Thumbnail
Πώς θα γίνεται η επιλογή των νέων βιβλίων

Η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη ανακοίνωσε ότι η διανομή των νέων σχολικών βιβλίων, γνωστών ως πολλαπλό βιβλίο, θα πραγματοποιηθεί τον Σεπτέμβριο του 2027.

Η απόφαση της υπουργού βασίστηκε σε δύο βασικούς λόγους:

  1. Χρόνος προετοιμασίας για τους εκπαιδευτικούς
    Οι διδάσκοντες θα έχουν προθεσμία έως τον Μάρτιο του 2026 να δηλώσουν, μέσω ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας, ποιο βιβλίο από το «πολλαπλό» θα χρησιμοποιήσουν στο μάθημά τους. Η διαδικασία αυτή απαιτεί χρόνο ώστε να εξασφαλιστεί σωστή προετοιμασία και ομαλή εφαρμογή του νέου συστήματος.

  2. Περιορισμοί στην εκτύπωση από τον ΔΙΟΦΑΝΤΟ
    Ο Οργανισμός ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ πρέπει να γνωρίζει το περιεχόμενο και τον αριθμό αντιτύπων κάθε βιβλίου έως τον Οκτώβριο του 2025, ώστε να παραγγείλει χαρτί και να ξεκινήσει η παραγωγή.
    Ωστόσο, αυτό δεν είναι εφικτό εντός του 2025, γεγονός που καθιστά αδύνατη την εκτύπωση νέων βιβλίων για τον Σεπτέμβριο του 2026.

Έτσι, οι μαθητές θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούν τα ίδια βιβλία και τη σχολική χρονιά 2026-2027, ενώ τα νέα εγχειρίδια θα διανεμηθούν το φθινόπωρο του 2027, με την έναρξη του σχολικού έτους 2027-2028.

Πώς θα γίνεται η επιλογή των νέων βιβλίων

Οι σχολικές μονάδες θα επιλέγουν το διδακτικό πακέτο που επιθυμούν, μέσα από τη λίστα των εγκεκριμένων τίτλων του «πολλαπλού βιβλίου», ώστε να παραλάβουν το υλικό σε έντυπη μορφή.

Σύμφωνα με το άρθρο 85, παρ. 2 του Ν. 4823/2021, η επιλογή των βιβλίων γίνεται από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν κάθε μάθημα. Για παράδειγμα, οι φιλόλογοι ή οι μαθηματικοί μιας σχολικής μονάδας θα αποφασίζουν συλλογικά ποιο βιβλίο θα χρησιμοποιήσουν.

Αν υπάρξει αδυναμία λήψης απόφασης, τότε:

  • Η επιλογή περνά στον Σύλλογο Διδασκόντων.

  • Αν και εκεί δεν επιτευχθεί συμφωνία, η τελική απόφαση λαμβάνεται από τον Διευθυντή ή τον Προϊστάμενο της σχολικής μονάδας.

Όλα τα εγκεκριμένα βιβλία θα ενταχθούν στο Μητρώο Διδακτικών Βιβλίων και θα είναι διαθέσιμα στην Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Διδακτικών Βιβλίων.
Οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να αντλούν επιπλέον υλικό, ψηφιακά βιβλία ή εκπαιδευτικά αντικείμενα για να εμπλουτίσουν τη διδασκαλία.

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού αναβαθμίζεται, καθώς καλείται όχι απλώς να διδάξει το βιβλίο, αλλά να αξιοποιήσει το περιεχόμενο των νέων Προγραμμάτων Σπουδών και να βοηθήσει τους μαθητές να πετύχουν τα μαθησιακά αποτελέσματα που έχουν τεθεί.

Νέα Τράπεζα Θεμάτων – Αντιστοίχιση με τα προγράμματα σπουδών

Η Τράπεζα Θεμάτων, η οποία μέχρι σήμερα επικαιροποιούνταν ετησίως, εισέρχεται σε νέα φάση.

Με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) προχωρά στην αναμόρφωση και αντιστοίχιση των θεμάτων με τα επικαιροποιημένα προγράμματα σπουδών και τα νέα σχολικά εγχειρίδια.

Πάνω από 1.000 συγγραφείς για 166 νέα σχολικά βιβλία

Η συγγραφή των νέων βιβλίων έχει ανατεθεί σε περισσότερους από 1.000 εκπαιδευτικούς, που συμμετέχουν μέσω εκδοτικών οίκων και συγγραφικών ομάδων από δημόσια και ιδιωτικά σχολεία, καθώς και φροντιστήρια.

Στο πλαίσιο της πρόσκλησης του ΙΕΠ:

  • Κατατέθηκαν 636 προτάσεις από 73 συγγραφικές ομάδες για τη δημιουργία 187 διδακτικών πακέτων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

  • Από αυτές, 590 προτάσεις εγκρίθηκαν, ενώ οι ενεργές ομάδες ανέρχονται σε 60.

Κάθε διδακτικό πακέτο περιλαμβάνει:

  • Βιβλίο Μαθητή

  • Τετράδιο Εργασιών

  • Βιβλίο Αναφοράς Εκπαιδευτικού, όπου απαιτείται.

Ωστόσο, υπήρξαν 17 μαθήματα για τα οποία δεν υποβλήθηκε καμία πρόταση συγγραφής, ενώ για 25 βιβλία κατατέθηκε μόνο μία.

Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται:

  • Μουσική (Γ΄-ΣΤ΄ Δημοτικού)

  • Ανθολόγιο Μουσικών Κειμένων Δημοτικού

  • Γερμανικά (Δημοτικό & Γυμνάσιο)

  • Ιταλικά (Γυμνάσιο)

  • Γραμμικό και Ελεύθερο Σχέδιο (Γ΄ Λυκείου)

  • Αγγλικά και Γαλλικά (Γυμνάσιο – Λύκειο)

  • Φυσική Αγωγή και Μουσική (Α΄-ΣΤ΄ Δημοτικού)

Τι προβλέπει η τροπολογία για τις αναθέσεις

Με τροπολογία που ψηφίστηκε στη Βουλή, προβλέπεται ότι σε περίπτωση αποτυχίας ή ελλιπούς συμμετοχής στη διαδικασία συγγραφής, το Υπουργείο Παιδείας, μετά από εισήγηση του ΙΕΠ, μπορεί να προχωρήσει σε:

  • Επαναπροκήρυξη της διαδικασίας για τα μαθήματα που δεν καλύφθηκαν.

  • Νέα πρόσκληση ενδιαφέροντος, ώστε να εξασφαλιστούν τουλάχιστον δύο διαθέσιμα βιβλία ανά μάθημα.

  • Ανάθεση συγγραφής σε ομάδες εκπαιδευτικών που υπηρετούν ή αποσπώνται στο ΙΕΠ.

  • Απευθείας αναθέσεις σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή μέσω προγραμματικών συμβάσεων μεταξύ ΙΕΠ και πανεπιστημίων (ΑΕΙ).

Το εγχείρημα του «πολλαπλού βιβλίου» αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες μεταρρυθμίσεις στην ελληνική εκπαίδευση των τελευταίων ετών.

Η καθυστέρηση έως το 2027 κρίνεται αναγκαία για να εξασφαλιστεί η ποιοτική ολοκλήρωση του έργου, η ορθή επιλογή των συγγραφικών ομάδων και η ουσιαστική προετοιμασία των εκπαιδευτικών και των σχολείων.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 13/10

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Κυριάκος Μητσοτάκης
Μητσοτάκης: «Φροντίζω αυτή η χώρα να μην είναι πια το ρεντίκολο της Ευρώπης»
«Στη Γάζα η Ελλάδα πρέπει να είναι παρούσα όταν επέλθει η ειρήνη. Κανείς κατατρεγμένος Παλαιστίνιος δεν θα μπορεί να ζήσει εκεί έτσι όπως τον έχουν...
Μητσοτάκης: «Φροντίζω αυτή η χώρα να μην είναι πια το ρεντίκολο της Ευρώπης»
vroxi_kakokairia_kataigida_kairos
Καταιγίδες και τόνοι νερού από αύριο τα ξημερώματα - Ποιες περιοχές θα πληγούν
Η πρώτη φάση της κακοκαιρίας αναμένεται να ξεκινήσει από τα ξημερώματα της Παρασκευής 17 Οκτωβρίου και να επηρεάσει κυρίως τα νησιά του Ιονίου και τα...
Καταιγίδες και τόνοι νερού από αύριο τα ξημερώματα - Ποιες περιοχές θα πληγούν