Η Ένωση Λειτουργών Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΕΛΤΕΕ) Ανατολικής Θεσσαλονίκης απευθύνει σημαντικό αίτημα προς την Υπουργό Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, καλώντας για επανεξέταση του ανώτατου αριθμού μαθητών ανά τμήμα στα Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια-Λύκεια (ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ.).
Παράλληλα, ζητά τη θεσμοθέτηση άμεσης δυνατότητας δημιουργίας ολιγομελών τμημάτων κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους, ώστε να ανταποκρίνεται καλύτερα στις πραγματικές ανάγκες των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Η επιστολή της ΕΛΤΕΕ τονίζει πως η αύξηση του ορίου μαθητών από 7 σε 9 έχει επιφέρει σημαντική επιβάρυνση στις μαθησιακές συνθήκες και κυρίως στην ψυχολογική ισορροπία των μαθητών, που συχνά αντιμετωπίζουν αισθητηριακές, γνωστικές και συμπεριφορικές προκλήσεις.
Επισημαίνεται, επίσης, ότι η τρέχουσα διοικητική διαδικασία δεν επιτρέπει τη δημιουργία ολιγομελών τμημάτων μετά τις 30 Ιουνίου, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να αντιμετωπιστεί άμεσα η εμφάνιση σοβαρών δυσκολιών εντός της σχολικής χρονιάς.
Η ΕΛΤΕΕ ζητά από την πολιτεία να δώσει προτεραιότητα στην παιδαγωγική και ψυχοκοινωνική προστασία των μαθητών, αποφεύγοντας την καθυστέρηση και την τυπολατρία που επιβαρύνουν την εκπαιδευτική διαδικασία.
Αναλυτικά η εισήγηση προς το Υπουργείο Παιδείας
«Εισήγηση για την επανεξέταση του ανώτατου αριθμού μαθητών ανά τμήμα στα ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. και τη θεσμοθέτηση άμεσης δυνατότητας δημιουργίας ολιγομελών τμημάτων εντός του σχολικού έτους.
Κυρία Υπουργέ,
Με την παρούσα επιστολή θα θέλαμε να θέσουμε υπ’ όψιν σας, με σεβασμό αλλά και επιτακτικότητα, ένα ζήτημα που άπτεται της ουσίας της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Ε.Α.Ε.), καθώς επηρεάζει άμεσα τη μαθησιακή, ψυχοσυναισθηματική και συμπεριφορική σταθερότητα των πλέον ευάλωτων μαθητών της δημόσιας εκπαίδευσης.
Η αναγκαιότητα διασφάλισης ποιοτικών, λειτουργικών και ανθρωποκεντρικών συνθηκών στα Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια-Λύκεια (ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ.) είναι περισσότερο από ποτέ επιτακτική.
Οι εκπαιδευτικές, ψυχολογικές και κοινωνικές ανάγκες των μαθητών που φοιτούν στις σχολικές αυτές μονάδες δεν επιδέχονται αναβολή, γραφειοκρατική προσέγγιση ή γενικές ρυθμίσεις.
Η παρούσα εισήγηση τεκμηριώνει δύο ζωτικής σημασίας παρεμβάσεις που αφορούν:
Την επανεξέταση του ανώτατου αριθμού μαθητών ανά τμήμα,
Και τη δυνατότητα άμεσης δημιουργίας ολιγομελών τμημάτων σε οποιαδήποτε χρονική στιγμή του σχολικού έτους κριθεί απαραίτητο.
Επανεξέταση του ανώτατου αριθμού μαθητών στα ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ.
Η αύξηση του ορίου μαθητών από 7 σε 9 ανά τμήμα, η οποία επήλθε με την παρ. 4 του άρθρου 48 του Ν. 4415/2016 (τροποποίηση άρθρου 8 του Ν. 3699/2008), σε ένα πλαίσιο όπως τα ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ., όπου φοιτούν παιδιά με αυξημένες αισθητηριακές, γνωστικές, συναισθηματικές και συμπεριφορικές ιδιαιτερότητες, έχει ήδη επιφέρει σημαντική επιβάρυνση στις μαθησιακές συνθήκες και – το κυριότερο – στην ψυχολογική τους ισορροπία.
1.1. Επιπτώσεις στην ψυχοσύνθεση των μαθητών με ΕΕΑ
Όπως επισημαίνουν επιστημονικές μελέτες:
Οι μαθητές με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) και ΔΕΠ-Υ εμφανίζουν υπερευαισθησία σε ακουστικά, οπτικά και κιναισθητικά ερεθίσματα · η πολυπληθής τάξη επιβαρύνει δραματικά το αισθητηριακό τους φορτίο, αυξάνοντας την πιθανότητα κρίσεων και επιθετικών επεισοδίων (National Autistic Society, DSM-5).
Η αισθητηριακή υπερφόρτωση οδηγεί σε αποδιοργάνωση, εκρήξεις θυμού, σωματική επιθετικότητα ή απόσυρση.
Οι μαθητές με γνωστικές αναπηρίες χρειάζονται δομημένο, προβλέψιμο περιβάλλον και προσωποποιημένη προσέγγιση, κάτι που καθίσταται αδύνατο σε τάξεις με αυξημένο αριθμό μαθητών.
1.2. Επιπτώσεις στη λειτουργία των σχολείων Ε.Α.Ε.
Η αύξηση των μαθητών:
Μειώνει δραματικά τον διαθέσιμο χρόνο εξατομικευμένης παρέμβασης,
Επιβαρύνει τον/την εκπαιδευτικό με την ευθύνη ετερογενών προφίλ μαθητών,
Αυξάνει τις πιθανότητες σύγκρουσης και αποδιοργάνωσης του τμήματος.
Το ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. δεν είναι απλώς ένα σχολείο: είναι ένας ευαίσθητος μικρόκοσμος υψηλής φροντίδας και ψυχοπαιδαγωγικής στήριξης.
Κάθε παιδί εκεί δεν μπορεί να “προσαρμοστεί” στον αριθμό.
Το σχολικό περιβάλλον πρέπει να προσαρμόζεται στις ανάγκες του, όχι το αντίστροφο.
1.3. Κοινωνικές προεκτάσεις και συνταγματική υποχρέωση
Η δημόσια Ειδική Εκπαίδευση αποτελεί συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα, το οποίο τελεί υπό την προστασία του άρθρου 16 του Συντάγματος, ενώ η Ελλάδα έχει κυρώσει τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία (ν. 4074/2012), όπου ρητά προβλέπεται η προσαρμογή της εκπαιδευτικής πρακτικής στις ιδιαίτερες ανάγκες του μαθητή και όχι το αντίστροφο.
Επιπλέον, τα ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. αποτελούν, κατά τεκμήριο, τη βασική επιλογή φοίτησης των παιδιών που προέρχονται από τα πιο κοινωνικά και οικονομικά ευάλωτα στρώματα, όπως καταγράφεται από το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Πληροφόρησης Eurydice και το European Agency for Special Needs Education.
Η Πολιτεία έχει καθήκον να προστατεύει τα σχολεία αυτά, όχι να τα αποδυναμώνει.
Άμεση δυνατότητα δημιουργίας ολιγομελών τμημάτων (3–4 μαθητών)
Επί του παρόντος, η υποβολή αιτήματος για δημιουργία ολιγομελών τμημάτων από τους διευθυντές των ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. προβλέπεται μόνον έως τις 30 Ιουνίου εκάστου έτους, όπως ορίζεται από την ισχύουσα διοικητική διαδικασία.
Ωστόσο, στην πράξη, οι πιο σοβαρές εκπαιδευτικές, συναισθηματικές ή συμπεριφορικές δυσκολίες μαθητών εμφανίζονται και αναγνωρίζονται μετά την έναρξη του σχολικού έτους, συχνά εντός των πρώτων μηνών ή και αργότερα (Σεπτέμβριος–Ιανουάριος), όταν η σχολική προσαρμογή αποτυγχάνει.
Εισήγηση – Πρόταση
Κατόπιν των ανωτέρω, εισηγούμαστε:
Την άμεση επαναφορά του ανώτατου αριθμού μαθητών στα ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. από 9 σε 7, όπως ίσχυε μέχρι την τροποποίηση του Ν. 4415/2016.
Η δυνατότητα δημιουργίας ολιγομελών τμημάτων (3–4 μαθητών) να δίνεται καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους, οποτεδήποτε το κρίνει αναγκαίο ο διευθυντής του σχολείου, σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων και με τεκμηρίωση των αναγκών.
Η έγκριση λειτουργίας αυτών των ολιγομελών τμημάτων να παρέχεται κατ’ εξαίρεση και άμεσα, χωρίς την εφαρμογή της χρονοβόρας διαδικασίας που ισχύει έως σήμερα (έγκριση από Δ.Δ.Ε. ή Π.Δ.Ε. μέσω σταδίων εισηγήσεων). Σε αυτές τις περιπτώσεις, να προτάσσεται η παιδαγωγική και ψυχοκοινωνική προστασία του μαθητή έναντι της διοικητικής τυπολατρίας.
Από το Διοικητικό Συμβούλιο της Ε.Λ.Τ.Ε.Ε. Ανατολικής Θεσσαλονίκης»
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Συναγερμός για τον 1ο καύσωνα: 43°C και υψηλός κίνδυνος πυρκαγιών
Δόμνα Μιχαηλίδου: Επίδομα 200 ευρώ για εκπαιδευτικούς και δημοσίους υπαλλήλους
750 ευρώ σε 170.000 πολίτες - Πάρτε τα με μια μόνο αίτηση και όλα εξα αποστάσεως μέσω golearn
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 2/7
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ