Thumbnail
Οι Κοινωνικές Επιστήμες στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, στο πλαίσιο του Νέου Λυκείου

Χρήστος Πατσός-Χρήστος Ρουμπίδης Σχολικοί Σύμβουλοι Κοινωνιολόγων

Με την κατάθεση και συζήτηση στη Βουλή των Ελλήνων του Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και συγκεκριμένα για το Νέο Λύκειο και το Νέο Επαγγελματικό Λύκειο επιχειρείται μια νέα οριοθέτηση των σκοπών που πρέπει να επιτελεί η ανώτερη βαθμίδα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Όσον αφορά την πρόταση νόμου για το Νέο Γενικό Λύκειο, θεωρούμε ότι ορθώς προσανατολίζεται στην «παροχή γενικής παιδείας και βαθμιαίας εμβάθυνσης και εξειδίκευσης στα επιμέρους γνωστικά αντικείμενα». Δεν σχολιάζουμε στο σύνολό του το σχέδιο νόμου, αλλά το μέρος εκείνο που αφορά τους βασικούς σκοπούς του και ειδικότερα τη θέση των κοινωνικών επιστημών σε αυτό. 
Οι απόφοιτοι του Γενικού Λυκείου θα πρέπει κατά την διάρκεια της φοίτησής τους στο Γενικό Λύκειο να βελτιώσουν και να ενισχύσουν μορφές κοινωνικής, πολιτικής ιστορικής, οικονομικής ,πολιτισμικής και οικολογικής συνείδησης έτσι ώστε ως αυριανοί πολίτες, γονείς, εργαζόμενοι και καταναλωτές να μπορούν να συμβάλλουν στη συλλογική προσπάθεια τόσο  εντός της Ελλάδας όσο και στο πλαίσιο της Ευρώπης και του Πλανήτη γενικότερα για μια καλύτερη εθνική, ευρωπαϊκή και παγκόσμια συμβίωση.
Είμαστε πεπεισμένοι ότι παράλληλα με την αναζήτηση επαγγελματικής αποκατάστασης είναι εξίσου σημαντικό οι νέοι μας να διέπονται από ήθος και αξίες που θα σέβονται τον συνάνθρωπός τους, την εθνική και παγκόσμια πολιτισμικής μας κληρονομιά, το περιβάλλον. Να έχουν συνειδητοποιήσει ότι η ατομική πρόοδος και ευζωία είναι συλλογική κατάκτηση, δηλαδή προϋποθέτει συνεργασία και αλληλεγγύη μεταξύ των ανθρώπων και πολιτισμών.  Μορφές ατομοκεντρισμού και προσωπικής ιδιοτέλειας δεν θα πρέπει να έχουν θέσει σε μια ευνομούμενη και αλληλέγγυα κοινωνία. 
Είναι πλέον αδιαμφισβήτητο ότι τόσο η ελληνική κοινωνία αλλά και οι υπόλοιπες δεν πάσχουν στην  «παραγωγή» επιστημών, τεχνολόγων και προϊόντων, αλλά στην διαμόρφωση συνειδητών πολιτών και καταναλωτών με ήθος, εντιμότητα και κοινωνική αλληλεγγύη. Όπως χαρακτηριστικά έχει λεχθεί γιατρούς, δικηγόρους, μηχανικούς έχουμε περισσότερους από όσους χρειαζόμαστε ως κοινωνία, εκεί που πάσχουμε είναι να βρούμε επιστήμονες με ήθος και εντιμότητα, «δίχως φακελάκια», ανήθικες πρακτικές και σκόπιμες κακοτεχνίες. 
Θεωρούμε λοιπόν ότι το Νέο Γενικό Λύκειο θα πρέπει να συμβάλλει στη δημιουργία  μιας καλύτερης και δικαιότερης κοινωνίας με συνειδητοποιημένους πολίτες.
 Σε αυτό το λύκειο οι κοινωνικές επιστήμες  έχουν να παίξουν σημαντικό ρόλο επειδή θα βοηθήσουν τους αυριανούς πολίτες, γονείς, εργαζόμενους και καταναλωτές να αποκτήσουν  σταθερές κοινωνικές, ιστορικές, πολιτικές και οικονομικές γνώσεις και μια Παιδεία που θα τους επιτρέψει είτε να συνεχίσουν περαιτέρω τις σπουδές τους στα ΑΕΙ και ΑΤΕΙ  ή να αποκτήσουν επαγγελματικά εφόδια στα μεταλυκειακά Κέντρα Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ).
Τελευταία γίνεται λόγος για το νέο μάθημα της Πολιτικής Παιδείας που θα διδάσκεται στην πρώτη και δεύτερη τάξη του Νέου Γενικού Λυκείου και στην πρώτη τάξη του Νέου Επαγγελματικού Λυκείου. Η κριτική που ασκείται εστιάζει σε δύο σημεία, το ένα έχει να κάνει με την επιστημονική συνάφεια ή όχι του αντικειμένου καθώς και ποιοι θα το διδάξουν. 
Όσον αφορά την επιστημονικότητα θα συμφωνήσουμε στο σημείο ότι ως τίτλος μαθήματος «πολιτική παιδεία» είναι μονοσήμαντος και μονοδιάστατος, αν και στο σχέδιο νόμου διευκρινίζεται ότι πρόκειται για ένα αντικείμενο που θα περιλαμβάνει βασικές γνώσεις οικονομίας, δικαίου και κοινωνιολογίας. Θα προτείναμε να λέγεται Κοινωνική, Οικονομική και Πολιτική Παιδεία. 
Στο σημείο αυτό να τονίσουμε ότι στο Λύκειο και ειδικότερα στην Α΄ και Β΄ τάξη δεν δημιουργούμε επιστήμονες, αυτοί γίνονται στα ΑΕΙ και μάλιστα σε μεταπτυχιακό επίπεδο με την προϋπόθεση ότι έχουν επαφή με μορφές επιστημονικής έρευνας κάτι που είναι το ζητούμενο στη χώρα μας για πολλά πανεπιστημιακά ιδρύματα, αλλά αυτό δεν εμπίπτει στην παρούσα προβληματική μας.
Θεωρούμε λοιπόν ότι, καλώς εισάγεται ένα τέτοιο αντικείμενο στις πρώτες τάξεις του Νέου Γενικού Λυκείου για να ενισχύσει με βασικές κοινωνικές γνώσεις την πορεία του μαθητή προς την γνώση και συνειδητοποίηση του τι είναι κοινωνία, πως οργανώνεται και λειτουργεί σε κοινωνικό , οικονομικό και πολιτικό επίπεδο. Ένα τέτοιο γνωστικό αντικείμενο ήταν και το ευμενώς αποδεκτό από την σχολική κοινότητα  «Προβλήματα της Κοινωνίας και του Ανθρώπου», το οποίο διδασκόταν στο καταργηθέν Ενιαίο Πολυκλαδικό Λύκειο. 
Τονίζουμε ότι η ισότιμη συνεργασία των τριών κλάδων σε ένα μάθημα Γενικής Παιδείας που είναι το μάθημα της Πολιτική Παιδείας δημιουργεί τους όρους κατανόησης από τους μαθητές της λειτουργίας της σύγχρονης οικονομίας, κοινωνίας και πολιτικής.
Όσον αφορά τώρα στο ερώτημα  το ποιοι μπορούν να  διδάξουν το μάθημα αυτό, είμαστε πεπεισμένοι ότι οι κοινωνιολόγοι έχουν την επιστημονική κατάρτιση, που προκύπτει από το πρόγραμμα σπουδών τους, με μαθήματα μεταξύ των άλλων όπως Πολιτική Κοινωνιολογία,  Γενικά Οικονομικά και  Πολιτική Οικονομία Κοινωνιολογία της Οικονομίας,  Ιστορία,  Τεχνικές και Μέθοδοι των Κοινωνικών Επιστημών , Διεξαγωγή Έρευνας  και Στατιστική επεξεργασία δεδομένων.
Στη χώρα μας κάποτε πρέπει να θέσουμε τα πράγματα στη θέση τους όσον αφορά τη διάκριση των επιστημών και των επιστημονικών αντικειμένων. Όταν λένε σε όλον τον κόσμο, τουλάχιστον στην Ευρώπη από όσο είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, Κοινωνικές Επιστήμες (Sciences Sociales) εννοούν Κοινωνιολογία, Κοινωνική Ανθρωπολογία, Ιστορία, Ψυχολογία, Κοινωνική Ψυχολογία, Οικονομία, Κοινωνική-Οικονομική- Πολιτική Γεωγραφία , Πολιτική Επιστήμη,
Επικοινωνιολογία, όπου το κοινό αυτών των επιμέρους επιστημονικών αντικειμένων είναι η στενή συνάφεια και η βαθιά αλληλεπίδρασής τους τόσο του αντικειμένου έρευνας που είναι ο άνθρωπος ως κοινωνικό και οργανωμένο ον με βασικές κοινές μεθόδους προσέγγισης. 
Οι Κοινωνιολόγοι θεωρούμε ότι μπορούμε να είμαστε η γέφυρα που συνδέει τις κοινωνικές επιστήμες. Η Κοινωνιολογίας δεν είναι τυχαίο πως έχει περιγραφεί ως  η λίμνη που συρρέουν ως ποταμοί όλες οι κοινωνικές επιστήμες.
Επιζητούμε μαζί με τους Οικονομολόγους, Πολιτικούς Επιστήμονες και Ιστορικούς στο πλαίσιο του Νέου Λυκείου να συμβάλλουμε με όλες τις δυνάμεις μας στη καταξίωση των κοινωνικών επιστημών.
Κοινός στόχος μας θα πρέπει να είναι η συνεργασία μας για μια καλύτερη κοινωνική, πολιτική , οικονομική και ιστορική παιδεία των παιδιών μας, μακριά από συντεχνιακές αντιλήψεις. 
 
Χρήστος Πατσός-Χρήστος Ρουμπίδης     Σχολικοί Σύμβουλοι Κοινωνιολόγων
 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

«Κανόνι» σε μεγάλη ασφαλιστική στην Ελλάδα - Χιλιάδες οδηγοί χωρίς κάλυψη από 1η Ιουλίου!

Εθνικό Απολυτήριο: Τέλος στις Πανελλαδικές όπως τις ξέραμε – Τι προβλέπει το σχέδιο για την εκπαίδευση το 2025

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 16/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

sxoleio-deuteris-eukairias-2.jpg
Πρόσκληση απόσπασης μόνιμων εκπαιδευτικών στα σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας για το σχολικό έτος 2025-2026
Ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων από 16 έως 25 Ιουνίου 2025 για αποσπάσεις μόνιμων εκπαιδευτικών σε Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας
Πρόσκληση απόσπασης μόνιμων εκπαιδευτικών στα σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας για το σχολικό έτος 2025-2026
αστυν
Μακελειό σε φεστιβάλ στη Γιούτα: Τρεις νεκροί και δύο τραυματίες από πυροβολισμούς
Ένα βρέφος, μια 41χρονη και ένας 18χρονος μεταξύ των θυμάτων σε αιματηρή συμπλοκή κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ Westfest στο Σολτ Λέικ Σίτι
Μακελειό σε φεστιβάλ στη Γιούτα: Τρεις νεκροί και δύο τραυματίες από πυροβολισμούς
taksi
Ένωση Γονέων Καλαμαριάς κατά του «χαρατσιού» στη θερινή απασχόληση 2025
Οι γονείς καλούνται να πληρώσουν για πρώτη φορά συμμετοχή στο πρόγραμμα, ενώ η Ένωση ζητά άμεση κατάργηση της εισφοράς και διεύρυνση των θέσεων
Ένωση Γονέων Καλαμαριάς κατά του «χαρατσιού» στη θερινή απασχόληση 2025
Μια γιορτή για όλους
«Μια γιορτή για όλους» – Διήμερες εκδηλώσεις στην Πλαζ Αρετσούς με επίκεντρο τα δικαιώματα όλων των παιδιών
Η Ένωση Συλλόγων Γονέων Καλαμαριάς και ο «Ηλιάτορας» ενώνουν δυνάμεις για ένα διήμερο δράσεων, τέχνης και συζητήσεων με στόχο την ευαισθητοποίηση και...
«Μια γιορτή για όλους» – Διήμερες εκδηλώσεις στην Πλαζ Αρετσούς με επίκεντρο τα δικαιώματα όλων των παιδιών