Σύλλογος Επιστημόνων Ειδικής Αγωγής (Σ.Ε.Ε.Α.)
Κομανών 26,
11142 - Αθήνα
www.seea-asep.gr
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Σήμερα θα παρουσιάσουμε ένα «Παράδειγμα» ενεργειών του Υπουργείου Παιδείας στο ευαίσθητο και σοβαρό ζήτημα της εκπαίδευσης μαθητών με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και στο οποίο θεωρούμε ότι με σχετική ευκολία μπορεί ο κάθε πολίτης να απαντήσει στο ερώτημα «Ηθικό ή Ανήθικο, Νόμιμο ή Παράνομο». Με αφορμή το σημερινό «Παράδειγμα», πρόθεσή μας είναι το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα να παρουσιάσουμε σειρά «Παραδειγμάτων» σε βάθος δεκαετίας που αναδεικνύουν τις σοβαρότατες παραλείψεις στελεχών του Υπουργείου Παιδείας (Υπουργών Παιδείας, υπαλλήλων της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής, Διευθυντών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, Διευθυντών Ειδικών Σχολείων κ.τ.λ.) απέναντι στον ευαίσθητο χώρο της ειδικής αγωγής, κυρίως απέναντι στα παιδιά με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και των οικογενειών τους, και δευτερευόντως απέναντι στους χιλιάδες εκπαιδευτικούς που υπηρετούν την Ειδική Αγωγή.
Επειδή πεποίθησή μας είναι ότι κάθε ευρώ και κάθε διδακτική ώρα που χάνεται σε βάρος των μαθητών με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες είναι κατακριτέο, ηθικά και κοινωνικά επιλήψιμο, και αντίθετο στις επιταγές του Νόμου και του Συντάγματος, θα προσπαθήσουμε να παρουσιάσουμε με επιχειρήματα, γεγονότα και κυρίως με δημόσια έγγραφα, τη ζημιά που έχει υποστεί ο χώρος της Ειδικής Αγωγής από ενέργειες και παραλήψεις των «αρμόδιων» στελεχών του Υπουργείου Παιδείας. Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια έχουν σπαταληθεί εκατομμύρια ευρώ με ελάχιστο αντίκρισμα για την ανάπτυξη της Ειδικής Αγωγής.
Πρέπει να επισημάνουμε ότι ο κάθε αναγνώστης του παρόντος «Παραδείγματος» θα αποκτήσει πραγματική εικόνα των γεγονότων εφόσον διαβάσει τα έγγραφα που επισυνάπτουμε και θα αντιληφθεί πραγματικά πως λειτουργεί η Κεντρική Διοίκηση, στην προκειμένη περίπτωση το Υπουργείο Παιδείας.
Εισαγωγικά να αναφέρουμε, για όσους τυχόν δε γνωρίζουν, ότι ο τελευταίος νόμος της Ειδικής Αγωγής (Ν. 3699, ΦΕΚ 199, τ΄ Α, 2-10-2008) (έγγραφο 15) στο κεφάλαιο Α, άρθρο 1, παράγραφο 1, αναφέρει κατά λέξη ότι «Η πολιτεία δεσμεύεται να κατοχυρώνει και να αναβαθμίζει διαρκώς τον υποχρεωτικό χαρακτήρα της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης ως αναπόσπαστο μέρος της υποχρεωτικής και δωρεάν δημόσιας παιδείας και να μεριμνά για την παροχή δωρεάν δημόσιας ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης στους αναπήρους όλων των ηλικιών και για όλα τα στάδια και τις εκπαιδευτικές βαθμίδες. Δεσμεύεται επίσης να διασφαλίζει σε όλους τους πολίτες με αναπηρία και διαπιστωμένες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ίσες ευκαιρίες για πλήρη συμμετοχή και συνεισφορά στην κοινωνία, ανεξάρτητη διαβίωση, οικονομική αυτάρκεια και αυτονομία, με πλήρη κατοχύρωση των δικαιωμάτων τους στη μόρφωση και στην κοινωνική και επαγγελματική ένταξη.» Το παραπάνω απόσπασμα του Ν. 3699/2008 ο καθένας από εμάς θα το θεωρούσε αυτονόητο και επιβεβλημένο για κάθε σύγχρονη κοινωνία και ευνομούμενη πολιτεία, δηλαδή την υποχρέωση της πολιτείας να μεριμνά για την παροχή δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης στους αναπήρους όλων των ηλικιών και τη δέσμευση να διασφαλίζει σε όλους τους πολίτες με αναπηρία ίσες ευκαιρίες για συμμετοχή στην κοινωνία, για ανεξάρτητη διαβίωση και πλήρη κατοχύρωση δικαιωμάτων στη μόρφωση και στην κοινωνική και επαγγελματική ένταξη. Άλλα σύγχρονα κράτη έχουν θεσμοθετήσει αυτές τις στοιχειώδεις δεσμεύσεις της πολιτείας απέναντι στα άτομα με ειδικές ανάγκες και αναπηρίες εδώ και δεκαετίες. Στην Ελλάδα του 2013 το θεσμοθετημένο και αυτονόητο προφανώς δεν τηρείται. Ας εξετάσουμε το «Παράδειγμά»μας. Ισχύει η δια του νόμου δέσμευση της πολιτείας για παροχή ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση και στην κοινωνική ένταξη για τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρίες του νομού Καρδίτσας;
Στο νομό Καρδίτσας σε επίπεδο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης λειτουργεί εδώ και 5 χρόνια ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής Α΄ Βαθμίδας (Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο). Το περασμένο καλοκαίρι (Ιούνιος 2013) αποφοίτησαν οι μαθητές της Ε΄ τάξης. Οι παραπάνω μαθητές και οι οικογένειές τους επιθυμούσαν και θεωρούσαν αυτονόητο ότι θα συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους στο εκπαιδευτικό πλαίσιο Ειδικό Επαγγελματικό Λύκειο (ΕΠΑΛ) που ορίζει η νομοθεσία (Ν.3699/2008). Οι οικογένειες των μαθητών που αποφοίτησαν τον Ιούνιο του 2013, αλλά και μαθητών που θα αποφοιτήσουν κατά το τρέχον σχολικό έτος 2013-2014, έθεσαν επιτακτικά το ζήτημα αναφορικά με τη φοίτηση των παιδιών τους σε Ειδικό ΕΠΑΛ, καθώς σε διαφορετική περίπτωση τα παιδιά τους θα έπρεπε να παραμείνουν εγκλωβισμένα στο σπίτι χωρίς εκπαίδευση και εξειδικευμένη υποστήριξη (εκπαιδευτικούς, ψυχολόγους κτλ) μπαίνοντας δηλαδή στο εκπαιδευτικό και κοινωνικό περιθώριο.
Ας παρουσιάσουμε τη διαδρομή των ενεργειών όλων των αρμόδιων φορέων (ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής Σοφάδων, ΚΕΔΔΥ Καρδίτσας, Δ/νση Β/θμιας Εκπ/σης Καρδίτσας, Περιφερειακή Δ/νση Θεσσαλίας, Δήμος Σοφάδων) για την ίδρυση του Ειδικού ΕΠΑΛ και τη χαρακτηριστικά αδιάφορη και ανήθικη στάση των αρμοδίων στελεχών του Υπουργείου Παιδείας απέναντι σε ένα τόσο ευαίσθητο ζήτημα, καθώς η παραμονή στο σπίτι μαθητών με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σημαίνει ψυχική και οικονομική εξόντωση των ίδιων των παιδιών και των οικογενειών τους.
Το Φεβρουάριο του 2013 κατατίθενται από την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Θεσσαλίας στη Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας όλα τα απαραίτητα έγγραφα (έγγραφα 1, 2, 3, 4, 5) για την ίδρυση του Ειδικού ΕΠΑΛ με θετική εισήγηση από όλους τους αρμόδιους φορείς και χωρίς να προκύπτει καμία οικονομική επιβάρυνση για τον κρατικό προϋπολογισμό. Βουλευτές του νομού Καρδίτσας, μετά από συνεχείς οχλήσεις του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων των Παιδιών με Ειδικές Ανάγκες του νομού Καρδίτσας, υποβάλλουν σχετικές κοινοβουλευτικές Ερωτήσεις (έγγραφα 6,7) στον αρμόδιο Υπουργό Παιδείας ζητώντας να ενημερωθούν για τους λόγους καθυστέρησης της ίδρυσης Ειδικού ΕΠΑΛ. Χαρακτηριστική είναι η Απάντηση (έγγραφο 8) του αρμόδιου υπουργού στις 10-5-2013 ο οποίος αναφέρει ότι «η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας δέχθηκε όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά με τις σχετικές προτάσεις και τις θετικές εισηγήσεις για την ίδρυση Ειδικού ΕΠΑΛ και ότι η διαδικασία εξέτασης της εν λόγω σχολικής μονάδας βρίσκεται σε εξέλιξη.» Τελειώνει η σχολική χρονιά 2012-2013 και οι γονείς των μαθητών της Ε΄ τάξης του ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής αρχίζουν να φοβούνται ότι το Υπουργείο Παιδείας τους εμπαίζει και ότι τα παιδιά τους κινδυνεύουν να μείνουν στα σπίτια τους αποκλεισμένα από το στοιχειώδες δικαίωμα της εκπαίδευσης και της κοινωνικής ένταξης.
Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων των Παιδιών με Ειδικές Ανάγκες του νομού Καρδίτσας με αγωνία υποβάλλει στη Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής και στον Υπουργό Παιδείας σχετική Αίτηση (έγγραφο 9) καταθέτοντας τα απαραίτητα δικαιολογητικά (έγγραφα 1,2,3,4,5,6,7,8) όλων των αρμόδιων φορέων που εισηγούνται θετικά στην ίδρυση Ειδικού ΕΠΑΛ και ζητά να ενημερωθεί εγγράφως για τους λόγους που δεν έχει ιδρυθεί μέχρι εκείνη τη στιγμή Ειδικό ΕΠΑΛ για τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών με αναπηρία του νομού Καρδίτσας. Στις 1-8-2013 η Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής αποφεύγοντας να απαντήσει εγγράφως, ως εκ του νόμου όφειλε, στα συγκεκριμένα ερωτήματα που υπέβαλλε με την Αίτησή του ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων των Παιδιών με Ειδικές Ανάγκες του νομού Καρδίτσας, αποστέλλει με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (e-mail) την απάντηση (έγγραφο 10) ότι «η Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής έχει αξιολογήσει θετικά το αίτημα της ίδρυσης Ειδικού Επαγγελματικού Λυκείου και ότι θα το διαβιβάσει προς υπογραφή στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ όταν αυτό της ζητηθεί». Προφανώς η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ καθόλου δεν ενδιαφέρεται για την τύχη των μαθητών με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, αφού η σχολική χρονιά έχει ξεκινήσει και μαθητές με αναπηρίες του νομού Καρδίτσας παραμένουν στα σπίτια τους και στο κοινωνικό περιθώριο.
Στις 7-8-2013 ο βουλευτής του νομού Καρδίτσας κ. Μιχαλάκης υποβάλλει και πάλι Ερώτηση (έγγραφο 14) στον Υπουργό Παιδείας για το ζήτημα της καθυστέρησης ίδρυσης Ειδικού ΕΠΑΛ.
Στις 12-8-2013 ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων των Παιδιών με Ειδικές Ανάγκες του νομού Καρδίτσας λαμβάνοντας υπόψη το e-mail της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής, υποβάλλει εκ νέου Αίτηση (έγγραφο 11) προς το Διευθυντή της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής κ. Λολίτσα ζητώντας να ενημερωθεί εγγράφως για ζητήματα και διαδικασίες που αφορούν στην ίδρυση του Ειδικού ΕΠΑΛ επισημαίνοντας ταυτόχρονα τους κινδύνους που συνεπάγονται για την καθημερινή επιβίωση των μαθητών και των οικογενειών τους εξαιτίας της παραμονής τους στο σπίτι χωρίς να τους παρέχεται εξειδικευμένη εκπαιδευτική υποστήριξη. Μέχρι σήμερα καμία έγγραφη απάντηση δεν έχει υπάρξει από τη Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής, η οποία χωρίς να κρατά τα προσχήματα και αδιαφορώντας για τις υποχρεώσεις της που απορρέουν από τις ισχύουσες διατάξεις του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας επιδεικνύει απαξιωτική στάση απέναντι σε μια τόσο ευαίσθητη κοινωνική ομάδα όπως είναι αυτή των μαθητών με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Στις 14-8-2013 ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων των Παιδιών με Ειδικές Ανάγκες του νομού Καρδίτσας καταφεύγει στο Συνήγορο του Πολίτη υποβάλλοντας σχετική αναφορά συνοδευόμενη από όλα τα απαραίτητα έγγραφα και τις θετικές εισηγήσεις όλων των αρμοδίων φορέων για την ίδρυση ειδικού ΕΠΑΛ εκθέτοντας ταυτόχρονα τα προβλήματα και τους κινδύνους που ενέχει για τους μαθητές και τις οικογένειές τους ο αποκλεισμός τους από την εκπαίδευση. Ο Συνήγορος του Πολίτη απαντά άμεσα (20-8-2013) με έγγραφό του (έγγραφο 12) στο Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων των Παιδιών με Ειδικές Ανάγκες του νομού Καρδίτσας διατυπώνοντας την άποψη ότι «από το σύνολο των εγγράφων που περιλαμβάνονται στην υποβληθείσα αναφορά αναδεικνύεται ότι ο Σύλλογος έχει προβεί σε όλες τις απαραίτητες έγγραφες ενέργειες προς το σύνολο των εμπλεκόμενων φορέων και υπηρεσιών και ότι αυτό που βρίσκεται σε εκκρεμότητα είναι η απάντηση της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας για την ίδρυση Ειδικού ΕΠΑΛ». Ταυτόχρονα ο Συνήγορος του Πολίτη κοινοποιεί έγγραφο (έγγραφο 13) που υποβάλλει προς τη Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής κοινοποιούμενο στονΥφυπουργό Παιδείας και στο Τμήμα Κοινοβουλευτικού Ελέγχου ζητώντας να «ενημερωθεί για τις θέσεις, απόψεις, αποφάσεις και τυχόν ενέργειες που προτίθεται να προβεί το Υπουργείο Παιδείας ως προς την ίδρυση Ειδικού ΕΠΑΛ στη συγκεκριμένη ευαίσθητη κοινωνικά και δημογραφικά περιοχή της Καρδίτσας».
Μέχρι σήμερα (14-10-2013) καμία απάντηση δεν έχει λάβει ούτε ο Συνήγορος του Πολίτη ούτε ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων των Παιδιών με Ειδικές Ανάγκες του νομού Καρδίτσας από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (Υπουργό Παιδείας, Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής) οι οποίοι επιδεικνύουν, σύμφωνα και με τα γεγονότα, την πλήρη αδιαφορία τους απέναντι σε ένα τόσο σοβαρό ζήτημα που άπτεται τόσο της νομιμότητας όσο και της ηθικής, δηλαδή της εκπαίδευσης και υποστήριξης μαθητών με αναπηρίες. Τέλος, αδύνατη υπήρξε έστω και μια σύντομη τηλεφωνική επικοινωνία του κ. Κατσάρα, προέδρου του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων των Παιδιών με Ειδικές Ανάγκες του νομού Καρδίτσας, με το διευθυντή της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής κ. Λολίτσα και παρά την προσωπική επικοινωνία του τέως Υφυπουργού Παιδείας κ. Ταλιαδούρου με τον κ. Λολίτσα.
Έχοντας υπόψη όλα τα παραπάνω (έγγραφα εμπλεκόμενων φορέων, γεγονότα κτλ) θεωρούμε ότι ο καθένας μπορεί να απαντήσει με σχετική ευκολία στα παρακάτω ερωτήματα:
- Το Υπουργείο Παιδείας μεριμνά για την παροχή δωρεάν δημόσιας ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης στους μαθητές με αναπηρία του νομού Καρδίτσας (στην προκειμένη περίπτωση) για όλα τα στάδια και τις εκπαιδευτικές βαθμίδες;
Τηρεί την εκ του νόμου δέσμευση της Πολιτείας να διασφαλίζει σε όλους τους πολίτες με αναπηρία ίσες ευκαιρίες στη μόρφωση, στην κοινωνική και επαγγελματική ένταξη;
Ο Σύλλογος Επιστημόνων Ειδικής Αγωγής (ΣΕΕΑ) με το σημερινό κείμενο επισημαίνει πως ΟΧΙ.
Είναι Νόμιμο και Ηθικό;
- Η Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής για πάνω από δύο μήνες αρνείται να απαντήσει στις εναγώνιες αιτήσεις του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων των Παιδιών με Ειδικές Ανάγκες του νομού Καρδίτσας και παρά την εκ του νόμου υποχρέωσή της.
Είναι Νόμιμο και Ηθικό;
- Η όλη στάση που τηρεί το Υπουργείο Παιδείας και η Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής εδώ και 7 μήνες στις έγγραφες επισημάνσεις και αιτήσεις όλων των παραπάνω ενδιαφερομένων (εκπαιδευτικών φορέων, βουλευτών κτλ) σχετικά με τη φοίτηση μαθητών με αναπηρίες του νομού Καρδίτσας είναι Νόμιμη και Ηθική;
Ο ΣΕΕΑ απαντά χωρίς περιστροφές ότι οι ενέργειες και οι παραλείψεις αυτές αντίκεινται στο Νόμο, στο Σύνταγμα και στην Ηθική, είναι δε άκρως επιζήμιες για την Ελληνική κοινωνία και κατά συνέπεια είναι Παράνομες και Ανήθικες.
Ως επίλογο του παραπάνω «Παραδείγματος» εκφράζουμε την άποψη ότι η Ειδική Αγωγή οδεύει προς πλήρη αποδιοργάνωση και διάλυση εξαιτίας της αδιαφορίας, αλλά κυρίως της ακαταλληλότητας των προσώπων που στελεχώνουν τα τελευταία 10 χρόνια τις ανώτερες διοικητικές δομές της Ειδικής Αγωγής. Η εμπειρία των τελευταίων τουλάχιστον 10 χρόνων μας οδηγεί στην άποψη ότι εάν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι, κυρίως οι γονείς των παιδιών με ειδικές ανάγκες και οι εξειδικευμένοι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής, δε δράσουν σύντομα, συλλογικά και συντονισμένα για να υπερασπίσουν τα νόμιμα κα ηθικά δικαιώματά τους θα δουν σύντομα το χώρο της ειδικής αγωγής να επιστρέφει σε πρωτόγονες συνθήκες. Για να υπάρξει πραγματικό αποτέλεσμα, θα πρέπει οι άμεσα ενδιαφερόμενοι να δράσουν συλλογικά, μακριά από σκοπιμότητες και συντεχνίες. Δηλαδή, οι χιλιάδες γονείς παιδιών με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες επιβάλλεται να εγγραφούν στους τοπικούς συλλόγους τους και να διεκδικούν ενεργητικά τα στοιχειώδη δικαιώματά τους. Το ίδιο θα πρέπει να γίνει από τους εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς της ειδικής αγωγής οι οποίοι θα πρέπει να αφήσουν στην άκρη τα όποια μικροσυμφέροντα και να δράσουν συλλογικά υπερασπίζοντας πρώτα τα δικαιώματα των μαθητών τους και στη συνέχεια τα δικά τους. Δυστυχώς πολλά από τα παραπάνω δικαιώματα ίσως χρειαστεί στην Ελλάδα του 2013 να διεκδικηθούν μέσω της δικαιοσύνης και να αποδοθούν επιτέλους οι ευθύνες στα πρόσωπα που πρέπει.
Συνημμένα:
Έγγραφο 1, Υπ' αριθ. 16/18-5-2012 Πρακτικό ΤΕΕ Ε.Α., 456/17-7-2013
Έγγραφο 2, Υπ' αριθ. 206/4-7-2012 Εισήγηση ΚΕΔΔΥ, 131/18-7-2013
Έγγραφο 3, Υπ' αριθ. 340/29-6-2012 Πρακτικό Συλλόγου Γονέων ΑΜΕΑ Καρδίτσας
Έγγραφο 4, Υπ' αριθ. 6661/6-7-2012 έγγραφο Βθμιας Δνσης Καρδίτσας
Έγγραφο 5, Υπ' αριθ. 360/2012 Απόφαση Δήμου Σοφάδων, α.π. 20100/3-9-2012
Έγγραφο 6, Υπ' αριθ. 9249/18-4-2013 Ερώτηση βουλευτή κ.Ταλιαδούρου
Έγγραφο 7, Υπ' αριθ. 9975/19-4-2013 Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ
Έγγραφο 8, Υπ' αριθ. 62883/ΙΗΕΞ/55070,ΕΙΣ 10-5-2013 Απάντηση Υφυπουργού κ. Παπαθεοδώρου
Έγγραφο 10, 1-8-2013 Απάντηση Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής
Έγγραφο 11, Υπ' αριθ. 371/12-8-2013 Αίτηση Συλλόγου Γονέων ΑΜΕΑ προς Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής
Έγγραφο 12, Υπ' αριθ. 20-8-2013/171172.33210 Απάντηση Συνηγόρου του Πολίτη
Έγγραφο 14, Υπ' αριθ. 568/7-8-2013Ερώτηση βουλευτή κ. Μιχαλάκη
Έγγραφο 15, Ν. 3699 ΦΕΚ 199, τ. Α΄, 2-10-2008
Τα παραπάνω στοιχεία βρίσκονται αναρτημένα στην ιστοσελίδα του ΣΕΕΑ (www.seea-asep.gr /ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ) και του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων των Παιδιών με Ειδικές Ανάγκες νομού Καρδίτσας (www.sgkpma-karditsa.gr / Νέα-Ανακοινώσεις / Έγγραφα Συλλόγου).
Ο Πρόεδρος Η Γενική Γραμματέας
Καλογερόπουλος Κωνσταντίνος Πανδή Βασιλική
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη