Οικονομολόγοι Εκπαιδευτικοί: «Τα οικονομικά μαθήματα βρίσκονται στα όρια της εξαφάνισης»
Ένωση Οικονομολόγων Εκπαιδευτικών: Περιορισμένη η διδασκαλία Οικονομικών στα Γυμνάσια και στα Λύκεια - Απαιτούνται αλλαγές

Την έντονη ανησυχία της για την περιορισμένη παρουσία των Οικονομικών Επιστημών στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα εκφράζει η Ένωση Οικονομολόγων Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Όπως τονίζει, παρά την τεκμηριωμένη ανάγκη για ενίσχυση του οικονομικού αλφαβητισμού των νέων, τα Οικονομικά μαθήματα έχουν περιοριστεί δραστικά στα σχολεία.

«Η διδασκαλία των Οικονομικών Επιστημών στο Γυμνάσιο και το Γενικό Λύκειο έχει συρρικνωθεί σημαντικά, αγγίζοντας τα όρια της εξαφάνισης», τονίζει χαρακτηριστικά η Ένωση. Στην ίδια ανακοίνωση σημειώνεται ότι «η ευημερία του κοινωνικού συνόλου εξαρτάται σε σημαντικό βαθμό από την ικανότητα των πολιτών να λαμβάνουν ορθές οικονομικές αποφάσεις, γεγονός που προϋποθέτει ένα ελάχιστο επίπεδο οικονομικού αλφαβητισμού».

Οι Οικονομολόγοι Εκπαιδευτικοί υπογραμμίζουν επίσης ότι «το 40% των μαθητών που παρακολουθούν τον Προσανατολισμό Οικονομίας και Πληροφορικής δικαιούνται να παρακολουθούν αυτόνομο μάθημα Οικονομικών σε όλες τις τάξεις Γυμνασίου και Λυκείου», σημειώνοντας ότι σε αντίθεση με άλλα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, η οικονομική επιστήμη εισάγεται για πρώτη φορά στους μαθητές μόλις στη Γ’ Λυκείου.

Η Ένωση καλεί το Υπουργείο Παιδείας και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής να προχωρήσουν στην υλοποίηση της ήδη εξαγγελθείσας πρόβλεψης για δίωρο αυτόνομο μάθημα Οικονομικών στην Α’ Λυκείου και να επεκτείνουν τη διδασκαλία της Οικονομικής Παιδείας σε όλο το φάσμα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, κάνοντας λόγο για «επαναφορά της εκπαιδευτικής ισότητας».

Η ανακοίνωση της Ένωσης Οικονομολόγων Εκπαιδευτικών Δ.Ε.

Η αναγκαιότητα και η πραγματικότητα σχετικά με τα Οικονομικά Μαθήματα

 Η αναγκαιότητα εισαγωγής Οικονομικών μαθημάτων τεκμηριώνεται από πλήθος ερευνών οι οποίες καταδεικνύουν ότι η ευημερία του κοινωνικού συνόλου εξαρτάται σε σημαντικό βαθμό από την ικανότητα των πολιτών να λαμβάνουν ορθές οικονομικές αποφάσεις, γεγονός που προϋποθέτει ένα ελάχιστο επίπεδο οικονομικού αλφαβητισμού (OECD, 2005; Jappelli, 2010; Lusardi & Mitchell, 2014). Υψηλότερο επίπεδο χρηματοοικονομικού εγγραμματισμού μπορεί να ενισχύσει την ικανότητα οικονομικά ευάλωτων ατόμων, τα οποία απειλούνται από τη φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμό, να ασκούν μεγαλύτερο έλεγχο στην οικονομική τους ζωή, καθώς και να παρέχει στους νέους τις απαραίτητες δεξιότητες για την επιτυχή έναρξη της επαγγελματικής τους σταδιοδρομίας (PISA 2022, OECD, 2024).

Μια πραγματικότητα είναι ότι η διδασκαλία των Οικονομικών Επιστημών στο Γυμνάσιο και το Γενικό Λύκειο έχει συρρικνωθεί σημαντικά, αγγίζοντας τα όρια της εξαφάνισης. Μετά από συνεχείς μειώσεις διδακτικών ωρών, καταργήσεις μαθημάτων και συγχωνεύσεις αντικειμένων, η διδασκαλία των Οικονομικών περιορίζεται πλέον στην ενστάλαξη (infusion) ορισμένων εννοιών σε ένα από τα έξι κεφάλαια της Οικιακής Οικονομίας (μονόωρο μάθημα της Α΄ Γυμνασίου) και σε ένα από τα επτά κεφάλαια της Πολιτικής Παιδείας (δίωρο μάθημα της Α΄ Λυκείου), καθώς και στο μοναδικό αυτόνομο μάθημα Προσανατολισμού της Γ΄ Λυκείου, την Οικονομία.

Μια ακόμη πραγματικότητα είναι ότι στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2025 το 37,3% των μαθητών επέλεξαν να εξεταστούν στον Προσανατολισμό Οικονομίας και Πληροφορικής. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτό το σημαντικό ποσοστό των μαθητών ήρθε σε ουσιαστική επαφή με το επιστημονικό αντικείμενο της Οικονομικής Επιστήμης για πρώτη φορά μόλις στη Γ΄ Λυκείου! Εξασφαλίζεται στην περίπτωση των Οικονομικών η σπειροειδής ανάπτυξη των Προγραμμάτων Σπουδών; Είναι άραγε ισότιμη η μεταχείρισή τους σε σχέση με τους μαθητές των άλλων Προσανατολισμών, οι οποίοι διδάσκονται τα Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα (πλην των Λατινικών) και στις έξι τάξεις Γυμνασίου και Λυκείου (Πίνακας 1);

Πίνακας για τα οικονομικά μαθήματα
Πίνακας για τα οικονομικά μαθήματα

Η σεβαστή ειδικότητα των φιλολόγων διδάσκει συνολικά 12 ώρες Αρχαία στο Γυμνάσιο, που αντιστοιχούν στο 12% του συνόλου των διδακτικών ωρών, καθώς και 16 ώρες στο Λύκειο, ποσοστό 15,68% του συνολικού ωρολογίου προγράμματος. Ενόψει της πιθανότητας να μειωθεί κατά μία ώρα η διδασκαλία των Αρχαίων στην Α΄ Λυκείου, όπου το μάθημα διδάσκεται σήμερα για 5 ώρες, εκφράζονται έντονες αντιδράσεις και καλούνται τα Πανεπιστήμια σε συντονισμένη κινητοποίηση, με στόχο να μη διαταραχθεί η σύνδεση της Δευτεροβάθμιας με την Τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Η ίση μεταχείριση όλων των πολιτών αποτελεί συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα. Όπως οι μαθητές του Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών διδάσκονται συνολικά 28 ώρες Αρχαία κατά τη διάρκεια της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, και όπως οι μαθητές των υπόλοιπων Προσανατολισμών προετοιμάζονται στα Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα σε όλες τις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου, έτσι και το 40% των μαθητών που παρακολουθούν τον Προσανατολισμό Οικονομίας και Πληροφορικής δικαιούνται να παρακολουθούν αυτόνομο μάθημα Οικονομικών σε όλες τις τάξεις Γυμνασίου και Λυκείου.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο και αναγνωρίζοντας την επιτακτική ανάγκη ενίσχυσης της Οικονομικής εκπαίδευσης, το Υπουργείο Παιδείας, επί προηγούμενης ηγεσίας, εξήγγειλε την καθιέρωση δίωρου αυτόνομου μαθήματος Οικονομικών στην Α΄ Λυκείου. Αναμένουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον από τη νέα Υπουργό και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής όχι μόνο να φέρουν εις πέρας το απαιτητικό έργο υλοποίησης της εξαγγελίας, αλλά και να αποκαταστήσουν την εκπαιδευτική ισότητα, θεσπίζοντας αυτόνομα μαθήματα Οικονομικών σε όλες τις τάξεις της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Φέτα: Η έξυπνη τεχνική που τη διατηρεί φρέσκια και νόστιμη για έναν μήνα

1750 νέοι εκπαιδευτικοί ξεκινούν έως 30/7 Ειδική Αγωγή, Σχολ. Ψυχολογία, Παιδαγωγική και Ηγεσία

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Μαθήτριες με την Ελληνική σημαία σε διαγωνισμό της Microsoft
Κορίτσια από «χρυσάφι»: Δύο 17χρονες Ελληνίδες θριάμβευσαν στον παγκόσμιο διαγωνισμό της Microsoft
Ελληνίδες μαθήτριες έγραψαν ιστορία στον διαγωνισμό της Microsoft, κατακτώντας τις δύο πρώτες θέσεις στον κόσμο
Κορίτσια από «χρυσάφι»: Δύο 17χρονες Ελληνίδες θριάμβευσαν στον παγκόσμιο διαγωνισμό της Microsoft
Μάρμαρα του Παρθενώνα
Σαν σήμερα, 31 Ιουλίου 1801: Η αρχή της αρπαγής των Μαρμάρων του Παρθενώνα από τον Έλγιν
Η μέρα που ο Λόρδος Έλγιν ξεκίνησε τη μεταφορά των Μαρμάρων του Παρθενώνα στο Λονδίνο, γράφοντας την πιο μαύρη σελίδα στην ιστορία τους
Σαν σήμερα, 31 Ιουλίου 1801: Η αρχή της αρπαγής των Μαρμάρων του Παρθενώνα από τον Έλγιν
παραλιες
Αυτές οι 12 γνωστές ελληνικές ακτές χάνουν τη «Γαλάζια Σημαία» για το 2025 - Τι ισχύει για την ποιότητα του νερού
Ποιες είναι οι 12 ακτές που χάνουν τη "Γαλάζια Σημαία" φέτος, για λόγους πλημμελούς οργάνωσης
Αυτές οι 12 γνωστές ελληνικές ακτές χάνουν τη «Γαλάζια Σημαία» για το 2025 - Τι ισχύει για την ποιότητα του νερού
Μουρτζούκου
Επίθεση με σπασμένο γυαλί στην Ειρήνη Μουρτζούκου μέσα στις φυλακές Κορυδαλλού – Σε άσχημη ψυχολογική κατάσταση
Η Ειρήνη Μουρτζούκου, που έχει ομολογήσει τη δολοφονία τεσσάρων βρεφών, δέχθηκε επίθεση από συγκρατούμενή της με σπασμένο γυαλί. Φοβάται για τη ζωή...
Επίθεση με σπασμένο γυαλί στην Ειρήνη Μουρτζούκου μέσα στις φυλακές Κορυδαλλού – Σε άσχημη ψυχολογική κατάσταση