Οικονομολόγοι Εκπαιδευτικοί: «Τα οικονομικά μαθήματα βρίσκονται στα όρια της εξαφάνισης»
Ένωση Οικονομολόγων Εκπαιδευτικών: Περιορισμένη η διδασκαλία Οικονομικών στα Γυμνάσια και στα Λύκεια - Απαιτούνται αλλαγές

Την έντονη ανησυχία της για την περιορισμένη παρουσία των Οικονομικών Επιστημών στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα εκφράζει η Ένωση Οικονομολόγων Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Όπως τονίζει, παρά την τεκμηριωμένη ανάγκη για ενίσχυση του οικονομικού αλφαβητισμού των νέων, τα Οικονομικά μαθήματα έχουν περιοριστεί δραστικά στα σχολεία.

«Η διδασκαλία των Οικονομικών Επιστημών στο Γυμνάσιο και το Γενικό Λύκειο έχει συρρικνωθεί σημαντικά, αγγίζοντας τα όρια της εξαφάνισης», τονίζει χαρακτηριστικά η Ένωση. Στην ίδια ανακοίνωση σημειώνεται ότι «η ευημερία του κοινωνικού συνόλου εξαρτάται σε σημαντικό βαθμό από την ικανότητα των πολιτών να λαμβάνουν ορθές οικονομικές αποφάσεις, γεγονός που προϋποθέτει ένα ελάχιστο επίπεδο οικονομικού αλφαβητισμού».

Οι Οικονομολόγοι Εκπαιδευτικοί υπογραμμίζουν επίσης ότι «το 40% των μαθητών που παρακολουθούν τον Προσανατολισμό Οικονομίας και Πληροφορικής δικαιούνται να παρακολουθούν αυτόνομο μάθημα Οικονομικών σε όλες τις τάξεις Γυμνασίου και Λυκείου», σημειώνοντας ότι σε αντίθεση με άλλα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, η οικονομική επιστήμη εισάγεται για πρώτη φορά στους μαθητές μόλις στη Γ’ Λυκείου.

Η Ένωση καλεί το Υπουργείο Παιδείας και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής να προχωρήσουν στην υλοποίηση της ήδη εξαγγελθείσας πρόβλεψης για δίωρο αυτόνομο μάθημα Οικονομικών στην Α’ Λυκείου και να επεκτείνουν τη διδασκαλία της Οικονομικής Παιδείας σε όλο το φάσμα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, κάνοντας λόγο για «επαναφορά της εκπαιδευτικής ισότητας».

Η ανακοίνωση της Ένωσης Οικονομολόγων Εκπαιδευτικών Δ.Ε.

Η αναγκαιότητα και η πραγματικότητα σχετικά με τα Οικονομικά Μαθήματα

 Η αναγκαιότητα εισαγωγής Οικονομικών μαθημάτων τεκμηριώνεται από πλήθος ερευνών οι οποίες καταδεικνύουν ότι η ευημερία του κοινωνικού συνόλου εξαρτάται σε σημαντικό βαθμό από την ικανότητα των πολιτών να λαμβάνουν ορθές οικονομικές αποφάσεις, γεγονός που προϋποθέτει ένα ελάχιστο επίπεδο οικονομικού αλφαβητισμού (OECD, 2005; Jappelli, 2010; Lusardi & Mitchell, 2014). Υψηλότερο επίπεδο χρηματοοικονομικού εγγραμματισμού μπορεί να ενισχύσει την ικανότητα οικονομικά ευάλωτων ατόμων, τα οποία απειλούνται από τη φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμό, να ασκούν μεγαλύτερο έλεγχο στην οικονομική τους ζωή, καθώς και να παρέχει στους νέους τις απαραίτητες δεξιότητες για την επιτυχή έναρξη της επαγγελματικής τους σταδιοδρομίας (PISA 2022, OECD, 2024).

Μια πραγματικότητα είναι ότι η διδασκαλία των Οικονομικών Επιστημών στο Γυμνάσιο και το Γενικό Λύκειο έχει συρρικνωθεί σημαντικά, αγγίζοντας τα όρια της εξαφάνισης. Μετά από συνεχείς μειώσεις διδακτικών ωρών, καταργήσεις μαθημάτων και συγχωνεύσεις αντικειμένων, η διδασκαλία των Οικονομικών περιορίζεται πλέον στην ενστάλαξη (infusion) ορισμένων εννοιών σε ένα από τα έξι κεφάλαια της Οικιακής Οικονομίας (μονόωρο μάθημα της Α΄ Γυμνασίου) και σε ένα από τα επτά κεφάλαια της Πολιτικής Παιδείας (δίωρο μάθημα της Α΄ Λυκείου), καθώς και στο μοναδικό αυτόνομο μάθημα Προσανατολισμού της Γ΄ Λυκείου, την Οικονομία.

Μια ακόμη πραγματικότητα είναι ότι στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2025 το 37,3% των μαθητών επέλεξαν να εξεταστούν στον Προσανατολισμό Οικονομίας και Πληροφορικής. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτό το σημαντικό ποσοστό των μαθητών ήρθε σε ουσιαστική επαφή με το επιστημονικό αντικείμενο της Οικονομικής Επιστήμης για πρώτη φορά μόλις στη Γ΄ Λυκείου! Εξασφαλίζεται στην περίπτωση των Οικονομικών η σπειροειδής ανάπτυξη των Προγραμμάτων Σπουδών; Είναι άραγε ισότιμη η μεταχείρισή τους σε σχέση με τους μαθητές των άλλων Προσανατολισμών, οι οποίοι διδάσκονται τα Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα (πλην των Λατινικών) και στις έξι τάξεις Γυμνασίου και Λυκείου (Πίνακας 1);

Πίνακας για τα οικονομικά μαθήματα
Πίνακας για τα οικονομικά μαθήματα

Η σεβαστή ειδικότητα των φιλολόγων διδάσκει συνολικά 12 ώρες Αρχαία στο Γυμνάσιο, που αντιστοιχούν στο 12% του συνόλου των διδακτικών ωρών, καθώς και 16 ώρες στο Λύκειο, ποσοστό 15,68% του συνολικού ωρολογίου προγράμματος. Ενόψει της πιθανότητας να μειωθεί κατά μία ώρα η διδασκαλία των Αρχαίων στην Α΄ Λυκείου, όπου το μάθημα διδάσκεται σήμερα για 5 ώρες, εκφράζονται έντονες αντιδράσεις και καλούνται τα Πανεπιστήμια σε συντονισμένη κινητοποίηση, με στόχο να μη διαταραχθεί η σύνδεση της Δευτεροβάθμιας με την Τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Η ίση μεταχείριση όλων των πολιτών αποτελεί συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα. Όπως οι μαθητές του Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών διδάσκονται συνολικά 28 ώρες Αρχαία κατά τη διάρκεια της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, και όπως οι μαθητές των υπόλοιπων Προσανατολισμών προετοιμάζονται στα Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα σε όλες τις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου, έτσι και το 40% των μαθητών που παρακολουθούν τον Προσανατολισμό Οικονομίας και Πληροφορικής δικαιούνται να παρακολουθούν αυτόνομο μάθημα Οικονομικών σε όλες τις τάξεις Γυμνασίου και Λυκείου.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο και αναγνωρίζοντας την επιτακτική ανάγκη ενίσχυσης της Οικονομικής εκπαίδευσης, το Υπουργείο Παιδείας, επί προηγούμενης ηγεσίας, εξήγγειλε την καθιέρωση δίωρου αυτόνομου μαθήματος Οικονομικών στην Α΄ Λυκείου. Αναμένουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον από τη νέα Υπουργό και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής όχι μόνο να φέρουν εις πέρας το απαιτητικό έργο υλοποίησης της εξαγγελίας, αλλά και να αποκαταστήσουν την εκπαιδευτική ισότητα, θεσπίζοντας αυτόνομα μαθήματα Οικονομικών σε όλες τις τάξεις της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/10

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ΚΑΙΡΟΣ
Καιρός: Νέα κακοκαιρία με καταιγίδες – Πότε θα βρέξει στην Αττική και στη Θεσσαλονίκη
Το πρώτο δεκαήμερο του Νοεμβρίου φέρνει μια πιο φθινοπωρινή εικόνα στη χώρα, με συννεφιές, βροχές και πτώση της θερμοκρασίας. Παρότι δεν αναμένονται...
Καιρός: Νέα κακοκαιρία με καταιγίδες – Πότε θα βρέξει στην Αττική και στη Θεσσαλονίκη
ταξη
Εκπαιδευτικοί (μόνιμοι και αναπληρωτές): Ποια μέρα της εβδομάδας θα πιστωθεί στους λογαριασμούς η μισθοδοσία τους;
Εκπαιδευτικοί (μόνιμοι και αναπληρωτές): Πότε θα πιστωθεί στους λογαριασμούς η μισθοδοσία τους;
Εκπαιδευτικοί (μόνιμοι και αναπληρωτές): Ποια μέρα της εβδομάδας θα πιστωθεί στους λογαριασμούς η μισθοδοσία τους;