ΔΠΘ: Πολυτεχνική Σχολή Ξάνθης
Αντίθετο στο νέο θεσμικό πλαίσιο για τα Πανεπιστήμια το ΕΣΔΕΠ Ξάνθης – Επτά αιχμές κατά της Πολιτείας

Την έντονη αντίθεσή του στον Νόμο 5094/2024, ο οποίος προβλέπει την ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων, εκφράζει το Διοικητικό Συμβούλιο του Ενιαίου Συλλόγου Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού της Πολυτεχνικής Σχολής Ξάνθης του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, με απόφαση που ελήφθη κατά πλειοψηφία.

Σε σχετική ανακοίνωση, οι πανεπιστημιακοί καταγράφουν μια δέσμη επτά βασικών ενστάσεων, εστιάζοντας μεταξύ άλλων στην προβολή των υπό σύσταση ιδιωτικών πανεπιστημίων, την άνιση πρόσβαση στη γνώση με οικονομικά κριτήρια, την έλλειψη αξιολογήσεων και διαφάνειας, την απαξίωση της έρευνας και τους κινδύνους για τα περιφερειακά ΑΕΙ και την κοινωνική συνοχή.

Η απόφαση του Ενιαίου Συλλόγου Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού της Πολυτεχνικής Σχολής Ξάνθης του ΔΠΘ

Απόφαση ΔΣ κατά πλειοψηφία ΕΣΔΕΠ Πολυτεχνικής Σχολής Ξάνθης συνδικαλιστικό όργανο

Η ΕΣΔΕΠ Πολυτεχνικής Σχολής Ξάνθης έχει κατ’ επανάληψη εκφράσει την αντίθεσή της στο Νόμο 5094/2024 περί ίδρυσης Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΝΠΠΕ) . Με αφορμή τις πρόσφατες εξελίξεις και παραμένοντας σταθερή στην αρχική της θέση, επισημαίνει τα ακόλουθα:

1. Προβολή ιδιωτικών πανεπιστημίων Κατά την πρόσφατη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης υπήρξε έντονη προβολή των υπό ίδρυση ΝΠΠΕ. Την ίδια στιγμή, οι φοιτητές των δημόσιων πανεπιστημίων, οι οποίοι εισάγονται μέσα από απαιτητικές και διαφανείς διαδικασίες, συχνά με υψηλές επιδόσεις και αριστεία, αισθάνονται ότι η προσπάθειά τους δεν αναγνωρίζεται και δεν ανταμείβεται ισότιμα.

2. Οικονομικοί περιορισμοί και πρόσβαση στη γνώση Η πρόσφατη τοποθέτηση της κ. Υπουργού, σε ομιλία της στο Κοινοβούλιο στις 8-7-2025, με την οποία κάλεσε τους υποψηφίους να λάβουν υπόψη το γεωγραφικό κριτήριο στην επιλογή σχολής και ανέφερε χαρακτηριστικά «πόσο εύκολα μπορείς να πας να σπουδάσεις στην Κομοτηνή;» είναι αδικαιολόγητη και ορθώς καταδικάστηκε από τη Συνέλευση της Νομικής Σχολής του ΔΠΘ. Με τον τρόπο αυτό η Πολιτεία αποποιείται το καθήκον της να εξασφαλίζει την πρόσβαση στην εκπαίδευση με βάση τις ικανότητες και όχι την οικονομική κατάσταση των οικογενειών. Η λογική αυτή υπονομεύει ιδιαίτερα τον ρόλο και το μέλλον των περιφερειακών πανεπιστημίων.

3. Διαδικασίες αξιολόγησης και διαφάνειας Η εξαγγελία ίδρυσης νέων πανεπιστημίων χωρίς να έχει προηγηθεί η ολοκλήρωση των διαδικασιών αξιολόγησης των προγραμμάτων σπουδών τους δεν μπορεί να θεωρηθεί αποδεκτή. Για τα δημόσια πανεπιστήμια, η αξιολόγηση αυτή αποτελεί μια χρονοβόρα και αυστηρή διαδικασία. Η διασφάλιση της διαφάνειας απαιτεί πλήρη δημοσιοποίηση των κριτηρίων και βαθμολογιών εισαγωγής ανά τμήμα, καθώς και των βιογραφικών του διδακτικού προσωπικού. Παράλληλα, θα πρέπει να παρουσιάζονται οι διαδικασίες αξιολόγησης και επιλογής προσωπικού, καθώς και τα προγράμματα σπουδών, τα οποία μέχρι σήμερα δεν έχουν δημοσιοποιηθεί.

4. Καθεστώς λειτουργίας και κίνδυνος υποβάθμισης Με δεδομένο ότι συνεχίζουν να λειτουργούν τα κολλέγια, τα οποία απέτυχαν να πιστοποιηθούν ως ΝΠΠΕ, αλλά εξακολουθούν να παρέχουν επαγγελματικά δικαιώματα, οδηγούμαστε σε κατακερματισμό της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Επισημαίνεται η χαώδης διαφορά στις διεθνείς κατατάξεις μεταξύ των κολλεγίων και των δημόσιων πανεπιστημίων. Το γεγονός αυτό γεννά εύλογα ερωτήματα για την έννοια της αξιοκρατίας. Η εξέλιξη αυτή δεν συνιστά μεταρρύθμιση, αλλά περαιτέρω απορρύθμιση, σοβαρή υποβάθμιση και κατακερματισμό της ανώτατης εκπαίδευσης, με σημαντικές συνέπειες για την κοινωνία και την ανάπτυξη της χώρας. Θα οδηγήσει τα δημόσια πανεπιστήμια, και ιδίως τα περιφερειακά, σε πίεση και ενδεχόμενη μείωση του επιπέδου σπουδών.

5. Απαξίωση της έρευνας Τονίζεται για πολλοστή φορά η γενικότερη υποχρηματοδότηση της έρευνας. Όπως επισημαίνει η ΠΟΣΔΕΠ σε πρόσφατο ψήφισμά της: «Η διανομή 208 εκ. ευρώ στα δύο αυτά ερευνητικά έργα με διαβλητές διαδικασίες αξιολόγησης ξεχείλισε το ποτήρι. Σε συνδυασμό με τη μείωση του αριθμού των υποτροφιών του ΙΚΥ, τον μαρασμό του ΕΛΙΔΕΚ (όπου επίσης υπάρχουν καθυστερήσεις και προβλήματα αξιολόγησης, όπως και στο Ερευνώ-Καινοτομώ της ΕΥΔΕ/ΕΤΑΚ), την αθεράπευτη γραφειοκρατία, την υποχρηματοδότηση, την έλλειψη σταθερού προγράμματος προσκλήσεων ερευνητικών έργων και προβλέψιμης χρηματοδότησης νέων ερευνητών, τη συστηματική καθυστέρηση προκηρύξεων και αποτελεσμάτων, την έλλειψη στρατηγικής, και την έλλειψη πολιτικής βούλησης, όπως αναδείχθηκε και από τις παραιτήσεις στο ΕΣΕΤΕΚ πριν επτά μήνες, διαγράφεται ένα ζοφερό τοπίο για την έρευνα στη χώρα μας. Η ποιότητα της έρευνας πλήττεται, αξιόλογοι επιστήμονες θα αποφεύγουν να αναλώνονται σε προτάσεις με μηδενική πιθανότητα επιτυχίας, νέοι επιστήμονες δεν μένουν στην Ελλάδα με αυτές τις συνθήκες και δεν βρίσκουν λόγο να επιστρέψουν».

6. Η συμβολή του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης Το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης αποτέλεσε έναν από τους βασικότερους μοχλούς ανάπτυξης για την περιοχή. Αποτέλεσε μία από τις ελάχιστες μεγάλες επενδύσεις που ευδοκίμησαν, ενισχύοντας την τοπική κοινωνία όχι μόνο με την παρουσία χιλιάδων φοιτητών, αλλά και με την προσφορά επιστημονικού δυναμικού, νέων ιδεών, καινοτομίας και πολιτισμού.

7. Κίνδυνοι για την περιφέρεια και την κοινωνία Η έλλειψη βασικών υποδομών στη Θράκη, όπως η υποβάθμιση του σιδηροδρόμου και η ανεπαρκής διαχείριση των υδατικών πόρων, σε συνδυασμό με την απορρύθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, οδηγούν την περιοχή σε μαρασμό, σε μια εποχή επιδιωκόμενου αναθεωρητισμού και γεωπολιτικών εντάσεων.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 25/9

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

νηπιαγωγείο
Ο απίθανος λόγος που Νηπιαγωγείο ζήτησε από γονείς 1.145 ευρώ για φάκελο με ζωγραφιές των... παιδιών
Δείτε γιατί ένα νηπιαγωγείο αποφάσισε να πουλήσει έναντι 1.145 ευρώ τις ζωγραφιές των παιδιών στους γονείς τους και πώς ξέσπασε ένταση στην κοινότητα
Ο απίθανος λόγος που Νηπιαγωγείο ζήτησε από γονείς 1.145 ευρώ για φάκελο με ζωγραφιές των... παιδιών