βιβλιοθήκη, βιβλία, ράφι, μελέτη, ανάγνωση
Η εξέλιξη αυτή, θέτει σε αμφιβολία την πρόβλεψη να φτάσουν στα σχολεια τα νέα πολλαπλά βιβλία από τον Σεπτέμβριο του 2025

Σε «φιάσκο» με ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας εξελίσσεται η υπόθεση του πολλαπλού βιβλίου, όπως θα καταγγείλουν οι εκδότες σε συνέντευξη Τύπου για τις θέσεις του εκδοτικού κλάδου σχετικά με τα άμεσα και γενικότερα προβλήματα του πολλαπλού σχολικού βιβλίου, που οργανώνουν την ερχόμενη Δευτέρα 13 Απριλίου.

Η εξέλιξη αυτή, θέτει σε αμφιβολία την πρόβλεψη να φτάσουν στα σχολεια τα νέα πολλαπλά βιβλία από τον Σεπτέμβριο του 2025 όπως έχει επανειλλημένως δηλώσει ο Κυριάκος Πιερρακάκης, ενώ οι εκδότες βρίσκονται και σε αναμονή απόφασης του ΣτΕ στο οποιο έχουν προσφύγει για το ζήτημα, επειδή πέραν των υπολοίπων προβλημάτων υπάρχουν και διάφορες προβλέψεις στη σχετική διαδικασία που κατά τους εκδότες είναι εξωφρενικές, όπως λχ η πρόβλεψη να μπορεί να αλλάξει το κείμενο του συγγραφέα...χωρίς την έγκρισή του, κάτι που παραβιάζει το νόμο περί πνευματικών δικαιωμάτων...

Ο Κ.Δαρδανός στο alfavita.gr

Οπως εξηγεί στο alfavita.gr ο εκδότης κ.Κώστας Δαρδανός, η υπόθεση κινδυνεύει να εξελιχθεί σε φιάσκο για πολλούς λόγους που θα αναλυθούν τη Δευτέρα, «αλλά θα σας πω ένα ενδεικτικό: Ενέκριναν τις συγγραφικές ομάδες τον Νοέμβριο του 2023, επέλυσαν διάφορα τεχνικά θέματα τον Ιανουάριο του 2024 και όρισαν παράδοση για τις 22 Μαίου 2024, σε λίγες ημέρες δηλαδή! Δεν προλαβαίνουμε, είναι αδύνατον. Εμείς είμαστε υπέρ του πολλαπλού βιβλίου, αλλά με τον τρόπο που γίνεται σε όλο τον κόσμο κι όχι όπως επιχειρείται εδώ, όπου θα έχουμε ουσιαστικά 3 εκδοχές του ιδίου βιβλίου. Πέρα από αυτό, οι τιμές που έχουν οριστεί είναι πραγματικά εξευτελιστικές...», τονίζει.

Μάλιστα, σύμφωνα με τους εκδότες, η «μερίδα του λέοντος» από την συγγραφή των πολλαπλών βιβλίων, αναμένεται να πάει στα φροντιστήρια, τα οποία βέβαια ενδιαφέρονται για το ζήτημα προκειμένου να διαφημίσουν με έμμεσο τρόπο τις υπηρεσίες τους και εμφανίστηκαν «σαν έτοιμα από καιρό» να αναλάβουν τη συγγραφή πολλών από τα βιβλία:

Και τα φροντιστήρια στο «παιχνίδι»

«Είναι ενδεικτικό ότι μεγάλοι εκδοτικοί οίκοι, όπως ο Πατάκης και το Μεταίχμιο, έχουν αναλάβει μόλις 20 πακέτα ο πρώτος και 4 το δεύτερο, ενώ μεγάλα φροντιστήρια έχουν αναλάβει 72», λέει ο κ.Δαρδανός.

Μάλιστα, το γεγονός της εκτεταμένης εμπλοκής των φροντιστηρίων είχε παρατηρήσει και το ΠΑΣΟΚ, με ερώτηση του βουλευτή του κ.Στέφανου Παραστατίδη στη Βουλή από τον περασμένο Ιανουάριο. Ανάμεσα σε άλλα, ο κ.Παραστατίδης ρωτούσε: «Ισχύει ότι φροντιστηριακοί όμιλοι έχουν καταθέσει μαζικές αιτήσεις για τη συγγραφή των σχολικών βιβλίων και συναφές με αυτό, υπάρχει θεσμικό πλαίσιο για την απαγόρευση συμμετοχής σε επιτροπές αξιολόγησης, συμβούλων του Ινστιτούτου εκπαιδευτικής πολιτικής που ενδεχομένως συμμετέχουν στις συγγραφικές ομάδες; »

Τι ανέφερε η Ζ.Μακρή

Απαντώντας σε εκείνη την ερώτηση για την πορεία παραγωγής των νέων πολλαπλών βιβλίων, τα οποία κατά τον υπουργό Παιδείας θα φτάσουν στα σχολεία τον Σεπτέμβριο του 2025, έδωσε τότε στη Βουλή η υφυπουργός Παιδείας κ.Ζέττα Μακρή. Σύμφωνα με την υφυπουργό, κατατέθηκαν 636 προτάσεις από 73 πρόσωπα ή συγγραφικές ομάδες, εκ των οποίων έγιναν δεκτές οι 593. Για 17 διδακτικά πακέτα για τα οποία δεν κατατέθηκαν προτάσεις, θα εκδοθεί νέα πρόσκληση ενδιαφέροντος, όπως και για άλλα 25 για τα οποία κατατέθηκε μόνο μια πρόταση, καθώς και για ορισμένες από τις 43 προτάσεις που «κόπηκαν». Τέλος εκτίμησε ότι το κόστος των βιβλίων δεν θα αυξηθεί.

 

Οσον αφορά στη διδασκαλία, όταν το πολλαπλό βιβλίο φτάσει στα σχολεία  -ΓΕΛ και ΕΠΑΛ- η επιλογή των βιβλίων που θα χρησιμοποιούνται από την κάθε σχολική μονάδα θα γίνεται από τους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν τα αντίστοιχα μαθήματα, και μόνο σε περίπτωση που προκύψει αδυναμία επιλογής από τους εκπαιδευτικούς η επιλογή θα γίνεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων. Μάλιστα οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να χρησιμοποιούν και άλλα βιβλία, καθώς θα υπάρχει Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Διδακτικών Βιβλίων. Επίσης, η κ.Μακρή τόνισε ότι η Τράπεζα Θεμάτων θα προσαρμοστεί  σταδιακά στα δεδομένα του Πολλαπλού Βιβλίου, ενώ πρόσθεσε ότι έχουν ήδη επιμορφωθεί 25.000 εκπαιδευτικοί στα νέα Προγράμματα Σπουδών και έως το 2025 θα επιμορφωθούν 120.000. 

Σύμφωνα πάντως με τον κ.Παραστατίδη, η υφυπουργός δεν έδωσε σαφή απάντηση σχετικά με τη συμμετοχή φροντιστηριακών ομίλων στη διαδικασία,  ενώ για τη συμμετοχή συμβούλων του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής,  ανέφερε  ότι δεν υπάρχει θεσμικό κώλυμα  και παρέπεμψε σε οδηγία του Διοικητικού Συμβουλίου του ΙΕΠ  για την εξαίρεσή τους. 

Προειδοποιούσαν από τον Απρίλιο...

Η «έκρηξη» των εκδοτών πάντως, δεν ήρθε σαν κεραυνός εν αιθρία. Από τις αρχές του περασμένου Απριλίου προειδοποιούσαν ότι η κατάσταση με το πολλαπλό βιβλίο δεν εξελίσσεται καλά, σε αντίθεση με τις καθησυχαστικές διαβεβαιώσεις του ΥΠΑΙΘΑ. Οι εκδότες προειδοποίησαν από τότε ότι η διαδικασία για την προετοιμασία του εκπαιδευτικού υλικού το οποίο θα πλαισιώσει τα νέα Προγράμματα Σπουδών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, οδηγείται σε πλήρη αποτυχία, τονίζοντας ότι η ευθύνη ΔΕΝ βαρύνει τους εκδότες και τους συγγραφείς, αλλά μόνο τους αρμόδιους εθνικούς φορείς.

«Τον Ιούνιο του 2023 το Υπουργείο Παιδείας έδωσε παράταση τριών μηνών για την κατάθεση αιτήσεων συμμετοχής των συγγραφικών ομάδων για το νέο θεσμό του πολλαπλού σχολικού βιβλίου, με νέα καταληκτική ημερομηνία την 28 Σεπτεμβρίου 2023.

Σύμφωνα με τους όρους της διαδικασίας, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) ήταν υποχρεωμένο να ανακοινώσει τα αποτελέσματα της αξιολόγησης των συγγραφικών ομάδων εντός 20 εργάσιμων ημερών από την κατάθεση των αιτήσεων (έως τις 26 Οκτωβρίου 2023). Ωστόσο, τα αποτελέσματα ανακοινώθηκαν στις 28 Νοεμβρίου 2023 –ημερομηνία κατά την οποία ξεκίνησε η συγγραφή των βιβλίων από τις εγκεκριμένες συγγραφικές ομάδες–, σημειώνοντας πάνω από ένα μήνα καθυστέρηση.

Μετά από διαπραγματεύσεις των συλλογικών οργάνων των εκδοτών, με αίτημα να δοθεί παράταση 6 μηνών στην ημερομηνία παράδοσης των βιβλίων, το Υπουργείο Παιδείας και το ΙΕΠ, δεσμεύτηκαν προφορικά –και μας διαβεβαίωσαν– ότι η παράταση των 3 μηνών για τις αιτήσεις συμμετοχής θα μετακυλιόταν στην τελική ημερομηνία παράδοσης των βιβλίων.

Δηλαδή από τις 22 Μαρτίου 2024, η καταληκτική ημερομηνία παράδοσης των βιβλίων θα οριζόταν στις 22 Ιουνίου 2024.

Παρόλα τα προβλήματα που επέφερε, ο σχεδιασμός της δράσης για το Πολλαπλό βιβλίο εκ μέρους του Υπουργείου Παιδείας και του ΙΕΠ, (για τον οποίο οι εκδότες έχουν προσφύγει στο ΣΤΕ), η απαραίτητη χρονική παράταση παράδοσης των βιβλίων, αποτελούσε βασική προϋπόθεση για την συμμετοχή των εκδοτών στην συγκεκριμένη δράση. Επιπλέον, μετά την συμφωνία με τους αρμόδιους, όλος ο χρονικός σχεδιασμός υλοποίησης του έργου και συντονισμού των συγγραφικών, τεχνικών και υποστηρικτικών ομάδων των εκδοτών έχει γίνει με βάση το χρονικό πλαίσιο το οποίο είχαμε τη διαβεβαίωση πως θα υπάρξει.

Προς μεγάλη μας έκπληξη –και απογοήτευση συνάμα– ενημερωθήκαμε ότι με την υπουργική απόφαση 29780/ΓΔ4 δόθηκε παράταση 2 μηνών, με καταληκτική ημερομηνία παράδοσης των βιβλίων την 22 Μαΐου 2024, παρά την αρχική δέσμευση του Υπουργείου Παιδείας και του ΙΕΠ.

Θεωρούμε αδιανόητο, μετά από 3,5 χρόνια προετοιμασίας για το «Πολλαπλό σχολικό Βιβλίο», να απαξιώνεται η συγγραφή και η τεχνική υλοποίηση ενός τόσο σημαντικού έργου, να θεωρείται λανθασμένα ότι πάνω από 600 διδακτικά πακέτα (για περίπου 150 μαθήματα) με τεχνικές και επιστημονικές εξειδικευμένες απαιτήσεις, δύνανται να ολοκληρωθούν σε διάστημα λιγότερο των 6 μηνών. Κι αυτό, ενώ όλοι γνωρίζουμε ότι τα συγκεκριμένα βιβλία θα σηματοδοτήσουν την εθνική μας παιδεία για τα επόμενα έτη.

Ως εκδότες δηλώνουμε ότι με αυτά τα δεδομένα αδυνατούμε να ανταποκριθούμε με επάρκεια στο έργο το οποίο έχουμε αναλάβει, καθώς επιδίωξή μας είναι να παραδοθούν βιβλία με τεχνική αρτιότητα και επιστημονική τεκμηρίωση, ώστε και να ανταποκρίνονται στις προδιαγραφές που έχουν καθοριστεί από το ΙΕΠ και, κυρίως, έργα να καλύπτουν πλήρως τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητριών και των μαθητών για τα επόμενα χρόνια.

Έχοντας την πεποίθηση πως η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ΔΕΝ επιθυμεί να οδηγηθεί σε πλήρη αποτυχία ο νέος θεσμός του «πολλαπλού σχολικού βιβλίου», καλούμε τον Υπουργό Παιδείας κύριο Πιερρακάκη να παρέμβει ΑΜΕΣΑ –έστω τώρα, την ύστατη στιγμή– ώστε να δοθεί επιπλέον παράταση τουλάχιστον για ένα μήνα -δηλαδή η καταληκτική ημερομηνία υποβολής των σχολικών βιβλίων να είναι τουλάχιστον η 22α Ιουνίου 2024, όπως άλλωστε είχε δεσμευτεί-, καθώς με βάση αυτό το χρονικό πλαίσιο έχει γίνει και ο σχεδιασμός προετοιμασίας του έργου από όλους τους συμμετέχοντες», είχαν αναφέρει.

Η παράταση που ζήτησαν ωστόσο δεν δόθηκε, και την ερχόμενη Δευτέρα οι εκδότες αναμένεται να εμφανιστούν ακόμα πιο επιθετικοί κάνοντας λόγο για επικείμενο «φιάσκο με ευθύνη του Υπουργείου».

 

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Τα πολύ συχνά ελληνικά επώνυμα που προέρχονται από αλβανικές λέξεις

35.000 στην ουρά: Τελευταία ευκαιρία για το online εύκολο Proficiency ΧΩΡΙΣ προφορικά, έκθεση έως 26 Ιουνίου

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 24/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

πανελλαδικες
Πανελλαδικές Εξετάσεις 2024: Η «Φυσική» αρνητικότητα της Θετικής Κατεύθυνσης
Είναι αναγκαίο να αλλάξουμε επιτέλους νοοτροπία και να αντιμετωπίζουμε την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια ως εφαλτήριο μιας επιστημονικής σταδιοδρομίας...
Πανελλαδικές Εξετάσεις 2024: Η «Φυσική» αρνητικότητα της Θετικής Κατεύθυνσης
Σαλάτα με φακές
Η πιο νόστιμη σαλάτα με φακές: Συνταγή από την Παλαιστίνη
Η κλασική συνταγή για φακοσαλάτα, υγιεινή, θρεπτική και άκρως καλοκαιρινή περιέχει εκτός από τις φακές, τοματίνια ή ντομάτες, αγγούρι, κόκκινο...
Η πιο νόστιμη σαλάτα με φακές: Συνταγή από την Παλαιστίνη