Αξιολόγηση
«Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού οφείλει να λαμβάνει υπόψη την παιδαγωγική ευθύνη και ελευθερία του, την αξιοπρέπειά του, τη συνθετότητα αλλά και τις δυσκολίες του έργου του»

Η κυβέρνηση της Ν.Δ. έχει αναγάγει το ζήτημα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών ως το μείζον ή και ως το μοναδικό πρόβλημα. Αλλά δεν πρόκειται μόνο ή κυρίως περί αυτού. Άλλωστε, στην όποια ερώτηση με περιεχόμενο, «ποια είναι τα αποτελέσματα και τι βελτίωση είχαμε στα σχολεία», η απάντηση είναι ένα απόλυτο μηδενικό.

Στην ουσία η ηγεσία του Υπουργείου αλλού στοχεύει: α) στην αλλαγή ατζέντας από τα μεγάλα προβλήματα και τις πολλαπλές προκλήσεις της εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών, β) στη διαμόρφωση ενός σχήματος εκπαιδευτικού απόλυτα υπαλληλοποιημένου και παθητικού αποδέκτη και εφαρμοστή των κυβερνητικών επιλογών, γ) στην ικανοποίηση ενός συντηρητικού κομματικού ακροατηρίου και δ) στην ώθηση των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών να ασχολούνται κυρίως με αυτό το ζήτημα.

Είναι αυτονόητο ότι ο εκπαιδευτικός είναι ο βασικός συντελεστής διαμόρφωσης του εκπαιδευτικού έργου – και ποτέ δεν απεμπολεί αυτή την ευθύνη του. Άλλωστε, δεν μπορεί να νοηθεί χωρίς αυτή την ευθύνη.

Είναι επίσης αυτονόητο ότι η όποια αξιολόγησή του πρέπει να συνεξετάζεται μέσα από τη συνολική αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου με τα άλλα στοιχεία που παίζουν ρόλο στη λειτουργία των σχολείων: εκπαιδευτική πολιτική, ελλείψεις εκπαιδευτικών ιδίως στο πρώτο μέρος κάθε σχολικής χρονιάς, αναπληρωτές, συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών, αναλυτικά προγράμματα, σχολικά βιβλία, συνεργατικοί θεσμοί (επιμόρφωση, ενισχυτική διδασκαλία, αντισταθμιστικά προγράμματα (για τα παιδιά με ιδιαιτερότητες), υποδομές (εργαστήρια, βιβλιοθήκες, νέες τεχνολογίες, αίθουσες για δραστηριότητες πολιτισμού κλπ).

Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού οφείλει να λαμβάνει υπόψη την παιδαγωγική ευθύνη και ελευθερία του, την αξιοπρέπειά του, τη συνθετότητα αλλά και τις δυσκολίες του έργου του. Αποσκοπεί στη συνεχή βελτίωση όλων των εκπαιδευτικών (με τα νέα δεδομένα παιδαγωγικής και επιστήμης κλπ) και στην ανάπτυξη του ευρύτερου μορφωτικού ρόλου του σχολείου.

Η σύγχρονη και ουσιαστική μορφή αξιολόγησης είναι η εσωτερική αξιολόγηση – η αυτοαξιολόγηση. Αξιολογούνται τα συνολικά αποτελέσματα στη μέση της χρονιάς και στο τέλος της. Κατατίθενται τα προβλήματα και προτάσεις επίλυσής των και στη συνέχεια ζητούνται τα μέτρα στήριξης εκ μέρους της πολιτείας. Γίνεται κατά ομάδες (με βάση τα γνωστικά αντικείμενα – π.χ. οι μαθηματικοί), ατομικά με προσωπική έκθεση και συνολικά για το σχολείο από τον Σύλλογο Διδασκόντων σε συνεργασία με τον Διευθυντή.

Σε ειδικές δύσκολες, που για αντικειμενικούς λόγους δεν μπορεί ένας εκπαιδευτικός να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του σχολείου, προβλέπεται από την κείμενη εδώ και δεκαετίες νομοθεσία η διαδικασία της μετάταξης. Με αυτό τον τρόπο και το σχολείο δεν επηρεάζεται και ο εκπαιδευτικός δεν απαξιώνεται.

Θεωρώ ότι η αντιπαράθεση με την αντιεκπαιδευτική πολιτική της Ν.Δ. πρέπει να είναι ιδεολογική, πολιτική και συνολική, να περιλαμβάνει όλα τα ζητήματα με πρωτεύοντα: α) την οικονομική κατάσταση των εκπαιδευτικών και πιο πολύ των νέων εκπαιδευτικών, που ζουν σε στάτους εξαθλίωσης δεκαετίας 1960 και β) την άμεση και συνολική αντιμετώπιση του μείζονος προβλήματος των αναπληρωτών.

Δεν μπορεί να υπάρξει συνδικαλισμός χωρίς να τίθεται στην πρώτη γραμμής της διεκδίκησης – μαζί με τα προβλήματα των σχολείων – ο μισθός των εκπαιδευτικών. Σε αντίθετη περίπτωση πλήττεται ο ίδιος ο θεσμός του συνδικαλισμού και της συλλογικότητας και ενισχύεται η απογοήτευση στους εκπαιδευτικούς.

Δεν μπορεί να συνεχίζεται ο παραλογισμός, να μονιμοποιούνται οι αναπληρωτές μετά από δεκαετίες προϋπηρεσίας, και μάλιστα στο μεγαλύτερο μέρος της σταδιοδρομίας των να μην έχουν πλήρη εργασιακά δικαιώματα.

Παράλληλα, ο αγώνας για το δημόσιο σχολείο πρέπει να πάρει ευρύτερα κοινωνικά και πολιτικά χαρακτηριστικά. Να εξηγηθεί στην ελληνική κοινωνία το που έχουν ήδη οδηγήσει και ποιο μέλλον επιφυλάσσουν οι πολιτικές της Ν.Δ. για τη δημόσια εκπαίδευση. Εκστρατεία ενημέρωσης των πολιτών και διαρκείς πρωτοβουλίες με τα προοδευτικά κόμματα και με τα κοινωνικά κινήματα, είναι ο δοκιμασμένος και αποτελεσματικός τρόπος για το μείζον κοινωνικό και εθνικό ζήτημα της Δημόσιας και Δωρεάν Παιδείας.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 1/10

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

foto_education_pencils.jpg
Εγγραφές μαθητών στα ολοήμερα σχολεία: Εγκύκλιος για δειγματοληπτικούς ελέγχους
Αυστηροποιούνται οι έλεγχοι για τη φοίτηση στο Ολοήμερο – Εγκύκλιος ζητά πλήρη φάκελο δικαιολογητικών
Εγγραφές μαθητών στα ολοήμερα σχολεία: Εγκύκλιος για δειγματοληπτικούς ελέγχους