Σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία των δομών της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ) καταγγέλλουν οι εκπαιδευτικοί, με αφορμή τις τελευταίες αποφάσεις του Υπουργείου Παιδείας για τη δημιουργία 3.448 νέων Τμημάτων Ένταξης.
Παρά την ανακοίνωση των νέων τμημάτων, η πραγματικότητα στα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης παραμένει ανησυχητική, καθώς πολλά Τμήματα Ένταξης παραμένουν υποστελεχωμένα και οι ανάγκες στην Παράλληλη Στήριξη παραμένουν σχεδόν ακαλύπτεις.
Σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς, η κατάσταση έχει δημιουργήσει αναστάτωση στις υπηρεσιακές μεταβολές και σύγχυση για τη λειτουργία των δομών, αφήνοντας τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες εκτεθειμένους σε ατελή υποστήριξη. Σε πολλά σχολεία, οι εκπαιδευτικοί της ΕΑΕ καλούνται να καλύψουν κενά ακόμη και της Γενικής Εκπαίδευσης, γεγονός που υποβαθμίζει την εξατομικευμένη διδασκαλία και τη συνολική ποιότητα της εκπαίδευσης.
Η κατάσταση επιδεινώθηκε μετά τις νέες κατευθυντήριες γραμμές του ΥΠΑΙΘΑ (5224/2025 - ΦΕΚ 142/Α/5-8-2025) και την ερμηνευτική εγκύκλιο 122194/ΓΔ4, η οποία προβλέπει πλέον ότι οι εκπαιδευτικοί των Τμημάτων Ένταξης θα πρέπει να υποστηρίζουν και μαθητές της Παράλληλης Στήριξης και αντίστροφα. Σύμφωνα με τους ειδικούς, η ρύθμιση αυτή αποδυναμώνει τους διακριτούς ρόλους των εκπαιδευτικών και οδηγεί σε μειωμένες προσλήψεις και περιορισμένη εξατομικευμένη υποστήριξη των μαθητών.
Οι ΣΥΝΕΚ ζητούν άμεση κάλυψη των κενών με μόνιμους και αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, σαφή καθορισμό καθηκοντολογίου για τους εκπαιδευτικούς ΕΑΕ, ουσιαστική λειτουργία των Τμημάτων Ένταξης με εξατομικευμένη στήριξη, καθώς και περιοδικές επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών στο πλαίσιο του εργασιακού τους ωραρίου.
«Η Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση δεν μπορεί να λειτουργεί με όρους «κόστους – οφέλους». Αποτελεί θεμελιώδες δικαίωμα όλων των μαθητών και υποχρέωση της Πολιτείας για ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση», τονίζουν οι ΣΥΝΕΚ.
Αναλυτικά η ανακοίνωση από τις ΣΥΝεργαζόμενες Εκπαιδευτικές Κινήσεις
Η προσπάθεια συρρίκνωσης των δομών της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης δε θα περάσει!
Συναδέλφισσες/ συνάδελφοι,
Η «καλοκαιρινή» ανακοίνωση του ΥΠΑΙΘΑ για τη δημιουργία 3.448 νέων Τμημάτων Ένταξης, αντί να λύσει προβλήματα, προκάλεσε αναστάτωση στις υπηρεσιακές μεταβολές και σύγχυση για τη λειτουργία των δομών της Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης (ΕΑΕ).
Μετά και τη β’ φάση προσλήψεων αναπληρωτών/τριών, στα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, παραμένουν υποστελεχωμένα τα Τμήματα Ένταξης και τεράστια κενά στην Παράλληλη Στήριξη, αφού δεν έχει προσληφθεί σχεδόν κανένας/καμία εκπαιδευτικός για τη λειτουργία των δομών της Ειδικής Αγωγής (Τ.Ε και Π.Σ) σε αρκετές περιοχές της χώρας, ενώ απουσιάζουν και εκπαιδευτικοί Γενικής Εκπαίδευσης. Συνέπεια του παραπάνω γεγονότος είναι οι μαθητές/τριες με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες να αντιμετωπίζονται ως «παιδιά δεύτερης κατηγορίας» από την κυβέρνηση. Σε πολλά σχολεία απουσιάζουν εκπαιδευτικοί Ειδικής Αγωγής, ενώ αλλού καλούνται να καλύψουν ακόμη και τα κενά της Γενικής.
Ταυτόχρονα, μετά τις νέες κατευθυντήριες γραμμές του ΥΠΑΙΘΑ(5224/2025 - ΦΕΚ 142/Α/5-8-2025 άρθρο 117 ) και τις ασφυκτικές πιέσεις των συμβούλων παιδαγωγικής ευθύνης και ΕΑΕ - που πολλές φορές φτάνουν τα όρια του εκφοβισμού – και αλλάζουν τη φύση των ΤΕ απαιτώντας με την υποκριτική επίκληση της συμπερίληψης την κατάργηση της εξατομικευμένης διδασκαλίας σε ξεχωριστή τάξη, έκπληξη και αγανάκτηση δημιουργεί στον κόσμο των εκπαιδευτικών η ερμηνευτική εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας με αρ. πρωτ. 122194/ΓΔ4, με την οποία παρέχει «διευκρινιστικές οδηγίες του ν. 3699/2008 (Α΄199), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει». Σύμφωνα με αυτή προβλέπεται οι εκπαιδευτικοί των τμημάτων ένταξης να υποστηρίζουν και μαθητές/τριες με γνωμάτευση για Παράλληλη Στήριξη (ΠΣ) αλλά και το αντίστροφο δηλαδή μαθητές/τριες της Ένταξης μπορεί να υποστηρίζονται από εκπαιδευτικούς της Παράλληλης Στήριξης. Η ρύθμιση αυτή καταργεί τους μέχρι σήμερα διακριτούς ρόλους των εκπαιδευτικών των ΤΕ και της παράλληλης στήριξης οδηγώντας σε μείωση προσλήψεων εκπαιδευτικών ΕΑΕ και σε αποδυνάμωση της εξατομικευμένης υποστήριξης των μαθητών/τριών. Πιστεύουμε ότι αυτή η προσέγγιση δεν ενισχύει τον υποστηρικτικό και ατομικό ρόλο του/της ειδικού/ής παιδαγωγού, αγνοώντας το γεγονός ότι ΤΕ και Παράλληλη Στήριξη αποτελούν δύο διακριτές μορφές υποστήριξης που καλύπτουν διαφορετικές ανάγκες των μαθητών/τριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία.
Επίσης σε αυτή τη διευκρινιστική εγκύκλιο μεταξύ άλλων αναφέρεται και το εξής αντιφατικό και ομιχλώδες: ότι σε περίπτωση όπου απουσιάζει ο/η εκπαιδευτικός γενικής/επαγγελματικής εκπαίδευσης, ο/η εκπαιδευτικός ΕΑΕ (τμήματος ένταξης ή παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης) συνεχίζει να παρέχει κανονικά τις υπηρεσίες υποστήριξης στο τμήμα, για τις συγκεκριμένες ώρες που προβλέπονται ήδη στο πρόγραμμά του. Σε καμία περίπτωση όμως δεν «αναπληρώνει» τον/την εκπαιδευτικό γενικής/επαγγελματικής εκπαίδευσης στα διδακτικά του/της καθήκοντα. Την ίδια στιγμή δεν έχει αποσαφηνιστεί ξεκάθαρα από το ΥΠΑΙΘΑ πώς θα λειτουργούν οι τάξεις όταν συνυπάρχουν εκπαιδευτικοί Γενικής, Ειδικής και Παράλληλης Στήριξης.
Η εικόνα αυτή καθώς και οι οδηγίες που δίδονται αποδεικνύουν την ανεπάρκεια και την κακή οργάνωση του Υπουργείου, το οποίο προχωρά σε ανακοινώσεις «επικοινωνιακού χαρακτήρα», ιδρύοντας τμήματα ένταξης που δεν τα στελεχώνει με εκπαιδευτικό προσωπικό. Θεωρούμε ανοίκεια αυτή τη συμπεριφορά του Υπουργείου απέναντι σε χιλιάδες εκπαιδευτικούς, μαθητές/τριες αλλά και τους γονείς τους. Οι μαθητές/τριες και οι εκπαιδευτικοί της ΕΑΕ βρίσκονται για ακόμη μια φορά αντιμέτωποι/ες με μια πολιτική που βασίζεται αποκλειστικά στη λογική του «κόστους – οφέλους» ενώ οι δομές που τους υποστηρίζουν βιώνουν πλήρη διάλυση και αποδόμηση.
Η Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση δεν μπορεί και δεν πρέπει να λειτουργεί με τέτοιους όρους. Αποτελεί θεμελιώδες δικαίωμα όλων των μαθητών/τριών και ταυτόχρονα υποχρέωση της Πολιτείας για την εξασφάλιση ισότιμης πρόσβασης στην εκπαίδευση και τη μάθηση.
Ζητούμε από το Υπουργείο Παιδείας την άμεση κάλυψη όλων των κενών, προκειμένου να εξασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία των σχολικών μονάδων και η απρόσκοπτη συνέχιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, ένα μήνα μετά από την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
1
ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ
- Να σταματήσει η γενικευμένη προσπάθεια αποδόμησης της ΕΑΕ.
- Ουσιαστική λειτουργία των ΤΕ με εξατομικευμένη στήριξη, και σε ιδιαίτερο χώρο -όπου απαιτείται- με πλήρως εξοπλισμένη αίθουσα ένταξης
- Καμία περικοπή στην Παράλληλη Στήριξη
- Μαζικούς μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών
- Άμεση κάλυψη των χιλιάδων κενών με προσλήψεις αναπληρωτών/τριών.
- Σαφή καθορισμό καθηκοντολογίου των εκπαιδευτικών ΕΑΕ (ΤΕ- παράλληλης στήριξης)
- Περιοδικές επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών Γενικής- Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης στο πλαίσιο του εργασιακού ωραρίου
Η Γραμματεία των ΣΥΝΕΚ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 13/10
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ