Η δημόσια εκπαίδευση δεν έχει να αντιμετωπίσει μόνο τα χρόνια και ουσιώδη προβλήματά της (υποχρηματοδότηση, εμπορευματοποίηση, ιδιωτικοποίηση, έλλειψη μεταρρυθμιστικού σχεδίου, εγκατάλειψη των εκπαιδευτικών) αλλά και νέες προκλήσεις, που προκύπτουν από την παγκοσμιοποίηση και την αλματώδη ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών, του ψηφιόκοσμου και της τεχνητής νοημοσύνης.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Συνδικάτων για την Εκπαίδευση (ETUCE) ζητά από την Ευρωπαϊκή Ένωση να δώσει σαφή αρνητική απάντηση στις πολιτικές του Προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ για κατάργηση των κανονισμών για τις εταιρείες τεχνολογίας.
Υποστηρίζει ότι “ο Τραμπ στοχεύει στους ψηφιακούς κανόνες της ΕΕ, όπως ο Νόμος για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες (DSA), ο Νόμος για την Ψηφιακή Αγορά (DMA) και ο Νόμος για την Τεχνητή Νοημοσύνη. Τέτοιες απαιτήσεις αποτελούν άμεση επίθεση στις δημοκρατικές αξίες της Ευρώπης, την κοινωνική προστασία, την ακεραιότητα των εκπαιδευτικών μας συστημάτων και την ευημερία των παιδιών μας”.
Πρόκειται για πολιτικές που στοχεύουν όχι μόνο στην προνομιακή μεταχείριση των αμερικάνικων τεχνολογικών κολοσσών αλλά και στη πλήρη απελευθέρωση των κανόνων που αποδομούν την ηθική χρήση της τεχνολογίας και τα εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων, και παράλληλα ωθεί την κερδοσκοπία και με θεσμικό τρόπο. Παραδίδουν την εκπαίδευση στην αγορά!
Η Ε.Ε. έχει διαμορφώσει ένα κανονιστικό πλαίσιο που θέτει την πολιτική σε προτεραιότητα σε σχέση με τα συμφέροντα της αγοράς. Ο Τραμπ, ωστόσο, έχει προχωρήσει σε πολλαπλούς δασμούς για να προστατεύσει την οικονομία της χώρας του αποδεχόμενος εν τοις πράγμασι την υστέρηση της οικονομίας της στο πεδίο της ανταγωνιστικότητας, την οποία – κατά τα άλλα – τη θεωρεί ως κρίσιμο στοιχείο.
Η ETUCE έχει θέσει και μια άλλη πολύ σημαντική κρίσιμη πλευρά, την υποκατάσταση της αυτόνομης εκπαιδευτικής λειτουργίας από τους επιχειρηματικούς κολοσσούς.
“Η ίδια ανησυχία ισχύει και για το Πλαίσιο Γραμματισμού ΤΝ ΕΕ-ΟΟΣΑ για τα σχολεία, το οποίο δημοσιεύθηκε τον Μάιο του 2025. Ενώ διαμορφώνεται ως κοινή πρωτοβουλία ΕΕ-ΟΟΣΑ, αναπτύσσεται ρητά «με την υποστήριξη του Code.org και διεθνών εμπειρογνωμόνων», έναν οργανισμό που χρηματοδοτείται από αμερικανικές εταιρείες μεγάλης τεχνολογίας και δισεκατομμυριούχους, συμπεριλαμβανομένου του Elon Musk, εγείροντας εύλογα ερωτήματα σχετικά με την έκταση της επιρροής της βιομηχανίας στις βασικές εκπαιδευτικές ικανότητες και τα προγράμματα σπουδών που πρέπει να παραμείνουν απαλλαγμένα από οποιαδήποτε κερδοσκοπικά ή ξένα συμφέροντα. Η Ευρώπη πρέπει να διασφαλίσει ότι τα πλαίσια γραμματισμού δημιουργούνται από κοινού με τους εκπαιδευτικούς και τα συνδικάτα τους εξαρχής, και όχι να καθοδηγούνται από παράγοντες της αγοράς”.
Πρόκειται για “αλλαγή παραδείγματος” στη διαμόρφωση της εκπαιδευτικής πολιτικής. Αντί αυτή να προκύπτει από έναν διάλογο μεταξύ πολιτικής και κυβερνήσεων από τη μια πλευρά και των κοινωνικών εταίρων και της εκπαιδευτικής κοινότητας αφετέρου, τη θέτει ως επιταγή που θα διαμορφώνεται από τα ισχυρά οικονομικά συμφέροντα και απλώς θα την εφαρμόζουν οι κυβερνήσεις με μικρές παρεμβάσεις σε ήσσονος σημασίας ζητήματα.
Η ETUCE καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη μέλη:
- “Υπερασπιστείτε και ενισχύστε τους υφιστάμενους κανονισμούς για την Τεχνητή Νοημοσύνη και την ψηφιακή τεχνολογία ως πυλώνες της δημοκρατικής διακυβέρνησης — αντισταθείτε σε οποιαδήποτε εξωτερική πίεση από την κυβέρνηση των ΗΠΑ και τις αμερικανικές εταιρείες Big Tech να αποδυναμώσουν αυτές τις προστασίες στο όνομα της «ανταγωνιστικότητας», των «ελεύθερων αγορών» και της λεγόμενης «ελευθερίας του λόγου».
- Να υποστηρίξουμε μια προσέγγιση ψηφιοποίησης στην εκπαίδευση, που βασίζεται στις ανάγκες, όπου η τεχνολογία εξυπηρετεί σαφείς παιδαγωγικούς σκοπούς που ορίζονται από εκπαιδευτικούς, μαθητές, ακαδημαϊκούς και ερευνητές — όχι από κύκλους μάρκετινγκ της βιομηχανίας με γνώμονα το κέρδος.
- Επενδύστε και προωθήστε τις επενδύσεις σε ευρωπαϊκές τεχνολογικές εναλλακτικές λύσεις που τηρούν τις ευρωπαϊκές πολιτικές και κοινωνικές αξίες.
- Δώστε προτεραιότητα στην καινοτομία δημόσιου συμφέροντος χρηματοδοτώντας μη κερδοσκοπικό οργανισμό EdTech με ευρωπαϊκή έδρα που τηρεί τις ευρωπαϊκές αξίες, με εκπαιδευτικούς που συμμετέχουν ως συν-σχεδιαστές από την αρχή.
- Επενδύστε στην ηθική εφαρμογή και στον αλφαβητισμό στην Τεχνητή Νοημοσύνη για όλους, διασφαλίζοντας ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη συμπληρώνει και όχι αντικαθιστά τους ανθρώπινους εκπαιδευτικούς, ότι οι εκπαιδευτικοί λαμβάνουν τον χρόνο, την εκπαίδευση και την επαγγελματική υποστήριξη που χρειάζονται και ότι τα οφέλη που προκύπτουν για τους μαθητές βασίζονται στις αρχές της ισότητας, της ισότητας και της ένταξης.
Η εκπαίδευση είναι δημόσιο αγαθό, εγγενές στοιχείο του κοινωνικού συμβολαίου, όχι αγορά. Η τεχνολογία πρέπει να υπηρετεί τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς — όχι τους εταιρικούς μετόχους. Η Ευρώπη πρέπει να ηγηθεί δίνοντας το παράδειγμα, διασφαλίζοντας ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός υποστηρίζει την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, την ισότητα και τη δημοκρατία”.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 19/9
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ