daskala
Μισούν τα καλοκαίρια, φοβούνται τον Σεπτέμβρη: Η ζωή των αναπληρωτών

Ένα ανοιξιάτικο πρωινό στα Προπύλαια, στη σκιά μιας ακόμα εκπαιδευτικής κινητοποίησης, συναντώ τον Βασίλη, έναν αναπληρωτή εκπαιδευτικό στα 50 του. Χρόνια περιπλάνησης σε σχολεία από τον Έβρο μέχρι την Κρήτη. Το πρόσωπό του κουρασμένο, η φωνή του σπασμένη από τη βία της αβεβαιότητας.

«Μισώ τα καλοκαίρια», μου λέει.
«Μου θυμίζουν τις απολύσεις μου…»

Αυτή η μαρτυρία –ανθρώπινη, λιτή, σπαρακτική– δεν είναι η εξαίρεση, αλλά ο κανόνας μιας εκπαιδευτικής πραγματικότητας που τείνει να μονιμοποιήσει την προσωρινότητα.

Το «μαρτύριο της λίστας»: Ο αναπληρωτής ως προϊόν προς διάθεση

Κάθε χρόνο, χιλιάδες αδιόριστοι εκπαιδευτικοί μπαίνουν στην ψηφιακή ουρά της μοριοδότησης. Εκεί, τα πτυχία τους, η προϋπηρεσία, τα σεμινάρια και τα μεταπτυχιακά αποτιμώνται με ψυχρά νούμερα. Δεν διεκδικούν μια θέση μονιμότητας. Διεκδικούν ένα συμβόλαιο λίγων μηνών, σε όποια γωνιά της χώρας προκύψει ανάγκη.

Η διαδικασία αυτή, όπως περιγράφει εύστοχα ο πανεπιστημιακός Γιώργος Μαυρογιώργος, δεν είναι απλώς ένας μηχανισμός πρόσληψης, αλλά ένα «εργαστήριο υποτίμησης». Είναι μια τελετουργία όπου η επαγγελματική αξιοπρέπεια διαβρώνεται, ενώ η εκπαιδευτική προσφορά μετατρέπεται σε αντικείμενο πλειστηριασμού.

Ο αναπληρωτής εκπαιδευτικός μετατρέπεται, σταδιακά και μεθοδικά, σε «νομάδα» της δημόσιας εκπαίδευσης. Ένας εκπαιδευτικός σε μόνιμη επιφυλακή, χωρίς ρίζες, χωρίς σταθερότητα, χωρίς τον χρόνο να οικοδομήσει μια ουσιαστική παιδαγωγική σχέση με τους μαθητές του.

Η συχνή εναλλαγή σχολείων, τάξεων, αντικειμένων και γεωγραφικών περιοχών συντρίβει την απαραίτητη συνέχεια στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η σχέση δασκάλου-μαθητή γίνεται εύθραυστη και εφήμερη, υπονομεύοντας το παιδαγωγικό έργο στη ρίζα του.

Πώς να μιλήσεις για εμπιστοσύνη, έμπνευση και καθοδήγηση όταν δεν γνωρίζεις αν την επόμενη χρονιά θα έχεις εργασία;

Οι θέσεις των αναπληρωτών συχνά καλύπτονται με κονδύλια του ΕΣΠΑ. Όμως η επιλογή αυτή, όπως υπογραμμίζει ο Μαυρογιώργος, δεν είναι αθώα. Αντί να επενδύσουν σε μόνιμο προσωπικό, οι κυβερνήσεις προτιμούν ένα μοντέλο ελαστικής και ευέλικτης εργασίας, «επιδοτούμενης» ανασφάλειας.

Έτσι, οι εκπαιδευτικοί γίνονται μέρος ενός νεοφιλελεύθερου σχεδίου «κοινωνικής εκγύμνασης» στις συνθήκες επισφαλούς εργασίας. Ο ίδιος ο αναπληρωτής καταλήγει να βλέπει τον εαυτό του όχι ως λειτουργό, αλλά ως «πωλητή προσόντων», ενταγμένο στην αγορά αριστείας και ανταγωνισμού.

Η φράση του Μαυρογιώργου ότι οι αναπληρωτές έγιναν «επιχειρηματίες του εαυτού τους» συνοψίζει τον πυρήνα του προβλήματος. Η παιδεία δεν μπορεί να λειτουργεί με λογικές αγοράς. Η εργασία στην εκπαίδευση είναι δημόσιο λειτούργημα. Και πρέπει να προστατεύεται με θεσμικές εγγυήσεις, όχι να αποδομείται με εργολαβίες ΕΣΠΑ.

Αν συνεχίσουμε να ανεχόμαστε αυτό το καθεστώς, δεν θα φτωχύνουν μόνο οι αναπληρωτές, αλλά ολόκληρη η εκπαιδευτική μας κουλτούρα.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Έκτακτο επίδομα έως 1.700 ευρώ σε εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα

Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 6/12

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Βιέννη: «Άρωμα Ευρώπης» για μαθητές του 2ου Γενικού Λυκείου Αλιβερίου και του ΓΕΛ Αυλωναρίου
Βιέννη: «Άρωμα Ευρώπης» για μαθητές του 2ου Γενικού Λυκείου Αλιβερίου και του ΓΕΛ Αυλωναρίου
Μαθητές και μαθήτριες συμμετείχαν με επιτυχία στο 10ο Ευρωπαϊκό Μαθητικό Συνέδριο, παρουσιάζοντας εργασίες και θεατρικά δρώμενα στην αυστριακή...
Βιέννη: «Άρωμα Ευρώπης» για μαθητές του 2ου Γενικού Λυκείου Αλιβερίου και του ΓΕΛ Αυλωναρίου
Κατερίνα Νοτοπούλου
Νοτοπούλου στη Βουλή: «Ανησυχητική η εικόνα της προσχολικής εκπαίδευσης σε ολόκληρη τη χώρα»
Σε αδιέξοδο τα νηπιαγωγεία - Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ζητούν άμεση παρέμβαση για τα ολοήμερα και την Παράλληλη Στήριξη
Νοτοπούλου στη Βουλή: «Ανησυχητική η εικόνα της προσχολικής εκπαίδευσης σε ολόκληρη τη χώρα»
Καταστροφές από την κακοκαιρία Byron
Κακοκαιρία: Πληγήκατε από πλημμύρες; Έτσι θα διεκδικήσετε αποζημίωση
Αποζημίωση πλημμύρας: Ποιοι δικαιούνται χρήματα από το Δημόσιο για ζημιές σε σπίτι ή αυτοκίνητο – Βήμα βήμα η διαδικασία
Κακοκαιρία: Πληγήκατε από πλημμύρες; Έτσι θα διεκδικήσετε αποζημίωση