Το Πανελλήνιο Συνέδριο της Παιδαγωγικής Σχολής ΑΠΘ ολοκληρώθηκε με ιδιαίτερη επιτυχία, αναδεικνύοντας τη σημασία της Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας και την ανάγκη για αναβάθμιση της Πρακτικής Άσκησης στα Παιδαγωγικά Τμήματα.
Στη διάρκεια των εργασιών παρουσιάστηκαν σημαντικές εισηγήσεις, ενώ στη Σύνοδο των Προέδρων και Κοσμητόρων πραγματοποιήθηκε ουσιαστική συζήτηση με τον Υφυπουργό Ανώτατης Εκπαίδευσης σχετικά με την εφαρμογή του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου, τη στελέχωση των Τμημάτων και τη λειτουργία μη κρατικών πανεπιστημίων.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στη βελτίωση των συνθηκών εποπτείας, στη στήριξη των νέων εκπαιδευτικών και στην ανάγκη επίλυσης ζητημάτων που αφορούν την ειδική αγωγή.
Συνολικά, το Συνέδριο ανέδειξε την αναγκαιότητα στενής συνεργασίας μεταξύ Πανεπιστημίων και Υπουργείου Παιδείας για τη διασφάλιση της ποιότητας στην εκπαίδευση των μελλοντικών εκπαιδευτικών.
Αναλυτικά το Δελτίο Τύπου της Συνόδου Προέδρων και Κοσμητόρων Παιδαγωγικών Τμημάτων και Σχολών:
Με ιδιαίτερη επιτυχία ολοκληρώθηκε την Κυριακή 30 Νοεμβρίου 2025, το Πανελλήνιο Συνέδριο με θέμα «Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια: Διαπιστώσεις, Προσεγγίσεις και Προοπτικές στην Ελλάδα και διεθνώς», το οποίο συνδιοργάνωσαν η Παιδαγωγική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και η Σύνοδος Προέδρων και Κοσμητόρων Παιδαγωγικών Τμημάτων και Σχολών.
Το Συνέδριο πραγματοποιήθηκε από 28 έως 30 Νοεμβρίου 2025 στον Πύργο της Παιδαγωγικής Σχολής του ΑΠΘ, με πλούσιο πρόγραμμα επιστημονικών συνεδριών, εισηγήσεων και στρογγυλών τραπεζιών.
1. Επιστημονική συμβολή του Συνεδρίου: Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια - Πρακτική Άσκηση
Οι εισηγητές και εισηγήτριες που συμμετείχαν στο Συνέδριο ανέπτυξαν καίριους προβληματισμούς αναφορικά με:
- την Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια,
- την ιστορική της εξέλιξη,
- τα διεθνή συγκριτικά δεδομένα,
- τις απαιτήσεις της αρχικής εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών,
- καθώς και την αναβάθμιση της Πρακτικής Άσκησης στα Παιδαγωγικά Τμήματα.
Οι συζητήσεις ανέδειξαν την Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια ως ένα θεμελιώδες συστατικό της ποιότητας της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης των μελλοντικών εκπαιδευτικών, ενώ οι συνεδρίες για την Πρακτική Άσκηση επικεντρώθηκαν στο αναστοχαστικό έργο των φοιτητών, στις δομές εποπτείας και στη διασύνδεση των Τμημάτων με τα σχολεία.
2. Συζήτηση με τον Υφυπουργό Ανώτατης Εκπαίδευσης
Κατά τη διάρκεια της Συνόδου των Προέδρων και Κοσμητόρων, την Κυριακή 30 Νοεμβρίου, παραβρέθηκε ο Υφυπουργός Ανώτατης Εκπαίδευσης, κ. Νίκος Παπαϊωάννου ο οποίος είχε προσκληθεί από τη Σύνοδο και συμμετείχε σε εκτενή, ουσιαστική και ιδιαίτερα αποδοτική συζήτηση με τα μέλη της.
Το κλίμα της επικοινωνίας ήταν εποικοδομητικό, όπως καταγράφεται και στην ενημερωτική επιστολή της Συνόδου προς τα μέλη της.
1. Πρώτο θέμα συζήτησης αποτέλεσε η εφαρμογή του άρθρου 99 του Ν. 4957/2022, αναφορικά με την Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια. Κατά τον διάλογο εξετάστηκαν οι υφιστάμενες προβλέψεις του άρθρου, καθώς και ο τρόπος με τον οποίο μπορεί να δρομολογηθεί η ενεργοποίησή του μέσα από μια διαδικασία σταδιακών και μελετημένων βημάτων. Τονίστηκε η σημασία της στενής συνεργασίας μεταξύ Υπουργείου και Παιδαγωγικών Τμημάτων, τόσο για την ομαλή εφαρμογή του πλαισίου όσο και για την ενδεχόμενη ανάγκη επανεξέτασης ή μερικής αναπροσαρμογής ορισμένων σημείων του άρθρου, όπου αυτό κριθεί σκόπιμο, ώστε να διασφαλιστεί η λειτουργικότητα και η ποιότητα της αρχικής εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών. Στο πλαίσιο αυτό συμφωνήθηκε να συνεχιστεί ο θεσμικός διάλογος το επόμενο διάστημα, με ανταλλαγή προτάσεων και τεχνικών επεξηγήσεων με το προεδρείο της Συνόδου και τη διαδικτυακή συμμετοχή των μελών της Συνόδου, ώστε να διαμορφωθεί μια ολοκληρωμένη εικόνα για τα βήματα που θα ακολουθηθούν.
2. Δεύτερο κεντρικό ζήτημα υπήρξε η δυνατότητα περαιτέρω ποιοτικής αναβάθμισης της Πρακτικής Άσκησης. Συζητήθηκε η δημιουργία κοινού πλαισίου σύντομης επιμόρφωσης εκπαιδευτικών-μεντόρων, οι οποίοι θα υποστηρίζουν φοιτητές και φοιτήτριες των Παιδαγωγικών Τμημάτων κατά τη διάρκεια της Πρακτικής Άσκησης σε συνεργαζόμενα σχολεία. Η ανάγκη αυτή συνδέθηκε με την ενίσχυση της ποιότητας της εποπτείας, της καθοδήγησης και της διασύνδεσης πανεπιστημίων και σχολείων.
3. Τρίτο ζήτημα αποτέλεσε η μέριμνα του Υπουργείου Παιδείας σχετικά με τις αποσπάσεις εκπαιδευτικών σε Παιδαγωγικά Τμήματα, με σκοπό την εποπτεία της Πρακτικής Άσκησης. Η Σύνοδος υπογράμμισε τη σημασία της επαρκούς στελέχωσης των Τμημάτων με εκπαιδευτικούς που έχουν εμπειρία σχολικής πράξης και μπορούν να συμβάλουν ουσιαστικά στη διοργάνωση και εποπτεία των Πρακτικών Ασκήσεων. Ο υφυπουργός αναγνώρισε την ανάγκη και δεσμεύτηκε να εξετάσει περαιτέρω το θέμα.
4. Στο ερώτημα τι προτίθεται να κάνει το Υπουργείο αναφορικά με τους περιορισμούς που σήμερα ισχύουν για τους εντεταλμένους διδάσκοντες (πρόσληψη ακαδημαϊκής εμπειρίας) και τα προβλήματα που υφίστανται με τις θέσεις που δεν απορροφώνται λόγω της δέσμευσης οι διδάκτορες να μην εργάζονται στο δημόσιο τομέα ή με συμβάσεις αορίστου χρόνου, ο κ. Παπαϊωάννου ανέφερε ότι το θέμα αυτό θα αντιμετωπιστεί άμεσα, με άρση των συγκεκριμένων περιορισμών.
3. Σχετικά με την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων
Στο πλαίσιο της συζήτησης, ο Υφυπουργός διευκρίνισε ότι τα κριτήρια λειτουργίας των μη κρατικών πανεπιστημίων θα ταυτίζονται απολύτως με εκείνα των δημόσιων ΑΕΙ. Επιπλέον σημείωσε ότι, σε ενδεχόμενα προγράμματα σπουδών που μπορεί στο μέλλον να ιδρυθούν σε μη κρατικά ιδρύματα, η Πρακτική Άσκηση θα πρέπει να διασφαλίζεται πλήρως, αποτελώντας αναπόσπαστο στοιχείο ποιότητας και συνέχειας με τις καθιερωμένες πρακτικές των δημόσιων πανεπιστημίων.
4.Πρακτική άσκηση φοιτητ(ρι)ών σε μεταπτυχιακά προγράμματα ειδικής αγωγής
Ειδική αναφορά έγινε στην πρακτική άσκηση φοιτητ(ρι)ών σε μεταπτυχιακά προγράμματα ειδικής αγωγής. Επισημάνθηκε η δυσμενή συνέπεια της μη αναγνώρισης της εργασίας σε δομές γενικής εκπαίδευσης με μαθητές με αναπηρία, από φοιτούντες σε μεταπτυχιακά προγράμματα ειδικής αγωγής, γεγονός που επιβαρύνει αδικαιολόγητα τους/τις φοιτητές/ριες. Ο υφυπουργός κατανόησε το ζήτημα που προκύπτει και δεσμεύτηκε να εξετάσει περαιτέρω το θέμα, με στόχο την επίλυσή του.
Συμπερασματικά, το Συνέδριο ανέδειξε τη σημασία της συστηματικής συνεργασίας της Συνόδου Προέδρων και Κοσμητόρων των Παιδαγωγικών Τμημάτων και Σχολών με το Υπουργείο Παιδείας για την αναβάθμιση της αρχικής εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών. Το Προεδρείο της Συνόδου ευχαριστεί θερμά όλους/όλες τους/τις εισηγητές/τριες, συμμετέχοντες/ουσες, συνεργάτες/ιδες και φορείς που συνετέλεσαν στην επιτυχή διεξαγωγή του.
Το Προεδρείου της Συνόδου των Προέδρων και Κοσμητόρων
Παιδαγωγικών Τμημάτων και Σχολών
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
1. Παιδαγωγική Σχολή
2. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
3. Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ
4. Σχολή Επιστημών Αγωγής
5. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
6. Τμήμα των Επιστημών της Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία
ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
7. Σχολή Επιστημών Αγωγής
8. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
9. Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία
ΠANEΠIΣTHMIO AIΓAIOY
10. Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών
11. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
12. Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
13. Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών
14. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
15. Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
16. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών
17. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
18. Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης
19. Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
20. Σχολή Επιστημών Αγωγής
21. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
22. Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ
23. Σχολή Επιστημών Αγωγής
24. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
25. Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ
26. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών
27. Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και Κοινωνικής Εργασίας
28. Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Black Friday σε μοριοδοτούμενα σεμινάρια και Πιστοποιήσεις Ξένων Γλωσσών για έξτρα 20 μόρια
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 24/11
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Λεωνίδας Βουρλιώτης