Εκπαιδευτικοί Θεσσαλονίκης: «Όχι» στην ισοπέδωση της Ειδικής Αγωγής
Αντίδραση από την Α΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης για την υποβάθμιση της Ειδικής Αγωγής – Καταγγέλλουν περικοπές και απαξίωση των δομών στήριξης

Για τη νέα εγκύκλιο που εκδόθηκε την 1η Οκτωβρίου 2025 και αφορά τις ρυθμίσεις για την Ειδική Αγωγή μιλά σε ανακοίνωσή της η Α' ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης.

Οι εκπαιδευτικοί κάνουν λόγο για «αντιεπιστημονική ισοπέδωση» των θεσμών της Παράλληλης Στήριξης και των Τμημάτων Ένταξης, καταγγέλλοντας ότι η πολιτική του υπουργείου Παιδείας οδηγεί σε σοβαρή υποβάθμιση των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και ανοίγει τον δρόμο για γενικευμένες περικοπές στο προσωπικό.

Στην ανακοίνωσή τους, οι εκπαιδευτικοί περιγράφουν ένα σκηνικό απορρύθμισης, με βασικούς θεσμούς στήριξης να συγχωνεύονται λειτουργικά, τους εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής να μετατρέπονται σε «γυρολόγους», και τα σχολεία να αφήνονται χωρίς τα αναγκαία επιστημονικά και παιδαγωγικά εργαλεία για να υποστηρίξουν αποτελεσματικά τους μαθητές τους. Παράλληλα, επισημαίνουν ότι πίσω από την επίκληση της «συμπερίληψης» κρύβεται η προσπάθεια εξοικονόμησης κόστους, ενόψει της λήξης του τρέχοντος ΕΣΠΑ το 2027.

Η ανακοίνωση της Α’ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης

Σχετικά με την Ειδική Αγωγή και τα προβλήματα στα σχολεία της Α΄ ΕΛΜΕ

Την 1η του Οκτώβρη 2025, το Υπουργείο Παιδείας εξέδωσε την εγκύκλιο με Αρ. πρωτ. 122194/ΓΔ4, με την οποία παρέχει  «Διευκρινιστικές οδηγίες του ν. 3699/2008 (Α΄199), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει». Εγκύκλιος που προωθεί εντατικά την εφαρμογή του πρόσφατα ψηφισμένου νόμου, που επί της ουσίας υποβαθμίζει τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ανοίγοντας το δρόμο για δραματική μείωση των προσλήψεων στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση στη λογική του κόστους-οφέλους.

Η υπονόμευση του ρόλου και της λειτουργίας των Τμημάτων Ένταξης φάνηκε καθαρά και από τις τραγελαφικές καταστάσεις που ζήσαμε το καλοκαίρι όσο αφορά τις υπηρεσιακές μεταβολές των εργαζόμενων στην Ειδική Αγωγή, αφού το Υπουργείο «ξέχασε» να ιδρύσει στην ώρα τους τα Τμήματα Ένταξης και να συστήσει τις νέες οργανικές θέσεις, πριν ξεκινήσουν οι διαδικασίες για τις μεταθέσεις και αποσπάσεις.

Ο νόμος που ψηφίστηκε το καλοκαίρι προέβλεπε την αντιεπιστημονική «ισοπέδωση» των δυο «ενταξιακών» θεσμών των γενικών σχολείων. Πιο συγκεκριμένα, όπως ορίζεται: «Μαθητές/τριες που διαθέτουν αξιολογική έκθεση από το ΚΕΔΑΣΥ για παράλληλη στήριξη-συνεκπαίδευση δύνανται κατά περίπτωση να υποστηρίζονται από εκπαιδευτικό ΕΑΕ του τμήματος ένταξης. Ομοίως και μαθητές/τριες που διαθέτουν αξιολογική έκθεση από το ΚΕΔΑΣΥ για τμήμα ένταξης, δύνανται κατά περίπτωση να υποστηρίζονται από εκπαιδευτικό ΕΑΕ παράλληλης στήριξης».

Μέχρι τώρα στα Τ.Ε. φοιτούσαν μαθητές που, κυρίως, αντιμετώπιζαν μαθησιακές δυσκολίες σε συγκεκριμένα βασικά μαθήματα (γλώσσα – μαθηματικά). Ο διακριτός χώρος του Τ.Ε. επιλεγόταν επειδή είναι αδύνατο την ώρα της διδασκαλίας, π.χ. ενός γλωσσικού αντικειμένου, να γίνονται 2 διδασκαλίες ταυτόχρονα μέσα σε μια τάξη. Στο Τ.Ε. ο εκπαιδευτικός ανίχνευε τις ελλείψεις που είχε ο μαθητής, συνέτασσε Εξατομικευμένο Πρόγραμμα παρέμβασης, δημιουργούσε τμήματα μαθητών με παρόμοιες μαθησιακές ελλείψεις και προσπαθούσε να καταστήσει τους μαθητές ικανούς να παρακολουθήσουν ανεμπόδιστα το αναλυτικό πρόγραμμα της τάξης.

Αντίστοιχα, η Παράλληλη Στήριξη (Π.Σ.) θεσμοθετήθηκε ουσιαστικά με τον Νόμο 3699/2008, όπου οι μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μπορούσαν «να φοιτούν σε σχολική τάξη του γενικού σχολείου». Κι ενώ η υποστήριξη από τον εκπαιδευτικό της Παράλληλης Στήριξης θα έπρεπε να υλοποιείται με αναβαθμισμένους όρους, δρομολογούν τη δραματική μείωση των προσλήψεων ειδικών εκπαιδευτικών, αφήνοντας παντελώς ακάλυπτους τους μαθητές.

Η νέα εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας με έναν άκρως αντιεπιστημονικό τρόπο «ισοπεδώνει» τις Π.Σ. και τα Τ.Ε. με προφανή σκοπό τη «διευθέτηση-περικοπή» του εκπαιδευτικού προσωπικού, καθώς το τρέχον ΕΣΠΑ για την πρόσληψη προσωπικού Ειδικής Αγωγής οδεύει το 2027 στη λήξη του. Είναι χαρακτηριστικό ότι προβλέπεται κόφτης προσωπικού μέχρι τρεις (3) συνολικά εκπαιδευτικούς διαφορετικών ειδικοτήτων σε Γυμνάσιο και ΓΕΛ και μέχρι τέσσερις (4) συνολικά εκπαιδευτικούς διαφορετικών ειδικοτήτων σε ΕΠΑΛ.

Ταυτόχρονα, διάταξη προβλέπει συνδιδασκαλία εκπαιδευτικών ΕΑΕ και Γενικής Παιδείας δημιουργώντας ήδη ζητήματα στη λειτουργία του τμήματος Γενικής Παιδείας. Επιπλέον, άλλη διάταξη προβλέπει ότι «σε περίπτωση όπου απουσιάζει ο εκπαιδευτικός γενικής/επαγγελματικής εκπαίδευσης, ο/η εκπαιδευτικός ΕΑΕ (τμήματος ένταξης ή παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης) συνεχίζει να παρέχει κανονικά τις υπηρεσίες υποστήριξης στο τμήμα.

Σύμφωνα με τις νέες κατευθύνσεις, οι μαθητές που είχαν 24 ώρες εβδομαδιαία ΠΣ τώρα θα έχουν το ανώτερο μέχρι 5 (περίπου 1 ώρα την ημέρα σε κάθε τάξη) από τον εκπαιδευτικό του ΤΕ, ο οποίος θα είναι «γυρολόγος» ανάμεσα στις τάξεις του σχολείου, προσπαθώντας απεγνωσμένα να υποστηρίξει μαθητές με ΔΕΠΥ, αυτισμό ή απλές μαθησιακές δυσκολίες.

Αν και το Υπουργείο Παιδείας επαναλαμβάνει στην εγκύκλιο πεισματικά ότι επιδιώκει την ένταξη και συμπερίληψη, μια και μόνο παράμετρος μαρτυρά το απόλυτα υποκριτικό «ενδιαφέρον» του: Πουθενά δεν αναφέρεται η μείωση του αριθμού  των μαθητών στις τάξεις στους 20 μαθητές, που αποτελεί ίσως τον σημαντικότερο παράγοντα εφαρμογής προγραμμάτων εκπαίδευσης που μπορούν επί της ουσίας να στηρίξουν τους μαθητές.

Τέλος, με τα άρθρα που προβλέπουν ότι για «όλα αποφασίζει ο Σύλλογος Διδασκόντων» (τώρα τον θυμήθηκαν τον Σύλλογο) είναι φανερό ότι επιδιώκεται να μετατεθούν ευθύνες στους εκπαιδευτικούς που δεν τους αναλογούν.

Δεν θα κουραστούμε να επαναλαμβάνουμε ότι το πρόβλημα της πραγματικής ένταξης των μαθητών με Ειδικές Μαθησιακές Ανάγκες ή/και αναπηρίες δεν είναι «χωροταξικό», όπως συχνά τίθεται. Η σχολική ένταξη-συμπερίληψη είναι η επιστημονικά τεκμηριωμένη παιδαγωγική διαδικασία που πραγματοποιείται στον κατάλληλο για το παιδί χώρο, με το κατάλληλα επιστημονικά καταρτισμένο προσωπικό, με το κατάλληλο επιστημονικό πρόγραμμα που ανταποκρίνεται στις μαθησιακές ανάγκες του κάθε παιδιού, προετοιμάζοντάς το για την ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΕΝΤΑΞΗ ΣΤΗ ΖΩΗ.

Γι’ αυτό τον σκοπό δίνουμε όλες μας τις δυνάμεις, διεκδικώντας αυτό που είναι αναγκαίο και δικαιούται το παιδί με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία. 

Απαιτούμε-παλεύουμε για:

  • Μαζικούς μόνιμους διορισμούς όλων των αναπληρωτών στην εκπαίδευση. Δημιουργία οργανικών για όλες τις ειδικότητες σε όλες τις δομές Γενικής και Ειδικής Αγωγής.
  • Άμεσα μέτρα για την κάλυψη όλων των αναγκών σε εκπαιδευτικό, ΕΕΠ, ΕΒΠ και βοηθητικό προσωπικό σε όλες τις σχολικές μονάδες. Να λειτουργήσουν όλα τα Τμήματα Ένταξης με το απαραίτητο προσωπικό.
  • Εξασφάλιση της επιστημονικής και παιδαγωγικής αποστολής και λειτουργίας του Τμήματος Ένταξης (ΤΕ) ως διακριτής δομής εντός του σχολείου.
  • Να καλυφθούν όλα τα κενά στην παράλληλη στήριξη με βάση τις ανάγκες χωρίς κανένα «κόφτη».
  • Να γίνουν δεκτά όλα τα αιτήματα των σχολείων για κατατμήσεις (διχοτομήσεις - τριχοτομήσεις με παιδαγωγικά κριτήρια).
  • Πρώιμη διάγνωση και παρέμβαση με βάση τις ανάγκες των μαθητών κι όχι τα δημοσιονομικά κριτήρια.
  • Μείωση του αριθμού των μαθητών/τριών ανά τμήμα ώστε η διδασκαλία να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες. 20 μαθητές/τριες ανά τμήμα Γενικής Παιδείας, 15 σε κατευθύνσεις και Ομάδες Προσανατολισμού στα ΓΕΛ, σε τομείς και ειδικότητες στα ΕΠΑΛ και 10 στα εργαστήρια. Έγκριση όλων των ολιγομελών στα σχολεία ΕΑΕ σύμφωνα με τις διαγνώσεις.
  • Να χτιστεί άμεσα νέο κτίριο για το ΕΕΕΕΚ Αγ. Αθανασίου, αφού το υπάρχον κτίριο δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες και του ειδικού δημοτικού και του νηπιαγωγείου. Το νέο κτίριο να κτιστεί στα όρια του δήμου Δέλτα, καλύπτοντας τις ανάγκες των δύο δήμων της περιοχής (Χαλκηδόνας και Δέλτα).
  • Δημόσιος φορέας μεταφοράς των μαθητών με πανελλαδική ευθύνη για κάλυψη όλων των αναγκών με σύγχρονα και ασφαλή μέσα μεταφοράς. Άμεση κάλυψη με ευθύνη της Περιφέρειας όλων των αναγκών για τις μετακινήσεις των μαθητών των ειδικών σχολείων.

ΓΙΑ ΤΟ ΔΣ ΤΗΣ Α΄ ΕΛΜΕ

Ο Πρόεδρος                                                             Η Γραμματέας

Αβραμίδης  Νίκος                                                   Περιστεροπούλου Μαρία

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 13/10

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

κλειστα σχολεια
Κλειστά σχολεία: Σε ποιες περιοχές δεν θα λειτουργήσουν τα σχολεία σήμερα Τετάρτη και αύριο Πέμπτη
Μικρή «ανάσα» ξεκούρασης παίρνουν οι μαθητές - Σε ποιες περιοχές τα σχολεία θα είναι κλειστά σήμερα και αύριο και γιατί
Κλειστά σχολεία: Σε ποιες περιοχές δεν θα λειτουργήσουν τα σχολεία σήμερα Τετάρτη και αύριο Πέμπτη
ευα ζωγραφάκη
«Έφυγε» η Εύα Ζωγραφάκη — Η μαχήτρια εκπαιδευτικός που νίκησε την αδικία, αλλά λύγισε καθ’ οδόν για το μάθημά της
Ήταν από εκείνους τους εκπαιδευτικούς που το 2013 βίωσαν την πιο σκληρή όψη των μνημονίων: τη διαθεσιμότητα.
«Έφυγε» η Εύα Ζωγραφάκη — Η μαχήτρια εκπαιδευτικός που νίκησε την αδικία, αλλά λύγισε καθ’ οδόν για το μάθημά της
Αυτοκίνητο
Νέο σήμα στους δρόμους: Τι πρέπει να ξέρετε για την τριγωνική πινακίδα με τα διασταυρούμενα αυτοκίνητα
Νέο οδικό σήμα: Τι σημαίνει η τριγωνική πινακίδα με τα διασταυρούμενα αυτοκίνητα
Νέο σήμα στους δρόμους: Τι πρέπει να ξέρετε για την τριγωνική πινακίδα με τα διασταυρούμενα αυτοκίνητα
class_aithousa_frontistirio.jpg
Αργία 28ης Οκτωβρίου: Τι ισχύει με τα μαθήματα σε φροντιστήρια και κέντρα ξένων γλωσσών;
28η Οκτωβρίου: Τι ισχύει τελικά για τα μαθήματα σε Φροντιστήρια και Κέντρα Ξένων Γλωσσών – Ποιοι κάνουν μάθημα και ποιοι όχι
Αργία 28ης Οκτωβρίου: Τι ισχύει με τα μαθήματα σε φροντιστήρια και κέντρα ξένων γλωσσών;