Παρακολουθώ με μια απορία αλλά και με μια μικρή στενοχώρια, είναι αλήθεια, πολύ μεγάλο αριθμό - στα όρια του ...viral - αναρτήσεων από φίλες και φίλους που γράφουν για την κατάρρευση των βάσεων στις φιλολογικές σχολές. Απορώ για δύο λόγους. Πρώτον, πώς και το θυμήθηκαν τώρα! Το φαινόμενο αυτό δεν είναι καθόλου καινούριο, καταγράφεται εδώ και χρόνια, απλώς κάποιος "influencer" το ανακάλυψε φέτος και έτσι έχει διαδοθεί ιδιαίτερα. Και δεύτερον, διότι δεν αφορά μόνο στις φιλολογικές σχολές αλλά σε μεγάλο αριθμό τμημάτων που σχετίζονται με την εκπαίδευση.
Η στενοχώρια μου έγκειται στο ότι, ενώ κάποιες από τις αναρτήσεις θέτουν το πρόβλημα στην πραγματική του διάσταση (θα τα πούμε πιο κάτω), πολλές και πολλοί εκφράζουν έναν ιδιόμορφο εκπαιδευτικό ρατσισμό (θυμίζοντας το σύνδρομο του ...σνομπ απουσιολόγου), λέγοντας πως δεν είναι δυνατόν οι φιλόλογοι, η ανώτερη ειδικότητα της εκπαίδευσης (με ποια κριτήρια, άραγε;), πολύ καλύτεροι από μαθηματικούς, φυσικούς, γυμναστές, δασκάλους κλπ κλπ, που κάποτε περνούσαν με υψηλό βαθμό στο πανεπιστήμιο, τώρα να εισάγονται με βαθμούς κοντά στη βάση. Και απευθύνουν δριμύ κατηγορώ στην πολιτεία, όχι για τους σωστούς λόγους, αλλά (με έναν αφόρητο ελιτισμό) για το ότι επιτρέπεται σε "αγράμματους" να γίνονται φιλόλογοι... Και έτσι δείχνουν αδίκως τα παιδιά, που δεν έχουν καμιά ευθύνη, κι όχι τους κυβερνώντες που έχουν καταστήσει την εκπαίδευση αποκρουστική ακαδημαϊκή και επαγγελματική επιλογή.
Λοιπόν, ας βάλουμε τα πράγματα σε μια σειρά. Αδυνατώ να σχολιάσω τα περί ανώτερων και κατώτερων εκπαιδευτικών ειδικοτήτων. Δεύτερον, τις βάσεις δεν τις ορίζει η ...πολιτεία, αλλά η προτίμηση των υποψήφιων φοιτητών. Όσο πιο πολλοί και με υψηλή βαθμολογία επιλέγουν κάποιο τμήμα, τόσο ανεβαίνει η βάση. Τρίτον και σημαντικότερον. Η κατάρρευση των βάσεων, όπως προανέφερα, αφορά στις περισσότερες καθηγητικές σχολές, όχι μόνο στις φιλολογικές. Έχει να κάνει με την πλήρη απαξίωση του λειτουργήματος του εκπαιδευτικού, τις κάκιστες εργασιακές συνθήκες και τις τραγικές αμοιβές σε δημόσιο και (κυρίως) σε ιδιωτικό τομέα.
Για ποιο λόγο, αλήθεια, να γίνει ένα παιδί εκπαιδευτικός σήμερα;
- Για να αμείβεται, ως πρωτοδιόριστος σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία, λίγο καλύτερα από τον ανειδίκευτο εργάτη και να φθάνει μετά βίας το 1,5 χιλιάρικο καθαρά μετά από 20-25 χρόνια υπηρεσίας;
- Για να παίρνει σε ένα ιδιωτικό σχολείο λιγότερα από χίλια ευρώ και να τον υποχρεώνουν παράνομα σε απλήρωτες υπερωρίες, σε απλήρωτη εργασία Σαββατοκύριακα, γιορτές, διακοπές και αργίες;
- Για να παίρνει σκάρτα (κι αν τα παίρνει φυσικά...) 7-8 ευρώ καθαρά την ώρα σε ένα φροντιστήριο ή σε ένα κέντρο ξένων γλωσσών, συχνά υπό απαράδεκτες συνθήκες εργασίας;
- Για να υφίσταται ένα ολοένα αυξανόμενο bullying από τους γονείς, φαινόμενο που ειδικά στα ιδιωτικά σχολεία (όπου ο γονιός αισθάνεται ότι, επειδή πληρώνει, έχει δικαίωμα ζωής και θανάτου πάνω μας...) έχει πάρει διαστάσεις τσουνάμι;
- Για να τον καθυβρίζουν διαρκώς σε ΜΜΕ και κοινωνικά δίκτυα; Για να αισθανεται διαρκώς, με όλα του τα λάθη και τα στραβά, ταπεινωμένος και απαξιωμένος;
Έτσι λοιπόν τα πιο ταλαντούχα παιδιά μας στρέφονται σε άλλες σχολές, κυρίως θετικού προσανατολισμού, για να βρουν ένα προσοδοφόρο επάγγελμα με κοινωνική και ηθική καταξίωση και απορρίπτουν δικαίως την εκπαίδευση.
Εμείς τα έχουμε γράψει εδώ και χρόνια και το αναφέραμε και πρόσφατα, στις αρχές Ιουνίου, πριν βγουν οι φετινές βάσεις. Η εκπαίδευση φθάνει σε σημείο μηδέν. Σύντομα οι εκπαιδευτικοί τόσο στην ιδιωτική όσο και στη δημόσια εκπαίδευση θα είναι είδος σε ανεπάρκεια. Ακόμη πιο σπάνιο είδος θα είναι ο καλός εκπαιδευτικός. Και δεν το λέω μόνο λόγω φτωχού ακαδημαϊκού επιπέδου, αλλά κυρίως διότι τα παιδιά που θα μπαίνουν στις τάξεις δεν θα είναι αυτά που αγαπούν την εκπαίδευση, αλλά κυρίως αυτά που την επιλέγουν από ανάγκη.
Αν η πολιτεία δεν δώσει πανίσχυρα κίνητρα, αν οι επιχειρηματίες της ιδιωτικής εκπαίδευσης συνεχίσουν να λειτουργούν ως οι χειρότεροι των εργοδοτών στον ιδιωτικό τομέα, τότε οδεύουμε ολοταχώς προς μια εθνική εκπαιδευτική τραγωδία με ανυπολόγιστες συνέπειες.
Ο Γιώργος Χριστόπουλος είναι Πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Η διεφθαρμένη διαδικασία εισαγωγής των πλούσιων γόνων σε ελίτ Πανεπιστήμια
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/7
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ