Η επιλογή του κατάλληλου εκπαιδευτικού για την Α' Δημοτικού αποτελεί κρίσιμο ζήτημα, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε.).
Η Αρχή εστιάζει στην ανάγκη να αναλαμβάνουν την πρώτη τάξη δάσκαλοι με αποδεδειγμένη εμπειρία, ειδικές δεξιότητες στην ένταξη των παιδιών στο σχολικό περιβάλλον, καθώς και στη διδασκαλία της πρώτης ανάγνωσης, γραφής και αριθμητικής και ειδική επιμόρφωση στις θεμελιώδεις δεξιότητες των μικρών μαθητών.
Τι επισημαίνει η ΑΔΙΠΠΔΕ - Ποια προσόντα πρέπει να έχει ο εκπαιδευτικός της Α' Δημοτικού
Η έκθεση της Αρχής καταγράφει ένα σημαντικό έλλειμμα: πολλά Παιδαγωγικά Τμήματα δεν προσφέρουν εξειδικευμένη εκπαίδευση στον τομέα της «Πρώτης Ανάγνωσης και Γραφής». Αυτό δημιουργεί ένα κενό, το οποίο μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την εκπαιδευτική πορεία των παιδιών από την αρχή της.
Η Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε. προτείνει η Α' τάξη να ανατίθεται σε δασκάλους με:
Αποδεδειγμένη εμπειρία στην ομαλή ένταξη των παιδιών στο σχολικό περιβάλλον.
Ικανότητα στη διδασκαλία της πρώτης ανάγνωσης και γραφής, με κατάλληλες μεθόδους και παιδαγωγική ευαισθησία.
Εξειδίκευση στην πρώτη αριθμητική (πρώτη αρίθμηση), καθώς οι βασικές μαθηματικές έννοιες τίθενται σε αυτή τη φάση.
Σύμφωνα με όσα αναφέρει η Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε.) «τα περισσότερα Παιδαγωγικά Τμήματα της χώρας δεν προετοιμάζουν επαρκώς με εξειδικευμένα στον τομέα της «Πρώτης Ανάγνωσης και Γραφής» μέλη ΔΕΠ τους φοιτητές τους για τις κατάλληλες για την περίπτωση διδακτικές προσεγγίσεις, καθίσταται επιτακτική η ανάθεση της Α΄ τάξης από τους οικείους Συλλόγους Διδασκόντων σε εκπαιδευτικούς με αποδεδειγμένη εμπειρία και εξαιρετικές ικανότητες” όπως:
- στο να εντάσσουν ομαλά τους μαθητές στις συνθήκες λειτουργίας μιας σχολικής τάξης και
- στο να διδάσκουν «Πρώτη Ανάγνωση και Γραφή», αλλά και την «Πρώτη Αρίθμηση»
Η έκθεση καταλήγει σε ένα σαφές μήνυμα προς τους Συλλόγους Διδασκόντων: η Α' Δημοτικού πρέπει να ανατίθεται με κριτήρια ποιότητας και επάρκειας, και όχι με βάση τη διαθεσιμότητα.
Η στοχευμένη επιμόρφωση και η αναβάθμιση των προγραμμάτων σπουδών στα Παιδαγωγικά Τμήματα είναι επίσης απαραίτητες για να καλυφθούν τα κενά.

Τα κριτήρια του ΥΠΑΙΘΑ για κατανομή τάξεων στα Δημοτικά Σχολεία
Τι προβλέπει η εγκύκλιος που απέστειλε στα δημοτικά σχολεία το Υπουργείο Παιδείας σχετικά με τα κριτήρια κατανομής τάξεων/τμημάτων:
Σε περίπτωση που υπάρχουν ανάμεσα στα μέλη του Συλλόγου Διδασκόντων της σχολικής μονάδας σημαντικές διαφορές απόψεων και προκύπτουν δυσκολίες στην κατανομή των τάξεων/ τμημάτων, την απόφαση λαμβάνει ο/η Διευθυντής/τρια -ο/η Προϊστάμενος.
Για την κατανομή των τάξεων/τμημάτων λαμβάνονται υπόψη τα εξής:
α) ο χρόνος ανάληψης τμήματος από εκπαιδευτικό να μην υπερβαίνει τη συνεχόμενη διετία. Η ανάληψη του ίδιου τμήματος από εκπαιδευτικό για τρίτη συνεχόμενη χρονιά γίνεται μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις, με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων, παιδαγωγικά τεκμηριωμένη, μετά από σύμφωνη γνώμη του/της Συντονιστή/στριας Εκπαιδευτικού Έργου. Επισημαίνεται ότι δεν επιτρέπεται η ανάληψη τμήματος από τον/την ίδιο/α εκπαιδευτικό πέραν της τριετίας, συνεχόμενης ή μη,
β) συνιστάται να αποφεύγεται η κατ’ εξακολούθηση ανάληψη των ίδιων τάξεων ή κύκλου τάξεων (π.χ. Α’ –Β’ Δημοτικού) από τον/την ίδιο/α εκπαιδευτικό,
γ) συνιστάται, επίσης, στους/τις εκπαιδευτικούς για παιδαγωγικούς και λόγους δεοντολογίας να μην αναλαμβάνουν τμήματα στα οποία φοιτούν τα τέκνα τους,
δ) ο Σύλλογος Διδασκόντων, με σχετική απόφασή του, καθορίζει τα κριτήρια για την κατανομή τμημάτων και τάξεων, λαμβάνοντας υπόψη τις επιμέρους ιδιαιτερότητες της σχολικής μονάδας. Η υπηρεσιακή κατάσταση των εκπαιδευτικών (όπως χρόνια υπηρεσίας, οργανικά τοποθετημένος/η, αναπληρωτής/τρια, αποσπασμένος/η) δεν μπορεί να αποτελεί κριτήριο για την κατανομή των τμημάτων και των τάξεων ανάμεσα στα μέλη του εκπαιδευτικού προσωπικού (παρ. 10, κεφ. Α, άρθρο 11, ΠΔ 79/2017, (Α΄109) όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με το άρθρο 23, ν. 4559/2018 (Α΄142).
Στην περίπτωση μη λήψης της απόφασης από τον Σύλλογο Διδασκόντων, κατά την πρώτη συνεδρίασή του στην αρχή του διδακτικού έτους, την απόφαση λαμβάνει ο/η Διευθυντής/τρια ή ο/η Προϊστάμενος/η της σχολικής μονάδας, χωρίς να δεσμεύεται από τις δηλώσεις προτίμησης των εκπαιδευτικώνΣτα ιδιωτικά σχολεία και στα ξένα σχολεία του ν. 4862/1931 (Α’ 2) η απόφαση του πρώτου εδαφίου λαμβάνεται από τον/την Διευθυντή/τρια ή τον/την Προϊστάμενο/η της σχολικής μονάδας παρ. 2 του άρθρου 100 του ν. 4823/2021 (Α΄136) και την παρ. 2 του άρθρου 102 του ν. 4823/2021 (Α΄136). Στα ιδιωτικά δημοτικά σχολεία ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα καθορίζεται από τις παραγράφους 1, 2 και 3 του άρθρου 14 του ν.682/1977 – Α΄244, όπως ισχύει.
Στα Ιδιωτικά δημοτικά σχολεία ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα είναι ο αναγραφόμενος στην Υπουργική Απόφαση χορήγησης της άδειας αυτών, σε συνδυασμό με τη διάταξη της παραγράφου 2 του άρθρου 7 του Π.Δ. 79/2017 (Α’ 109), όπως αντικαταστάθηκε από τη διάταξη του άρθρου 50, ν. 4692/2020 (Α΄111). Στην Υπουργική Απόφαση χορήγησης της άδειας του δημοτικού σχολείου συμπεριλαμβάνεται η προσαύξηση του ποσοστού 10%, κατά τα οριζόμενα στην παράγραφο 3 του άρθρου 14 του ν. 682/1977 (Α΄244).
Κατά τη διδασκαλία όλων των μαθημάτων στα ιδιωτικά σχολεία, επιτρέπεται η κατανομή των μαθητών/τριών κάθε τάξης σε περισσότερα τμήματα, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 3 του άρθρου 4 του ν.682/1977 (Α΄244), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 3 του ν. 4713/2020 (Α΄147).
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Η ύλη για 47.000 υποψήφιους ως 28/5 με τις λύσεις
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 28/05
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ