Αγωνιστική Ενότητα για Παρέμβαση
στο ΑΠΥΣΔΕ Δυτ. Ελλάδας και ΠΥΣΔΕ Αχαΐας και Αι/νίας
(Στηρίζεται από: Εκπ. Παρέμβαση Α΄Αχ., Αγ. Παρέμβαση Β΄Αχ. & Α΄Αιτ/νίας, Ρ.Α.Σ. Β΄ Αιτ/νίας)
Για τα εκπαιδευτικά στελέχη
(και στα Υπηρεσιακά Συμβούλια)
Ι. Εισαγωγικά
Την περίοδο αυτή αναγκαστικά ανοίγει το ζήτημα της επιλογής των εκπαιδευτικών στελεχών, όχι μόνο γιατί λήγει η θητεία τους 31/7/2015, αλλά και γιατί ανοίγει –δειλά βεβαίως- από την συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, αλλά και από πρόσωπα ή σωματεία.
Κεντρικό ζήτημα οφείλει να αποτελέσει –μαζί με τα υπολοιπα βασικά μας αιτήματα- «η νομοθετική κατοχύρωση της δημοκρατικής και συλλογικής διοίκησης του σχολείου και μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο οφείλουμε να δούμε και τις επιλογές στελεχών». «Το ποιος και πως επιλέγεται στη θέση του στελέχους έχει μια σημασία, ωστόσο μεγαλύτερη σημασία έχει το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των στελεχών εκπαίδευσης και η πολιτική που θα υπηρετήσει».
Θεωρούμε πως είναι επίκαιρη η άποψη-θέση ότι: «...Δυστυχώς, εδώ που φτάσαμε σήμερα, τα πράγματα δεν βελτιώνονται. Μόνο αλλάζουν συθέμελα. Για να γίνει όμως μια τέτοια αλλαγή, προϋποθέτει πως έχουμε κουβεντιάσει πρώτα τι σχολείο θέλουμε. Το περιεχόμενό του και βέβαια πού θα αποσκοπεί. Σχολείο που θα απαντά στις δικές μας ανάγκες και στις απαιτήσεις της δικής μας κοινωνίας.»
Βεβαίως και θα ανοίξει με αφορμή τα επερχόμενα συνέδρια ΟΛΜΕ (καθηγητών) και ΔΟΕ (δασκάλων), όμως δυστυχώς τα πράγματα ξεκινούν και πάλι ανάποδα: Είναι ήδη σε διαδικασίες τελικής επιλογής οι νέοι 13 Περιφερειακοί Δ/ντές, ενώ σύντομα θα έλθει στη δημοσιότητα το προσχέδιο του νέου Εκπ/ικού πολυνομοσχεδίου.
Εκτιμούμε πως ανάλογα με την ανάπτυξη του εκπ. συνδ. Κινήματος και τις τελικές κεντρικές πολιτικές συμφωνίες χωρίς «νέα μνημόνια» και την αντίστοιχη εκπ/ική πολιτική θα μπορούσε έτσι να αποτελέσει ένα μεταβατικό κρίκο για να πάμε σε ριζικότερες αλλαγές,. Με βάση τις κατακτημένες αποφάσεις σε προηγούμενα συνέδρια, σε γενικές συνελεύσεις, τις συσωρευμένες εμπειρίες και τις επί μέρους καταγραφές θεωρούμε ως βάση συζήτησης για τα στελέχη και τα Υ.Σ. τους εξής άξονες:
ΙΙ. Βασικοί άξονες των προτάσεών μας
Ι) Το «...σχολείο οφείλει να είναι γνωστικά, δομικά & οργανωτικά ενιαίο, να ξεκινά από το προνήπιο (2 έτη) & με σχεδιασμό τα 12 έτη, χωρίς να αποτελεί προθάλαμο των ΑΕΙ-ΤΕΙ. Για να αποτελέσει χώρο συλλογικής δημιουργίας, αγωγής, γνώσης και δημοκρατίας για τα παιδιά μας, τους μαθητές και τις μαθήτριες. Για να εργαστεί, να ζήσει και να δημιουργήσει κάθε εκπαιδευτικός που αποφάσισε να εργαστεί στο όντως δημόσιο αγαθό της εκπαίδευσης και της παιδείας, με το βλέμμα στους πολλούς και όχι τους λίγους».
ΙΙ) Τερματισμός στην συνεχιζόμενη αποδόμηση της αξίας της δημόσιας εκπ/σης αφού προετοιμάζουν την εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίηση των τριτοβάθμιων ιδρυμάτων και την εισαγωγή χορηγών μέσω προγραμμάτων σε όλη την εκπαίδευση.
ΙΙΙ) Καταργείται άμεσα η έννοια της «αξιολόγησης» για πρόσωπα και δομές, όπως και κάθε σκέψη για αριθμητική ή περιγραφική κατάταξη-αποτίμηση σχολείων και προσώπων. Εννοείται ότι έτσι αποφεύγεται η σύνδεση με βαθμό και μισθό ή για την επιλογή στελεχών.
«Μόνο σ’ ένα άλλο σχολείο που θα είχε οικοδομηθεί σε κοινωνικές αξίες και θα είχε στόχο την απελευθέρωση και την ευημερία της κοινωνίας, χωρίς να είναι πυξίδα το κέρδος, ίσως θα είχε νόημα να κάνουμε λόγο και προτάσεις για κάποιου είδους “αξιολόγησης” δηλαδή ήπιας, άτυπης, δημοκρατικής και οριζόντιας ανατροφοδότησης, που θα στηρίζεται πρωτίστως στους συλλόγους των εκπαιδευτικών και όχι σε εξωγενείς παράγοντες. Στις παρούσες ιστορικές συνθήκες όποιος αποδέχεται το θεσμό της αξιολόγησης ή αυταπατάται ή είναι πονηρός».
IV) Η εισαγωγή των αρχών της άμεσης δημοκρατίας, της ανακλητότητας, της εναλλακτικότητας, του μέγιστου αριθμού θητειών που μέγιστες αξίες θα αποτελούν η διδασκαλία στην «τάξη», και ο σύλλογος διδασκόντων. Να αποτελούν συμβουλευτικό ρόλο όλες οι εξωτερικές δομές ή θεσμοί που άπτονται της σχολικής κοινότητας (Δήμος, Γονείς, Διοίκηση, συμβουλευτικοί ή επιστημονικοί φορείς, Υ.Σ., κλπ). Στο πλαίσιο αυτό μπορεί να γίνει αποδεκτή ε εκλογή Διευθυντή από το Σύλλογο διδασκόντων.
V) Ως χρόνος διδακτικής προϋπηρεσίας να λογίζεται μόνο αυτή κατά την οποία διδασκόταν τουλάχιστον μία διδακτική ώρα την εβδομάδα (καθηγητές, δάσκαλοι, δ/ντές, συνδικαλιστές, ασθενείς, αναπλ. ΑΜΩ, ωρομίσθιοι, κλπ) και ως εκπαιδευτική (χωρίς να είναι διδακτική) επιπρόσθετα να λογίζεται αυτή που αφορά διοικητικά στελέχη εκπ/σης, σύμβουλοι, υπεύθυνοι εκπ. θεμάτων, ΣΕΠ, αγωγής υγείας, κλπ,- συνδικαλιστές, σε εκπ. άδειες, κλπ.
VΙ) Να αναθεωρηθεί ο χρόνος του διδακτικού ωραρίου των στελεχών εκπ/σης. Στην κατεύθυνση αυτή θεωρούμε ότι: α) οφείλει να μειωθεί στις 2-4 διδ. ώρες το διδ. ωράριο των διευθυντών όλων των σχολείων, στο μισό το διδ. ωραρίο των υποδ/ντών και υπεύθυνων Ε.Κ. της Τ.Ε.Ε για λειτουργικούς λόγους. β) Οι υπεύθυνοι και συνεργάτες συμβουλευτικών τομέων (όπως ΕΚΦΕ, ΚΕΔΔΥ, εκπ/κών θεμάτων, αγ. Υγείας, φυσ. Αγωγής, κλπ) να έχουν υποχρεωτικά το διδ. ωράριο των δ/ντών σχολείων για επαφή με τη δυναμική των σχολικών τάξεων. γ) Οι σχολικοί σύμβουλοι (εάν δεν ευδοκιμήσει η πρόταση για κατάργηση και αλλαγή δομής του θεσμού) ομοίως να έχουν υποχρεωτικά το διδ. ωράριο των δ/ντων σχολείων για τον ίδιο λόγο. δ) Δεν προτείνεται εισαγωγή διδ. ωραρίου για Δ/ντές Εκπ/σης και Περιφ/κούς Δ/ντές (εάν δεν υπάρξει κατάργηση του θεσμού). ε) Το διδ. ωράριο των αιρετών στα ΑΠΥΣΔΕ να αυξηθεί στο μισό μέχρι την κατάργηση των Υ.Σ., αφού ο ρόλος τους είναι υποβαθμισμένος.
VΙΙ) Μισθός στελεχών εκπ/σης: Στα πλαίσια των αποφάσεων του 16ου συνεδρίου της ΟΛΜΕ και των Γ.Σ. των προέδρων για ακώλυτη μισθολογική εξέλιξη, γενναία αύξηση στους κατώτατους βασικούς μισθούς, αναπλήρωση απωλειών, μισθολογική εξέλιξη (λόγω και της διαφαινόμενης δημοσιονομικής πολιτικής και της νέας συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ), και μέχρι την ανατροπή της, προτείνουμε αναπροσαρμογή των επιδομάτων θέσης υπέρ των χαμηλόμισθων συναδέλφων.
α) Ο υποδ/ντής και δ/ντής σχολείου να παίρνει μικρότερο επίδομα (π.χ. το μισό του ανώτατου σημερινού) β) Όλοι οι υπεύθυνοι τομέων να παίρνουν το επίδομα του υπ/ντή σχολείου. Στην κατηγορία αυτή προτείνεται επίδομα σε όσους δεν παίρνουν μέχρι σήμερα, όπως και οι σχολικοί σύμβουλοι. γ) Μείωση στο μισό το επίδομα Δ/ντων εκπ/σης και Περιφ/κών Δ/ντών (για όσο καιρό υφίστανται). δ) Για τα μέλη των Υ.Σ. να μην υπάρχει επίδομα και να λειτουργούν εντός του εργασιακού εκπαιδευτικού χρόνου. Όσες φορές αυτό δεν είναι δυνατόν, να υπάρχει ωριαία αποζημίωση ή αποζημίωση για μη χρήση κανονικής άδειας.
ΙΙΙ) Οι προτάσεις μας
Με βάση τα παραπάνω σ’ αυτή τη φάση προτείνουμε να διεκδικηθούν άμεσα:
Α) Η κατάργηση των 13 Περιφερειακών Δ/νσεων, των Υ.Σ. που τις ακολουθούν (ΑΠΥΣΔΕ, ΑΠΥΣΠΕ, κλπ) και την μεταφορά του διοικητικού προσωπικού στις ΔΔΕ και ΔΠΕ και των καθηγητών και δασκάλων στις τάξεις. Όλες οι αποκεντρωμένες αρμοδιότητες να περάσουν στοις οικίες Διευθύνσεις Νομών και οι υπόλοιπες στο Υπουργείο.
Εάν ο Υπ. Παιδείας επιλέξει αυτές τις μέρες τους 13 Περιφερειακούς Δ/ντές, τότε αυτοί να έχουν ως βασικό έργο την διαδικασία κατάργησης και μεταφοράς των αρμοδιοτήτων τους σε ΔΔΕ-ΔΠΕ ή Υπουργείο.
Σε κάθε περίπτωση δεν πρέπει να επιλεγούν στις θέσεις αυτές εκπαιδευτικοί με λίγα χρόνια διδακτικής & εκπαιδευτικής υπηρεσίας (ενδεικτικά: 20 και 25 έτη αντίστοιχα), ενώ θα πρόκειται για 1η θητεία σε επίπεδο νομορχιακής ή περιφερειακής διοίκησης. Αποκλείονται όσοι έχουν τουλάχιστον τρεις συνεχόμενες θητείες σε οποιεσδήποτε από τις θέσεις (Δ/ντης σχολείου, Δ/ντης Εκπ/σης, Υπεύθυνος δομής, κλπ).
Προτείνουμε να μειωθεί στο μισό το επίδομα Περιφ. Δ/ντή Εκπ/σης στο υπάρχον μισθολόγιο ή εναλλακτικά όταν αποσυνδεθεί ο μισθός από το βαθμό να παραμείνει στα σημερινά επίπεδα, μέχρι να καταργηθεί η θέση.
Β) Οι Διευθυντές εκ/σης να έχουν μέχρι μέγιστη θητεία 5 ετών με ανακλητότητα και να εναλλάσσονται, ανεξάρτητα από το τρόπο επιλογής τους. Ομοίως δεν πρέπει να επιλεγούν στις θέσεις αυτές εκπαιδευτικοί με λίγα χρόνια διδακτικής & εκπαιδευτικής υπηρεσίας (ενδεικτικά: 20 και 25 έτη αντίστοιχα), ενώ θα πρόκειται για 1η θητεία σε επίπεδο νομορχιακής ή περιφερειακής διοίκησης.
Γ) Οι Διευθυντές των σχολείων να εκλέγονται με μυστική ψηφοφορία από το σύλλογο διδασκόντων σε ετήσια ή το πολύ με διετή θητεία και με ανακλητότητα, ανεξάρτητα με τον κλάδου και την ειδικότητα. Υποψήφιοι οι συνάδελφοι με αρκετά έτη υπηρεσίας (ενδεικτικά: τουλάχιστον 12 χρόνια διδακτικής προϋπηρεσίας και 16 εκπαιδευτικής και με λιγότερα στα απομακρυσμένα σχολεία). Μέγιστος αριθμός θητείων οι τρείς και μόνο δύο συνεχόμενες.
Δικαίωμα υποψηφιότητας όσοι ανήκουν με οργανική ή προσωρινή τοποθέτηση και έχουν διδάξει τουλάχιστον ένα έτος τα τελευταία 3 έτη στο σχολείο αυτό. Δικαίωμα ψήφου ομοίως όσοι έχουν διδάξει τα δυο τελευταία έτη ένα πλήρες σχολικό έτος.
Οι διευθυντές να είναι ανακλητοί με διευρυμένη πλειοψηφία από το ίδιο σώμα. Κυρίαρχο όργανο, με νέα νομοθεσία, επομένως να είναι ο Σύλλογος Διδασκόντων χωρίς τα «εντέλλεσθαι» που μετατρέπουν το σχολείο σε αυτό της «αγοράς» και της «ανταγωνιστικότητας» με τα γνωστά «νεοφιλελεύθερα» εργαλεία. Γι αυτό εννοείται ότι προϋπόθεση αποτελεί να μην είναι ούτε ο Διευθυντής αξιολογητής των εκπαιδευτικών και του σχολείου, ούτε ο σύλλογος.
Χρειάζεται ειδική προσέγγιση για τα απομακρυσμένα μικρά σχολεία (νησιωτικά, ορεινά ή ημιορεινά) όσον αφορά επίσης το δικαίωμα εκλογής.
Δ) Στα ΕΠΑΛ λόγω ιδιαιτερότητας και χρεώσεων τεράστιου εξοπλισμού δεν μπορεί να υπάρχει θητεία ενός χρόνου, ούτε και οι αποσπασμένοι συνάδελφοι για διευθυντές κ.λ.π. π.χ. για ένα διαδκατικό έτος ή κάποιες ώρες στο σχολείο, διότι δεν θα μπορούν να ανταποκρίνονται λειτουργικά, να χρεωθούν τον εξοπλισμό ή και εάν αυτό θα λυθεί οι εκπαιδευτικοί δεν θα κάνουν τίποτε άλλο από το να είναι σε επιτροπή απογραφής και καταγραφής χρεωστικών.
Στα Εργαστηριακά Κέντρα (Ε.Κ.) - (πρώην ΣΕΚ) το Σύλλογο διδασκόντων αποτελούν οι εκπαιδευτικοί που διατίθενται αρχικά εξολοκλήρου ή μερικώς για το ωράριο τους.
Στην εκλογή Διευθυντή, υποδιευθυντή (πρέπει να θεσπιστεί), υπευθύνων τομέων και εργαστηρίων κατεύθυνσης το σύλλογο αποτελούν οι εκπαιδευτικοί που αρχικά έχουν διατεθεί εξ ολοκλήρου ή μερικώς για το ωραριό τους.
Ε) Υποδιευθυντές να έχουν όλα τα σχολεία με τουλάχιστον 6 βασικά τμήματα και να εκλέγονται με μυστική ψηφοφορία από το σύλλογο διδασκόντων σε ετήσια ή το πολύ με διετή θητεία και με ανακλητότητα. Δεύτερος υποδιευθυντής εκλέγεται αν το σχολείο έχει τουλάχιστον 10 βασικά τμήματα ή 12 βασικά και δευτερευοντα (π.χ. επίπεδα, κατευθύνσεις, κλπ).
Στ) Κατάργηση των μονοπρόσωπων Σχολικών Συμβούλων και της δημιουργίας συλλογικών δομών με εναλλακτική θητεία και ανακλητότητα και χωρίς «αξιολογικό» ρόλο. Ενδεικτικό υπόδειγμα τα ΕΚΦΕ και ΚΕΔΔΥ. Μέχρι τότε:
Οι σχολικοί σύμβουλοι παραμένουν μόνο με τον συμβουλευτικό τους χαρακτήρα, επιλέγονται για τριετή θητεία με ανακλητότητα (το πολύ δύο συνεχόμενες) και άλλη μία αργότερα, αρκεί ενδιάμεσα να έχουν τουλάχιστον τρία διδακτικά έτη και να μην έχουν άλλη θητεία με άλλο ρόλο στελέχους με περισσότερα από ένα έτος (Δ/ντης σχολείου, Δ/ντης Εκπ/σης, Περ/κός Δ/ντης, Υπεύθυνος δομής, κλπ).
Δεν πρέπει να επιλεγούν στις θέσεις αυτές εκπαιδευτικοί με λίγα έτη υπηρεσίας (ενδεικτικά: που δεν έχουν 16 χρόνια τουλάχιστον πραγματική διδασκαλία στην τάξη και 20 εκπαιδευτική).
Ζ) Οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικών τομέων επιλέγονται για διετή θητεία με ανακλητότητα (το πολύ δύο συνεχόμενες) και άλλη μία αργότερα, αρκεί ενδιάμεσα να έχουν τουλάχιστον τρία διδακτικά έτη και να μην έχουν άλλη θητεία με άλλο ρόλο στελέχους με περισσότερα από ένα έτος (Δ/ντης σχολείου, Δ/ντης Εκπ/σης, Περ/κός Δ/ντης, Υπεύθυνος δομής, κλπ).
Δεν πρέπει να επιλεγούν στις θέσεις αυτές εκπαιδευτικοί με λίγα έτη υπηρεσίας (ενδεικτικά: που δεν έχουν 16 χρόνια τουλάχιστον πραγματική διδασκαλία στην τάξη και 20 εκπαιδευτική).
Η) Τα Υ.Σ. να είναι διετή, πενταμελή και με συμμετοχή τριών αιρετών με καθολική φηφοφορία, με εκλογές που την ευθύνη τους θα έχουν τα αντίστοιχα συνδικάτα, όπως πριν το 2000. Να επανέλθουν και να διευρυνθούν ουσιαστικά οι αρμοδιότητές τους. Να καταργηθεί νομικά το όποιο «απόρρητο» και οι συνεδριάσεις να είναι κατ’ αρχήν ανοικτές στα ενδιαφερόμενα μέλη και να υπάρχει προς τούτο και η κατάλληλη επιλογή αίθουσας-αμφιθεάτρου.
Τα Υ.Σ. αυτά θα αποτελούν ταυτόχρονα και πειθαρχικά συμβούλια. Καταργείται η συμμετοχή δικαστικών ή νομικών στα Πειθαρχικά συμβούλια.
Δυτική Ελλάδα, 22-03-2015
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη