σημαία της ΔΟΕ
Η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας καταγγέλλει αποκλεισμό από τον διάλογο, πειθαρχικές διώξεις, χαμηλούς μισθούς και κατάρρευση του δημόσιου σχολείου – Έκκληση για ευρωπαϊκή παρέμβαση

Αγανακτισμένοι εμφανίζονται οι εκπαιδευτικοί της Ελλάδας, σύμφωνα με ανακοίνωση της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (Δ.Ο.Ε.), η οποία απευθύνει δημόσια έκκληση για στήριξη προς τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα αλλά και την ευρύτερη κοινωνία, περιγράφοντας την κατάσταση στην εκπαίδευση ως "εκρηκτική".

Η Δ.Ο.Ε. καταγγέλλει την κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας για πλήρη αποκλεισμό των εκπαιδευτικών συνδικάτων από τον διάλογο για την εκπαιδευτική πολιτική εδώ και έξι χρόνια, καταγγέλλοντας την πρακτική νομοθέτησης χωρίς διαβούλευση και ενημέρωση μέσω… των ΜΜΕ. Επιτροπές «ειδικών» συντάσσουν πορίσματα, αποκλείοντας τις ομοσπονδίες, με αποτέλεσμα οι εκπαιδευτικοί να τίθενται στο περιθώριο της ίδιας της πολιτικής που τους αφορά.

Ποινικοποίηση των απεργιών και μαζικές πειθαρχικές διώξεις

Ιδιαίτερα ανησυχητικές διαστάσεις λαμβάνει, σύμφωνα με την Ομοσπονδία, η ποινικοποίηση της συνδικαλιστικής δράσης. Όπως επισημαίνεται, η κυβέρνηση έχει καταφύγει 18 φορές στα δικαστήρια για να κηρύξει απεργίες των εκπαιδευτικών παράνομες, ενώ περίπου 2.500 εκπαιδευτικοί διώκονται πειθαρχικά επειδή συμμετέχουν σε νόμιμη μορφή απεργίας-αποχής από την αξιολόγηση.

Η Δ.Ο.Ε. κάνει λόγο για κρατικό αυταρχισμό, παραβίαση συνταγματικών δικαιωμάτων και στοχοποίηση του κλάδου μέσω δηλώσεων υψηλόβαθμων στελεχών – ακόμη και του ίδιου του πρωθυπουργού, που έχει απειλήσει με απολύσεις όσους αντιτίθενται στην αξιολόγηση.

Διακρίσεις, χαμηλοί μισθοί και αυξανόμενη φτώχεια

Σε δραματικούς τόνους περιγράφει η Ομοσπονδία και την κατάσταση των συμβασιούχων εκπαιδευτικών, οι οποίοι – παρότι επιτελούν τις ίδιες εργασιακές υποχρεώσεις – δεν απολαμβάνουν τα ίδια δικαιώματα με τους μόνιμους συναδέλφους τους, ειδικά σε ό,τι αφορά τις άδειες και την υγειονομική κάλυψη.

Η οικονομική κατάσταση των εκπαιδευτικών χαρακτηρίζεται οριακή, με τον εισαγωγικό μισθό να ανέρχεται σε μόλις 790 ευρώ, ενώ – σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat – οι Έλληνες δημόσιοι υπάλληλοι είναι οι χαμηλότερα αμειβόμενοι στην Ε.Ε.. Παράλληλα, η μείωση των πραγματικών αποδοχών κατά 9%, όταν διεθνώς σημειώνονται αυξήσεις, επιτείνει την κρίση στον κλάδο.

Αύξηση γραφειοκρατίας και έλλειψη προσωπικού

Σε ένα διογκούμενο γραφειοκρατικό περιβάλλον, χωρίς γραμματειακή υποστήριξη, οι εκπαιδευτικοί καλούνται να εκτελούν διαρκώς αυξανόμενα διοικητικά καθήκοντα, ιδίως μετά την ψήφιση των νέων νόμων για την αξιολόγηση. Όλα αυτά χωρίς επιπλέον αμοιβή ή αποσυμφόρηση ωραρίου, γεγονός που οδηγεί σε επαγγελματική εξουθένωση.

Υποχρηματοδότηση και καταρρέοντα σχολεία

Η Ομοσπονδία κάνει επίσης λόγο για συστηματική υποχρηματοδότηση της δημόσιας εκπαίδευσης, με την Ελλάδα να βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις του ΟΟΣΑ σε εκπαιδευτικές δαπάνες. Η κατάσταση αυτή έχει ως αποτέλεσμα κενά εκπαιδευτικών, έλλειψη βασικών υποδομών και επικίνδυνες σχολικές εγκαταστάσεις.

"Μεγάλη Παραίτηση" και κρίση στο επάγγελμα

Όλα τα παραπάνω, τονίζει η Δ.Ο.Ε., έχουν οδηγήσει στην "Μεγάλη Παραίτηση" των εκπαιδευτικών, με το 2024 να καταγράφει ρεκόρ παραιτήσεων (περίπου 1.500). Οι συνθήκες κρίνονται πλέον απωθητικές, με όλο και περισσότερους νέους να απομακρύνονται από το επάγγελμα.

Αίτημα για ευρωπαϊκή παρέμβαση

Η Διδασκαλική Ομοσπονδία απευθύνει έκκληση προς τα ευρωπαϊκά συνδικάτα και θεσμούς για υποστήριξη. Ζητά την καταδίκη των αντιδημοκρατικών πρακτικών της κυβέρνησης, ειδικά των πειθαρχικών διώξεων για την απεργία-αποχή, αλλά και τη διεθνή πίεση για διάλογο και κατοχύρωση των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών.

Όπως καταλήγει η ανακοίνωση, «Είμαστε στη διάθεσή σας για κάθε διευκρίνιση και για να συζητήσουμε τρόπους στήριξης. Η κατάσταση δεν είναι πλέον απλώς κρίσιμη – είναι επείγουσα.»

Η ανακοίνωση της ΔΟΕ

Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε για τα οξυμένα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί της Ελλάδας τα τελευταία χρόνια και να ζητήσουμε τη συνδρομή σας για την επίλυσή τους.

  1. Απουσία διαλόγου και συνεργασίας

Η κυβέρνηση της Ελλάδας και το Υπουργείο Παιδείας, εδώ και 6 χρόνια,  έχουν αποκλείσει πλήρως τα εκπαιδευτικά συνδικάτα από τον οποιοδήποτε διάλογο για  την χάραξη της εκπαιδευτικής πολιτικής. Αρνούνται να συζητήσουν ουσιαστικά μαζί μας για τα προβλήματα των σχολείων και να ακούσουν τις τεκμηριωμένες προτάσεις επίλυσής τους. Η Δ.Ο.Ε. έχει επανειλημμένως καταθέσει υπομνήματα με προτάσεις για όλα τα ζητήματα που αφορούν τη στήριξη της δημόσιας εκπαίδευσης, αλλά η πολιτική ηγεσία του υπουργείου αρνείται να προσέλθει σε διάλογο. Δημιουργούνται επιτροπές «ειδικών» για να εξάγουν πορίσματα για την εκπαίδευση και να χαράξουν πολιτική, αποκλείοντας τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες από αυτές. Στη συνέχεια νομοθετούν ερήμην μας, και ενημερωνόμαστε για τα νομοσχέδια από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης.

2. Δικαστικές προσφυγές και διώξεις εκπαιδευτικών

Κάθε φορά που οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες προκηρύσσουν απεργία η κυβέρνηση καταθέτει αγωγή στα δικαστήρια, προκειμένου να κριθεί παράνομη και να μας απαγορεύσουν να απεργήσουμε. Τα 6 χρόνια της διακυβέρνησής της, έχει προσφύγει στα δικαστήρια εναντίον της Ο.Λ.Μ.Ε., της Δ.Ο.Ε. και της Α.Δ.Ε.Δ.Υ. 18 φορές!

Πριν 5 χρόνια, η κυβέρνηση νομοθέτησε την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, η οποία πραγματοποιείται με παντελώς αντιεπιστημονικό τρόπο. Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας αντιμετωπίζει την  απεργία-αποχή ενάντια στην συγκεκριμένη αξιολόγηση (νομικά κατοχυρωμένη μορφή απεργίας όπου ο εκπαιδευτικός ασκεί πλήρως τα διδακτικά του καθήκοντα απέχοντας μόνο από τη διαδικασία της αξιολόγησης) ως παράνομη και έκτοτε τα μέλη μας που απεργούν από κάθε διαδικασία που σχετίζεται με την αξιολόγηση, διεκπεραιώνοντας κανονικά όλα τα υπόλοιπα καθήκοντά τους, διώκονται πειθαρχικά. Σχεδόν 2.500 απεργοί σε όλη τη χώρα έχουν παραπεμφθεί στα πειθαρχικά συμβούλια και εκκρεμεί η εκδίκαση των υποθέσεών τους. Επιπλέον, ο πρωθυπουργός δήλωσε δημόσια ότι όποιος διαφωνεί με την αξιολόγηση θα απολυθεί. Η τακτική αυτή αποτελεί κατάφωρη παραβίαση των συνταγματικών μας δικαιωμάτων αλλά και εργασιακό mobbing, αφού οι εκπαιδευτικοί συνεχώς συκοφαντούνται από κυβερνητικά στελέχη στα Μ.Μ.Ε. και γίνονται αποδέκτες ισχυρών πιέσεων- νομικών και διοικητικών από στελέχη της διοίκησης.

  1. Διακρίσεις σε βάρος των συμβασιούχων εκπαιδευτικών

Οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί στην Ελλάδα δεν απολαμβάνουν τα ίδια δικαιώματα με τους μόνιμους εκπαιδευτικούς, παρότι έχουν τις ίδιες υποχρεώσεις. Μεγάλη διάκριση υφίστανται ιδιαίτερα στο θέμα των αδειών που δικαιούνται και παρότι το ζήτημα των αδικιών αυτών έχει φτάσει με παρέμβαση της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας στην Επιτροπή Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, η κυβέρνηση αρνείται να εξισώσει τα δικαιώματά τους. Ενδεικτικά σας αναφέρουμε ότι οι αναπληρώτριες που είναι μητέρες δεν δικαιούνται την άδεια ανατροφής που δικαιούνται μόνιμες εκπαιδευτικοί, παρά μόνο ένα μέρος της και αυτό υπό προϋποθέσεις. Ακόμα, οι αναπληρωτές, για να δικαιούνται οποιαδήποτε άδεια πρέπει πρώτα να έχουν συμπληρώσει ορισμένο διάστημα προϋπηρεσίας, διαφορετικά δεν μπορούν να πάρουν καμία άδεια. Έχουν υπάρξει περιπτώσεις αναπληρωτών με πολύ σοβαρά νοσήματα, που δεν μπόρεσαν να πάρουν αναρρωτική άδεια και τελικά απολύθηκαν καθώς θεωρήθηκαν αδικαιολογήτως απόντες από την υπηρεσία τους.

  1. Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας

Η Δ.Ο.Ε. διεκδικεί εδώ και χρόνια να υπογραφτεί συλλογική σύμβαση εργασίας για τους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Παρότι το διοικητικό μας συμβούλιο προέβη σε όλες τις ενέργειες που προβλέπει η ελληνική νομοθεσία για να ξεκινήσουν οι σχετικές διαπραγματεύσεις, η κυβέρνηση αρνείται ακόμα και να το συζητήσει και δεν παρέστη ποτέ στη διαδικασία των διαπραγματεύσεων.

  1. Οικονομική εξαθλίωση εκπαιδευτικών

Οι εκπαιδευτικοί της Ελλάδας αμείβονται με πενιχρούς μισθούς που δεν τους επιτρέπουν να επιβιώσουν εάν δεν κάνουν και δεύτερη δουλειά. Ο εισαγωγικός μισθός είναι μόλις 790€ και ο καταληκτικός 1520€. Σύμφωνα με τα στοιχεία της EUROSTAT (2024), οι δημόσιοι υπάλληλοι της Ελλάδας είναι οι χαμηλότερα αμειβόμενοι σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Επιπλέον, σύμφωνα με τα στοιχεία του OECD (Education at a Glance 2024) οι πραγματικοί μισθοί των Ελλήνων εκπαιδευτικών μειώθηκαν κατά 9%, ενώ παγκοσμίως οι μισθοί των εκπαιδευτικών αυξήθηκαν κατά μέσο όρο κατά 4%.

  1. Αύξηση γραφειοκρατίας

Στα ελληνικά σχολεία δεν υπάρχει διοικητικό προσωπικό με αποτέλεσμα οι εκπαιδευτικοί να αναλαμβάνουν όλα τα καθήκοντα γραμματειακής υποστήριξης των σχολικών μονάδων. Τα τελευταία χρόνια με τους νόμους που ψήφισε η κυβέρνηση, και ειδικά το νόμο που αφορά στην αξιολόγηση, τα γραμματειακά καθήκοντα των εκπαιδευτικών έχουν αυξηθεί δραματικά και αναγκάζονται να δουλεύουν πολλές επιπλέον ώρες, χωρίς επιπλέον αμοιβή, γεγονός που επιφέρει σοβαρές συνέπειες στην ποιότητα του εργασιακού τους βίου και την ποιότητα της ζωής τους συνολικά.

  1. Υποχρηματοδότηση σχολείων

Ενώ οι δαπάνες για την πρωτοβάθμια έως και την τριτοβάθμια εκπαίδευση αντιπροσωπεύουν κατά μέσο όρο το 10% των συνολικών δημόσιων δαπανών στις χώρες του Ο.Ο.Σ.Α., στην Ελλάδα το ποσοστό αυτό ανέρχεται μόλις στο 6,1% για το έτος 2020, που είναι το χαμηλότερο ανάμεσα στις 38 χώρες-μέλη του Ο.Ο.Σ.Α. Για το 2022, το ποσοστό των κρατικών δαπανών που αφιερώνεται στην εκπαίδευση στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένης της μη τυπικής μάθησης, φτάνει περίπου το 7%, παραμένοντας στο χαμηλότερο επίπεδο, μαζί με την Ιταλία. Η υποχρηματοδότηση αυτή έχει σημαντικές επιπτώσεις στη λειτουργία των σχολείων. Αρκετές θέσεις εκπαιδευτικών δεν καλύπτονται με προσλήψεις, ειδικά σε παραμεθόρια μέρη, με αποτέλεσμα σημαντικός αριθμός μαθητριών και μαθητών στην Ελλάδα να μην έχουν εκπαιδευτικούς για όλα τα μαθήματα μέχρι και του τέλος της σχολικής χρονιάς. Υπάρχουν σχολεία που δεν έχουν αρκετά χρήματα για να καλύψουν βασικές τους ανάγκες, όπως γραφική ύλη, θέρμανση ή ακόμα και προϊόντα καθαρισμού. Η συντήρηση των σχολικών κτηρίων δεν υλοποιείται εδώ και χρόνια στην έκταση και ένταση που απαιτείται, με αποτέλεσμα να έχουμε συνεχώς πολλές αναφορές για   επικίνδυνα φαινόμενα, όπως πλημμύρες των κτηρίων όταν βρέχει ή ακόμα και κατάρρευση οροφών.

  1. Επαγγελματική εξουθένωση και μαζικές παραιτήσεις

Όλες οι παραπάνω συνθήκες έχουν οδηγήσει σε μεγάλη αύξηση της επαγγελματικής εξουθένωσης των εκπαιδευτικών της Ελλάδας, γεγονός που οδηγεί σε μαζικές παραιτήσεις από την εκπαίδευση. Τα τελευταία χρόνια καταγράφεται κάθε σχολικό έτος όλο και μεγαλύτερος αριθμός παραιτήσεων εκπαιδευτικών, ενώ το τρέχον σχολικό έτος είχαμε ρεκόρ παραιτήσεων, περίπου 1.500. Οι εξαιρετικά δυσχερείς συνθήκες εργασίας, η οικονομική εξαθλίωση και ο αντιδημοκρατικός τρόπος που διαχειρίζεται η κυβέρνηση την εκπαιδευτική πολιτική οδηγεί στο φαινόμενο της Μεγάλης Παραίτησης και στην Ελλάδα. Ήδη σε κάποιες ειδικότητες υπάρχει έλλειψη εκπαιδευτικών, καθώς επιλέγουν άλλη σταδιοδρομία.

Ως διοικητικό συμβούλιο της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας σας παρακαλούμε να συνδράμετε με κάθε δυνατό τρόπο τους εκπαιδευτικούς της Ελλάδας και να ενημερώσετε τα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είμαστε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση αλλά και για να συζητήσουμε τους τρόπους με τους οποίους θα μπορούσατε πιθανώς να μας στηρίξετε.

Ειδικά για τις συνεχείς προσφυγές στα δικαστήρια από πλευράς της κυβέρνησης και για τους εκπαιδευτικούς που διώκονται πειθαρχικά επειδή συμμετέχουν στην απεργία-αποχή, σας παρακαλούμε να εκδώσετε ανακοίνωση καταδίκης της κυβέρνησης για την αντιδημοκρατική και εκφοβιστική τακτική της, που καταπατά τα συνδικαλιστικά δικαιώματα των εκπαιδευτικών.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Θέσεις καθηγητών σε μεγάλο εξ αποστάσεως Εκπαιδευτικό Project! Απαραίτητη η 3ετής εμπειρία σε σχολείο

2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Η ύλη για 47.000 υποψήφιους ως 6/6 με τις λύσεις

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 6/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

πανελλαδικες
Πανελλαδικές 2025: Επιστολή διαμαρτυρίας για ασαφή διατύπωση στο θέμα Γ1 της Χημείας
Γονείς καταγγέλλουν άδικη αξιολόγηση: «Τα παιδιά μας έλυσαν σωστά – ζητούμε δικαίωση»
Πανελλαδικές 2025: Επιστολή διαμαρτυρίας για ασαφή διατύπωση στο θέμα Γ1 της Χημείας