Στην αναφορά που είχε καταθέσει στη Βουλή η βουλευτής της Νέας Αριστεράς, Μερόπη Τζούφη και είχε αίτημα την καθιέρωση του ανώτατου αριθμού 20 μαθητών ανά τμήμα στα νηπιαγωγεία και την Α’ Δημοτικού απάντησε η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη.
Η κα. Τζούφη είχε παραθέσει την επιστολή της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Διευθυντών/ντριών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης που δημοσίευσε το alfavita.gr στις 9 Νοεμβρίου και προέτρεπε η ρύθμιση να ισχύσει από το σχολικό έτος 2026-2027. Η Ένωση πρότεινει επίσης ελάχιστο αριθμό 12 μαθητών ανά τμήμα, επισημαίνοντας ότι η ρύθμιση είναι πλήρως εφαρμόσιμη και μπορεί να οδηγήσει, μέσα σε μία εξαετία, σε σταθερή μείωση του αριθμού μαθητών σε όλα τα τμήματα της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Η κα. Ζαχαράκη απάντησε στην αναφορά παραθέτοντας απλά τη... νομοθεσία που προβλέπει ότι ο μέγιστος αριθμός των μαθητών ανά τμήμα στο Νηπιαγωγείο και στο Δημοτικό Σχολείο καθορίζεται στους 25. Η υπουργός παρέθεσε επίσης τη νομοθεσία που προβλέπει διαφοροποιήσεις για απομακρυσμένες περιοχές και ειδικές συνθήκες λειτουργίας σχολικών μονάδων. Εκτενή αναφορά έκανε επίσης και στις σχετικές διατάξεις, επισημαίνοντας ότι ισχύουν συγκεκριμένοι αριθμοί για μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και προσαρμογές όταν δεν υπάρχουν δομές υποστήριξης.
Ακολουθούν αυτούσιες η αναφορά της Μερόπης Τζούφη και η απάντηση της Σοφίας Ζαχαράκη, όπως κατατέθηκαν στη Βουλή.
Η αναφορά Τζούφη
Θέμα: «Πρόταση για μέγιστο αριθμό 20 μαθητών/τριών ανά τμήμα σε νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία»
Η βουλευτής Ιωαννίνων της Νέας Αριστεράς, Μερόπη Τζούφη, καταθέτει ως αναφορά την επιστολή της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Διευθυντών/ντριών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Στην επιστολή, η Ένωση προτείνει την άμεση νομοθέτηση ανώτατου αριθμού 20 μαθητών/τριών ανά τμήμα στα νηπιαγωγεία και στην Α΄ Δημοτικού από το σχολικό έτος 2026-2027, με παράλληλη θέσπιση ελάχιστου αριθμού 12 μαθητών ανά τμήμα. Όπως τεκμηριώνουν, η ρύθμιση αυτή:
- ανταποκρίνεται στη σταθερή μείωση των εγγραφών που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια,
- λαμβάνει υπόψη την αύξηση των μαθητών που χρειάζονται εξατομικευμένη εκπαιδευτική υποστήριξη,
- ευθυγραμμίζεται με τις παιδαγωγικές έρευνες που δείχνουν ότι η υπέρβαση των 20 μαθητών ανά τμήμα δυσχεραίνει την οργάνωση και την ποιότητα της διδασκαλίας.
Η Ένωση υπογραμμίζει ότι ο στόχος αυτός είναι απολύτως εφαρμόσιμος και ρεαλιστικός, οδηγώντας -σε ορίζοντα εξαετίας- σε καθολική εφαρμογή μικρότερων τμημάτων σε όλη την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, προς όφελος της παιδαγωγικής εξατομίκευσης και της αναβάθμισης της δημόσιας εκπαίδευσης. Παρακαλούμε για την άμεση απάντηση, την ενημέρωση της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Διευθυντών/ντριών Σχολικών Μονάδων ΠΕ και τις σχετικές ενέργειες.
Η καταθέτουσα βουλευτής
Τζούφη Μερόπη
Η απάντηση Ζαχαράκη
ΘΕΜΑ: «Απάντηση στην Αναφορά με αριθμ. πρωτ.499/19-11-2025»
Σε απάντηση του ανωτέρω Μέσου Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, κάνουμε γνωστά τα ακόλουθα:
Σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 40 του ν.4589/2019 (Α΄13) τα Νηπιαγωγεία, ανάλογα με τον αριθμό των οργανικών θέσεων των νηπιαγωγών, είναι μονοθέσια, ή πολυθέσια. Στις σχολικές μονάδες απομακρυσμένων, δυσπρόσιτων και παραμεθόριων περιοχών ή περιοχών με δυσκολίες πρόσβασης ή περιοχών για τις οποίες απαιτείται μεταφορά/μετακίνηση μαθητών/τριών, ο ελάχιστος αριθμός μαθητών/τριών ανά τμήμα είναι πέντε (5), ενώ στα διθέσια και άνω Νηπιαγωγεία ο ελάχιστος αριθμός μαθητών/τριών ανά τμήμα είναι δεκαπέντε (15) σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 50 του ν. 4692/2020 (Α΄111). Ο μέγιστος αριθμός μαθητών/τριών ανά τμήμα στο Νηπιαγωγείο καθορίζεται στους είκοσι πέντε (25) σύμφωνα με τις προβλέψεις της παρ. 2 του άρθρου 6 του ΠΔ 79/2017 (Α’109) όπως τροποποιήθηκε και ισχύει (παρ. 4, κεφ. Α, της υπ΄αρ. Φ.7/106615/Δ1/04-09-2025 (ΑΔΑ: Ψ7ΤΞ46ΝΚΠΔ-Ω8Ψ) εγκυκλίου Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.)
Η οργανικότητα-λειτουργικότητα των Δημοτικών Σχολείων προσδιορίζεται στην Φ.3/897/97652/Γ1/25-9-2006 (Β’ 1507) ΚYA. Σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 7 του π.δ. 79/2017 (Α’ 109), όπως αντικαταστάθηκε από την παρ. 3 του άρθρου 50 του ν. 4692/2020 (Α’ 111), ο μέγιστος αριθμός μαθητών/τριών ανά τμήμα στο Δημοτικό Σχολείο καθορίζεται στους είκοσι πέντε (25). Για τα επταθέσια και άνω σχολεία ο ελάχιστος αριθμός των 2 μαθητών/τριών δεν μπορεί να είναι μικρότερος από δεκαπέντε (15) ανά τμήμα (παρ. 2, Κεφ. Α, της υπ’ αριθ. Φ.7/64519/Δ1/3-6-2025 (ΑΔΑ: 6ΔΦΕ46ΝΚΠΔ-ΗΓΠ) εγκυκλίου Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.).
Περαιτέρω, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 6 του ν. 3699/2008 (Α’ 199), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 117 του ν. 5224/2025 (Α΄142), ορίζεται ότι: «(…) i) Ο αριθμός των μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, που προβλέπονται στην παρ. 1 του άρθρου 3 και στην παρ. 2 του άρθρου 3, εκτός των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών, όπως δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία, δεν μπορεί να είναι ανώτερος του ενός (1) ανά τμήμα. Αν ύστερα από την κατανομή των μαθητών σε τμήματα της ίδιας τάξης προκύπτει ότι ο αριθμός των μαθητών του προηγούμενου εδαφίου είναι ανώτερος του ενός (1), ο αριθμός των μαθητών του τμήματος μπορεί να μειώνεται και να υπολείπεται συνολικά κατά τρεις (3) μαθητές από τον μέγιστο προβλεπόμενο από τις ισχύουσες διατάξεις αριθμό μαθητών ανά τμήμα, εφόσον στο σχολείο δεν λειτουργεί Τμήμα Ένταξης ή δεν παρέχεται υποστήριξη από εκπαιδευτικό παράλληλης στήριξης συνεκπαίδευσης στο συγκεκριμένο τμήμα. (…)»
Τέλος, για τον αριθμό των μαθητών με διαγνωσμένες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, όπως δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία ισχύουν τα όσα προβλέπονται επίσης στην παρ. 1 του άρθρου 6 του ν. 3699/2008 (Α’ 199), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 117 του ν. 5224/2025 (Α΄142): «(…) ii) Ο αριθμός των μαθητών με διαγνωσμένες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, όπως δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία, δεν μπορεί να είναι ανώτερος των τεσσάρων (4) ανά τμήμα. Αν ύστερα από την κατανομή των μαθητών σε τμήματα της ίδιας τάξης προκύπτει ότι ο αριθμός των μαθητών του προηγούμενου εδαφίου είναι ανώτερος των τεσσάρων (4), ο αριθμός των μαθητών του τμήματος μπορεί να μειώνεται και να υπολείπεται συνολικά κατά τρεις (3) μαθητές από τον μέγιστο προβλεπόμενο από τις ισχύουσες διατάξεις αριθμό μαθητών ανά τμήμα, εφόσον στο σχολείο δεν λειτουργεί Τμήμα Ένταξης ή δεν παρέχεται υποστήριξη από εκπαιδευτικό Παράλληλης Στήριξης Συνεκπαίδευσης στο συγκεκριμένο τμήμα. (…)».
Η ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΣΟΦΙΑ ΖΑΧΑΡΑΚΗ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Έκτακτο επίδομα έως 1.700 ευρώ σε εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα
Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 10/12
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Μαρία Πλάκα