εκπαιδευτικοι
Επιστολή γονέων για περιστατικό μαζικών αποβολών σε σχολείο της Αθήνας

Ένα περιστατικό που ξεπερνά τα όρια ενός σχολείου και αγγίζει τον ίδιο τον πυρήνα της δημόσιας εκπαίδευσης φέρνουν στο φως γονείς σχολείου της Αθήνας. Στο επίκεντρο: η επιβολή ομαδικών τιμωρητικών μέτρων σε μαθητές Β΄ Λυκείου, μια πρακτική που προκαλεί έντονο προβληματισμό σε εκπαιδευτικούς, νομικούς και παιδαγωγούς.

Τι καταγγέλλεται

Σύμφωνα με τους γονείς, με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων επιβλήθηκε:

  • τριήμερη αποβολή από τα μαθήματα και
  • στέρηση συμμετοχής σε εκπαιδευτικές επισκέψεις

σε εννέα (9) μαθητές της Β΄ Λυκείου. Λίγες ημέρες αργότερα, ακολούθησε:

  • δεύτερη απόφαση με διήμερη αποβολή σε τρεις μαθητές της ίδιας τάξης.

Η ιδιαιτερότητα –και η σοβαρότητα– της υπόθεσης έγκειται στο γεγονός ότι πρόκειται για ομαδικό τιμωρητικό μέτρο, μια πρακτική που έχει δεχτεί έντονη κριτική στην παιδαγωγική και ερευνητική βιβλιογραφία, ειδικά όταν εφαρμόζεται σε μαθητές, όπως αυτοί της Β’ Λυκείου, μία πρακτική βαθιά αμφισβητούμενη, που εγείρει κρίσιμα ζητήματα:

  • νομιμότητας,
  • αναλογικότητας,
  • και κυρίως παιδαγωγικής επάρκειας.

Η χρήση συλλογικών κυρώσεων μπορεί να οδηγήσει σε:

  • αίσθηση αδικίας και διεστραμμένη αντίληψη κανόνων, ειδικά σε εφήβους που αναζητούν αυτονομία και έχουν πιο ανεπτυγμένη αίσθηση κοινωνικής ισότητας.
  • μείωση εμπιστοσύνης των μαθητών απέναντι στη σχολική κοινότητα και στους/στις εκπαιδευτικούς τους.
  • πιθανή αύξηση της αντίδρασης και αποστασιοποίησης από το σχολικό περιβάλλον.

Η συλλογική ποινή προϋποθέτει ενιαία και κοινή αιτιολόγηση μιας πράξης. Η απαίτηση, όμως, ειδικής και εξατομικευμένης αιτιολόγησης για κάθε μαθητή αναδεικνύει την εσωτερική αντίφαση της συλλογικής ποινής, ακυρώνει τη λογική της και θέτει ζήτημα νομιμότητας της εφαρμογής της.

Ενημέρωση εκ των υστέρων – χωρίς προηγούμενη ακρόαση

 

Όπως αναφέρουν οι γονείς, ενημερώθηκαν στις 21/11/2025, ενώ τα μέτρα τέθηκαν σε εφαρμογή στις 24/11/2025, χωρίς προηγούμενη, πλήρη και εξατομικευμένη ενημέρωση για τη φερόμενη συμπεριφορά κάθε μαθητή.

Η πρακτική αυτή, τονίζουν, έρχεται σε αντίθεση:

  • με την ισχύουσα εκπαιδευτική νομοθεσία,
  • αλλά και με τη συνταγματικά κατοχυρωμένη αρχή της προηγούμενης ακρόασης.

Χωρίς παιδαγωγική τεκμηρίωση – χωρίς απαντήσεις

Οι γονείς ζήτησαν εγγράφως:

  • το πρακτικό του Συλλόγου Διδασκόντων με ειδική αιτιολόγηση της ομαδικής ποινής,
  • στοιχεία για τυχόν κλιμακωτές παιδαγωγικές παρεμβάσεις,
  • ενημέρωση για τη χρήση θεσμοθετημένων υποστηρικτικών δομών (ψυχολόγος, κοινωνικός λειτουργός, ΕΔΥ/ΚΕΔΑΣΥ),
  • καθώς και αιτιολόγηση της στέρησης εκπαιδευτικών επισκέψεων.

Μέχρι σήμερα, όπως καταγγέλλουν, δεν έλαβαν καμία απάντηση.
Για τους ίδιους, αυτό επιβεβαιώνει ότι δεν προηγήθηκε καμία παιδαγωγική διαδικασία πρόληψης ή υποστήριξης, αλλά επιλέχθηκε ευθύς εξαρχής η οδός της τιμωρίας.

Δεύτερο περιστατικό, μεγαλύτερη ανησυχία

Ιδιαίτερο προβληματισμό προκαλεί και το δεύτερο επεισόδιο, στις 10/12/2025, όπου επιβλήθηκαν νέες αποβολές:

  • χωρίς αποδεικτικά στοιχεία,
  • με βάση φήμες,
  • ενώ οκτώ συμμαθητές κατέθεσαν επώνυμα ότι οι τιμωρούμενοι μαθητές βρίσκονταν αλλού.

Οι καταθέσεις απορρίφθηκαν συνολικά, χωρίς αιτιολόγηση.

Παράλληλα, οι γονείς καταγγέλλουν:

  • υποτιμητικούς χαρακτηρισμούς μαθητών από εκπαιδευτικούς,
  • παρεμβάσεις στη διαδικασία εκλογής μαθητικών συμβουλίων.

Κατά την άποψή τους, δεν πρόκειται για μεμονωμένα περιστατικά, αλλά για συστημικό πρόβλημα παιδαγωγικής διαχείρισης.

Τι πραγματικά διακυβεύεται

Η υπόθεση αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα καθώς αφορά Σχολείο, έναν θεσμό που οφείλει:

  • να παράγει,
  • να δοκιμάζει και
  • να διαχέει σύγχρονες, συμπεριληπτικές και επιστημονικά τεκμηριωμένες πρακτικές.

Η μετατροπή ενός τέτοιου σχολείου σε χώρο μονοδιάστατης τιμωρητικής διαχείρισης, με κλίμα απειλής και καταστολής, δεν αποτελεί απλώς διοικητική επιλογή· συνιστά παιδαγωγική εκτροπή.

Ένα ερώτημα που αφορά όλη την εκπαίδευση

Σε μια εποχή όπου:

  • η τεχνητή νοημοσύνη,
  • οι νέες παιδαγωγικές προσεγγίσεις,
  • και οι δεξιότητες του 21ου αιώνα

επιβάλλουν ενδυνάμωση, διάλογο, συμπερίληψη και υποστήριξη ΟΛΩΝ των μαθητών, το ερώτημα τίθεται αμείλικτο:

Μπορεί ένα σχολείο να επιστρέφει σε πρακτικές “παιδαγωγικού μεσαίωνα”;

Οι γονείς ζητούν άμεση παρέμβαση του Υπουργείου Παιδείας. Η εκπαιδευτική κοινότητα καλείται να παρακολουθήσει στενά.

Γιατί το ζήτημα αυτό δεν αφορά μόνο τους συγκεκριμένους μαθητές, αλλά το είδος της εκπαίδευσης που θέλουμε – και εκείνης που ανεχόμαστε.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/12

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Psonia-sintagma-katastimata
Ανοιχτά τα καταστήματα τις Κυριακές 21 και 28 Δεκεμβρίου – Ενισχύονται τα δρομολόγια του Μετρό
Η ενίσχυση των δημόσιων συγκοινωνιών εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο μέτρων για μια πιο βιώσιμη και λειτουργική πόλη τις ημέρες αυξημένης κατανάλωσης...
Ανοιχτά τα καταστήματα τις Κυριακές 21 και 28 Δεκεμβρίου – Ενισχύονται τα δρομολόγια του Μετρό
βιβλια
Η πραγματική σημασία της λέξης "κλύδων"
Η ελληνική γλώσσα, πλούσια και ζωντανή από την αρχαιότητα έως σήμερα, διατηρεί λέξεις που αποτυπώνουν με μοναδικό τρόπο συναισθήματα, σκέψεις και...
Η πραγματική σημασία της λέξης "κλύδων"
καταιγιδα
Καιρός: Πού θα χτυπήσουν οι καταιγίδες το Σαββατοκύριακο – Αναλυτική πρόγνωση έως και τα Χριστούγεννα
Σαββατοκύριακο: Έντονα φαινόμενα σε νότια και νησιωτικά - Ο φετινός εορταστικός καιρός δεν φέρνει λευκά Χριστούγεννα στις πόλεις, αλλά θυμίζει ότι ο...
Καιρός: Πού θα χτυπήσουν οι καταιγίδες το Σαββατοκύριακο – Αναλυτική πρόγνωση έως και τα Χριστούγεννα