Thumbnail
Αποκλεισμός χιλιάδων μαθητών από τη διδασκαλία των Γερμανικών – Τι καταγγέλλουν εκπαιδευτικοί της Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών/τριών Γερμανικής (ΠΕΚΑΓΕΠΕ)

Σοβαρές καταγγελίες για συστηματικό αποκλεισμό της γερμανικής γλώσσας από τα δημοτικά σχολεία της Αττικής, παρά την προτίμηση χιλιάδων μαθητών, φέρνει στο φως η Τοπική Επιτροπή Πειραιά της Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών/τριών Γερμανικής (ΠΕΚΑΓΕΠΕ). Σύμφωνα με την ανακοίνωση, μαθητές που είχαν επιλέξει τα Γερμανικά ως Β΄ ξένη γλώσσα καταλήγουν να διδάσκονται Γαλλικά, ενώ σε πολλά σχολεία δεν δημιουργούνται τμήματα Γερμανικών ακόμη και όταν καλύπτεται ο απαιτούμενος αριθμός μαθητών.

Πρόκειται για μια επαναλαμβανόμενη πρακτική που όχι μόνο καταστρατηγεί το δικαίωμα των μαθητών και των οικογενειών τους να επιλέγουν ελεύθερα τη δεύτερη ξένη γλώσσα, αλλά υποβαθμίζει και τη γλωσσική εκπαίδευση στο δημόσιο σχολείο.

Όπως επισημαίνουν οι εκπαιδευτικοί, το φαινόμενο αυτό πλήττει πάνω από το 50% των σχολείων της Αττικής, ενώ σε περιοχές όπως η Γ’ Αθήνας και ο Πειραιάς το ποσοστό αποκλεισμού φτάνει μέχρι και το 67%, με μαθητές να αναγκάζονται να διδαχθούν ξένη γλώσσα που δεν επέλεξαν ή δεν επιθυμούν.

Η ανακοίνωση της ΠΕΚΑΓΕΠΕ καταγγέλλει ακόμα και περιπτώσεις όπου σε σχολεία με δεκάδες μαθητές που επέλεξαν γερμανικά, δεν δημιουργείται κανένα τμήμα, γεγονός που δημιουργεί έντονη απογοήτευση τόσο στους μαθητές όσο και στους εκπαιδευτικούς που δίνουν μάχη για την ισότιμη διδασκαλία της γλώσσας.

Παράλληλα, επισημαίνεται ότι η εφαρμογή των υφιστάμενων υπουργικών αποφάσεων έχει μετατρέψει την επιλογή της δεύτερης ξένης γλώσσας σε έναν εξαναγκασμό, όπου οι μαθητές για χρόνια αναγκάζονται να παρακολουθούν μια γλώσσα που δεν επέλεξαν, επιβαρύνοντας αρνητικά την εκπαιδευτική διαδικασία και ανατρέποντας προγράμματα και οικογενειακούς προγραμματισμούς.

Στο πλαίσιο αυτό, η Τοπική Επιτροπή Πειραιά καλεί το Υπουργείο Παιδείας να τροποποιήσει άμεσα τις σχετικές αποφάσεις, να αυξήσει τους διορισμούς εκπαιδευτικών γερμανικής γλώσσας και να διασφαλίσει το δικαίωμα των μαθητών για πραγματική επιλογή, ώστε να αποφευχθεί περαιτέρω υποβάθμιση και αδικία.

Αναλυτικά η ανακοίνωση 

«Η Τοπική επιτροπή Πειραιά της ΠΕΚΑΓΕΠΕ μελέτησε τα στοιχεία για το σχηματισμό νέων τμημάτων Β' ξένης γλώσσας στην Ε' τάξη Δημοτικού για τη σχολική χρονιά 2025-2026 στα σχολεία της Αττικής και κατέληξε στα εξής συμπεράσματα:  

  • Σχηματίζονται 379 τμήματα στην Ε' Δημοτικού (και 356 στην ΣΤ'), ενώ αντίστοιχα 1113 Γαλλικών στην Ε' (και 1150 στην ΣΤ')
  • Συνολικά 3.113 μαθητές και μαθήτριες των Δημοτικών σχολείων της Αττικής, που επέλεξαν τα Γερμανικά ως Β' ξένη γλώσσα, αναγκάζονται τελικά να διδαχθούν Γαλλικά.
  • 'Αρα ΔΕΝ ΣΧΗΜΑΤΙΖΟΝΤΑΙ - ΧΑΝΟΝΤΑΙ τουλάχιστον άλλα 195 τμήματα Γερμανικών, με άμεση συνέπεια και στη ζήτηση σε εκπαιδευτικούς Γερμανικών στα Δημοτικά σχολεία της Αττικής.

 Μάλιστα υπάρχουν περιπτώσεις ΜΗ σχηματισμού τμημάτων Γερμανικών παρόλο που επέλεξαν τη γλώσσα πολλοί/ές περισσότεροι/ες μαθητές/μαθήτριες από τον ελάχιστο αριθμό που προβλέπεται. Ενδεικτικά αναφέρουμε κάποια παραδείγματα:

  • Στο 6ο Δημοτικό σχολείο Ν. Ιωνίας 21 στους 50 μαθητές/τριες επέλεξαν Γερμανικά, παρόλα αυτά δεν σχηματίζεται ΚΑΝΕΝΑ τμήμα Γερμανικών.
  •  Στο 3ο Δημοτικό σχολείο Αλίμου 21 στους 49 μαθητές επέλεξαν Γερμανικά, και πάλι δεν σχηματίζεται ΚΑΝΕΝΑ τμήμα Γερμανικών
  •  Στο 14ο Δημοτικό σχολείο Ιλίου 19 μαθητές/τριες επέλεξαν τη γλώσσα, αλλά δεν σχηματίζεται ΚΑΝΕΝΑ τμήμα Γερμανικών
  • Στο 2ο Δημοτικό σχολείο Κορυδαλλού 15 μαθητές/τριες επέλεξαν τη γλώσσα, αλλά δεν σχηματίζεται ΚΑΝΕΝΑ τμήμα Γερμανικών
  • Στο 19ο Δημοτικό σχολείο Νίκαιας 16 μαθητές/τριες επέλεξαν τη γλώσσα, αλλά δεν σχηματίζεται ΚΑΝΕΝΑ τμήμα Γερμανικών.

Τα παραδείγματα είναι άπειρα και απογοητευτικά.

- Το αποτέλεσμα είναι να μην διδάσκονται τα Γερμανικά και τελικά να αποκλείονται ως επιλογή από το 50% των Δημοτικών σχολείων της Αττικής, με το ποσοστό αυτό να ανεβαίνει στο 67% στα Δημοτικά σχολεία της Γ' Αθήνας και του Πειραιά, δηλαδή στα 4 από τα 6 σχολεία αυτών των περιοχών δεν σχηματίζεται ΚΑΝΕΝΑ τμήμα Γερμανικών, παρόλο που τα επιλέγουν πλήθος μαθητών και μαθητριών κάθε χρόνο!

Όλο αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τη διάθεση των παιδιών και των οικογενειών για τη διδασκαλία των Γερμανικών, αφού τα γερμανικά ήταν τα πρώτα σε συμμετοχή στο Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας και φέτος, είναι η τέταρτη γλώσσα που διδάσκεται παγκοσμίως και η πρώτη γλώσσα, που ομιλείται ως μητρική στην Ευρώπη.

Με βάση τα παραπάνω συμπεραίνουμε για πολλοστή φορά ότι η εφαρμογή των Υπουργικών αποφάσεων (ΦΕΚ 1324 τ.Β’/11-05-2016 και ΦΕΚ 1171 τ.Β΄/04/04/2017) σε σχέση με το σχηματισμό των τμημάτων ξένων γλωσσών, έχει μετατρέψει την ελεύθερη επιλογή της Β' Ξένης Γλώσσας σε εξαναγκασμό χιλιάδων μαθητών/τριών κάθε χρόνο στην διδασκαλία μιας γλώσσας, που δεν επέλεξαν οι ίδιοι/ες και η οικογένειά τους, που στην τελική μπορεί να μην θέλουν ή να μην τους αρέσει, γεγονός που δημιουργεί τελικά αρνητικό παιδαγωγικό κλίμα στην τάξη. Μάλιστα αυτή η "επιλογή" ακολουθεί τους μαθητές/τριες ως τη Β' Λυκείου, δηλ. για 7 χρόνια εξαναγκάζονται σε ένα μάθημα, ενώ αυτό που θα ήθελαν να διδαχθούν τελικά, θεωρητικά προσφέρεται ως εναλλακτική από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Η εφαρμογή των Υπουργικών αποφάσεων όχι μόνο δεν έχει ενισχύσει την ξενόγλωσση εκπαίδευση στα δημόσια σχολεία της χώρας μας, αλλά αντίθετα την έχει υποβαθμίσει, αφού η όποια επιλογή καταργείται στην πράξη, συχνά θεωρείται ότι είναι το ίδιο όποια γλώσσα και να διδαχθεί το κάθε παιδί, αδιαφορώντας για τις διαφορές των γλωσσών σε γραμματική, λεξιλόγιο και τρόπο σκέψης, αγνοώντας την επιθυμία των παιδιών και ανατρέποντας τελικά τον οικογενειακό προγραμματισμό (πχ θέλω το παιδί μου να μάθει Γερμανικά, γιατί έχουμε συγγενείς στη Γερμανία κ.ο.κ). Επίσης συχνά δημιουργούνται τεράστια τμήματα ξένων γλωσσών, προκειμένου να μην ξεπεραστεί ο αριθμός των τμημάτων γενικής παιδείας.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο η ανακοίνωση για μόνο 27 νέους διορισμούς μας απογοήτευσε, αλλά δεν μας ξάφνιασε. Τα τελευταία χρόνια η Β ξένη Γλώσσα προωθείται μονομερώς και η επιλογή που προσφέρεται θεωρητικά, δεν υφίσταται, όταν από τους 139 διορισμούς που αφορούν τη Β ξένη γλώσσα συνολικά για 2 γλώσσες, μας αντιστοιχούν μόνο οι 27. Πρέπει πολύ άμεσα να αποκατασταθεί η αδικία για μαθητές και εκπαιδευτικούς και η Β ξένη γλώσσα να προσφέρεται επί ίσοις όροις, με σύσταση οργανικών και επιπλέον διορισμούς για τα Γερμανικά.  

Καλούμε επίσης το Υπουργείο, προκειμένου να διορθωθεί έστω στο ελάχιστο αυτή η τεράστια αδικία, να προβεί σε τροποποίηση των Υπουργικών Αποφάσεων, ώστε να επιτρέπεται η δημιουργία ενός επιπλέον τμήματος Β' Ξένης Γλώσσας σε σχέση με τα τμήματα γενικής παιδείας και ο ελάχιστος αριθμός μαθητών να είναι 8.

Τοπική Επιτροπή Πειραιά της ΠΕΚΑΓΕΠΕ»

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 13/8

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

asep_3.jpg
ΑΣΕΠ 1ΓΒ/2024: Βγήκαν τα οριστικά αποτελέσματα – Πόσες κενές θέσεις ΕΕΠ μένουν
ΑΣΕΠ 1ΓΒ/2024: Εκδόθηκαν οι οριστικοί πίνακες Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού - Πόσες θέσεις παραμένουν κενές λόγω μη επαρκών προσόντων
ΑΣΕΠ 1ΓΒ/2024: Βγήκαν τα οριστικά αποτελέσματα – Πόσες κενές θέσεις ΕΕΠ μένουν