Το φαινόμενο της μαζικής φυγής στελεχών και εκπαιδευτικών από τις θέσεις ευθύνης στα σχολεία παίρνει πλέον ανησυχητικές διαστάσεις. Παραιτήσεις διευθυντών, άδειες άνευ αποδοχών και πρόωρες συνταξιοδοτήσεις συνθέτουν μια εικόνα εργασιακής εξουθένωσης που δείχνει πως κάτι βαθύτερο δεν πάει καλά στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Να το ξαναπούμε. Η κατάσταση στα ελληνικά σχολεία μοιάζει με χιονοστιβάδα που επιταχύνει επικίνδυνα. Στις σχολικές μονάδες της χώρας επικρατεί έντονη πίεση, συναισθηματική εξάντληση και αυξανόμενη διοικητική αυθαιρεσία, που οδηγεί στελέχη της εκπαίδευσης και απλούς εκπαιδευτικούς σε παραίτηση ή άδεια άνευ αποδοχών.
Για έναν δάσκαλο, για έναν διευθυντή σχολείου, για έναν σύμβουλο εκπαίδευσης, η απόφαση να αποχωρήσει από μια θέση ευθύνης δεν είναι ποτέ εύκολη. Δεν είναι «δουλειά» μόνο· είναι κομμάτι της ζωής, της ταυτότητάς τους, των μαθητών που αφήνουν πίσω. Όταν λοιπόν τόσοι πολλοί κάνουν αυτό το βήμα, δεν μπορεί παρά να αναρωτηθούμε: τι συμβαίνει;
Δεν πρόκειται για μια απλή στατιστική. Είναι το αποτύπωμα μιας σιωπηλής, αλλά ηχηρής κραυγής.
Τα στοιχεία που σοκάρουν
Σύμφωνα με την τελευταία συνεδρίαση του ΑΠΥΣΠΕ Αττικής (2/10/2025) και την παρέμβαση των αιρετών της ΔΑΚΕ:
Στα δύο χρόνια από τις τελευταίες επιλογές στελεχών εκπαίδευσης:
217 διευθυντές σχολείων και προϊσταμένες νηπιαγωγείων έχουν παραιτηθεί.
294 εκπαιδευτικοί έχουν πάρει άδεια άνευ αποδοχών, πολλοί αναζητώντας επαγγελματική στέγη ακόμη και στο εξωτερικό.
1.564 εκπαιδευτικοί συνταξιοδοτήθηκαν στο ίδιο διάστημα, αρκετοί για να αποφύγουν τις αυξημένες υποχρεώσεις που συνεπάγονται πλέον οι θέσεις ευθύνης.
Οι αιτίες πίσω από το κύμα παραιτήσεων
Η εικόνα που μεταφέρουν οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί είναι αποκαλυπτική:
Γραφειοκρατική υπερφόρτωση και συνεχείς εγκύκλιοι.
Συρρίκνωση παιδαγωγικού χρόνου και έμφαση στη διοίκηση αντί στη διδασκαλία.
Πίεση από αξιολογήσεις και ελέγχους που δημιουργούν κλίμα φόβου.
Συναισθηματική εξάντληση και αίσθημα απαξίωσης.
Οικονομικοί λόγοι, με αρκετούς να αναζητούν καλύτερες συνθήκες στο εξωτερικό.
Όπως σημειώνουν οι αιρετοί της ΔΑΚΕ:
«Αναρωτιόμαστε τι άλλο πρέπει να συμβεί για να αντιληφθεί η ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ την κατάσταση που έχει δημιουργήσει στο μεγαλύτερο ΑΠΥΣΠΕ της πατρίδας μας με την εφαρμοζόμενη πολιτική».
Το ανθρώπινο πρόσωπο των αριθμών
Πίσω από κάθε παραίτηση ή άδεια υπάρχει μια προσωπική ιστορία:
Ο διευθυντής που κουράστηκε να λειτουργεί σαν διαχειριστής χαρτιών αντί για ηγέτης μιας σχολικής κοινότητας.
Η φιλόλογος που ένιωσε πως «παραιτείται όχι από το σχολείο, αλλά από ένα σύστημα που τη θέλει υπάλληλο γραφείου».
Η δασκάλα που πήρε άδεια «γιατί ξυπνούσε κάθε πρωί με βάρος πριν καν δει τους μαθητές της».
Οι μαρτυρίες αυτές δείχνουν μια βαθιά κρίση ταυτότητας στον ρόλο του εκπαιδευτικού.
Μια κρίση που κρύβει και μια ευκαιρία
Το φαινόμενο των παραιτήσεων δεν είναι απλώς αριθμοί. Είναι ένα καμπανάκι κινδύνου:
Οι εκπαιδευτικοί ζητούν περισσότερο σεβασμό, εμπιστοσύνη και παιδαγωγικό χρόνο.
Το σχολείο χρειάζεται να ξαναγίνει χώρος δημιουργίας και χαράς, όχι μόνο εκτέλεσης οδηγιών.
Όπως τονίζει χαρακτηριστικά ένας παραιτηθείς διευθυντής:
«Δεν είναι μόνο ο μισθός. Είναι ότι χάθηκε η χαρά της δουλειάς».
Οι αριθμοί της κρίσης (ΑΠΥΣΠΕ Αττικής 2023-2025)
217 παραιτήσεις διευθυντών/προϊσταμένων
294 άδειες άνευ αποδοχών
1.564 συνταξιοδοτήσεις
3 νέες άδειες και 4 απαλλαγές στελεχών μόνο στην τελευταία συνεδρίαση
Ίσως η μεγαλύτερη απώλεια δεν είναι ότι φεύγουν οι εκπαιδευτικοί. Είναι ότι χάνουν την ελπίδα τους.
Και αυτό είναι το πραγματικό στοίχημα: να ανακτηθεί η πίστη ότι το σχολείο μπορεί να είναι ξανά ένας χώρος ουσιαστικής παιδαγωγικής σχέσης, που στηρίζεται στους ανθρώπους και όχι στη γραφειοκρατία.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 1/10
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ