Αλλαγές στην εφαρμογή των δομών Ειδικής Αγωγής στα σχολεία φέρνει η εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας (122194/ΓΔ4/01-10-2025), με βάση τις διατάξεις του άρθρου 117 του νόμου 5224/2025. Η εγκύκλιος περιλαμβάνει διευκρινίσεις για την παροχή υποστήριξης στους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, με στόχο την καλύτερη οργάνωση των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Συγκεκριμένα, η νέα ρύθμιση προβλέπει τη δυνατότητα διασταυρούμενης υποστήριξης μεταξύ Τμημάτων Ένταξης (ΤΕ) και Παράλληλης Στήριξης (ΠΣ). Αυτό σημαίνει ότι εκπαιδευτικός ΕΑΕ του Τμήματος Ένταξης μπορεί να υποστηρίζει μαθητές με αξιολόγηση για Παράλληλη Στήριξη, και αντίστροφα, κατά περίπτωση και ανάλογα με τις ανάγκες του σχολείου.
Σύμφωνα με την εγκύκλιο, στόχος είναι η αποτελεσματικότερη αξιοποίηση του διαθέσιμου προσωπικού και η προσαρμογή της υποστήριξης στις πραγματικές ανάγκες των σχολικών μονάδων. Ωστόσο, φορείς εκπαιδευτικών και γονέων έχουν εκφράσει επιφυλάξεις για το κατά πόσο οι αλλαγές αυτές ενισχύουν ή περιορίζουν την εξατομικευμένη παρέμβαση στους μαθητές που το χρειάζονται.
Αξιοσημείωτη είναι και η ηλεκτρονική οδηγία προς τα ΚΕΔΑΣΥ, η οποία προβλέπει ότι από 1/9/2025 οι αξιολογήσεις δεν θα περιλαμβάνουν συγκεκριμένο αριθμό ωρών στήριξης. Η τροποποίηση αυτή αποσκοπεί, σύμφωνα με το Υπουργείο, στην ευελιξία της κατανομής πόρων εντός των σχολικών μονάδων, προσαρμοζόμενη στις εκάστοτε συνθήκες.
Παράλληλα, η κατανομή των ωρών υποστήριξης και η επιλογή των μαθητών που θα υποστηριχθούν ανατίθεται πλέον στον Σύλλογο Διδασκόντων κάθε σχολείου, με την ευθύνη να μπορεί να μεταβιβάζεται στη διεύθυνση της μονάδας εφόσον απαιτείται.
Ορισμένοι εκπαιδευτικοί κύκλοι και πιο συγκεκριμένα ο Σύλλογος «Ρόζα Ιμβριώτη» εκφράζουν ανησυχία για το ενδεχόμενο περιορισμού των ωρών υποστήριξης ανά μαθητή, ειδικά σε περιπτώσεις που προηγουμένως προβλεπόταν κάλυψη έως 24 ώρες εβδομαδιαίως. Αναφέρεται, επίσης, ότι σε ορισμένα σχολεία η Παράλληλη Στήριξη ενδέχεται να παρέχεται από έναν εκπαιδευτικό σε περισσότερα τμήματα, ανάλογα με τη διαθεσιμότητα.
Στον δημόσιο διάλογο έχουν τεθεί ζητήματα που αφορούν:
Τη διασφάλιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών
Την ανάγκη σταθερού και επαρκούς προσωπικού ΕΑΕ
Τη σαφήνεια στον ρόλο των δομών υποστήριξης
Το Υπουργείο Παιδείας δεν έχει ανακοινώσει μέχρι στιγμής πρόσθετες διευκρινίσεις για την εφαρμογή των αλλαγών, ωστόσο εκπαιδευτικοί σύλλογοι έχουν προγραμματίσει κινητοποιήσεις, με κύριο αίτημα την ενίσχυση της Ειδικής Αγωγής με σταθερό προσωπικό και πόρους.
Οι εξελίξεις αναμένονται με ενδιαφέρον, καθώς το ζήτημα αφορά χιλιάδες μαθητές, οικογένειες και σχολικές κοινότητες σε όλη τη χώρα.
Η ανακοίνωση του Συλλόγου «Ρόζα Ιμβριώτη»
Για τη νέα εγκύκλιο του ΥΠΑΙΘΑ για την ΕΑΕ και τη νέα ηλεκτρονική οδηγία προς τα ΚΕΔΑΣΥ
Στα πλαίσια της πολεμικής οικονομίας τους και των προωθούμενων νέων περικοπών στις προσλήψεις υποβαθμίζουν ΤΕ και ΠΣ, τσακίζουν τα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς και υποβαθμίζουν τα ΚΕΔΑΣΥ.
https://sylimvrioti.gr/apofaseis-gs-ds/apofaseis-ds-pros-meli/enim-30-2023-2025/3711-308-13102025
Συναδέλφισσες, Συνάδελφοι, Γονείς των Μαθητών μας,
Ενώ η σχολική χρονιά έχει ξεκινήσει και τα χιλιάδες κενά δημιουργούν εκρηκτική κατάσταση στα σχολεία, το ΥΠΑΙΘΑ, αντί να καλύψει τις ανάγκες των σχολείων, απεργάζεται αντιεκπαιδευτικές ρυθμίσεις. Ήδη από το καλοκαίρι ψήφισε μια σειρά διατάξεις για την Ειδική Αγωγή κι Εκπαίδευση (ΕΑΕ) με το άρθρο 117 του νόμου 5224/2025 (ΦΕΚ Α 142/5-8-2025). Την 1η Οκτωβρίου με την εγκύκλιο με αρ. πρωτ. 122194/ΓΔ4, με την οποία παρέχει «Διευκρινιστικές οδηγίες του ν. 3699/2008 (Α΄199), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει», προωθεί την εφαρμογή του παραπάνω νόμου και υποβαθμίζει παραπέρα τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ανοίγοντας τον δρόμο για δραματική μείωση των προσλήψεων στην ΕΑΕ και όχι μόνο, στη λογική του κόστους-οφέλους και της στροφής στην πολεμική οικονομία.
Καταρχήν ο καλοκαιρινός νόμος 5224/2025 στο άρθρο 117 προέβλεπε την αντιεπιστημονική «ισοπέδωση» των δυο «ενταξιακών» θεσμών-δομών των γενικών σχολείων, δηλαδή του Τμήματος Ένταξης, (ΤΕ) και της Παράλληλης Στήριξης (ΠΣ), στο όνομα πάντα της συμπερίληψης. Πιο συγκεκριμένα, όπως ορίζεται, «Μαθητές/τριες που διαθέτουν αξιολογική έκθεση από το ΚΕΔΑΣΥ για παράλληλη στήριξη-συνεκπαίδευση δύνανται κατά περίπτωση να υποστηρίζονται από εκπαιδευτικό ΕΑΕ του τμήματος ένταξης. Ομοίως και μαθητές/τριες που διαθέτουν αξιολογική έκθεση από το ΚΕΔΑΣΥ για τμήμα ένταξης, δύνανται κατά περίπτωση να υποστηρίζονται από εκπαιδευτικό ΕΑΕ παράλληλης στήριξης».
Με τη διάταξη αυτή στην ουσία πετάει στο καλάθι των αρχήστων τη σπουδαία δουλειά που κάνουν οι συνάδελφοι ΕΑ στα Τ.Ε. όπου με εξατομικευμένο πρόγραμμα και σε ξεχωριστό χώρο βοηθούν αποδεδειγμένα κι αποτελεσματικά τον/την μαθητή/τρια με μαθησιακές δυσκολίες, μόνο/η ή σε μικρά γκρουπάκια, σε βασικά μαθήματα (Γλώσσα, Μαθηματικά). Το ΥΠΑΙΘΑ με το άρθρο 117 του νόμου αυτού μας λέει αυτό θα γίνεται (;) μέσα στην τάξη, δηλαδή δύο εκπαιδευτικοί θα διδάσκουν ταυτόχρονα, πράγμα αδύνατο, οπότε το ΤΕ μετατρέπεται σε παράλληλη και ο μαθητής αποκλείεται από την εξατομικευμένη βοήθεια που χρειάζεται.
Και πάλι με τον 5224/2025 και το άρθρο 117 αλλάζει περιεχόμενο και η Παράλληλη Στήριξη (ΠΣ), που θεσμοθετήθηκε ουσιαστικά με τον Νόμο 3699/2008 όπου προβλέπεται ότι οι μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μπορούσαν «να φοιτούν σε σχολική τάξη του γενικού σχολείου…. Η παράλληλη στήριξη παρέχεται σε μαθητές που μπορούν με κατάλληλη ατομική υποστήριξη να παρακολουθήσουν το αναλυτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα της τάξης…». Κι έτσι η ΠΣ πάει ανά τμήμα κι όχι ανά μαθητή και στην πραγματικότητα πάει ανά τμήματα, αφού κάθε εκπαιδευτικός ΠΣ καλύπτει ανάγκες περισσοτέρων του ενός τμήματος ανεξαρτήτου αριθμού διαγνώσεων σε κάθε τμήμα.
Κι ενώ θα έπρεπε η υποστήριξη από τον εκπαιδευτικό της Παράλληλης Στήριξης να υλοποιείται με αναβαθμισμένους όρους, μόνιμο προσωπικό, σταθερό εξατομικευμένο πρόγραμμα, παιδαγωγικό και επιστημονικό περιεχόμενο παρέμβασης, αντί να προχωρήσουν σε μέτρα σε αυτή την κατεύθυνση, δρομολογούν τη δραματική μείωση των προσλήψεων ειδικών εκπαιδευτικών, αφήνοντας παντελώς ακάλυπτους τους μαθητές. Η κατάσταση θα χειροτερέψει με την προωθούμενη λήξη του προγράμματος ΕΣΠΑ το 2027 λόγω αναγκών της πολεμικής οικονομίας τους και με δεδομένο ότι δεν έχουν αποφασίσει να χρηματοδοτήσουν αλλιώς τις προσλήψεις αυτές. Φυσικά εμείς θέλουμε μόνιμους διορισμούς!
Κι έρχεται 1η Οκτωβρίου η νέα εγκύκλιος του Υπ. Παιδείας (122194/ΓΔ4/01-10-2025) η οποία με έναν άκρως αντιεπιστημονικό τρόπο «ισοπεδώνει» τις ΠΣ και τα ΤΕ με προφανή σκοπό τη «διευθέτηση» του εκπαιδευτικού προσωπικού, που, με βάση στη στροφή στην πολεμική οικονομία, θα περικοπεί παραπέρα τα επόμενα χρόνια, όπως προείπαμε, και γι’ αυτό θέλουν από τώρα να θωρακιστούν νομοθετικά.
Στην ουσία κάνουν αχταρμά ΤΕ και ΠΣ στη λογική του πορευόμαστε με ό,τι έχουμε σε προσωπικό και όσες ώρες έχουμε! Τσακίζουν έτσι τα ίδια τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, που δε θα έχουν τους ειδικούς εκπαιδευτικούς τους ή θα τους έχουν ελάχιστα. Τσακίζουν όμως και τα γενικά σχολεία καθώς και τους εκπαιδευτικούς γιατί θα διαλύεται η εκπαιδευτική διαδικασία μέσα στις τάξεις όπου θα πετιούνται στην κυριολεξία αβοήθητα τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και αναπηρίες. Έτσι έγινε η “συμπερίληψη” σε Ιταλία, Πορτογαλία και αλλού και διαλύθηκαν τα δημόσια σχολεία, αλλά στο τέλος ωφελήθηκαν τα ιδιωτικά που πήραν τα πιο εύπορα παιδιά!
Σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της εγκυκλίου αυτής (122194/ΓΔ4/01-10-2025), οι μαθητές που είχαν 24 ώρες εβδομαδιαία ΠΣ τώρα θα χουν το ανώτερο μέχρι 5 (!), δηλ. περίπου 1 ώρα την ημέρα σε κάθε τάξη (!) από τον εκπαιδευτικό του ΤΕ, ο οποίος θα είναι «γυρολόγος» ανάμεσα στις τάξεις του σχολείου, προσπαθώντας απεγνωσμένα να υποστηρίξει μαθητές με ΔΕΠΥ, αυτισμό και απλές μαθησιακές δυσκολίες. Τις υπόλοιπες ώρες η κατάσταση μέσα στις τάξεις… δε χρειάζεται και πολλή φαντασία για να περιγραφεί. Το ίδιο θα ισχύει και για τους εκπαιδευτικούς της ΠΣ (όπου και αν υπάρχουν στο μέλλον), οι οποίοι δε θα υποστηρίζουν μόνο έναν μαθητή μιας τάξης, αλλά θα διαμοιράζονται στο σύνολο των μαθητών ενός σχολείου που χρήζουν ειδικής εκπαιδευτικής υποστήριξης.
Κι όλα αυτά στο όνομα της συμπερίληψης, της συνεκπαίδευσης! Με 25άρια τμήματα (χρόνια απαίτηση του ΟΟΣΑ) και έναν εκπαιδευτικό! Ποιον κοροϊδεύουν; Αυτή η αναλογία του 1:25 άλλωστε είναι βασικός λόγος παραγωγής μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες, τώρα δε, με την παραπέρα υποβάθμιση ΤΕ και ΠΣ, αυτό θα ενταθεί!
Για να αποποιηθεί τις ευθύνες της η κυβέρνηση και να μην έχει το ΥΠΑΙΘΑ καταγγελίες από γονείς, που τώρα πέφτουν βροχή όταν διαπιστώνουν ότι τελικά το παιδί τους στηρίζεται από ΠΣ πολύ λιγότερες ώρες από αυτές που προβλέπει η διάγνωση, μετά την προαναφερθείσα εγκύκλιο, στέλνει ηλεκτρονική οδηγία σε όλα τα ΚΕΔΑΣΥ με την οποία στην ουσία τα διατάζει αναδρομικά από 1/9 να σταματήσουν να διαγνώσκουν πόσες ώρες στήριξης χρειάζεται το παιδί! Στη ουσία υποβαθμίζει τη δουλειά των επιστημονικών ομάδων του ΚΕΔΑΣΥ με αυτή την άκρως αντιεπιστημονική οδηγία! Και τελικά έτσι, όταν το ΥΠΑΙΘΑ θα κάνει παραπέρα περικοπές στις προσλήψεις, να μην έχει καμία ευθύνη για την κατάσταση που θα διαμορφωθεί στα σχολεία!
Και ποιος θα αναλάβει την ευθύνη να αποφασίσει πώς θα βοηθήσει τους αβοήθητους από κυβέρνηση και ΥΠΑΙΘΑ μαθητές; Ποιος θα κάνει την κατανομή της φτώχειας σε ΤΕ και ΠΣ παίρνοντας και την ευθύνη για ό,τι προκύψει;
Φυσικά ο Σύλλογος Διδασκόντων αλλά και οι Δ/ντές/ντριες και Προϊσταμένες! Κι εκεί που τον είχαν ξεχασμένο τον ΣΔ και του αφαιρούσαν δυνατότητες παιδαγωγικής-εκπαιδευτικής παρέμβασης και δίνανε περισσότερες εξουσίες στους Διευθυντές, Προϊσταμένες, τώρα λένε ότι για «όλα αποφασίζει ο Σύλλογος Διδασκόντων» αλλιώς ο Δντής/τρια και Προϊσταμένη! Και για την υποστήριξη μαθητών στο Ολοήμερο αποφασίζουν πάλι ΣΔ και Δ/νση σχολείου κι ας μην έχουν προσωπικό να καλύψουν ούτε το πρωινό πρόγραμμα! Είναι φανερό ότι επιδιώκεται να μετατεθούν ευθύνες στους εκπαιδευτικούς που δεν τους αναλογούν. Κι έτσι κάθε φορά που ένας γονέας θα διαμαρτύρεται για την ελλιπή (ή ανύπαρκτη) υποστήριξη του παιδιού του στο πρωινό ή στο ολοήμερο πρόγραμμα, η απάντηση θα είναι “δε φταίει το Υπουργείο, οι εκπαιδευτικοί του σχολείου φταίνε, που δε διαχειρίζονται καλά τα πράγματα”!
Παράλληλα με τα Εξατομικευμένα Προγράμματα (ΕΠΕ) ανά μαθητή (που με τα νέα δεδομένα δε θα εφαρμόζονται) προστίθεται μπόλικη γραφειοκρατική δουλειά στους εμπλεκόμενους εκπαιδευτικούς, την ώρα που θα πρέπει να κάνουν μάθημα και που η πίεσε στο σχολείο και τη ζωή τους χτυπάει κόκκινο!
Ο Σύλλογός μας καταδικάζει αυτήν την ανάλγητη αντιεκπαιδευτική πολιτική που απευθύνεται πρωτίστως στα παιδιά με ε.α. και μαθησιακά προβλήματα.
Απαιτούμε να καταργηθούν όλες αυτές οι διατάξεις. Να θεσμοθετηθεί και να εφαρμοστεί το 15 παιδιά ανά τμήμα, να χρηματοδοτηθούν τα σχολεία ώστε να καλύπτουν τις ανάγκες τους, να έχει κάθε παιδί όλους τους εκπαιδευτικούς του, το ΕΕΠ και ΕΒΠ από την πρώτη μέρα και σε κάθε περίπτωση να φοιτά στη δομή του δημόσιου σχολείου που έχει ανάγκη με βάση την επιστημονική διάγνωση του ΚΕΔΑΣΥ. Και το κυριότερο είναι να ληφθούν υποστηρικτικά μέτρα για την ένταξη των παιδιών με ε.α. στην κοινωνία!
Στη βάση αυτή καλούμε τους συναδέλφους να συνεχίσουν την εργασία τους, με βάση τις παιδαγωγικές και επιστημονικές ανάγκες των μαθητών τους.
Όλα αυτά κερδίζονται με αγώνες γι’ αυτό και στις 14/10 απεργούμε και κλιμακώνουμε με νέους αγώνες για να έχουμε εμείς και οι μαθητές μας την κοινωνία, το σχολείο και τον εκπαιδευτικό που μας αξίζει!
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 13/10
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ