βρώμικα σχέδια, χοντρά ψέματα
Δε μένει πια καμιά αυταπάτη για τις προθέσεις της κυβέρνησης: Στις μέρες που ο εφιάλτης των μνημονίων λεηλατεί τις ζωές μας, η κυβέρνηση κατέστησε τα σχολεία ένα στοχοποιημένο πεδίο και το σφυροκοπά! Τους επόμενους μήνες, από το Nηπιαγωγείο μέχρι το Πανεπιστήμιο, ο πόλεμος του Υπουργείου θα μπει στην πιο σκληρή του φάση χτυπώντας το ανθρώπινο δυναμικό αλλά και τα εργασιακά και μορφωτικά δικαιώματα στη δημόσια εκπαίδευση. Με τη την ομηρία και τον αυταρχισμό επιχειρούν να ξεθεμελιώσουν τη δημόσια και δωρεάν Παιδεία και να αφανίσουν τους εκπαιδευτικούς.
Γι αυτό η κυβέρνηση σπεύδει να προωθήσει την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας και το Π.Δ για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών με σκοπό να τα καταστήσει ως κεντρικό μηχανισμό για τη συρρίκνωση της Δημόσιας Δωρεάν Παιδείας, την εγκατάλειψή της, τη λειτουργία των σχολείων με όρους επιχείρησης, την κατάργηση της μονιμότητας των εκπαιδευτικών, την κατασυκοφάντησή τους, την υποταγή, τη διασπορά του φόβου, την προώθηση της διαθεσιμότητας και της προοπτικής των μαζικών απολύσεων.
Από την άποψη αυτή, δυστυχώς, επιβεβαιώνονται οι απόψεις που η μαχόμενη εκπαίδευση έχει προβάλλει μπλοκάροντας με τους αγώνες της την εφαρμογή της αξιολόγησης τόσο χρόνια: Η αξιολόγηση ποτέ δε θα μπορούσε να ήταν μια ουδέτερη- πόσο μάλλον μια προωθητική διαδικασία, αλλά είναι το όχημα για ένα μεγάλο διωγμό στην εκπαίδευση, για την κατεδάφιση των δομών της, για την αφαίρεση ιστορικών μορφωτικών και εργασιακών δικαιωμάτων της κοινωνίας, για τη μετατροπή του σχολείου, από κυψέλη της συλλογικότητας και της ελευθερίας, σε μια ζούγκλα ανταγωνισμού, εκεί που η γνώση, δεν απελευθερώνει, αλλά χωρίζει τους ανθρώπους, αφαιρεί συλλογικά δικαιώματα, χειραγωγεί τους εκπαιδευτικούς, παραδίδει το σχολείο ή στην εγκατάλειψη ή στο έλεος της αγοράς και εκτοξεύει τους μαθητές στον αστερισμό της αμάθειας.
Ο υπουργός Παιδείας, που ανέλαβε, μαζί με όλα τα αντιεκπαιδευτικά πεπραγμένα του, να προωθήσει εργολαβικά και τα βρώμικα σχέδια της αξιολόγησης-χειραγώγησης, δεν πείθει κανέναν με τις φαρισαϊκές διαβεβαιώσεις του περί μη «τιμωρητικής» αξιολόγησης. Αποδείχτηκαν, άλλωστε, ένα κυνικό ψέμα όλες οι παρόμοιες διαβεβαιώσεις ότι δε θα μετακινηθεί κανείς εκπαιδευτικός, ότι δε θα τεθεί κανείς σε διαθεσιμότητα, ότι δε θα απολυθεί κανείς, ότι δε θα περικοπεί εκπαιδευτικό έργο, ότι δε θα κλείσει κανένα σχολείο! Όλοι ξέρουν πως δεκάδες χιλιάδες δημόσιοι υπάλληλοι και εκπαιδευτικοί πρόκειται να απολυθούν μέσω της αξιολόγησης μέσα στην τριετία και πως το νέο μισθολόγιο θέτει άμεσα σε εφαρμογή την αξιολόγηση για την κατάργηση της ακώλυτης μισθολογικής εξέλιξης και τη διαμόρφωση ενός καθεστώτος μισθολογικής καθήλωσης, ισόβιας ομηρίας και υποταγής για κάθε υπάλληλο. Όλοι ξέρουν πως ετοιμάζονται περικοπές του εκπαιδευτικού έργου των δημόσιων σχολείων, μετακινήσεις, διαθεσιμότητα και απολύσεις εκπαιδευτικών αλλά και νέα κύματα συγχωνεύσεων-καταργήσεων και εγκατάλειψης των σχολείων με πρόσχημα τις «κακές» επιδόσεις στην αξιολόγηση της σχολικής μονάδας. «Επιδόσεις», που θα καθορίζουν ξεχωριστά σε κάθε σχολική μονάδα τη χρηματοδότησή της, τη στελέχωσή της, τον μαθητικό πληθυσμό, τις θέσεις εργασίας, το εκπαιδευτικό προσωπικό, τις μετακινήσεις, τα πάντα!
αυτοαξιολογηθείτε…
Το Υπουργείο Παιδείας, προωθεί τη γενίκευση της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας και ταυτόχρονα με εγκύκλιο του καλεί σε επιμορφωτικά σεμινάρια, σχετικά με την αυτοαξιολόγηση, τους Διευθυντές εκπαίδευσης, τους σχολικούς Συμβούλους και τους Διευθυντές των σχολικών μονάδων. Η αυτοαξιολόγηση δρομολογήθηκε το 2010 επί κυβερνήσεως ΠΑΣΟΚ (με πρωθυπουργό Γ. Παπανδρέου και υπουργό παιδείας Α. Διαμαντοπούλου) και η εκπαιδευτική κοινότητα την απέρριψε καθολικά. Η συντριπτική πλειοψηφία των συλλόγων διδασκόντων με γενναίες πολιτικές και παιδαγωγικές αποφάσεις τους, πάνω από 10.000 σχολεία σε όλη τη χώρα, αρνήθηκαν να συμμετέχουν σε μια διαδικασία που παρουσιάστηκε ως πιλοτική και σήμερα, η επιστημονική ομάδα που την προωθεί «πουλάει» επιστημονικά συμπεράσματα από ένα ισχνότατο έως ανύπαρκτο δείγμα συμμετεχόντων σχολείων και ετοιμάζεται για το μεγάλο πάρτυ των ευρωπαϊκών κονδυλίων, με τη γενίκευση και καθολική εφαρμογή της αυτοαξιολόγησης, την ίδια ώρα που οι εκπαιδευτικοί πένονται και τα σχολεία χειμάζονται από την υποχρηματοδότηση. Όταν η παιδαγωγική επιστήμη τίθεται στην υπηρεσία του Μνημονίου, δεν έχουμε αυταπάτες. Η αυτοαξιολόγηση δεν είναι τίποτε άλλο παρά ο προπομπός της κακόφημης αξιολόγησης και οι στόχοι της είναι ξεκάθαροι:
· Να μετακυλιστεί η ευθύνη για τη σημερινή κατάσταση των σχολείων στους εκπαιδευτικούς, τους διευθυντές και τους γονείς, ενοχοποιώντας τους για αδράνεια και έλλειψη πρωτοβουλιών, έτσι ώστε να μείνει στο απυρόβλητο η κυβερνητική πολιτική και να ανοίξει ο δρόμος για την προώθηση της αξιολόγησης – χειραγώγησης.
· Να στραφούν οι ευθύνες και οι υποχρεώσεις για τις δαπάνες των δημόσιων σχολείων κατευθείαν στους γονείς λόγω της συνεχιζόμενης υποχρηματοδότησης της εκπαίδευσης.
· Να επιβληθεί ως υπέρτατη αξία στα στελέχη εκπαίδευσης και ειδικότερα στους διευθυντές, η εκσυγχρονισμένη εκδοχή της επιχειρηματικής διοίκησης και η αναζήτηση εναλλακτικών χρηματικές πηγών, εισφορών- δωρεών από τους γονείς, χορηγούς, ευεργέτες, φιλάνθρωπους κλπ.
· Να χειραγωγήσει πολιτικά και ιδεολογικά τους μάχιμους εκπαιδευτικούς με την εκβιασμένη συμμόρφωσή τους σε πρακτικές του «φαίνεσθαι», σε προγράμματα, αξίες και πρακτικές της κρατικής παιδαγωγικής, που επιβάλλονται, «μετριούνται» και «πιστώνονται» στη σχολική μονάδα.
Σε μια περίοδο που καταργούνται οι μόνιμοι διορισμοί, περικόπτονται δραματικά οι αναπληρωτές, συγχωνεύτηκαν και καταργήθηκαν 1.500 σχολικές μονάδες, καταργούνται οι υποστηρικτικές δομές των σχολείων, ετοιμάζεται νέο κύμα καταργήσεων, συρρικνώθηκαν οι επιχορηγήσεις των σχολείων, αυξάνεται ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα, ενισχύονται ο κοινωνικός αποκλεισμός και τα ταξικά εμπόδια, οι μαθητές ζουν τις τεράστιες δυσκολίες της λαϊκής οικογένειας, την ανεργία και την απόλυση των γονιών τους, την ανασφάλεια και τη δυστυχία, η αναζήτηση των ευθυνών και των όρων βελτίωσης κυρίως και πρωτίστως στη σχολική μονάδα και στους εμπλεκόμενους με αυτή εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς είναι πράξη απύθμενου θράσους!
Ο αλγόριθμος της ομηρίας και των απολύσεων
στο Π.Δ για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών
« …2. Η τελική βαθμολογία κάθε αξιολογούμενου εκπαιδευτικού… υπολογίζεται με τον εξής μαθηματικό τύπο:
ΤΒ={ΣΚτ1 Χ ΒΚτ1 + ΣΚτ2 Χ ΒΚτ2 + ΣΚτ3 Χ ΒΚτ3 +
ΣΚτ4 Χ ΒΚτ4 + ΣΚτ5 Χ ΒΚτ5} / 5
όπου ΤΒ: Η τελική βαθμολογία, ΒΚτ: Βαθμός κατηγορίας που προκύπτει από το μέσο όρο της βαθμολογίαςκάθε κριτηρίου της και ΣΚτ: Συντελεστής κατηγορίας κριτηρίων.
3 Η Τελική Βαθμολογία (ΤΒ) υπολογίζεται με χρήση υπολογιστή και εκφράζεται ως δεκαδικός αριθμός με προσέγγιση εκατοστού.
4. Οι εκπαιδευτικοί που χαρακτηρίζονται ελλιπείς σε περισσότερα του ενός κριτήρια σε μία εκ των κατηγοριών χαρακτηρίζονται συνολικά ελλιπείς, ασχέτως συνολικής βαθμολογίας. 5. Οι εκπαιδευτικοί που, σύμφωνα με την τελική τους βαθμολογία ή σύμφωνα με την παράγραφο 4, χαρακτηρίζονται συνολικά ελλιπείς, με σχετική πράξη του Διευθυντή Διεύθυνσης, εγγράφονται στον πίνακα των μη προακτέων που προβλέπεται στην παράγραφο 4 του άρθρου 8 του ν. 4024/2011 (Φ.Ε.Κ. Α 2)… »
Από το Π.Δ. για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών
που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα της κυβερνήσεως
Πρόκειται για ένα νομοθέτημα στο οποίο θεσμοθετείται η ελεγκτική αξιολόγηση-χειραγώγηση των εκπαιδευτικών της τάξης, αφορά 5 μεγάλες κατηγορίες οι οποίες έχουν ένα συντελεστή βαρύτητας :
I Εκπαιδευτικό περιβάλλον, (Συντελεστής βαρύτητας 0,75)
II Σχεδιασμός, προγραμματισμός και προετοιμασία της διδασκαλίας, (Συντελεστής βαρύτητας 0,50)
III Διεξαγωγή της διδασκαλίας και αξιολόγηση των μαθητών, (Συντελεστής βαρύτητας 1,25)
IV Υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκεια , (Συντελεστής βαρύτητας 1,50)
V Επιστημονική και επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού (Συντελεστής βαρύτητας 1)
Οι παραπάνω κατηγορίες αναφέρονται με τη σειρά τους έως και σε 4 κριτήρια στα οποία αξιολογείται ο εκπαιδευτικός και εντάσσεται σε μια από τις βαθμίδες ποιοτικού χαρακτηρισμού (sic!) ως «ελλιπής», «επαρκής», «πολύ καλός», «εξαιρετικός» , χαρακτηρισμοί που προσδιορίζονται με έως και 9 (!) «ικανότητες» του εκπαιδευτικού που «δημιουργεί, αναπτύσσει, αξιοποιεί, καλλιεργεί, φροντίζει, εμπεδώνει, διαμορφώνει, εμπλέκει, παρακολουθεί, ανατροφοδοτεί, μελετά, εξετάζει, λαμβάνει υπόψη, σχεδιάζει, προγραμματίζει, διατυπώνει, προβλέπει, διαφοροποιεί, ανατρέχει, επιλέγει, χρησιμοποιεί, προωθεί, προετοιμάζει, ακολουθεί, ενεργοποιεί, προσανατολίζει, επιχειρεί, κινητοποιεί, διεξάγει, παρακινεί, προσπαθεί, δρομολογεί, ολοκληρώνει, εφαρμόζει με ευελιξία, δεν περιορίζεται, αναθέτει, διαμορφώνει, ενθαρρύνει, παρέχει, εξοικειώνει, επιτυγχάνει, ανταποκρίνεται άνετα, μετέχει, εκτελεί, αναλαμβάνει καθήκοντα και πρωτοβουλίες, ενημερώνει, συμμετέχει, συμβάλλει, επικοινωνεί και συνεργάζεται, πρωτοστατεί, συμμετέχει» και τελικά αξιολογείται!
Ο προκαθορισμός της τελικής αξιολόγησης κάθε εκπαιδευτικού με βάση τα τυπικά του προσόντα σημαίνει πως αν κάποιος δεν έχει δεύτερο πτυχίο ή Διδασκαλείο, ή πιστοποίηση ΤΠΕ, ή πιστοποίηση ξένης γλώσσας δεν μπορεί να χαρακτηριστεί, παρά μόνο ως επαρκής! Στο υποκριτήριο επιστημονικής και εκπαιδευτικής δράσης χαρακτηρίζεσαι ελλιπής αν δεν έχεις τουλάχιστον 6 συμμετοχές από τέτοιες δράσεις, δηλ. συμμετοχή : σε ΑΡΙΣΤΕΙΑ, ως επιμορφωτής σε ΠΕΚ, ημερίδες, επιμορφώσεις, συνέδρια, σε έρευνες, διδασκαλία σε ΑΕΙ/ΤΕΙ, σε σύνταξη Προγραμμάτων Σπουδών, συγγραφής Διδακτικών Βιβλίων, κρίσης Διδακτικών Εγχειριδίων, συγγραφέας Βιβλίου, σε καινοτόμα προγράμματα. Δηλαδή, αν θες να είσαι «επαρκής» θα πρέπει να τρέχεις από το πρωί ως το βράδυ να κάνεις επιμορφώσεις και να μαζεύεις πάσης φύσης βεβαιώσεις!
Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι το άρθρο 14 του Π.Δ που αναφέρεται στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έχει έκταση 10 σελίδες, σχεδόν το μισό Π.Δ., ενώ για κάθε βαθμίδας στελέχους της εκπαίδευσης έχει έκταση το πολύ 3 σελίδες. Ο εκπαιδευτικός αξιολογείται σε όλο το φάσμα της οντότητάς του (!), από την τυπική του υπαλληλική, τη διοικητική, την εκπαιδευτική έως και στις διαπροσωπικές σχέσεις και προσδοκίες σε σχέση με το εκπαιδευτικό πλαίσιο που εργάζεται!
Αντίσταση, ανυπακοή και ένας νέος εκπαιδευτικός διαφωτισμός, είναι η απάντησή μας
Δεν χρειάζονται, λοιπόν, μεγαλύτερες αναλύσεις για να γίνει κατανοητό ότι οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται μπροστά στα σχέδια ενός μεγάλου διωγμού. Αποδεικνύεται πως η αξιολόγηση στην εκπαίδευση επαναπροωθείται μέσα στην καρδιά της κρίσης για να αποτελέσει αποτελεί κεντρικό μηχανισμό για τη θεαματική συρρίκνωση της Δημόσιας Δωρεάν Παιδείας, την κατάργηση της μονιμότητας των εκπαιδευτικών, την κατασυκοφάντησή τους, την υποταγή, τη διασπορά του φόβου, την προοπτική των μαζικών απολύσεων.
Η μαχόμενη εκπαίδευση έχει ξεκάθαρη θέση: Δεν έχουμε διαφωνίες που αφορούν τον τρόπο και τις τεχνικές εφαρμογής της αξιολόγησης. Λέμε συνολικά ένα ξεκάθαρο όχι στην αξιολόγηση-χειραγώγηση-διάλυση του δημόσιου σχολείου και του εκπαιδευτικού. Δώσαμε εδώ και χρόνια και δίνουμε και τώρα τη μάχη για να μην περάσει, να την μπλοκάρουμε στην πράξη, γιατί αποτελεί κρίσιμο εργαλείο για την επιβολή της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής, την αιχμαλωσία του εκπαιδευτικού και τη διάλυση του δημόσιου σχολείου.
Σε ότι μας αφορά θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε με όλες μας τις δυνάμεις τις συλλογικές αποφάσεις ενάντια στην αξιολόγηση να συμβάλλουμε στη δρομολόγηση όλων των αναγκαίων βημάτων και την κορύφωση της δράση μας το επόμενο διάστημα, ώστε να μπλοκάρουμε την εφαρμογή της. Αν και είμαστε απολύτως βέβαιοι ότι και αυτή η σοβαρή μάχη δε θα κριθεί αποσπασματικά, αλλά θα εξαρτηθεί από την ανάπτυξη του αγώνα για τη συνολική ανατροπή της πολιτικής της βαρβαρότητας, εντούτοις δε θα επιτρέψουμε σε κανέναν επίδοξο αξιολογητή να οργανώσει αβίαστα τη «σφαγή των αμνών» και των συναδέλφων ούτε στην υποταγμένη γραφειοκρατία της ΔΟΕ να παζαρέψει με το Υπουργείο ένα ολόκληρο ή μισό «ναι στην αξιολόγηση» στο όνομα του κλάδου, για να ανοίξει έτσι η κερκόπορτα των απολύσεων, του τρόμου και του επιθεωρητισμού.
Καλούμε όλους τους συναδέλφους σε επαγρύπνηση, σε συλλογική αντίσταση, σε έμπρακτη επίδειξη συναδελφικότητας και αλληλεγγύης μέσα σε κάθε σύλλογο διδασκόντων για να μη γίνει το σχολείο μια ζούγκλα ανταγωνισμού και υποταγής. Στη θέση ενός τέτοιου σχολείου, που εξουθενώνει, χειραγωγεί και εξωπετά μαθητές και εκπαιδευτικούς, να αντιτάξουμε τον εκπαιδευτικό διαφωτισμό ενός σχολείου των όλων και των ίσων και των σύγχρονων μορφωτικών αναγκών. Ενός σχολείου της ελευθερίας, της δημοκρατίας και της απελευθερωτικής γνώσης, στο οποίο δε χωρούν επιθεωρητές, μνημόνια, κι εργασιακές σχέσεις γαλέρας!
«…Τριάντα χρόνια χωρίς επιθεωρητές, γραφειοκράτες- ελεγκτές και αξιολογητές είναι, έτσι κι αλλιώς, μια μεγάλη νίκη του σχολείου. Είναι αυτή που μας δείχνει το δρόμο!...»
Γιώργος Μαυρογιώργος
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 11/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη