Σε κλίμα έντονης ανησυχίας, η Πανελλήνια Ένωση Συμβούλων Εκπαίδευσης (ΠΕΣΥΕ) προχώρησε χθες σε αναλυτική παρουσίαση των θέσεων και των προβληματισμών της, περιγράφοντας μια πραγματικότητα που – όπως σημειώνουν – «δεν συμβαδίζει με τον ρόλο που καλούμαστε να υπηρετήσουμε ούτε με τις ανάγκες του δημόσιου σχολείου του 2025».
Κατά τη συνέντευξη Τύπου, οι Σύμβουλοι μίλησαν ανοιχτά για τα θεσμικά και λειτουργικά εμπόδια που αντιμετωπίζουν, υπογραμμίζοντας πως παρά τις επανειλημμένες παρεμβάσεις τους στο Υπουργείο Παιδείας, «καμία ουσιαστική λύση δεν έχει δοθεί».
Η ανάγκη επαναπροσδιορισμού του θεσμικού ρόλου
Κεντρικό σημείο των παρεμβάσεων αποτέλεσε το γεγονός ότι οι Σύμβουλοι Εκπαίδευσης εξακολουθούν να υπάγονται διοικητικά στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, παρότι έχουν υπό την παιδαγωγική τους ευθύνη δεκάδες – σε ορισμένες περιπτώσεις και εκατοντάδες – σχολικές μονάδες.
Χαρακτηριστικά ανέφεραν ότι Σύμβουλοι Νηπιαγωγών καλούνται να υποστηρίξουν πάνω από 100 Νηπιαγωγεία, γεγονός που καθιστά αδύνατη την ουσιαστική παιδαγωγική παρέμβαση. Η ΠΕΣΥΕ επαναφέρει το πάγιο αίτημα υπαγωγής των Συμβούλων στις Περιφερειακές Διευθύνσεις, τονίζοντας ότι το υφιστάμενο μοντέλο είναι «απλά μη λειτουργικό».
Παράλληλα, ζητούν αναπροσαρμογή επιδομάτων και μοριοδότησης, επισημαίνοντας πως τα σημερινά δεδομένα «δεν αντανακλούν ούτε τις ευθύνες ούτε το εύρος του έργου».
Κενά, ελλείψεις και ρόλος-«λάστιχο»
Εξίσου οξύ είναι το πρόβλημα της υποστελέχωσης. Σε συγκεκριμένες ειδικότητες δεν έχει καλυφθεί ούτε το ελάχιστο απαιτούμενο προσωπικό. Ενδεικτικά, στη Στερεά Ελλάδα, από τις δύο θέσεις Συμβούλων για την Ειδική Αγωγή η μία παραμένει κενή και δεν έχει προκηρυχθεί ποτέ.
Οι Σύμβουλοι σημείωσαν πως το έργο τους είναι πολυδιάστατο, συχνά χωρίς όρια: από συνεχείς μετακινήσεις μεταξύ σχολείων μέχρι απογευματινές επιμορφώσεις και υποχρεώσεις σε ώρες που υπερβαίνουν κατά πολύ το θεσμικό ωράριο. «Ζητάμε να μπορεί να λειτουργήσει το σύστημα, όχι να συνεχίσουμε με ηρωισμούς», ανέφεραν χαρακτηριστικά.
Ατομική αξιολόγηση με "παραμορφώσεις"
Έντονη κριτική ασκήθηκε και στο πλαίσιο της ατομικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Οι Σύμβουλοι μίλησαν για υπερβολικά γραφειοκρατικό μοντέλο, πλατφόρμα με δυσλειτουργίες και έλλειψη κοινών οδηγιών ανά περιοχή.
Τόνισαν πως χρειάζεται επειγόντως επικαιροποίηση της κλίμακας αξιολόγησης, έναρξη εισαγωγικής επιμόρφωσης για τους νεοδιόριστους, σαφείς αρμοδιότητες και αποσυμφόρηση της ψηφιακής διαδικασίας, η οποία σήμερα, όπως λένε, «καταναλώνει χρόνο αντί να παράγει παιδαγωγικό αποτέλεσμα».
Μετακινήσεις χωρίς κάλυψη – «Βάζουμε από την τσέπη μας για να κάνουμε τη δουλειά μας»
Από τα πλέον καίρια ζητήματα παραμένει το μεταφορικό κόστος. Η ΠΕΣΥΕ ανέφερε ότι καμία μετακίνηση κάτω των 50 χλμ. δεν αποζημιώνεται, παρότι αποτελεί οργανικό μέρος του έργου.
Πολλές περιοχές δεν έχουν συγκοινωνία, με αποτέλεσμα οι Σύμβουλοι να διανύουν δεκάδες χιλιόμετρα με ιδιωτικά οχήματα. Οι αποζημιώσεις που εγκρίνονται καταβάλλονται με καθυστερήσεις μηνών, ενώ δεν υπάρχει επαρκής ασφαλιστική κάλυψη για μετακινήσεις εκτός ωραρίου ή προς δυσπρόσιτες περιοχές.
«Η αξιολόγηση και η υποστήριξη των σχολείων δεν μπορεί να χρηματοδοτείται από τις τσέπες μας», ανέφεραν.
Ελλιπείς χώροι, ιδιωτικός εξοπλισμός και περιορισμοί σε επιμορφώσεις
Στο λειτουργικό επίπεδο, οι Σύμβουλοι κατήγγειλαν ότι συχνά δεν διαθέτουν καν χώρο για να εργαστούν, πολλοί δουλεύουν με προσωπικούς υπολογιστές, ενώ – όπως τόνισαν – σε αρκετές Διευθύνσεις υπάρχει ανεξήγητη απροθυμία για τη διευκόλυνση επιμορφωτικών δράσεων.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στην πρόσφατη επιμόρφωση ΙΕΠ για το SUB.8, χαρακτηρίζοντάς την «άδικη και πρόχειρη», εξαιτίας της επιλογής επιμορφωτών με κλήρωση, «χωρίς αξιολόγηση προσόντων ή εμπειρίας».
Τι ζητά η ΠΕΣΥΕ από τη Σοφία Ζαχαράκη
Η Ένωση καλεί τη Σοφία Ζαχαράκη σε θεσμικό διάλογο με ουσιαστική συμμετοχή των Συμβούλων σε κάθε νομοθετική πρωτοβουλία που αφορά το αντικείμενό τους. Υπενθυμίζουν ότι το Υπουργείο έχει δεσμευτεί για αύξηση του αριθμού Συμβούλων Εκπαίδευσης, «μια δέσμευση που παραμένει στα χαρτιά».
Στόχος, όπως τονίζουν, είναι η πραγματική αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου, κάτι που δεν μπορεί να επιτευχθεί «με έναν θεσμό υποστελεχωμένο, υποτιμημένο και εγκλωβισμένο σε γραφειοκρατικές στρεβλώσεις».
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Έκτακτο επίδομα έως 1.700 ευρώ σε εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα
Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 12/12
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Λεωνίδας Βουρλιώτης