sxoleio
«Κι όμως, η βαθιά γνώση της ιστορίας μας είναι τόσο αναγκαία αλλά και τόσο όμορφη. Την ίδια ώρα που γινόμαστε κοινωνοί της περιπέτειας του λαού μας, βυθοσκοπούμε τον εαυτό μας»

Η εκπαίδευση κατά την Ελληνική Επανάσταση 1821-1827
Έρευνα – Παρουσίαση: Δαυίδ Αντωνίου
Βουλή των Ελλήνων, Αθήνα: 2002

Γενικά δεν διαβάζουμε, και ως εκ τούτου δεν διαβάζουμε ούτε ιστορία. Το όποιο λιγοστό διάβασμά μας πλέον αναλώνεται στην επιδερμική περιδιάβαση των ελκυστικών στοιχείων (εικόνων και κειμένων) του ίντερνετ.

Το διάβασμα του «παλιού» θεωρείται ως παρωχημένο, ως χάσιμο χρόνου. Το δέλεαρ είναι ισχυρό για το «καινούριο». Αλλά δεν έχουμε σκεφτεί το εξής πολύ απλό σημείο. Το μεγάλο μέρος της Γνώσης είναι αναφορά στο παρελθόν, μακρινό και κοντινό, και αυτό δεν αφορά μόνο την ιστορία αλλά και τη φιλοσοφία και τη φυσική και τη χημεία και τα μαθηματικά και τη λογοτεχνία κλπ.

Δεν έχουμε αναλογιστεί ότι οι τόσες και τόσες πληροφορίες περί του εφήμερου εξατμίζονται η μια μετά την άλλη και απλά ζούμε τον φλοιό της πραγματικότητας, την επιδερμίδα του φαίνεσθαι. Χάνουμε την ερμηνευτική ικανότητά μας. Δεν αναρωτιόμαστε. Δεν προβληματιζόμαστε. Δεν στοχαζόμαστε. Δεν φιλοσοφούμε.

Δεν έχουμε κάποια αγωνία για να μάθουμε και να κατανοήσουμε την πορεία του ελληνικού κράτους μέσα από δύσκολες, πολύ σκληρές συγκυρίες. Έχουμε τις σχολικές γνώσεις για την Ελληνική Επανάσταση και κυρίως για τα πεδία των μαχών. Ελάχιστα ξέρουμε για τις κοινωνικές, οικονομικές και εκπαιδευτικές συνθήκες. Δεν θέλουμε, τελικά, να δώσουμε περιεχόμενο στην εθνική και συλλογική αυτογνωσία μας.

Κι όμως, η βαθιά γνώση της ιστορίας μας είναι τόσο αναγκαία αλλά και τόσο όμορφη. Την ίδια ώρα που γινόμαστε κοινωνοί της περιπέτειας του λαού μας, βυθοσκοπούμε τον εαυτό μας.

Αρκετά για πρόλογο, λίγα για την ανάγκη του ουσιαστικού διαβάσματος. Ας έλθουμε στο προκείμενο. Πριν ακόμα δημιουργηθεί ο θεσμός του κράτους μας, οι επαναστάτες (ή απλοί άνθρωποι) και οι πρώτοι ταγοί των όποιων συλλογικών οργάνων – δυστυχώς εν μέσω αντιδικιών και εμφυλιακών συγκρούσεων – κατανόησαν την πρώτιστη ανάγκη των Γραμμάτων. Χωρίς τα Γράμματα καμιά ελευθερία δεν μπορούν να δώσουν τα όπλα και τα σπαθιά.

Τι είναι όμως η αλληλοδιδακτική; Ας δούμε έναν πρωτόλειο ορισμό της. «Μια ιδέα για τη μέθοδο που εφαρμόζονταν στα αλληλοδιδακτικά σχολεία στην Ελλάδα μας δίνει ο Γ. Κλέοβουλος σ΄ επιστολή του της 15ης Δεκεμβρίου 1818, στον Λευκάδιο Αθανάσιο Πολίτη που δημοσιεύθηκε στον Λόγιο Ερμή. Εκεί μεταξύ άλλων ο Κλεόβουλος γράφει ότι: «η βάσις αυτής (της αλληλοδιδακτικής) ως εξ αυτής της ονομασίας εννοείται, εις το να διδάσκωνται τα παιδιά αναμεταξύ των αμοιβαίως: τα πλέον προκομμένα δηλαδή τα ολιγότερον».

Αλλά πώς θα δημιουργηθεί η πρώτη μαγιά; Δάσκαλοι δεν υπάρχουν. Η λύση έρχεται από το εξωτερικό, όπως και πολλά άλλα απαραίτητα στοιχεία. Να λοιπόν ένα πρώτο ιστορικό δείγμα από εμβληματικό εκπαιδευτικό βιβλίο της Βουλής.

“δια να μεταδώση και αυτού το σύστημα της αλληλοδιδακτικής”
Α. Λουριώτης – Ιω. Ορλάνδος, Λονδίνο 12.9.1824 προς Εκτελεστικό.
Προς την Σεβαστήν Ελληνικήν Διοίκησιν
Εν Λονδίνω 12/24 Σεπτεμβρίου 1824

Με το ίδιον καράβι έρχονται και δύω Άγγλοι δι’ ιδίων των εξόδων ο μεν ονομαζόμενος Masson σταλμένος από την εταιρείαν των Βρετανικών σχολείων και των ξένων δια να μεταδώση και αυτού το σύστημα της αλληλοδιδακτικής, αυτός ο νέος κατά τα έγγραφα οπού φέρει της διαγωγής του, και χαρακτήρος, και κατά σύστασιν οπού δι’ αυτόν μας έκαμαν είναι άξιος της αγάπης και της προσοχής της Σ.Δ. επειδή φρονούμεν ότι ημπορεί να ωφελήση παραπολύ αυτού είναι τοιούτος νέος με τοιούτον σκοπόν και στοχαζόμεθα ότι η Σ.Δ. πρέπει να φροντίση να του δώση τα μέσα δια να γίνη ωφέλιμος εις εν τοιούτον αγαθόν έργον. φέρει μαζί του και έναν ομογενή Κύπριον γινώσκοντα καλώς αυτήν την επιστήμην σπουδάσαντα εδώ δια διαπάνης αυτής της Εταιρείας 18 μήνας, μετά την δυστυχίαν της πατρίδος της Κύπρου.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 14/9

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

αναπηρία
Ειδική Αγωγή: «Κραυγή» της ΕΣΑμεΑ για ελλείψεις στα σχολεία – Διαμαρτυρίες γονέων μαθητών σε όλη τη χώρα
Έντονες καταγγελίες για ελλείψεις σε Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό, Παράλληλη Στήριξη και σχολικούς νοσηλευτές – Χιλιάδες γονείς ζητούν άμεση...
Ειδική Αγωγή: «Κραυγή» της ΕΣΑμεΑ για ελλείψεις στα σχολεία – Διαμαρτυρίες γονέων μαθητών σε όλη τη χώρα
alfavita
Το Alfavita στο Επίκεντρο της ΔΕΘ: Δηλώσεις Υπουργών, Πρυτάνεων, θεσμικών και πολιτικών στελεχών (Βίντεο)
Η παρουσία του Alfavita.gr στη ΔΕΘ δεν ήταν απλώς μια εκθεσιακή συμμετοχή — ήταν μια επιβεβαίωση της σχέσης του με το κοινό, τους φορείς και τον...
Το Alfavita στο Επίκεντρο της ΔΕΘ: Δηλώσεις Υπουργών, Πρυτάνεων, θεσμικών και πολιτικών στελεχών (Βίντεο)
Γιάννης Μάγγος
Γιάννης Μάγγος σε Χρυσοχοΐδη: «Γιατί τέτοια στοχοποίηση προς ένα πατέρα που ζητάει δικαιοσύνη;»
Ο Γιάννης Μάγγος καταγγέλλει πενταετή στοχοποίηση, βία και ψυχολογικό πόλεμο από τις αρχές, με μήνυση από καταδικασμένο αστυνομικό και συστηματική...
Γιάννης Μάγγος σε Χρυσοχοΐδη: «Γιατί τέτοια στοχοποίηση προς ένα πατέρα που ζητάει δικαιοσύνη;»
newsletters__taste the city new
Πανεπιστήμιο Πατρών: Welcome to UP 2025 & “Taste the City”: Οι πρωτοετείς φοιτητές ανακαλύπτουν τις γεύσεις της Πάτρας με ειδικές προσφορές
Welcome to UP 2025 & “Taste the City”: Οι πρωτοετείς φοιτητές ανακαλύπτουν τις γεύσεις της Πάτρας με ειδικές προσφορές
Πανεπιστήμιο Πατρών: Welcome to UP 2025 & “Taste the City”: Οι πρωτοετείς φοιτητές ανακαλύπτουν τις γεύσεις της Πάτρας με ειδικές προσφορές