ειδικ
Παραβίαση δικαιωμάτων καταγγέλλουν φορείς για μαθητές με αναπηρία – Αντιδράσεις στην εγκύκλιο του ΥΠΑΙΘ

Η ανακοίνωση καταγγέλλει ότι το Υπουργείο Παιδείας στερεί από τους μαθητές με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες το δικαίωμα σε ισότιμη εκπαίδευση και κοινωνική ένταξη, καθώς υποχρεώνει τους γονείς να επιλέξουν μεταξύ Παράλληλης Στήριξης ή σχολικού νοσηλευτή.

Παρά το ότι ο νόμος 3699/2008 κατοχυρώνει τη δωρεάν και υποχρεωτική ειδική αγωγή, η νέα εγκύκλιος (2025-2026) αποκλείει τη διπλή στήριξη για τον ίδιο μαθητή, γεγονός που θεωρείται κατάφωρη παραβίαση δικαιωμάτων.

Οι φορείς ζητούν την άμεση κάλυψη όλων των αναγκών με το απαραίτητο προσωπικό, ώστε να μην επιβαρύνονται οι οικογένειες και οι εκπαιδευτικοί.

Αναλυτικά:

Το υπουργείο Παιδείας αφαιρεί από τους/τις μαθητές/τριες με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρία ή σοβαρό πρόβλημα υγείας το δικαίωμα στην ισότιμη πρόσβαση στη μόρφωση και την κοινωνική ένταξη. Βάζει τους γονείς να διαλέξουν αν θα κάνουν αίτηση για Παράλληλη Στήριξη των παιδιών τους ή για σχολικό νοσηλευτή, όταν διαπιστωμένα από κρατικούς φορείς έχουν ανάγκη και τα δύο. Τους υποχρεώνει δηλαδή να πάρουν την ευθύνη και να διαλέξουν ανάμεσα στην προάσπιση της υγείας των παιδιών τους ή στην γνωστική, κοινωνική και ψυχοσυναισθηματική τους ανάπτυξη.

Παρότι ο νόμος για την ειδική αγωγή και εκπαίδευση 3699/2008 αναφέρει ρητά ότι: «Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (ΕΑΕ) είναι το σύνολο των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών στους μαθητές με αναπηρία και διαπιστωμένες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή στους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Η πολιτεία δεσμεύεται να κατοχυρώνει και να αναβαθμίζει διαρκώς τον υποχρεωτικό χαρακτήρα της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης ως αναπόσπαστο μέρος της υποχρεωτικής και δωρεάν δημόσιας παιδείας και να μεριμνά για την παροχή δωρεάν δημόσιας ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης στους αναπήρους όλων των ηλικιών και για όλα τα στάδια και τις εκπαιδευτικές βαθμίδες. Δεσμεύεται επίσης να διασφαλίζει σε όλους τους πολίτες με αναπηρία και διαπιστωμένες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ίσες ευκαιρίες για πλήρη συμμετοχή και συνεισφορά στην κοινωνία, ανεξάρτητη διαβίωση, οικονομική αυτάρκεια και αυτονομία, με πλήρη κατοχύρωση των δικαιωμάτων τους στη μόρφωση και στην κοινωνική και επαγγελματική ένταξη. Η πολιτεία αλλά και όλες οι υπηρεσίες και οι λειτουργοί του Κράτους οφείλουν να αναγνωρίζουν την αναπηρία ως μέρος της ανθρώπινης ύπαρξης αλλά και ως ένα σύνθετο κοινωνικό και πολιτικό φαινόμενο και σε κάθε περίπτωση να αποτρέπουν τον υποβιβασμό των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία στη συμμετοχή ή στη συνεισφορά τους στην κοινωνική ζωή.» (Άρθρο 1).

Στην εγκύκλιο Παράλληλης Στήριξης/ Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού/ Σχολικού Νοσηλευτή 2025-2026 (Αρ.Πρωτ.49942/Δ3/08-05-2025/ΥΠΑΙΘΑ) αναφέρεται ότι: «Δεν εγκρίνονται αιτήματα που αφορούν στον/στην ίδιο/α μαθητή/τρια για περισσότερες στηρίξεις της μίας, της παρούσας εγκυκλίου, για το ίδιο σχολικό έτος.» (κεφάλαιο Δ, ενότητα Β).

Θεωρούμε απαράδεκτο εν έτει 2025, που υπάρχει όλο το αναγκαίο επιστημονικό δυναμικό, να συμβαίνει μια τέτοια απαράδεκτη παραβίαση του δικαιώματος στην ισότιμη συμμετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία και την κοινωνική ένταξη των μαθητών/τριών. Απαιτούμε ΟΛΟΙ/ΟΛΕΣ οι μαθητές/τριες μας να μπορούν να συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία, εξασφαλίζοντας το αναγκαίο προσωπικό από την αρχή του σχολικού έτους σε όλα τα σχολεία και να μην μετατίθεται η ευθύνη σε γονείς και εκπαιδευτικούς.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 10/11

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

vivlio
Από πού προέρχεται η λέξη «τσέπη» – Η αρχαία ελληνική της ρίζα και η τουρκική επιρροή
Η καθημερινή λέξη που χρησιμοποιούμε όλοι έχει ξένη προέλευση, ενώ η ελληνική της μορφή χάθηκε με το πέρασμα των αιώνων
Από πού προέρχεται η λέξη «τσέπη» – Η αρχαία ελληνική της ρίζα και η τουρκική επιρροή
chatgpt
«Οι μαθητές μου χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη και δεν με ανησυχεί» λέει ο καθηγητής του Columbia
Η τεχνητή νοημοσύνη δεν απειλεί τη μόρφωση — αλλάζει τον τρόπο που μαθαίνουμε, σκεφτόμαστε και δημιουργούμε. Οι μαθητές δεν διαβάζουν λιγότερο· απλώς...
«Οι μαθητές μου χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη και δεν με ανησυχεί» λέει ο καθηγητής του Columbia