Η ανεξάρτητη βουλευτής Χαλκιδικής και μέλος του Κινήματος Δημοκρατίας Κυριακή Μάλαμα, κατέθεσε Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων προς την Υπουργό Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, με θέμα: «Επιβάλλεται η κάλυψη των λειτουργικών κι οργανικών κενών σχολικών νοσηλευτών».
Το πρόβλημα με αριθμούς
- Στη χώρα λειτουργούν περίπου 13.800 σχολικές μονάδες (13.354 γενικής εκπαίδευσης και 466 ειδικής αγωγής).
- Στις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής υπηρετούν 207 μόνιμοι σχολικοί νοσηλευτές, ενώ συνολικά στην εκπαίδευση απασχολούνται 2.417 αναπληρωτές. Δηλαδή, μόλις το 7,8% είναι μόνιμοι και συνολικά καλύπτεται μόλις το 19% των σχολικών μονάδων.
- Στην Α΄ φάση προσλήψεων ΕΕΠ–ΕΒΠ 2024-25 τοποθετήθηκαν 1.954 νοσηλευτές (ΠΕ25), ενώ φέτος στην Α΄ φάση 2025-26 οι προσλήψεις ανήλθαν σε 2.420. Παρά την αύξηση, οι ανάγκες παραμένουν πολύ μεγαλύτερες.
Προβλήματα εφαρμογής της νομοθεσίας:
Με το άρθρο 151 του ν. 5224/2025, που τροποποίησε τον ν. 3699/2008, η κυβέρνηση θέσπισε τη δυνατότητα κάλυψης περισσότερων σχολείων από έναν νοσηλευτή, εφόσον βρίσκονται σε απόσταση έως 100 μέτρων (συστεγαζόμενα ή όμορα). Η Κυριακή Μάλαμα επισημαίνει ότι η ρύθμιση αυτή αντίκειται στην ανάγκη αποκλειστικής παρουσίας νοσηλευτή σε κάθε σχολική μονάδα όπου έχει εγκριθεί σχετική ανάγκη.
Η Ένωση Νοσηλευτών Ελλάδος (ΕΝΕ) έχει ήδη εκφράσει σοβαρές επιφυλάξεις, υπογραμμίζοντας ότι η διάσπαση της παρουσίας τους εγκυμονεί κινδύνους για την αμεσότητα της φροντίδας σε επείγοντα περιστατικά.
Καταγγελίες και τεκμηριωμένες ελλείψεις:
- Λασίθι (Οκτ. 2024): Από τα 23 παιδιά που αιτήθηκαν νοσηλευτή, τα 19 έμειναν ακάλυπτα (83% κενό).
- Μαγνησία (Σεπ. 2025): Μητέρα νηπίου με διαβήτη καταγγέλλει ότι το παιδί παραμένει χωρίς νοσηλευτή και μπορεί να πηγαίνει στο σχολείο μόνο με τη δική της παρουσία.
- Η Ελληνική Ομοσπονδία Διαβήτη έχει επισημάνει επανειλημμένα ότι, παρότι υπάρχουν εγκρίσεις, συχνά οι τοποθετήσεις είναι μερικές («part-time») ή δεν υλοποιούνται καθόλου.
- Ο Συνήγορος του Πολίτη έχει καταγράψει ότι το 18,3% των αιτημάτων στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και το 40,4% των αιτημάτων στη Δευτεροβάθμια έμειναν ακάλυπτα, παρότι υπήρχε επίσημη έγκριση.
Η Κυριακή Μάλαμα ζητάει από το Υπουργείο:
- Να καταθέσει αναλυτικό πίνακα με τις οργανικές θέσεις ΠΕ25 ανά Διεύθυνση Εκπαίδευσης, καθώς και την κάλυψή τους.
- Να παρουσιάσει τα στοιχεία για τους αναπληρωτές νοσηλευτές το 2025-26, με γεωγραφική κατανομή και διάκριση δομών, καθώς και την πρόβλεψη για τις επόμενες φάσεις προσλήψεων.
- Να καταθέσει στοιχεία για τα εγκεκριμένα αιτήματα γονέων που έμειναν ακάλυπτα τα δύο τελευταία έτη.
- Να δεσμευτεί για την αποκλειστική παρουσία νοσηλευτή σε κάθε σχολική μονάδα όπου έχει εγκριθεί σχετική ανάγκη.
- Να ενημερώσει για το χρονοδιάγραμμα έκδοσης της προβλεπόμενης ΚΥΑ του άρθρου 151 και για το αν θα υπάρξει διαβούλευση με την ΕΝΕ, την ΕΣΑμεΑ και τους συλλόγους γονέων και ασθενών.
- Να παρουσιάσει το σχέδιο αύξησης οργανικών θέσεων ΠΕ25, ώστε να καλυφθούν οι πραγματικές ανάγκες και να προσεγγιστούν τα ευρωπαϊκά πρότυπα.
«Η υγεία και η ασφάλεια των παιδιών δεν μπορεί να εξαρτάται από μοιρασμένες βάρδιες ή από την τύχη των φάσεων προσλήψεων. Η Πολιτεία έχει υποχρέωση να εξασφαλίσει ότι κάθε παιδί με εγκεκριμένη ανάγκη θα έχει δίπλα του τον νοσηλευτή του, κάθε ώρα της σχολικής ζωής» επισημαίνει η Κυριακή Μάλαμα.
Η ερώτηση στη Βουλή
ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ
Προς την κυρία Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Θέμα: Επιβάλλεται η κάλυψη των λειτουργικών κι οργανικών κενών σχολικών νοσηλευτών.
Η καθημερινή παρουσία σχολικού νοσηλευτή είναι κρίσιμη για την ασφάλεια και την ισότιμη συμμετοχή μαθητών με χρόνια νοσήματα (π.χ. Σακχαρώδης Διαβήτης τύπου 1), σοβαρές αλλεργίες, επιληψία, αναπηρία, αλλά και για την ευρύτερη πρόληψη στη σχολική κοινότητα. Παρά ταύτα, τα διαθέσιμα στοιχεία δείχνουν επίμονες ελλείψεις:
- Στη χώρα λειτουργούν περίπου 13.800 σχολικές μονάδες (13.354 γενικής και 466 ειδικής αγωγής). Στις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης υπηρετούν 207 μόνιμοι σχολικοί νοσηλευτές, ενώ στο σύνολο της εκπαίδευσης εργάζονται 2.417 αναπληρωτές, δηλαδή, μόνιμοι είναι μόλις το 7,8%, και συνολικά καλύπτεται περίπου το 19% των σχολικών μονάδων.
- Στην Α΄ φάση προσλήψεων ΕΕΠ-ΕΒΠ 2024-25 προσλήφθηκαν 1.954 σχολικοί νοσηλευτές (ΠΕ25) ως αναπληρωτές· φέτος, στην Α΄ φάση 2025-26, οι προσλήψεις ΠΕ25 αυξήθηκαν σε 2.420. Παρά την αύξηση, οι συνολικές ανάγκες παραμένουν υψηλές.
Την ίδια στιγμή, το Άρθρο 151 στο νόμο 5224/2025, (ν. 3699/2008, αντικατάσταση παρ. 5 άρθρου 34) που ψηφίστηκε πρόσφατα, ενώ εξειδικεύει τις προϋποθέσεις παροχής σχολικού νοσηλευτή (με γνωμάτευση δημόσιου νοσοκομείου), θεσμοθετεί την κάλυψη περισσότερων της μίας σχολικών μονάδων από έναν νοσηλευτή, εντός 100 μέτρων (συστεγαζόμενες ή όμορες), αντί για αποκλειστική παρουσία σε κάθε σχολείο όπου υπάρχει εγκεκριμένη ανάγκη. Η Ένωση Νοσηλευτών Ελλάδος (ΕΝΕ) εξέφρασε δημόσια σοβαρές επιφυλάξεις για αυτή τη ρύθμιση, επισημαίνοντας κινδύνους για την αμεσότητα της φροντίδας.
Η εικόνα επιβεβαιώνεται από συγκεκριμένες, πρόσφατες περιπτώσεις/καταγγελίες:
- Π.Ε. Λασιθίου (Οκτ. 2024): από τα 23 παιδιά που αιτήθηκαν νοσηλευτή, τα 19 έμειναν ακάλυπτα (83% κενό), σύμφωνα με κατατεθειμένη κοινοβουλευτική ερώτηση.
- Μαγνησία (Σεπ. 2025): μητέρα νηπίου με διαβήτη καταγγέλλει ότι το παιδί ξεκίνησε χωρίς νοσηλευτή και παραμένει στο σχολείο μόνο με την παρουσία της, αναμένοντας επόμενη φάση προσλήψεων.
- Η Ελληνική Ομοσπονδία Διαβήτη έχει επανειλημμένα αναδείξει ότι, παρότι υπάρχουν αιτήσεις και εγκρίσεις, συχνά δεν τοποθετούνται νοσηλευτές ή τοποθετούνται «μερικώς» («part-time»).
Επειδή πέραν των μεμονωμένων περιστατικών, ο Συνήγορος του Πολίτη έχει τεκμηριώσει ότι:
- Στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, σχεδόν 1 στα 5 αιτήματα γονέων για σχολικό νοσηλευτή – παρότι είχαν εγκριθεί – έμεινε χωρίς κάλυψη (18,3%).
- Στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, 4 στα 10 αιτήματα δεν ικανοποιήθηκαν (40,4%), αναδεικνύοντας ακόμη εντονότερη ανισότητα.
Επειδή η υγεία και η ασφάλεια των μαθητών και μαθητριών δεν μπορεί να εξαρτάται από μοιρασμένες βάρδιες ή από την τύχη των φάσεων προσλήψεων.
Επειδή η Πολιτεία οφείλει να διασφαλίσει ότι κάθε παιδί με εγκεκριμένη ανάγκη βρίσκει νοσηλευτή στη θέση του — κάθε ώρα που το σχολείο λειτουργεί.
Ερωτάται η κυρία Υπουργός:
- Πόσες είναι σήμερα οι συνολικές οργανικές θέσεις σχολικών νοσηλευτών (ΠΕ25), ανά Διεύθυνση Εκπαίδευσης και ανά βαθμίδα (Γενική/Ειδική), και πόσες από αυτές είναι καλυμμένες με μόνιμο προσωπικό;
- Πόσοι ΠΕ25 υπηρετούν ως αναπληρωτές το 2025-26, με γεωγραφική κατανομή και διάκριση δομών (ΣΜΕΑΕ, Παράλληλη Στήριξη/Εξειδικευμένη Εκπαιδευτική Υποστήριξη, κ.λπ.); Ποια η πρόβλεψη για Β΄ και επόμενες φάσεις;
- Πόσα εγκεκριμένα αιτήματα γονέων για τοποθέτηση σχολικού νοσηλευτή δεν ικανοποιήθηκαν κατά τα δύο τελευταία σχολικά έτη (ανά Π.Δ.Ε./Δ.Ε. και βαθμίδα);
- Προτίθεται το Υπουργείο να διασφαλίσει σταθερή, αποκλειστική παρουσία σχολικού νοσηλευτή σε κάθε σχολική μονάδα όπου υπάρχει έγκριση υποστήριξης, αντί της «μοιρασμένης» κάλυψης σε όμορες/συστεγαζόμενες μονάδες;
- Έχει εκδοθεί η προβλεπόμενη ΚΥΑ του Άρθρου 151; Αν ναι, καταθέστε το ΦΕΚ Β’ (αριθμό/ημερομηνία). Αν όχι, ποιο είναι το δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα έκδοσής της; Θα προηγηθεί ουσιαστική διαβούλευση με ΕΝΕ, επιστημονικές εταιρείες, συλλόγους γονέων/ασθενών (π.χ. διαβήτη, αλλεργίες) και ΕΣΑμεΑ;
- Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα αύξησης οργανικών θέσεων ΠΕ25 ώστε να βελτιωθεί η αναλογία κάλυψης και να προσεγγίσουμε τα ευρωπαϊκά πρότυπα (κατ’ ελάχιστον ένας νοσηλευτής ανά σχολική μονάδα με εγκεκριμένες ανάγκες);
Στο πλαίσιο των παραπάνω παρακαλείται η κυρία Υπουργός να καταθέσει στο Σώμα :
α) Αναλυτικό πίνακα με τον συνολικό αριθμό οργανικών θέσεων ΠΕ25 ανά Π.Δ.Ε./Δ.Ε., με διάκριση Γενικής–Ειδικής Εκπαίδευσης, και επισήμανση καλυμμένων (μόνιμοι) και κενών θέσεων, κατά την ημερομηνία απάντησης.
β) Τα ΦΕΚ/Αποφάσεις σύστασης–κατανομής οργανικών θέσεων ΠΕ25 (2019–2025), καθώς και τυχόν εισηγητικά/τεχνικά δελτία που τεκμηριώνουν ανάγκες.
γ) Συγκεντρωτικό αρχείο με τα εγκεκριμένα αιτήματα για σχολικό νοσηλευτή (Πρωτοβάθμια–Δευτεροβάθμια, Γενική–Ειδική) και την έκβαση τους (ικανοποιήθηκαν/ανικανοποίητα) ανά σχολικό έτος τα δύο τελευταία έτη.
δ) Το σχέδιο/χρονοδιάγραμμα για την έκδοση της ΚΥΑ του Άρθρου 151 και τον προγραμματισμό σύστασης νέων οργανικών θέσεων ΠΕ25 στη Γενική Εκπαίδευση.
Η ερωτούσα κι αιτούσα βουλευτής
Μάλαμα Κυριακή
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 26/9
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ