Δρ. Γεώργιος Κ. Σιγάλας
Ζωγράφος
Αθήνα 18 -07-2014
Σύμβουλος Α’ Υ.ΠΑΙ.Θ
Θέμα : Σχετικά με τη δημοσίευσή σας με τίτλο «οδηγίες αλλοίωσης του περιεχομένου των «Εικαστικών».
Η Ένωση Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων απέστειλε επιστολή στην ALFAVITA στην οποία παραθέτει την άποψή της ότι οι εξετάσεις όπως έχουν οριστεί στην Α΄ τάξηΓΕΛ με τις σχετικές οδηγίες στην πρόσφατη Υπουργική απόφαση θεωρητικοποιούν το μάθημα των «Εικαστικών» το οποίο πρέπει να είναι εργαστηριακό, και αντιπροτείνει, παραθέτοντας διάφορα επιχειρήματα, εξετάσεις βασισμένες αποκλειστικά στο εικαστικό έργο που θα δημιουργήσουν οι μαθητές.
Επί του θέματος σας αναφέρω τα εξής:
Η αξιολόγηση της επίδοσης του μαθητή στα «Εικαστικά» όπως και σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα, βασίζεται στη διαπίστωση του ποσοστού της επίτευξης των στόχων που ορίζει το ισχύον Πρόγραμμα Σπουδών και o τρόπος της γραπτής προαγωγικής εξέτασης οφείλει είναι αντίστοιχος και να υπακούει στην συγκεκριμένη στοχοθεσία. Τα ισχύοντα Πρόγραμματα Σπουδών των «Εικαστικών» όλων των τάξεων και ειδικά αυτό της Α΄ τάξης ΓΕΛ (ΦΕΚ αρ.131/07-02-2002 ,άρθρο 39) ορίζουν ότι ο μαθητής διαπαιδαγωγείται «ως θεατής και ως δημιουργός». Συγκεκριμένα προσδιορίζεται ως σκοπός του μαθήματος : «Να γίνει αισθητική και θεωρητική επεξεργασία και έρευνα(θεωρία)» και «Να παράγονται έργα (πρακτική)».Στη συνέχεια ο σκοπός αναλύεται σε στόχους όπου στον πρακτικό τομέα αναφέρονται έξι επιμέρους στόχοι και στον θεωρητικό ανάλογος αριθμός. Ο εκπαιδευτικός υποχρεούται να επιδιώξει την επίτευξη των καθορισμένων στόχων κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς διδάσκοντας την συγκεκριμένη διδακτέα ύλη που παρατίθεται στη συνέχεια στο Πρόγραμμα Σπουδών. Ως εφαρμογή του Προγράμματος Σπουδών συγγράφηκε συνοδευτικό βιβλίο μαθητή και καθηγητή.
Σύμφωνα με όλα τα παραπάνω η γραπτή προαγωγική εξέταση όπως αυτή περιγράφεται στην εγγύκλιο 361/Γ2 /04-03-2014 αξιολογεί την επίτευξη των στόχων που αναφέρονται κυρίως στη θεωρία . Κατά τη διάρκεια όλης της σχολικής χρονιάς η επίτευξη των στόχων που αναφέρονται στις πρακτικές δημιουργικές δραστηριότητες και τα έργα αξιολογείται με κατάλληλους τρόπους της προφορικής βαθμολογίας (αξιολόγηση έργων ,ασκήσεις, τέστ και άλλα) .Με αυτόν τον τρόπο (γραπτές εξετάσεις και προφορική βαθμολογία) αξιολογούνται και οι δύο κατευθύνσεις του Προγράμματος Σπουδών (θεωρία και πρακτική )και εξάγεται μέσος όρος.
Από εικοσαετίας περίπου όλα τα νέα Προγράμματα Σπουδών των «Εικαστικών» αλλά και όλα τα αντίστοιχα διδακτικά πακέτα και τα εκπαιδευτικά υλικά ακολουθούν με συνέπεια το διδακτικό μοντέλο που είναι διεθνώς γνωστό ως Discipline Based Art Education δηλαδή εικαστική εκπαίδευση βασισμένη στο οργανωμένο μάθημα το οποίο μοντέλο αντιπαρατίθεται στο μοντέλο που εφαρμοζόταν παλαιότερα και ήθελε τo εικαστικό μάθημα να έχει χαρακτήρα ελεύθερου εργαστηρίου τέχνης.
Με τον τρόπο αξιολόγησης που περιγράφηκε ποιο πάνω προωθείται ο δημιουργικός χαρακτήρας του μαθήματος ,γατί το μάθημα των Εικαστικών σε επίπεδο Γενικού Λυκείου δεν απευθύνεται μόνο στους ελάχιστους στον αριθμό υποψηφίους για ανώτερες καλλιτεχνικές σχολές μαθητές, αλλά στο σύνολο τον μαθητών, επιδιώκοντας την αισθητική τους καλλιέργεια και το γενικότερο ενδιαφέρον τους για την τέχνη . Ο σκοπός αυτός δεν μπορεί να επιτευχθεί αποκλειστικά μέσα από τη δημιουργία μαθητικών έργων αλλά από ένα σύνολο καλλιτεχνικών πρακτικών και θεωρητικών ενασχολήσεων.
Γεώργιος Κ. Σιγάλας
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 16/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη