρατίας»
«Το Κίνημα θα είναι απέναντι στην κυβέρνηση όταν οι πολιτικές της βλάπτουν την κοινωνία, αλλά θα συναινεί εφόσον προτείνονται πολιτικές που την...
Σ. Κασσελάκης: «Μετά τις γιορτές θα συγκροτηθεί η ΚΟ του Κινήματος Δημοκρατίας»
τζουφη
Τζούφη: «Ένας ακόμα προϋπολογισμός ανισότητας και υποβάθμισης της Παιδείας»
«Κινδυνεύει να διαγραφεί το 50% έως το 2025, με την κυβέρνηση να προβλέπει τη μεταφορά πιστωτικών μονάδων (ECTS) στα ιδιωτικά πανεπιστήμια»
Τζούφη: «Ένας ακόμα προϋπολογισμός ανισότητας και υποβάθμισης της Παιδείας»