pierrakakis
Διεθνές Απολυτήριο: «Ευκαιρία» ή Μέσο Ιδιωτικοποίησης;

Η εισαγωγή του Διεθνούς Απολυτηρίου (International Baccalaureate - IB) στα δημόσια σχολεία σηματοδοτεί μια νέα και πολυσυζητημένη παρέμβαση στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, με έντονη αμφισβήτηση ως προς τις προθέσεις και τις συνέπειές της. Η κυβέρνηση, αν και αρχικά υποβάθμισε τη σημασία της ανακοίνωσης, αποκαλύπτει σταδιακά τη στρατηγική της: τη διαμόρφωση ενός εκπαιδευτικού συστήματος πολλαπλών ταχυτήτων, που απειλεί τον δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης.

Διεθνές Απολυτήριο: «Ευκαιρία» ή Μέσο Ιδιωτικοποίησης;

Το Διεθνές Απολυτήριο παρουσιάστηκε αρχικά ως μια «ευκαιρία» για τους μαθητές που επιθυμούν να σπουδάσουν στο εξωτερικό, αποφεύγοντας τα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων. Ωστόσο, πίσω από αυτή την επιφανειακή στόχευση, αναδύεται μια βαθύτερη στρατηγική: η παροχή πρόσβασης στα δημόσια πανεπιστήμια της χώρας με διαφορετικά κριτήρια, παρακάμπτοντας τις πανελλαδικές εξετάσεις.

Αυτή η νέα πολιτική εξυπηρετεί κατά κύριο λόγο τους μαθητές των ιδιωτικών σχολείων, οι οποίοι αποκτούν πλεονέκτημα έναντι των υπόλοιπων υποψηφίων. Η εισαγωγή ενός τέτοιου μηχανισμού ευνοεί την ήδη ισχυρή ταξική διάρθρωση της εκπαίδευσης, ενισχύοντας τη θέση των ιδιωτικών συμφερόντων.

Οι Επιπτώσεις στη Δημόσια Εκπαίδευση

Η εφαρμογή του IB στα δημόσια σχολεία ενδέχεται να δημιουργήσει ένα εκπαιδευτικό τοπίο πολλαπλών ταχυτήτων. Τα σχολεία που θα υιοθετήσουν το πρόγραμμα αυτό θα αποκτήσουν προνομιακό χαρακτήρα, ενώ τα υπόλοιπα σχολεία, ιδιαίτερα στις λιγότερο ανεπτυγμένες περιοχές, θα παραμείνουν «δευτερεύουσες» επιλογές. Έτσι, το εκπαιδευτικό σύστημα δεν θα διατηρεί πια τον ρόλο του ως εργαλείο εξισορρόπησης των κοινωνικών ανισοτήτων, αλλά θα τις διευρύνει.

Παράλληλα, η καθιέρωση προγραμμάτων όπως το IB ανοίγει τον δρόμο για περισσότερες ιδιωτικοποιήσεις. Οι πρόσφατες εξαγορές ελληνικών ιδιωτικών σχολείων από διεθνή funds φανερώνουν την αυξανόμενη εμπορευματοποίηση της εκπαίδευσης. Η σύνδεση του IB με την εισαγωγή στα ελληνικά πανεπιστήμια ενισχύει αυτή τη δυναμική, καθώς τα ιδιωτικά σχολεία και τα αντίστοιχα διεθνή προγράμματα σπουδών αποκτούν συγκριτικό πλεονέκτημα.

Το IB και η Προοπτική Αγγλόφωνων Πανεπιστημιακών Προγραμμάτων

Η εισαγωγή του IB συνδέεται άμεσα με την προώθηση αγγλόφωνων προπτυχιακών προγραμμάτων στα ελληνικά πανεπιστήμια, τα οποία ήδη έχουν πειραματιστεί με αντίστοιχα μοντέλα στα μεταπτυχιακά. Αυτό το πλαίσιο οδηγεί σε σταδιακή επιβολή διδάκτρων, θέτοντας σοβαρά ερωτήματα για τον χαρακτήρα της ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα. Η δημιουργία ενός εκπαιδευτικού συστήματος με έντονο ταξικό πρόσημο είναι προφανής.

Η Κοινωνική Διάσταση: Από την Ισότητα στην Ανισότητα

Η εισαγωγή του IB συνοδεύεται από έναν έντονο προπαγανδιστικό λόγο, που επιχειρεί να παρουσιάσει το μέτρο ως «διόρθωση αδικιών». Ωστόσο, η πραγματικότητα δείχνει πως πρόκειται για έναν ακόμα μηχανισμό διεύρυνσης των κοινωνικών ανισοτήτων. Η δημόσια εκπαίδευση, που θα έπρεπε να λειτουργεί ως όχημα κοινωνικής κινητικότητας, υποβαθμίζεται υπέρ των ιδιωτικών συμφερόντων.

Συμπεράσματα: Ένας Δρόμος με Ρίσκο

Η εισαγωγή του IB στα δημόσια σχολεία δεν αποτελεί απλώς μια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, αλλά μια στρατηγική αλλαγή που επηρεάζει τον πυρήνα του εκπαιδευτικού συστήματος. Εάν η κυβέρνηση προχωρήσει ανεξέλεγκτα προς την κατεύθυνση αυτή, κινδυνεύει να μετατρέψει το δημόσιο σχολείο σε χώρο επιλεκτικής παροχής ευκαιριών, διευρύνοντας τις ανισότητες.

Η διατήρηση του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης απαιτεί ισχυρή δέσμευση για πολιτικές ισότητας και κοινωνικής συνοχής. Η συζήτηση για την εφαρμογή του IB πρέπει να συνοδεύεται από διαφανείς διαδικασίες και ευρεία κοινωνική διαβούλευση, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι οι αλλαγές δεν θα θυσιάσουν τα μορφωτικά δικαιώματα της πλειοψηφίας στον βωμό της εμπορευματοποίησης.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/12

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ζωη
Σύγκρουση Κωνσταντοπούλου-Λαζαρίδη στην εξεταστική για τον ΟΠΕΚΕΠΕ - Τι είπες θρασύδειλε για τον πατέρα μου;
Χωρίς τέλος η ένταση στην εξεταστική για τον ΟΠΕΚΕΠΕ, καθώς με την επανέναρξη της διαδικασίας ο Μακάριος Λαζαρίδης επιτέθηκε στη Ζωή Κωνσταντοπούλου...
Σύγκρουση Κωνσταντοπούλου-Λαζαρίδη στην εξεταστική για τον ΟΠΕΚΕΠΕ - Τι είπες θρασύδειλε για τον πατέρα μου;
taxh_tsantes_sxoleio.jpg
Κοινό μέτωπο γονέων και εκπαιδευτικών για την υπεράσπιση της ειδικής αγωγής
Στήριξη στους εκπαιδευτικούς του Ειδικού Δημοτικού «Ρόζα Ιμβριώτη» απέναντι στη στοχοποίηση και τις διαχρονικές ελλείψεις
Κοινό μέτωπο γονέων και εκπαιδευτικών για την υπεράσπιση της ειδικής αγωγής
Σοφία Ζαχαράκη στη Βουλή
Σοφία Ζαχαράκη: Αρνητική θέση του Υπουργείου Παιδείας για διοικητική υποστήριξη στα σχολεία
Δεν υφίστανται οργανικές θέσεις διοικητικού προσωπικού στις γραμματείες των σχολείων
Σοφία Ζαχαράκη: Αρνητική θέση του Υπουργείου Παιδείας για διοικητική υποστήριξη στα σχολεία
κλειστά σχολεία
Σε οριακή κατάσταση η σχολική στέγη στον Δήμο Αθηναίων – Κινητοποίηση την Δευτέρα (22/12)
Η Ομοσπονδία Γονέων Αττικής κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την ασφάλεια και την καταλληλότητα των σχολικών κτιρίων
Σε οριακή κατάσταση η σχολική στέγη στον Δήμο Αθηναίων – Κινητοποίηση την Δευτέρα (22/12)