via anilikwn
Ένα νέο μοντέλο αντιμετώπισης της μαθητικής παραβατικότητας φέρνει η Εθνική Στρατηγική για τη Βία και την Παραβατικότητα Ανηλίκων 2025-2030, με βασικό άξονα την αντικατάσταση της αποβολής με κοινωνική εργασία εντός του σχολείου.

Η «κοινωνική εργασία» στο σχολείο προτείνεται ως εναλλακτικό μέτρο αντί της αποβολής για τους παραβατικούς μαθητές, στο πλαίσιο της Εθνικής Στρατηγικής για την πρόληψη της ανήλικης παραβατικότητας, που παρουσιάστηκε στο Μέγαρο Μαξίμου από την καθηγήτρια Εγκληματολογίας Βάσω Αρτινοπούλου, παρουσία του Πρωθυπουργού. Το νέο πλαίσιο στοχεύει στην αποκατάσταση, την ευθύνη και την επανένταξη – όχι στον αποκλεισμό.

Τι σημαίνει «κοινωνική εργασία» στο σχολείο

Η πρόταση περιλαμβάνει την υποχρεωτική συμμετοχή των μαθητών που επιδεικνύουν παραβατική συμπεριφορά σε ενδοσχολικές δράσεις κοινωνικού χαρακτήρα.

Όπως περιγράφεται:

  • «Υποστήριξη σε μαθητές μικρότερων τάξεων (στη μελέτη μαθημάτων κ.λπ.), βοήθεια σε σχολικές δραστηριότητες, φροντίδα του σχολικού περιβάλλοντος, κ.ά.»

Η προσέγγιση αυτή υιοθετεί παιδαγωγικά και επανορθωτικά στοιχεία: αποδοκιμάζεται η πράξη, όχι ο μαθητής, ενώ δίνεται χώρος για ενεργή συμμετοχή και αλλαγή.

Γιατί απομακρυνόμαστε από την αποβολή

Το έγγραφο αναφέρει ότι η αποβολή έχει περιορισμένα παιδαγωγικά οφέλη, συχνά ενισχύει την αποξένωση και δεν προσφέρει ουσιαστική αντιμετώπιση της συμπεριφοράς.

Η νέα στρατηγική βασίζεται στην παιδαγωγική-συμβουλευτική αξιοποίηση της αποβολής, με δυνατότητα «αναστολής της» εφόσον ο μαθητής εμπλακεί σε θετικές δράσεις στο σχολικό περιβάλλον

Συνδυαστικά μέτρα για ένα υποστηρικτικό σχολείο

Η κοινωνική εργασία λειτουργεί μέσα σε ένα ευρύτερο πλέγμα παρεμβάσεων, όπως:

  • Υποχρεωτική εκπαίδευση όλων των μαθητών σε μη βίαιη επικοινωνία, διαμεσολάβηση και επίλυση συγκρούσεων
  • Υπογραφή συμβολαίου σχολείου-γονέα, με κοινούς κανόνες, στόχους και υποχρεώσεις
  • Καθιέρωση ετήσιας εκδήλωσης για την πρόληψη της βίας, με συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων
  • Πλήρης κάλυψη των σχολικών μονάδων με σχολικούς ψυχολόγους, με αναλογία 1:5

Αντί για ποινή: Επανένταξη και κοινότητα

Η στρατηγική επιδιώκει τη μετακίνηση από το τιμωρητικό μοντέλο στην επανορθωτική προσέγγιση, ακολουθώντας ευρωπαϊκές καλές πρακτικές.

Προτείνεται επίσης:

  1. Παρακολούθηση καλλιτεχνικών, πολιτιστικών και αθλητικών δραστηριοτήτων ως αναμορφωτικό μέτρο
  2. Δημιουργία ειδικών κέντρων αξιολόγησης και παρέμβασης για σοβαρότερες περιπτώσεις
  3. Ενίσχυση των κοινοτικών μέτρων, με στόχο την ένταξη και όχι τον στιγματισμό

Η κοινωνική εργασία εντάσσεται σε ευρύτερο σχέδιο στήριξης

Η Εθνική Στρατηγική προβλέπει:

  • Συμμετοχή των γονέων με άδεια από την εργασία για εκπαιδευτικές δράσεις στις 11 Δεκεμβρίου (Παγκόσμια Ημέρα του Παιδιού)
  • «Ανοιχτές ημέρες» με δράσεις κατά της βίας σε όλη την κοινότητα
  • Ομάδες γονέων ανά σχολική μονάδα για στήριξη στη διαχείριση συμπεριφοράς
  • Δημιουργία ψηφιακού αποθετηρίου καλών πρακτικών κατά της ενδοσχολικής βίας

Η σχολική διαρροή και η σύνδεσή της με την παραβατικότητα

Η στρατηγική εστιάζει στο γεγονός ότι:

  • Παιδιά που εγκαταλείπουν πρόωρα το σχολείο έχουν αυξημένες πιθανότητες περιθωριοποίησης, φτώχειας και παραβατικότητας
  • Προτείνεται πιλοτική λειτουργία τεχνικών γυμνασίων για μαθητές 12-15 ετών, με πρακτική κατεύθυνση και δυνατότητα συνέχισης σε ΕΠΑΛ ή ΓΕΛ

Ενίσχυση του ρόλου των εκπαιδευτικών και της σχολικής ηγεσίας

Η στρατηγική προβλέπει:

  • Υποχρεωτική παρουσία συμβούλων εκπαίδευσης στα σχολεία 3 φορές την εβδομάδα
  • Νομική προστασία εκπαιδευτικών όταν καταγγέλλουν περιστατικά βίας
  • Καθιέρωση ετήσιων Σχεδίων Δράσης και επικαιροποίηση των Κανονισμών Λειτουργίας με στόχο την πρόληψη της βίας
  • Δημιουργία ασφαλών χώρων για εμπιστευτική συζήτηση και καθοδήγηση

Τι αλλάζει στην πράξη

Το ΥΠΑΙΘΑ αναμένεται να εκδώσει ειδική εγκύκλιο για την εφαρμογή του νέου πλαισίου από το 2025, ενώ οι δράσεις εντάσσονται στον Εθνικό Στρατηγικό Σχεδιασμό 2025-2030, με επιμέρους χρονοδιαγράμματα, πιλοτικές εφαρμογές και θεσμική συνεργασία με δικαιοσύνη, ΕΛ.ΑΣ., κοινωνικές υπηρεσίες και εκπαιδευτικούς φορείς.

«Η στρατηγική οραματίζεται μια κοινωνία όπου τα παιδιά θα μεγαλώνουν χωρίς φόβο και απειλή – σε ένα σχολείο που δεν τιμωρεί, αλλά διαπαιδαγωγεί»

Δείτε όλη την Εθνική Στρατηγική για την Πρόληψη της Βίας και την Αντιμετώπιση της Παραβατικότητας Ανηλίκων

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Μισθοί +118€ από Ιανουάριο: Μεγάλη ανατροπή για χιλιάδες εργαζόμενους

750 ευρώ  σε 170.000 πολίτες - Πάρτε τα με μια μόνο αίτηση και όλα εξα αποστάσεως μέσω golearn

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 25/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Οχιά δάγκωσε 39χρονη σε σχολείο της Θεσσαλονίκης, δίνει μάχη για τη ζωή της στην εντατική
Τα 10 πιο επικίνδυνα και δηλητηριώδη ζώα που συναντάμε στην Ελλάδα
Από το δηλητηριώδες δάγκωμα της οχιάς μέχρι το τσίμπημα της πορτογαλικής καραβέλας, ας δούμε ποια είναι τα πιο επικίνδυνα ζώα που ζουν στα μέρη μας.
Τα 10 πιο επικίνδυνα και δηλητηριώδη ζώα που συναντάμε στην Ελλάδα
adigiransi
Νέα μελέτη: Η βιταμίνη D3 μπορεί να επιβραδύνει τη γήρανση των κυττάρων
Η μελέτη δείχνει ότι η συγκεκριμένη βιταμίνη δεν προσφέρει μόνο ενίσχυση του ανοσοποιητικού, αλλά ενδέχεται να συμβάλλει ουσιαστικά στην καθυστέρηση...
Νέα μελέτη: Η βιταμίνη D3 μπορεί να επιβραδύνει τη γήρανση των κυττάρων
thalassia_anemoni
Θαλάσσιες ανεμώνες: Τι είναι, και γιατί προκαλούν τσιμπήματα;
Τις τελευταίες ημέρες, παρατηρείται αύξηση στα περιστατικά επαφής με θαλάσσιες ανεμώνες στις ελληνικές ακτές, και κυρίως στην περιοχή των Χανίων.
Θαλάσσιες ανεμώνες: Τι είναι, και γιατί προκαλούν τσιμπήματα;