Ανυποχώρητη στο θέμα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και ιδίως των νεοδιόριστων προκειμένου να μονιμοποιηθούν, εμφανίστηκε η υφυπουργός Παιδείας κ.Ζέττα Μακρή.
Η κ.Μακρή, απαντώντας στη Βουλή, σε ερώτηση του βουλευτή του του ΚΚΕ κ. Γιάννη Δελή που ζητούσε το «πάγωμα» της αξιολόγησης και την άμεση μονιμοποίηση των νεοδιόριστων, απάντησε ότι «μέχρι τη λήξη του τρέχοντος διδακτικού έτους προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί η αξιολόγηση σε όλα τα πεδία, για όλους τους δόκιμους εκπαιδευτικούς» και πρόσθεσε:
«Εκείνο το οποίο επίσης έχει σημασία, είναι ότι η μονιμοποίησή τους θα έχει αναδρομική ισχύ. Θέλω να σας θυμίσω -γιατί απάντησα στην προηγούμενη Βουλή, πάλι σε δική σας ερώτηση- ότι παρότι δεν είχαν μονιμοποιηθεί, με ειδική διάταξη του Υπουργείου τους είχε δοθεί η δυνατότητα να συμμετέχουν σε όλες τις κρίσεις και σε όλες τις προκηρύξεις»
Αναλυτικά η απάντηση της υφυπουργού
Καλωσορίζω και τον συνάδελφο στην εβδομαδιαία συνάντησή μας. Κάθε εβδομάδα έχουμε μία ερώτηση από τον κ. Δελή και δεν το λέω αρνητικά αυτό.
Κοιτάξτε, θα μπορούσα μονολεκτικά να σας πω και να τελειώσει εκεί η απάντησή μου, ότι ναι, η αξιολόγηση θα γίνει και ότι δεν είναι προσχηματική, δεν είναι κατηγοριοποίηση, είναι αξιολόγηση και θα την κάνουμε.
Θα σας πω, σε ό,τι αφορά τον αφορισμό σας ότι η Νέα Δημοκρατία απέτυχε στην εκπαιδευτική πολιτική, ότι το εκπαιδευτικό πρόγραμμα ήταν αυτό που είχε τεθεί υπόψη του ελληνικού λαού και μάλιστα από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό, άρα και αυτό, μεταξύ των άλλων, εγκρίθηκε για την εφαρμογή του.
Δεν ξέρω ποιος σας μεταφέρει την εικόνα ότι στα σχολεία είναι ασφυκτική κατάσταση και δεν είναι καλή. Νομίζω ότι εάν έχετε μια επαφή πιο ειλικρινή, πιο άμεση, χωρίς παρωπίδες κομματικές, θα δείτε ότι τα πράγματα δεν είναι απολύτως έτσι. Εμείς, όμως, θα θέλαμε και το ΚΚΕ στην προσπάθεια που κάνουμε για την εκπαίδευση συμπαραστάτη και όχι υπονομευτή όλων των ενεργειών που κάνουμε.
Τώρα, να έρθουμε στην ερώτηση, γιατί με παρασύρετε κάθε φορά να κάνουμε και ιδεολογικές προσεγγίσεις. Σε ό,τι αφορά τη μονιμοποίηση, ποιο είναι το θεσμικό πλαίσιο, το οποίο ισχύει στην περίπτωση αυτή;
Είναι, λοιπόν, ο ν.4823/2021 και με αυτόν μονιμοποιούνται οι εκπαιδευτικοί και τα μέλη του ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού. Εκεί προβλέπεται η διαδικασία της αξιολόγησης. Εάν κριθεί σε ένα από τα πεδία Α1, Α2 ή Β ή Α,Β -αυτά είναι τα πεδία- κατά τη διάρκεια της δοκιμαστικής περιόδου ως μη ικανοποιητική η παρουσία του εκπαιδευτικού, η διαδικασία επαναλαμβάνεται τα επόμενα δύο έτη.
Νομίζω ότι παρέλκει να πω, κύριε Πρόεδρε, και θα κουράσω το Σώμα, εάν αναφέρω τι είναι το πεδίο Α, που είναι το διδακτικό, το παιδαγωγικό έργο κ.λπ. Νομίζω ότι αυτά είναι τεχνικές λεπτομέρειες, που μπορώ να τις παραλείψω και για την οικονομία του χρόνου.
Άρα, λοιπόν, κύριε συνάδελφε, γίνεται η αξιολόγηση των δοκίμων σε όλα τα πεδία και όπως είπα, η μονιμοποίηση γίνεται, εάν το πόρισμα της αξιολόγησης είναι εξαιρετικό, πολύ καλό ή ικανοποιητικό. Και βεβαίως, δεν γίνεται, εάν σε ένα από αυτά τα πεδία αποτύχει. Και όσον αφορά στην αξιολόγηση, το γεγονός ότι αυτή επαναλαμβάνεται είναι, γιατί ο στόχος είναι παιδευτικός, βελτιωτικός και όχι τιμωρητικός. Φαντάζομαι ότι δεν θα θέλατε να απολυθούν αυτοί οι εκπαιδευτικοί, που για κάποιον λόγο, ενδεχομένως και ανώτερο των δυνάμεών τους, δεν είναι ικανοποιητικοί.
Σε ό, τι αφορά τώρα τη μονιμοποίηση των δοκίμων, η διαδικασία αυτή είναι σε εξέλιξη. Έχουν εκδοθεί τέσσερις εγκύκλιοι το τρέχον σχολικό έτος, τον Οκτώβριο του 2023, τον Ιανουάριο του 2024, τον Φεβρουάριο του 2024, τον Μάρτιο του 2024, όπου δίδονται οδηγίες και διευκρινίσεις για την αξιολόγηση. Μέχρι τη λήξη του τρέχοντος διδακτικού έτους προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί η αξιολόγηση σε όλα τα πεδία, για όλους τους δόκιμους εκπαιδευτικούς, με τη συνέπεια και τον τρόπο που σας είπα.
Εκείνο το οποίο επίσης έχει σημασία, είναι ότι η μονιμοποίησή τους θα έχει αναδρομική ισχύ. Θέλω να σας θυμίσω -γιατί απάντησα στην προηγούμενη Βουλή, πάλι σε δική σας ερώτηση- ότι παρότι δεν είχαν μονιμοποιηθεί, με ειδική διάταξη του Υπουργείου τους είχε δοθεί η δυνατότητα να συμμετέχουν σε όλες τις κρίσεις και σε όλες τις προκηρύξεις.
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βασίλειος Βιλιάρδος): Ευχαριστούμε πολύ την κυρία Υφυπουργό.
Κύριε Δελή, έχετε τον λόγο για τη δευτερολογία σας για τρία λεπτά.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΕΛΗΣ: Στην πρωτολογία της η κυρία Υπουργός επικαλέστηκε με εύσχημο τρόπο, με έμμεσο, το 41% των εκλογών. Μονάχα που αυτό φαντάζει αρκετά μακρινό.
Όσο για την εικόνα στα σχολεία, ξέρετε, μάλλον εσείς την αγνοείτε, κυρία Υπουργέ, και αυτό δεν είναι και τόσο καλό ή κάνετε πως την αγνοείτε. Γιατί η κατάσταση στα σχολεία είναι πιεστική και το γνωρίζετε. Αυτή την πίεση την έχετε δημιουργήσει εσείς με τις αλλεπάλληλες εκφοβιστικές σας εγκυκλίους. Γιατί; Διότι εξακολουθείτε να επιμένετε και αξιοποιείτε, χρησιμοποιείτε και εκβιάζετε μάλλον τους νεοδιοριζόμενους, προκειμένου να περάσετε την αντιεκπαιδευτική σας αξιολόγηση.
Επιμένετε, δηλαδή, ως Κυβέρνηση να βαδίζετε στον ίδιο ολισθηρό δρόμο του αυταρχισμού, του εκφοβισμού και των εκβιασμών απέναντι στους εκπαιδευτικούς, που κάθε ημέρα δίνουν και την ψυχή τους στα σχολεία. Έχετε δημιουργήσει -θα το ξαναπούμε- με δική σας ευθύνη, με ευθύνη της Κυβέρνησής σας, μια αφόρητη, πιεστική κατάσταση διοικητικού αυταρχισμού, που υπονομεύει -ξέρετε, μιλάμε για σχολεία- το τόσο αναγκαίο παιδαγωγικό κλίμα για κάθε σχολείο.
H πραγματικότητα που ζουν, κυρία Υπουργέ, οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς, οι μαθητές είναι ότι τελικά το δικό σας Υπουργείο είναι αυτό που παρακωλύει, που εμποδίζει την ομαλή λειτουργία των σχολείων με τα αντιεπιστημονικά και αντιπαιδαγωγικά μέτρα που παίρνει, καθώς τον τελευταίο καιρό, τα τελευταία τρία χρόνια, κάθε λίγο και λιγάκι το Υπουργείο σας εκδίδει και μία εγκύκλιο την οποία κραδαίνει και επισείει βεβαίως ως μπαμπούλα ποινών, μέσω του άρθρου 56 ν.4823/2021 της δικής σας Κυβέρνησης, στην προηγούμενη θητεία της.
Τελευταίο απαράδεκτο παράδειγμα -και το γνωρίζετε πολύ καλά- είναι ότι απειλούνται με αντικατάσταση όσα στελέχη εκπαίδευσης, διευθυντές και διευθύντριες σχολείων, καθώς και προϊστάμενες και προϊστάμενοι νηπιαγωγείων, παρακωλύουν ή αρνούνται την αξιολόγηση. Συνεχίζετε δηλαδή κανονικά και εσείς στα βήματα της γνωστής «τροπολογίας Γεροβασίλη» από το 2017, από την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, τότε, η οποία προέβλεπε ότι όσοι αξιολογητές δεν αξιολογούσαν τους υφισταμένους τους, θα έμεναν εκτός διαδικασίας επιλογής προϊσταμένων. Εσείς τους απειλείτε με ποινές και με πειθαρχικά μέτρα -ουσιαστικά η «τροπολογία Γεροβασίλη» ήταν μια ανταπεργία, περί αυτού επρόκειτο- παρότι γνωρίζατε και εσείς ότι στις πρόσφατες γενικές συνελεύσεις τους ήταν χιλιάδες οι εκπαιδευτικοί -πραγματικά εντυπωσιακή η συμμετοχή τους, συμμετοχή εθελοντική- στις συλλογικές αποφάσεις των σωματείων και των ομοσπονδιών τους να συνεχίσουν αυτήν την απεργία - αποχή από αυτήν την αντιεκπαιδευτική και απαράδεκτη αξιολόγηση.
Στην ουσία τι κάνει η Κυβέρνησή σας, κυρία Υπουργέ;
Αμφισβητείτε το δικαίωμά τους να υλοποιούν τις αποφάσεις των συλλογικών συνδικαλιστικών οργάνων τους.
Αμφισβητείτε δηλαδή -και αυτό είναι επικίνδυνο- το δικαίωμα των εργαζομένων στην απεργία.
Ξέρετε όμως κάτι; Ματαιοπονείτε. Και άλλοι πολλοί πριν από εσάς προσπάθησαν να εμποδίσουν τους αγώνες των εργαζομένων για το δίκιο και το συμφέρον του λαού, μα δεν τα κατάφεραν. Έτσι θα γίνει και με εσάς, γιατί τελικά όλος αυτός ο αυταρχικός κατήφορος στον οποίο κατρακυλάτε, δεν φανερώνει δύναμη, αλλά την ίδια σας την αδυναμία, την αδυναμία σας να πείσετε γι’ αυτήν τη δήθεν αξιολόγηση στα σχολεία, που όλοι πια καταλαβαίνουν ότι όχι μόνο δεν πρόκειται να τα βελτιώσει στο ελάχιστο, αλλά, το αντίθετο, θα μετατρέψει και τη σχολική γνώση, εκτός από λειψή και φτωχή, και σε ακόμα πιο ακριβοπληρωμένο εμπόρευμα για τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς βέβαια σε άβουλους εκτελεστές εντολών και κυνηγούς χορηγών. Αυτό θέλετε.
Πώς, λοιπόν, μετά από αυτά να πείσετε για την αξιολόγηση και τα καλά της; Γι’ αυτό και απειλείτε συνέχεια τους εκπαιδευτικούς. Μάθετε όμως κάτι, δεν ξέρω αν το γνωρίζετε: Στην εκπαίδευση τίποτα δεν μπορεί να προχωρήσει με απειλές και εκβιασμούς. Γιατί τελικά ξέρετε τι λέει ο λαός; Δάσκαλος σκυφτός, κυρία Υπουργέ, αμόρφωτος λαός. Γι’ αυτό και έννοια σας δεν θα σας περάσει. Θα το δείτε και στην απεργία της Τετάρτης που έρχεται, όπως το είδατε και στην απεργία στις 28 του Φλεβάρη.
Σας ευχαριστώ.
Κανένα πάγωμα και καμία κατάργηση
ΖΕΤΤΑ ΜΑΚΡΗ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού):
Εγώ άκουσα το ιδεολογικό μανιφέστο με σεβασμό, όπως κάνω πάντοτε άλλωστε με τον κ. Δελή, που βρίσκει ευκαιρία να ξεδιπλώνει την πολιτική του κόμματός του και καλά κάνει. Σε κάθε περίπτωση εγώ, όπως σταθερά και πάγια κάνω, θα απαντώ στις ερωτήσεις τις οποίες μου κάνετε.
Θα σας απαντήσω, λοιπόν, όπως το είπα και στην πρωτολογία μου, ότι η διαδικασία της αξιολόγησης είναι σε εξέλιξη, δεν πρόκειται να γίνει κανένα πάγωμα και καμία κατάργηση. Θα σας πω όμως με αφορμή αυτά που αναφέρατε για τους σκυφτούς δασκάλους, που κανείς δεν τους θέλει σκυφτούς, ότι εμείς στο Υπουργείο έχουμε μεγαλύτερο σεβασμό απ’ ό,τι έχετε εσείς, μεγαλύτερη εμπιστοσύνη και δεν πιστεύουμε ότι οι δάσκαλοι είναι σκυφτοί. Θα σας πω επίσης ότι οι δάσκαλοί μας το ξέρουν καλύτερα απ’ ό,τι ενδεχομένως κάποιοι οι οποίοι αμφισβητούν, ότι η υποχρέωσή τους είναι να εφαρμόζουν τους νόμους, δεν είναι στη διακριτική τους ευχέρεια. Αυτό το περνούν και στα παιδιά και το διαμορφώνουν. Αυτό είναι νόμος του κράτους. Θα τον εφαρμόσουν, όπως τον εφαρμόζετε και εσείς και εμείς σε όλες μας τις δραστηριότητες.
Μια εκπαιδευτική κοινότητα που κατεξοχήν αξιολογεί, θα αξιολογηθεί, με βελτιωτικό, όχι τιμωρητικό ή οιονδήποτε άλλο χαρακτήρα, με τις ιδιαιτερότητες που έχει το έργο του εκπαιδευτικού. Είναι διαφορετική η αξιολόγηση απ’ ό,τι στον υπόλοιπο δημόσιο τομέα και επιβεβλημένη. Και θα επαναλάβω ότι είναι υποχρέωση και υπηρεσιακό καθήκον, το οποίο βεβαίως όταν δεν γίνεται, έχει και ορισμένες συνέπειες. Αυτό ισχύει για τους εκπαιδευτικούς και τα μέλη του ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού.
Με ρωτάτε για τους διορισμούς. Θα σας πω τη διαδικασία. Πρώτα ολοκληρώνονται οι μεταθέσεις με βάση τα υφιστάμενα κενά, όπως γίνονται γνωστά στο Υπουργείο και σε συνεννόηση με τα συναρμόδια Υπουργεία Εσωτερικών και Οικονομικών, με βάση δηλαδή και τους πόρους που υπάρχουν, ανακοινώνονται οι διορισμοί και γίνονται και εν συνέχεια όταν υπάρχουν κενά και οι προσλήψεις των αναπληρωτών. Θα σας πω ότι ήδη έχει σταλεί έγγραφο στις περιφερειακές διευθύνσεις εκπαίδευσης της πρωτοβάθμιας και εξετάζονται εισηγήσεις για να συσταθούν και καινούριες οργανικές θέσεις που χρειάζονται ενδεχομένως.
Θα πω για πολλοστή φορά ότι έχουμε 28.700 διορισμοί, τους πρώτους μετά από δώδεκα χρόνια. Οι 4.700 εξ αυτών είναι στην ειδική αγωγή -οι πρώτοι στα εκπαιδευτικά χρονικά-, σχεδόν 1.600 διορισμοί μελών ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού. Αυτό είναι κάτι το οποίο οφείλετε να μας το πιστώσετε, είναι πραγματικότητα, οι αριθμοί δεν διαψεύδουν. Το έργο συμπληρώνεται βεβαίως από τους αναπληρωτές που νομίζω ότι θα συμφωνήσουμε ότι δίνουν απόθεμα ψυχής για να κάνουν καλά τη δουλειά τους. Ας τελειώσουμε με αυτό. Οι εκπαιδευτικοί κάνουν καλά τη δουλειά τους και το Υπουργείο τούς βοηθά, τους δίνει τα εργαλεία με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Και όντως η εκπαίδευση στέκεται -και στην πανδημία αποδείχθηκε αυτό- και είναι και ζωντανή, όρθια και είναι και καλή εκπαίδευση χάρη στους εκπαιδευτικούς μας.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Ποιο σχολείο έχει βγάλει 9 καθηγητές Πανεπιστημίων
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/10
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη